Etsii keskusteluja sähköjen pinta-asennuksista hän....
Re: Etsii keskusteluja sähköjen pinta-asennuksista hän....
Meillä oli alkuperäisissä sähköissä vedetty melkein jokaisen ikkunan alanurkkaan pistorasia, en tiedä mitä varten alkujaan, mutta kun on uusittu sähköjä niin on vedetty samaan paikkaan rasia. Jos jouluvaloja tykkää käyttää niin siihen hommaan omiaan, lisäksi tulee huomaamaton rasia kun vetää johdon ikkunan reunalistaa pitkin. Ja rasiakin jää verhojen taakse piiloon.
Kaikki sähköt ollaan uusittu samalla tyylillä: koolattu katto, jossa vedetty piuhat, sieltä kytkimille ja rasioille vedot puotettu sitten (useimmiten) oven tai ikkunan vieruksia pitkin. Yläkerrassa joitakin johtoja vedetty kylmänvintin kautta.
Näin saatu tosi paljon rasioita (n. 5 per huone, keittiössä enempi) suht huomaamattomasti ja siististi. Keittiöön laitettiin renovaa, uppoasennetut pistorasiat hienoja, kytkimet myös. Pintarasiat aika rajun näköisiä. Miksi niistä pitää tehdä niin isoja nykysin :)
Kaikki sähköt ollaan uusittu samalla tyylillä: koolattu katto, jossa vedetty piuhat, sieltä kytkimille ja rasioille vedot puotettu sitten (useimmiten) oven tai ikkunan vieruksia pitkin. Yläkerrassa joitakin johtoja vedetty kylmänvintin kautta.
Näin saatu tosi paljon rasioita (n. 5 per huone, keittiössä enempi) suht huomaamattomasti ja siististi. Keittiöön laitettiin renovaa, uppoasennetut pistorasiat hienoja, kytkimet myös. Pintarasiat aika rajun näköisiä. Miksi niistä pitää tehdä niin isoja nykysin :)
Perussääntö taitaa olla, että rasialta kauimmas menevä johto tulee ylimmäiseksi . Jos haluaa muokattavuutta pistorasiavetoihin, niin rasia alastiputukseen katonrajaan. Taitaa olla kuitenki paras piirtää ihan luonnos, johon hahmottelee vedot ja järjestyksen sekä jakorasioiden paikat. Huoneen syöttö suoraan rasian sisään. Minä oon maallikko näissä, kannttaa suhtautua varauksella meikäläisen juttuihin. Mulla on sähkäri teollisuuspuolen miehiä, kaapelihyllyt siis tutumpia, siksi näitä on tarvinnu porukalla pohtia:-)
Karhis kirjoitti:Eräällä tavalla tuo sähköjuttukin on vähän tottumiskysymys. Meillä oli vanhassakin kämpässä se yksi katkaisija ja yksi kattolamppu ja kulmassa yksi pistoke ja ihan hyvin tultiin toimeen. Tietenki tarvitaan tietokoneille ja töllöille yms sitä piuhaa, mutta mitäs muuta sitä sitten sen kattovalon ja lukulampun lisäks tarttis?
Tietokoneet ja tietotekniikka eivät ole lempijuttuja, mutta niin vaan on kirjastossakin kirjoituspöydän kummallakin puolen 4 töpseliä, joissa on ainakin ADHD-ödeema vaimikäsenyton, vaimon työkännykän latauslaite lomasta huolimatta näköjään, pöytälamppu, läppärin latauslaite ja teereot (4 laitetta) kytkettynä aina paitsi ukkosella, kaappiin jemmattu printteri joka töpselöidään kun sitä tarvitaan, sekä sitten iPodien latauslaite/laitteet myös tarvittaessa. Sitten ne lukuvalot, karttapallon taustavalot sun muut siihen päälle. Niin ja se imuritöpseli, johon pojat tosin ovat keksineet sijoittaa akkujen latauslaitteen näköjään. Pirusti noita vehkeitä näemmä on
Mutta kuten sanottua, tottumiskysymys
Niin ja anteeksi off-topikkinen lörpöttely taas
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Naapurin ajokoiran peräaukko näkyy yli sadan metrin päähän.
Masentavan maanantain valopilkku.
Tämän maanantain valopilkku oli kylläkin rahtimiehen vierailu; toi viime viikolla Saksan eBaystä ostamani Berkerit kolme kappaletta.

Voi ihanuutta! Paksua bakeliitintyyppistä muovia ja koneisto kuin Leicasta, naks! Ainoa miinus on hinta; koko kytkinsetti pohjineen tekee kolkyt egee. Nuo uppoasennetaan (roilotan puukuitulevyihn sähköjohdoille urat rälläkkään kiinnitetyllä puuntyöstöterällä) yläkertaan ens kuussa ja alakertaan tilaan sit myöhemmin lisää samanlaisia.
Masentavan maanantain valopilkku.
Tämän maanantain valopilkku oli kylläkin rahtimiehen vierailu; toi viime viikolla Saksan eBaystä ostamani Berkerit kolme kappaletta.

Voi ihanuutta! Paksua bakeliitintyyppistä muovia ja koneisto kuin Leicasta, naks! Ainoa miinus on hinta; koko kytkinsetti pohjineen tekee kolkyt egee. Nuo uppoasennetaan (roilotan puukuitulevyihn sähköjohdoille urat rälläkkään kiinnitetyllä puuntyöstöterällä) yläkertaan ens kuussa ja alakertaan tilaan sit myöhemmin lisää samanlaisia.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Nostanpas tätä pinta-asennuskeskustelua kun en äkkilukemalta huomannut tässä ketjussa teemaa jakorasiat. Onko Renovalla jakorasioita vai mitä ootte käyttäneet? Berkerillä ei ole, eikä noihin Domus Classicankaan bakeliittisiin malleihin ole saatavilla. Posliinisia on sekä DC:lla että Antiikkiverstaalla, jälkimmäiset eleettömämmän näköisiä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
- vesahy
- Jäsen

Minkälaisella terällä? Pikkurälläkkään? Olen myös miettinyt, että onnistuisikohan jos saisi sopivan jyrsinterän kiinni porakoneeseen vai onko toivotan yritys, karkailee omille teilleen?PetteriKivimäki kirjoitti:....roilotan puukuitulevyihn sähköjohdoille urat rälläkkään kiinnitetyllä puuntyöstöterällä....
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Renovalla on jakorasioita. Huojuvan muistini mukaan ne on aika pienen oloisia.Laurakaisa kirjoitti:Nostanpas tätä pinta-asennuskeskustelua kun en äkkilukemalta huomannut tässä ketjussa teemaa jakorasiat. Onko Renovalla jakorasioita vai mitä ootte käyttäneet? Berkerillä ei ole, eikä noihin Domus Classicankaan bakeliittisiin malleihin ole saatavilla. Posliinisia on sekä DC:lla että Antiikkiverstaalla, jälkimmäiset eleettömämmän näköisiä.
-
Laurakaisa
- Jäsen

No huh. Jos Renovalla on edes jotain muuta kuin ne karseat neliönmalliset läyskät niin painajainen on ohi... ja sitten jää vielä tuo posliinivaihtoehtokin, joka on kaikkein nätein. Pitää vielä suunnitella näitä sähköjä, ei ihan iisi juttu tämäkään. Johdoton sähkö, miksei sinua ole vielä keksitty.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Renovan jakopurkit ovat samankokoisia ja -näköisiä kuin katkaisijatkin. Saa siis pelkän peitekannen, ja jos pinta-asennuksesta tykkää niin siihen sitten renova-pintakotelo ja voilaa, jakorasia on valmis 
Kari
Kyllä tätä sähköjen autenttisuutta joskus ennen remottien alkua funtsasin, mutta päädyin siihen, että teen nyky tyylillä. Olisi tullut todella kalliiksi ja hankalaksi vetää 1/4 johdoista "koristeena" pinnassa ja 3/4 sitten putkissa. Olisi ehkä toiminut siihen saakka, kun sitten nurkassa olisi pistoriasia rivistö, jossa on vaikka 3-4 rasia rinnakkain pistokkeille, ethernet ja kaapeliTV:lle. Ei olisi näyttänyt kovin autenttiselle. 1 Renova (tai vastaava olisi vielä mennyt, mutta laitappa 2-3 rinnakkain). Yöks...
Päädyin siihen, että siistimpää tehdä kaikki putkiin ja ne joita ei millään saa piiloon olen vedättänyt vaikka ruskealla tai mustalla pinta johdoilla (riippuen pinnasta). Kuitenkin tällä hetkellä 70 % johdoista on putkissa ja tavoite on saada 90% putkiin rempan edistyessä. Kalusteet on valkoista perus Artic- mallia. Ei nyt ehkä niin 1940- luvun mallia, mutta ei pähimmästä päästä muovisen "pökäleen" näköisiä kuten jotkut uudet.
Tuokki
Päädyin siihen, että siistimpää tehdä kaikki putkiin ja ne joita ei millään saa piiloon olen vedättänyt vaikka ruskealla tai mustalla pinta johdoilla (riippuen pinnasta). Kuitenkin tällä hetkellä 70 % johdoista on putkissa ja tavoite on saada 90% putkiin rempan edistyessä. Kalusteet on valkoista perus Artic- mallia. Ei nyt ehkä niin 1940- luvun mallia, mutta ei pähimmästä päästä muovisen "pökäleen" näköisiä kuten jotkut uudet.
Tuokki
Sitä mä vaan hämmästelen näissä kaikissa raksaväline valikoimissa, että miten nää kaikki valikoimat on niin suppeita.
Maailma on pullollaan teollisia muotoilijoita ja sitten joka saakelen hana tai jakorasia näyttää samalta. Ja jos nyt sattumalta haluaisi
jotakin muuta, kuin sen peruskaman hyllystä, saat nähdä vaivaa, käyttää aikaa ja maksaa kolminkertaisesti.
Renovan jakorasia on kohtuullinen, mielestäni neutraalimpi, kuin itse katkaisimet ja pistorasiat, jotka ovat olleet melkoinen pettymys.
Siis se, että ne todella ovat muovisia ränkylöitä, pilipalin tuntuisia. Eivät oikein meinaa asettua vinoihin, muhkuraisiin seinäpintoihin ja tuntuma on halpa.
Laittaisin kuvia, kellarissa jo on muutamia asennettuja, mutta pitää palata asiaan, kun ollaan saatu mediaa parempaan kuntoon - vielä muuttovaihe, eikä
oma kone käytössä, olen niin huono varioimaan, kun ei ole totutut laitteet käytössä.
Riikka
Maailma on pullollaan teollisia muotoilijoita ja sitten joka saakelen hana tai jakorasia näyttää samalta. Ja jos nyt sattumalta haluaisi
jotakin muuta, kuin sen peruskaman hyllystä, saat nähdä vaivaa, käyttää aikaa ja maksaa kolminkertaisesti.
Renovan jakorasia on kohtuullinen, mielestäni neutraalimpi, kuin itse katkaisimet ja pistorasiat, jotka ovat olleet melkoinen pettymys.
Siis se, että ne todella ovat muovisia ränkylöitä, pilipalin tuntuisia. Eivät oikein meinaa asettua vinoihin, muhkuraisiin seinäpintoihin ja tuntuma on halpa.
Laittaisin kuvia, kellarissa jo on muutamia asennettuja, mutta pitää palata asiaan, kun ollaan saatu mediaa parempaan kuntoon - vielä muuttovaihe, eikä
oma kone käytössä, olen niin huono varioimaan, kun ei ole totutut laitteet käytössä.
Riikka
-
Laurakaisa
- Jäsen

Komppaan, Karhis. Kävin tosiaan niitä Renovan tuotoksia hipelöimässä meidän koulun sähköosastolla ja ne olivat pettymys. Mutta siitä olen jo avautunutkin. Valikoimaa on surkean vähän ja se kaikki on vielä surkeaa, jossain halpatuotantomaassa kokoon kyhättyä kertakäyttöskeidaa.
Jos jollain on tiedossa keino, millä sähköt saa asentumaan muuten kuin pinta-asennuksella huoneeseen, jossa vaalitaan alkuperäisiä pintoja niin otan mielelläni neuvoja vastaan. Joo ja meidän talossa vaalitaan myös alkuperäisiä lattialistoja, joten mikään "piilota listan taakse" -vaihtoehto ei myöskään oikein onnistu, ainakaan isommalla piuhanipulla.
Jos jollain on tiedossa keino, millä sähköt saa asentumaan muuten kuin pinta-asennuksella huoneeseen, jossa vaalitaan alkuperäisiä pintoja niin otan mielelläni neuvoja vastaan. Joo ja meidän talossa vaalitaan myös alkuperäisiä lattialistoja, joten mikään "piilota listan taakse" -vaihtoehto ei myöskään oikein onnistu, ainakaan isommalla piuhanipulla.
Täällä on melkein kaikki sähköt alakertaan jo uusittu, tai periaatteessa ainakin, johdot vedetty ja iso osa pistorasioista ja kytkimistä paikallaan. Mietin myös alussa vanhan tyylisiä sähkökalusteita, mutta puhtaasti kustannussyistä täällä on nyt pelkkää nykyaikaista tylsää. Jos joskus vaurastuu (hahaha) niin sittenhän ne voi vaihtaa johonkin ihaniin. Sähkäri laski, että Renovalla pelkästään olkkarin pistorasiat (monta!) yms yhteensä olisi tehnyt noin tonnin...!
Piuhat on ihan virallisesti vedetty, ja ne on kaikki roilotettu kuitulevyyn. Pitempia matkoja ne piileksivät kattopaneloinnin alla, ja tulevien kattolistojen alla, ja lattiankin alla. Ei ole putkitettu, koska katossa ne ovat vapaasti irrallaan ja seinissä tulevat jäämään vain tapetin alle. Talon alla on sentään putkissa, ja seinien läpi mennessäänkin. Ei kuulemma tarvitse putkittaa jos eivät ole kiinteiden seinä- tms. rakenteiden sisällä. Minen mistään mitään tiedä, mutta näin olen antanut itselleni kertoa, ja olen tähän ratkaisuun tyytyväinen. Yhtään valkoista pötkylää ei luikertele seiniä pitkin, se on sentään pääasia. Alunperin niitä olikin parhaissa paikoissa seitsemän matoa rinnakkain
Piuhat on ihan virallisesti vedetty, ja ne on kaikki roilotettu kuitulevyyn. Pitempia matkoja ne piileksivät kattopaneloinnin alla, ja tulevien kattolistojen alla, ja lattiankin alla. Ei ole putkitettu, koska katossa ne ovat vapaasti irrallaan ja seinissä tulevat jäämään vain tapetin alle. Talon alla on sentään putkissa, ja seinien läpi mennessäänkin. Ei kuulemma tarvitse putkittaa jos eivät ole kiinteiden seinä- tms. rakenteiden sisällä. Minen mistään mitään tiedä, mutta näin olen antanut itselleni kertoa, ja olen tähän ratkaisuun tyytyväinen. Yhtään valkoista pötkylää ei luikertele seiniä pitkin, se on sentään pääasia. Alunperin niitä olikin parhaissa paikoissa seitsemän matoa rinnakkain
Oma valinta Artic:iin ei oikeastaa johtunut hinnasta. Ovat saman hintaisia kun Revovat. On vain sellainen tilanne, että sähkärit (+tukkukin) tuntuvat laittavan Revovaan luksus katteen (mikäli on näitä fooruminkin kirjoituksia uskominen). Minua eivät vaan mielyttäneet silmää. Olivat liian "yritän olla vanha, mutta epäonnistun siinä näköisiä"Ninttunen kirjoitti:Täällä on melkein kaikki sähköt alakertaan jo uusittu, tai periaatteessa ainakin, johdot vedetty ja iso osa pistorasioista ja kytkimistä paikallaan. Mietin myös alussa vanhan tyylisiä sähkökalusteita, mutta puhtaasti kustannussyistä täällä on nyt pelkkää nykyaikaista tylsää. Jos joskus vaurastuu (hahaha) niin sittenhän ne voi vaihtaa johonkin ihaniin. Sähkäri laski, että Renovalla pelkästään olkkarin pistorasiat (monta!) yms yhteensä olisi tehnyt noin tonnin...!
Tuo on ihan ok nyky määräysten mukaan. Mutta jo pitää muuttaa / vaihtaa johdotuksia, niin sitten saakin repiä seinää auki. Itse en noin tehnyt (vaikka harkittiin). Tosin riipuu paljon mitä on muuten remppaamassa, mutta kun lisäeristystä laitettiin sisäpuolelle 50mm, niin samalla oli hello heittää putket tuonne sisään.Ninttunen kirjoitti:Piuhat on ihan virallisesti vedetty, ja ne on kaikki roilotettu kuitulevyyn. Pitempia matkoja ne piileksivät kattopaneloinnin alla, ja tulevien kattolistojen alla, ja lattiankin alla. Ei ole putkitettu, koska katossa ne ovat vapaasti irrallaan ja seinissä tulevat jäämään vain tapetin alle. Talon alla on sentään putkissa, ja seinien läpi mennessäänkin. Ei kuulemma tarvitse putkittaa jos eivät ole kiinteiden seinä- tms. rakenteiden sisällä. Minen mistään mitään tiedä, mutta näin olen antanut itselleni kertoa, ja olen tähän ratkaisuun tyytyväinen. Yhtään valkoista pötkylää ei luikertele seiniä pitkin, se on sentään pääasia. Alunperin niitä olikin parhaissa paikoissa seitsemän matoa rinnakkain
Tuokki
-
lehmikangas
- Jäsen

Itsekin hieman ihmettelin tuota tonnin renova olkkaria. Pistorasioita pitäisi ollaa luokkaa 50 kappaletta jos 20 euroa / rasia. Ja kun huomioi että ei ne muutkaan ilmaisia ole, niin tonnin lisähintana ainakin kuulostaa varsinaiselta viihdekeskukselta.tuokki kirjoitti:Jos halpa (vaikka 2-osainen pistorasia) maksaa tukussa n. 4-6 €. Niin Artic tai ABB:n Jussi sarjalainen maksaa 10-15 € kpl. Ei siitä mitenkään tule 1000€ lisähintää per huone. Hyvä jos 100-200€ lisähinta. Tuon verran kannattaa panostaa laatuun. Jos oikeasti vanhan näköistä uutta haluaa, niin sitten vaan googlaamaan Saksan ja Espanjan suunnilta. Sielä löytyy ja sitten voi tullakin kappalehinnaksi 30-40€.Ninttunen kirjoitti:Sähkäri laski, että Renovalla pelkästään olkkarin pistorasiat (monta!) yms yhteensä olisi tehnyt noin tonnin...!
Olisko Tuokilla antaa suoraa linkkiä johonkin verkkokauppaan?