Ajastinkytkin
Ajastinkytkin
Onko kukaan törmännyt pistorasiaan työnnettävään tai vaikka kojerasiaan asennettavaan ajastinkytkimeen.
En siis tarkoita perinteistä kellokytkintä vaan ajastinta, joka kykee sähköt pois määrätyn ajan kuluttua.
Pitäisi saada pistotulppaliitäntäinen infrapunalämmitin ajastimen taakse ettei se unohdu päälle.
Lämmitin on takaovella olevalla saunan vilvoittelu/kahvittelu/kaljoitteluterassilla ja se unohtuu päälle niin se saa rauhassa posottaa vaikka viikon eikä sitä kukaan huomaa kun siitä vierestä ei normaalisti kuljeta.
Eli siis niin, että nappia painamalla/kytkintä kääntämällä sähkö kytkeytyy päälle ja sammuu sitten ajastimeen asetetun ajan jälkeen.
En siis tarkoita perinteistä kellokytkintä vaan ajastinta, joka kykee sähköt pois määrätyn ajan kuluttua.
Pitäisi saada pistotulppaliitäntäinen infrapunalämmitin ajastimen taakse ettei se unohdu päälle.
Lämmitin on takaovella olevalla saunan vilvoittelu/kahvittelu/kaljoitteluterassilla ja se unohtuu päälle niin se saa rauhassa posottaa vaikka viikon eikä sitä kukaan huomaa kun siitä vierestä ei normaalisti kuljeta.
Eli siis niin, että nappia painamalla/kytkintä kääntämällä sähkö kytkeytyy päälle ja sammuu sitten ajastimeen asetetun ajan jälkeen.
Re: Ajastinkytkin
Olisko tämmönen toimiva? http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/S ... in-350053/
Tällaista käytettiin konttorilla varmistamassa ettei kahvinkeitin unohtunut päälle, ja verstaalla mulla on samanlainen infrapunalämmitintä varten (kun sais ne sähköt vaan vedätettyä sinne pistorasialle asti
).
http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =161423125
Eka tunnin versio kesti vain vuoden, siinä oli luultavasti valmistusvika, kiekko oli jäykkä ja rutisi jo uutena. Toinen pelasi sitten reilun vuoden, on edelleen ehjä mutta jäi pois käytöstä kun kaffekeittimet kiellettiin täällä maisemakonttorissa
Jälkimmäisessä kiekko ei vaatinut voimaa.
Ei oo hinnalla pilattu.
Eka tunnin versio kesti vain vuoden, siinä oli luultavasti valmistusvika, kiekko oli jäykkä ja rutisi jo uutena. Toinen pelasi sitten reilun vuoden, on edelleen ehjä mutta jäi pois käytöstä kun kaffekeittimet kiellettiin täällä maisemakonttorissa
Ei oo hinnalla pilattu.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Sama vehjes ollut täällä hakusessa jo pidempään kylppärin pyyhekuivainta varten, mutta ei ole löytynyt. Tästä nyt ei ollut muuta apua kuin vertaistuki. "Hei, mä tiedän miltä susta tuntuu."
Mulle olisi lottovoitto, jos löytyisi pistorasiaan työnnettävä vehjes, jota voisi ohjata langattomasti toisaalle paremmin ulottuville asennettavalla kytkimellä, jossa olisi myös ajastinominaisuus.
edit. Toi klasun vehjes on tuttu, mutta ei käy mulle. En halua kylppärissä märkänä ruuvata tuollaista ja muutenkin haussa jotain muuta. Joku josta sais vaikka jollain dippikytkimillä asetettua ajan, joka on aina vakio.
Mulle olisi lottovoitto, jos löytyisi pistorasiaan työnnettävä vehjes, jota voisi ohjata langattomasti toisaalle paremmin ulottuville asennettavalla kytkimellä, jossa olisi myös ajastinominaisuus.
edit. Toi klasun vehjes on tuttu, mutta ei käy mulle. En halua kylppärissä märkänä ruuvata tuollaista ja muutenkin haussa jotain muuta. Joku josta sais vaikka jollain dippikytkimillä asetettua ajan, joka on aina vakio.
No tollasia pappadagis tarjoaa anamasan tarpeisiin:
http://www.clasohlson.fi/product/catego ... ;164109471
Mulla on tuollainen pyörivä kiekko - mekaaniset "dipit" - tyyppinen ratkaisu ittellä pukuhuoneessa pyyhekuivaimen töpselissä. Se on näpelöity niin että kuivain on päällä jostain aamukuudesta noin yhdeksään ja sitten iltaysistä pari tuntia tai jotain sinnepäin. Kuitenkin tyypillisten suihkussakäyntiaikojen ympäristössä. Dikidiki olisi tietysti sivistyneempi, on olemassa viikkoajastuksia ym, mutta meillä nuo sähköt katkeilee aika usein ja sähkönpuutteesta nollautuvia dikivehkeitä on jo taloudessa tarpeeksi
Tuo kiekkomalli kaikessa brutaaliudessaan on sikäli kiva että tunnin sähkökatko ei juuri vaikuta pyyhkeiden kuivumiseen ja toisaalta aikaan laittokin onnistuu ihan vaan kiekkoa pyöräyttämällä. Samoja vehkeitä on hankittu lohkolämmittimiä ja jouluvaloja varten, ulkokäyttöön sopivina versioina tietenkin.
Noitahan ei märin käsin kannata tietenkään pidellä kuten ei muitakaan sähkölaitteita mutta minä ainakin säätelen tätäkin vasta sen jälkeen kun olen kuivannut
Muoks, sori, nää ei nyt ole etäohjattavia
http://www.clasohlson.fi/product/catego ... ;164109471
Mulla on tuollainen pyörivä kiekko - mekaaniset "dipit" - tyyppinen ratkaisu ittellä pukuhuoneessa pyyhekuivaimen töpselissä. Se on näpelöity niin että kuivain on päällä jostain aamukuudesta noin yhdeksään ja sitten iltaysistä pari tuntia tai jotain sinnepäin. Kuitenkin tyypillisten suihkussakäyntiaikojen ympäristössä. Dikidiki olisi tietysti sivistyneempi, on olemassa viikkoajastuksia ym, mutta meillä nuo sähköt katkeilee aika usein ja sähkönpuutteesta nollautuvia dikivehkeitä on jo taloudessa tarpeeksi
Noitahan ei märin käsin kannata tietenkään pidellä kuten ei muitakaan sähkölaitteita mutta minä ainakin säätelen tätäkin vasta sen jälkeen kun olen kuivannut
Muoks, sori, nää ei nyt ole etäohjattavia
Kari
Tämä on tarkoitettu kojerasiaan asennettavaksi ja täyttää juuri tuon kuvaamasi tarkoituksen. Meillä on tuollainen 120 min malli kylppärin poistopuhaltimen kytkimenä: http://www.norwesco.se/_files/timeout_mekanisk.pdf
Elektronisia malleja ja muita samankaltaisia tuotteita samalta valmistajalta: http://www.norwesco.se/norwesco/Valintaopas_1201_FI.pdf
Elektronisia malleja ja muita samankaltaisia tuotteita samalta valmistajalta: http://www.norwesco.se/norwesco/Valintaopas_1201_FI.pdf
Viimeksi muokannut A13, Ke Elo 29, 2012 8:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni, rupeshan niitä löytymään.
Klasulla justiin katselin mutta sokea olin, näemmä.
Noista halvoista mekaanisista kellokytkimistä mulla on vähän huonoja kokemuksia. Käyvät jos käyvät.
IP44 se saisi olla vaikka katoksen alla onkin.
Tommonen munakello-tyyppinen, johon väännetään haluttu aika ja sitten se käy nollaan olisi paras.
ps. Paitsi että eipä niitä sitten ulkokäyttöön oikein löydykään. Ainakaan pistotulppamallia.
Klasulla justiin katselin mutta sokea olin, näemmä.
Noista halvoista mekaanisista kellokytkimistä mulla on vähän huonoja kokemuksia. Käyvät jos käyvät.
IP44 se saisi olla vaikka katoksen alla onkin.
Tommonen munakello-tyyppinen, johon väännetään haluttu aika ja sitten se käy nollaan olisi paras.
ps. Paitsi että eipä niitä sitten ulkokäyttöön oikein löydykään. Ainakaan pistotulppamallia.
Tuo Norwescon mekaaninen kytkin (jonka sähkönumero on muuten S3552161) on kyllä IP44. Se ei itsessään ole pistotulppamallia, mutta sen voi ruuvata seinään ja kytkeä syötön pistotulpallisella johdolla, tai sitten voi vetää ulkopistorasian syötön tuon kellokytkimen kautta. Jälkimmäisessä tapauksessa kellokytkin voisi haluttaessa olla sisällä, vaikkapa sen terassin ovenpielessä.
Ei mullakaan nyt oikein vieläkään natsaa. Ilmaisin itseäni edellä epäselvästi, mutta väliäkös sillä, koska muutin juuri mieltäni
Huolettomin systeemi mulla taitaa olla ihan perinteinen vuorokausikello, joka on puoli tuntia päällä vaikka klo 0.30 ja klo 9.30. Sitten pyyhkeet saavat vähän hönkää riippumatta siitä käykö suihkussa illalla vai aamulla ja yletön sähkönkäyttö on suljettu pois. Parempi näin kuin ylimääräistä tekniikkaa ja säätämistä, varsinkin kun suhteuttaa siihen, että nyt pyyhkeet ovat kuivaneet vuosia ovien päällä.
Kiitos kaikille ajatussolmun avaamisesta Juha_p:lle ketjun lainasta.
Kiitos kaikille ajatussolmun avaamisesta Juha_p:lle ketjun lainasta.
Joo. Siinä terassin seinässä on nyt IP44 pistorasia, johon lämmitin on aina liitetty.A13 kirjoitti:Tuo Norwescon mekaaninen kytkin (jonka sähkönumero on muuten S3552161) on kyllä IP44. Se ei itsessään ole pistotulppamallia, mutta sen voi ruuvata seinään ja kytkeä syötön pistotulpallisella johdolla, tai sitten voi vetää ulkopistorasian syötön tuon kellokytkimen kautta. Jälkimmäisessä tapauksessa kellokytkin voisi haluttaessa olla sisällä, vaikkapa sen terassin ovenpielessä.
Voisihan siitä ketjuttaa toisen rasian lähemmäs lämmitintä ja laittaa väliin kellon.
Eli olisi kaksi rasiaa. Toisessa jatkuva sähkö ja toinen kellon perässä.
Klasun vehje katkaisee vain yksinapaisesti, joten pistorasian asennosta riippuen se katkoo, joko vaihetta tai nollaa. Yksinapainen katkaisu ei minun mielestäni ole kovin turvallinen.KariFS kirjoitti:Tällaista käytettiin konttorilla varmistamassa ettei kahvinkeitin unohtunut päälle, ja verstaalla mulla on samanlainen infrapunalämmitintä varten (kun sais ne sähköt vaan vedätettyä sinne pistorasialle asti).
Eka tunnin versio kesti vain vuoden, siinä oli luultavasti valmistusvika, kiekko oli jäykkä ja rutisi jo uutena. Toinen pelasi sitten reilun vuoden, on edelleen ehjä mutta jäi pois käytöstä kun kaffekeittimet kiellettiin täällä maisemakonttorissaJälkimmäisessä kiekko ei vaatinut voimaa.
Ei oo hinnalla pilattu.
-
tessu
Mulla ollu Theben timereita varmaan jo yli 20v eikä niissä ole vikoja ollu sisällä ja pakkasessa on toiminu,onhan tietty joitai kulunu ja sillee hajonnu mutta muuten on pelannu.
Ostaa kerralla kunnollisen niin pelaa,eriasia on vaan nykysin et saako enää kunnollisia,yhden ostin just semmosen mitälie mistälie niin OHO olipa köykäsesti tehty,en ainakaan kylmääntilaan laita.
Niin kuluu ne seinäkellotkin heh
Ostaa kerralla kunnollisen niin pelaa,eriasia on vaan nykysin et saako enää kunnollisia,yhden ostin just semmosen mitälie mistälie niin OHO olipa köykäsesti tehty,en ainakaan kylmääntilaan laita.
Niin kuluu ne seinäkellotkin heh
Ei missään tapauksessa mekaanista, koska erittäin toimivia digitaalisia saa halvalla. On ohjaukset joka viikonpäivälle jne.
Naapurilla on kaukosäätimellä kytkettävä, laittaa sillä auton lohkon hehkumaan samalla kun kahvit tippuu.
Naapurilla on kaukosäätimellä kytkettävä, laittaa sillä auton lohkon hehkumaan samalla kun kahvit tippuu.
Mikäli ei tarvita tai haluta ohjelmoitavaa ajastinta, joka kytkee päälle ja pois ennalta määrätyn ajastuksen mukaan, vaan tarvittaessa kulloinkin halutuksi ajaksi kytkettävä kerta-ajastin, niin mekaaninen "munakello" on käytön helppouden ja monipuolisuuden kannalta ylivoimainen kaupan oleviin elektronisiin verrattuna: mekaanisen kellokytkimen voi kääntää päälle aina kulloinkin tarvittavaksi ajaksi, ja aikaa saa milloin tahansa muutettua yhdellä väännöllä lyhyemmäksi tai pidemmäksi. Elektronisissa kerta-ajastimissa haluttu aika ohjelmoidaan laitteeseen ja normaalikäytössä tätä ennalta määritettyä aikaa kytketään päälle tai pois.
Pohjimmiltaanhan ei ole oleellista onko laite mekaaninen vai elektroninen, vaan siitä, että elektronisissa kellokytkimissä käyttöliittymä on huomattavasti kankeampi ja täysin epäintuitiivinen. Aivan sama asia on todettavissa digitaalisissa kelloissa: nappien oikea käyttö ajan asettamiseksi ei ole millään tavoin intuitiivisesti pääteltävissä. Jos elektronisiin ajastimiin laitettaisiin painonappien sijaan kiertokytkin ja sen ympärille merkkivalokehä tai edes numeronäyttö, joka näyttäisi valitun ajan ja sen kulumisen, ja aikaa voisi muuttaa lennosta, niin silloin elektroninen olisi käytettävyydessä samalla viivalla mekaanisen kanssa: kuka tahansa osaisi ilman yritys-erehdys-kokeilua tai opastusta käyttää ajastinta heti sen ensimmäisen kerran nähtyään.
Pohjimmiltaanhan ei ole oleellista onko laite mekaaninen vai elektroninen, vaan siitä, että elektronisissa kellokytkimissä käyttöliittymä on huomattavasti kankeampi ja täysin epäintuitiivinen. Aivan sama asia on todettavissa digitaalisissa kelloissa: nappien oikea käyttö ajan asettamiseksi ei ole millään tavoin intuitiivisesti pääteltävissä. Jos elektronisiin ajastimiin laitettaisiin painonappien sijaan kiertokytkin ja sen ympärille merkkivalokehä tai edes numeronäyttö, joka näyttäisi valitun ajan ja sen kulumisen, ja aikaa voisi muuttaa lennosta, niin silloin elektroninen olisi käytettävyydessä samalla viivalla mekaanisen kanssa: kuka tahansa osaisi ilman yritys-erehdys-kokeilua tai opastusta käyttää ajastinta heti sen ensimmäisen kerran nähtyään.
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Kuka noita Norwescon kelloja myy?
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430