Henkka kirjoitti:Toopeli kirjoitti:Aihetta liipaten. Sen pienemmän kielen ei kuulukkaan upota sinne vastakappaleen koloon, vaan se jää nojaamaan sitä tasaista osaa vasten.
Pahoitteluni jos tulkitsin asian väärin.
T:Toopeli
KIITOS

Tämä oli mielessäni, sillä en usko Abloyn mokaavan kolmea kertaa peräkkäin. Tätä eivät vaan Bulamajassa tienneet.
Mutta mutta.. Ne jotka näitä työkseen asentavat, tietävät kyllä. Ja ostavat halvalla B-hausista. Valtuutetussa Abloy lukkoliikkeessä kyllä tiedetään kertoa lukkojen rakenteesta kaikki, mutta sielläpä halpuus ei olekaan ratkaiseva tekijä.
Rautakaupan luonne Suomessa on muuttunut oleellisesti vuosien aikana. Aiemmin rautakaupasta sai tietoa tuotteista. Sittemmin on erilaiset halpaketjut ryhtyneet tarjoamaan rautakauppatuotteita halvalla, ilman "palvelua". Tästä johtuen monia rautakauppoja moitittiin pitkään kalliiksi. Tilanne on pakottanut myös rautakaupat hintakilpailuun, ja siihen pystytään ainoastaan kuluja karsimalla. Eli kun asiantuntija jää työelämästä sivuun, tilalle palkataan henkilö joka on korkeintaan merkonomi, ilman rautakaupan tuotetuntemusta. Palkkaus on Tes minimi.
Myöskään varastossa ei voida seisottaa enää erikoistuotteita, vaan tavaran täytyy kulkea. Siksipä valikoimatkin ovat muuttuneet rajusti.
Eli, älkää enää nykyään odottako rautakaupalta liikoja. Kyllä sieltä hymyn saa, mutta jokaiselle asiakkaalle ei siltikään ole varattuna omaa myyjää, siis joskus täytyy jopa jonottaa vuoroaan. Kun tarvitsette tietoa, älkää kysykö myymälässä työskenteleviltä "hyllyttäjiltä", eivät välttämättä osaa vastata. Joka rautakaupassa on jonkinlainen rakentajien palvelupiste, jossa varmasti osataan vastata, mutta sinne ei aina pääse ilman pientä jonotusta. Mikäli ei kuitenkaan malta etsiä rautakaupasta tietoa, kannattanee käyttää erikoisliikkeiden palveluja.
Itse olen entinen rautakauppalainen. Lähdin rautakaupasta, koska tiesin myymästäni tuoteryhmästä liikaa. Eli osasin oman osastoni tuotteen vaikka unissani. Ongelmaksi tulikin sitten se, että kun olen tottunut työurallani myymään Saksalaista laatukamaa ammattilaisille, niin tilanne kääntyi ihan parin viime vuoden aikana siihen, että myydään Kiinalaista yksityisille. Siinä hommassa ei paljoa asiantuntemusta tarvii. Siirryin siis erikoiskaupan puolelle töihin, jossa osaamiseni hyödynnetään ja siitä myös maksetaan.
Eilen kävin rautakaupassa maaliosastolla kysymässä "ryppymaalia", ja ohjeita miten ryppymaalaus tehdään. Osastolla oli 3 henkilöä, joista kukaan ei ollut kuullutkaan moisesta..Itse kyllä muistelin ryppymaalattuja savupiippuja/muureja useamman nähneeni, näistä myyjistä ei kukaan ollut nähnyt. Kävelin sitten raksapuolelle, jonotin 1:den asiakkaan verran ja pääsin pöydän ääreen. Siinä kaveri tiesi heti mistä oli kyse, neuvoi mistä kamoista maali sekoitetaan, sekä suhteet ja maalaustavat.