Missä järjestyksessä pintaremontti kannattaa tehdä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Missä järjestyksessä pintaremontti kannattaa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Minä taas täällä iltapuhteinani pohdiskelen ja suunnittelen, tällä kertaa tätä varsinaista asuinkerrosremonttia. Jos tarkoitus olisi seuraava:

- purkaa keittiöstä ja olohuoneesta muovimatot ja huonokuntoinen linoleum ja hioa ja maalata niiden alla oleva puulattia (se siis on ihan varmasti siellä alla, ei ole mitään raakalaudoitusta vaan käytössä ollut lakattu lankkulattia),
- tapetoida olohuoneen seinät ja maalata keittiön Enso-pahviseinät
- maalata keittiön katto ja vaihtaa olohuoneen kauhea styrox-katto takaisin Halltex-kattoon
- rakentaa keittiöön yhdelle seinälle lisää kaappeja ja olohuoneeseen sieltä purettu komero takaisin

niin missä järjestyksessä nämä kannattaa tehdä? Ensin lattioiden purku ja hiominen ja maalaus-sitten lattiat peittoon ja muihin hommiin? Vai ensin katot ja seinät? Entäs se lattioiden hiontapöly sitten?

Tämä voi olla jollekin kysymys luokkaa "typerä", mutta kummallista kyllä, minä en ole koskaan tällä tavalla pintaremontoinut yhtäkään huonetta enkä siten tiedä, mikä olisi se loogisin ja järkevin ja helpoin tapa edetä.

Muoks, linoleumista oli tullut laminaatti.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Re: Missä järjestyksessä pintaremontti kannattaa tehdä?

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

80 neliön puulattian ja 15 neliön betonilattian hiomiskokemuksella sanoisin, että hio lattiat ja maalaa ne ensin sitten kun on oikeasti kuivunut, suojaat ne.
Seuraavaksi käsittelyyn katto ja sitten seinät. Lopuksi kaapit. Jos tarkoitus tapetoida myös kaapit (eli kiinteä osa seinää) niin sitten kaapit toki valmiiksi jossain välissä.

Se on ihan riittävä se pölyn määrä hioessa vaikka olisikin pölypussit kunnossa. Itse pölytin viellä kulmahiomakoneeseen liitetyllä hiomapaperilla. Ja se pölyää!
kepuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kepuli »

Minä olisin intuitiolla tehnyt päin vastoin - pölyn saa aina siivottua pois, mutta jos seinien ja katon maalauksen yhteydessä tulee lattiaan jälkiä ei siihen auta kuin uudelleen lakkaus.
Puu se on jurvalaasten muavaaluvahaa.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Minulla on kokemusta tuosta kellarin betonilattian hiomisesta - se pölyää yläkertaan asti teipattujen ovien läpi eikä sitä saa siivottua kuin ihan kauhealla työllä ja tuskalla. Siitä minullakin virisi ajatus, että lattian tekisi tosiaan ensin, jos puulattian pöly on yhtä hirveää.

Se lattia on tosiaan käytössä ollut eli elämisen jälkiä siinä on joka tapauksessa, samoin rakoja, eikä ole tarkoituskaan tehdä siitä mitään uuden näköistä. Parit kolhut ei sikäli haittaa kun niitä nyt rupeaa tässä huushollissa tulemaan siihen sillä sekunnilla kun nämä tilat palautuvat taas normaaliin asuinkäyttöön :roll:
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Meillä sai uusi lautalattia aikamoisia kolhuja kun tehtiin se ekana, vaikka mielestämme suojattiin hyvin. Ensi kerralla teen lattian viimeisenä.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Mjoo, uusi lattia on varmaan vähän eri asia. Tässä nykyisessä on jo lommoja ja kolhuja ihan riittämiin, siksi sen varjeleminen on ehkä vähän turhaa.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Minulle on opetettu, että remontti tehdään ylhäältä alaspäin. Mutta tuo hiontapöly on kyllä viheliäistä.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Ylhäältä alas on hyvä perusohje, jos esimerkiksi on edessä katon maalaus ja seinien tapetointi. Mutta itse tekisin tässä tapuksessa hiontahommat ensiksi, valmiilta pinnoilta on viheliäistä siivota pölyjä pois, ja pölyhän menee joka paikkaan. Lattian saa aina suojattua.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Jep, näin minäkin sen näkisin.

Kun nyt ollaan kerran tähän imaginääriseen Laurakaisan talon sisäremppaan ryhdytty niin kysynpä saman tien arvon raadin ajatuksia seuraavasta: Meillä on tosiaan 70-luvulla jonkun talon edellisen lapsen ylioppilasjuhliin tehty ns. pientä pintaremonttia olohuoneessa. Katossa on edelleen vanhat Halltex-laatat kuten kaikissa muissakin talon huoneissa, mutta ne on peitetty sellaisella röpelöpintaisella styrox-laatalla. Yyyhhhyhhhyhhyhhyh. Tiedän, että se oikea katto on siellä alla, koska purin kerran salaa yhtä laattaa melko näkymättömästä kohdasta. Styroxit on liimattu kattoon ainakin nurkistaan, voi olla että enemmänkin.

Nyt jossitellaan: Jos nuo päällimmäiset laatat olisi liimattu tosiaan vain niistä nurkistaan ja Jos ne saisi irti niin siististi, että alkuperäisiin Halltexeihin jäisi vain sinne tänne pieniä pintapläkkejä niistä kohtaa, mistä nuo liimat raapisi irti, niin saisiko ne alkuperäislaattojen pinnat jotenkin pakkeloitua niin siistiksi että ne voisi sen jälkeen vaan maalata päälle? Minä en ole perehtynyt tuohon Halltexin syvimpään olemukseen niin tarkkaan, että osaisin arvuutella tätä suuntaan tai toiseen. Niskat huutaa tuskasta jo pelkästä ajatuksesta, että noita laattoja rupeaisi katosta jotenkin ylivarovaiseen konservointityyliin irrottelemaan, mutta toisaalta hotsittaisi kyllä ihan älyttömästi ajatus siitä että olisi olohuoneen katossa ne alkuperäislaatat.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Tosiaan, normaalisti mennään ylhäältä alas pintoja tehdessä, mutta kokemuksesta tuo pöly on tympeää. Jos jättää lattian viimeiseksi, saa muut pinnat hinkata kahteen kertaan. Ensin putsaa maalattavaksi/tapetoitavaksi ja lopuksi hinkuttaa pölyä. Hionnan jälkeen meillä katto hinkattiin liikuteltavalta raksatelineeltä rakennusimurin kanssa. Ensin vetelin pehmeällä lattiaharjalla ja tosiaan sitten imuroin (tai teetin sen osan vaimokkeella) imurilla ilman jatkovarsia. Mitä lähemmäs pääsee, sitä helpompi imuroida. Jonkinverran joutuu kuitenkin voimaa käyttämään kun hinkuttaa...

Haltexista. Epäilisin, että paikattu kohta paistaisi maalin alta läpi. Olettaen, että levyissä ei nyt ole kovin montaa kerrosta maalia, eli pintakuvio näkyy.
Se on sitten eri asia huomaako kukaan.... Yksi vaihtoehto on hommata uudet levyt niiden huonokutoisimpien tilalle. Ei tarvisi irottella kaikkia.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Joo parempi tosiaan pari lisäkuhmua lattiassa kuin tuo pölyn hinkkaaminen. Meillä on vieläkin sitä kellaripölyäkin vintissä kun ei ole kerinnyt suursiivoamaan moneen kertaan...

Mjoo, näin voi olla. Henkilökohtaisessa rakennusapteekissani eli toisessa sivuvintissä on toki jo haalittu pitkin maita ja mantuja noita levyjä. Tuo oli hyvä vinkki että eihän niitä kaikkia ehkä tarvitse maalata. Tämä varmaan selviää parhaiten kun pääsee sinne asti tässä urakassa.
jukw
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukw »

Mistään mitään tiedä, mutta olen antanut itselleni kertoa, että ensin katto, sitten seinät ja lopuksi lattia. Meillä piti lattia tehdä ensin jotta päästiin muuttamaan sisään. Nyt tekisi mieli tehdä kaikki lattiat uudelleen. :evil:
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Eikös sen lattian voisi hionnan jälkeen jättää vähäksi aikaa rauhaan ja aloittaa siinä vaiheessa ylhäältä alas -systeemillä. Lattia tietysti suojattuna tälläisessäkin vaihtoehdossa. Tai jopa käsittelee sen lattian kertaalleen - maalaushan siihen oli kait tulossa - ohennetulla maalilla. Ennen pintamaalia todella kevyt hionta (jos tarpeen "tikkujen" pystyyn nousun vuoksi).
- Puolihullu varttisavolainen -
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Omasta mielestä lattia on paremmassa suojassa maalattuna/käsiteltynä, kuin puhtaaksi hiottuna. Varsinkin jos maalataan, niin luulisi olevan helppo vetästä vielä yksi ohennettu kerros, jos jotain jälkiä tulee. Jos jäljetä on isoja, ei niitä piiloon saa kuitenkaan.

Itse hioin, vahasin ja öljysin lattian. Sen jälkeen päälle raksasuojapahvi (pitää yllättävän hyvin esim. läikkyneen kahvin pois lattialta). Sen jälkeen n. 15 neliön tila toimi toimi varastona, taukotilana, läpikulkutilana, naulaimen kompuran toimintapaikkana, ym. Lattia ja suojaus kesti hyvin.

Sellainen vinkki suojaamiseen, että kannattaa ne pahvin saumat limittää ja teipata hyvin. Aina sinne alle jotain pääsee ja ylikäveltäessä uppoaa hyvin lattiaan. Mulla oli limitelty, mutta en kehdannut teipata. Parista kohtaa sitten livahti hiekkaa lattialle ja niihin kohtiin tuli pieniä koloja. Vaan eipä tuo minua haittaa. Vanha lattia, jota jokatapauksessa joudun joskus uusimaan. Muutama lauta on laho ja 2 ja 4 vuotiaat terminaattorin alut osaavat esineidein ja materiaalien "vanhentamisen" taidon...
Em2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Minunkin minimaalisella remppakokemuksella sanoisin, ettei kannata tehdä mitään muuta, ennen kuin lattiat on hiottu. Sitä pölyä on jokaisessa raossa, inhottava sitten uusia pintoja puhdistella (varsinkin, jos on kosteat ilmat ja se pöly jämähtää kaikkialle).
Vastaa Viestiin