Suihkutilan katon höyrysulku + alapohjan korjaus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
kukkuumorjens
Jäsen
Jäsen

Suihkutilan katon höyrysulku + alapohjan korjaus

Viesti Kirjoittaja kukkuumorjens »

Ajattelin jossain vaiheessa tulevaisuutta,jahka tulee ajankohtaiseksi,rakentaa suihkun alakertaan.Päädyin siihen että sen paikka tulee olemaan alueella mistä on aikanaan purettu vanha pönttöuuni pois ja pystyn hyödyntämään hormia poistoilman kanssa.Seinät,lattiat ja muut siihen liittyvät on hallinnassa mutta ajattelin kysellä mielipiteitä/ehdotuksia katon eristämiseen pilaamatta välipohjan rakenteita.Onko höyrynsulku muovi riittävä vai onko muita parempia ideoita?

Toinen kysymys on vähän ajankohtaisempi.tuli ikäväkseen todettua piikatessani sokkeliin muuratut tiilet pois käyntiluukusta,että alapohja on mennyt sen verran huonoon kuntoon puutteellisen ilmanvaihdon johdosta ja "muutamasta" muusta seikasta,mitenkään edellistä asukasta syyttämättä :evil: , että sen joutuu uusimaan melkein kokonaan..toivoen,että se jää vaan siihen eikä seinärakenteisiin asti ole mennyt..
Onko jollain tullut sama eteen ja pystyykö joku heittämään arviolta mitä tommoisen n.40 neliön alan uusiminen tulee kustantamaan?
Pitäisi antaa jotain hinta-arviota kun tämä menee sitten pillevän virheen rekkulana eteenpäin ja jne..
Rakenne on perinteinen hakasen muotoinen puupohjaltaan,kellariholvi keskellä.
Tein itse,säästin hieman?
juhansalo
Jäsen
Jäsen

Re: Suihkutilan katon höyrysulku + alapohjan korjaus

Viesti Kirjoittaja juhansalo »

Hinta-arvio kannattaa teettää ammattilaisella, voi olla että menee lähemmäs oikeeta kun paikan päällä käy katsomassa. Suihkukaappi katolla varustettuna niin pysyy höyryt kurissa. Hormiin kosteuden tunnistimella varustettu poisto puhallin niin rupeaa olemaan kosteus hallinnassa.
kivijalka
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kivijalka »

Mitkä ovat mainitsemasi muutamat muut alapohjan mätänemiseen vaikuttaneet seikat?
kivijalka
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja kivijalka »

Mitkä ovat mainitsemasi muutamat muut alapohjan mätänemiseen vaikuttaneet seikat?

oho, tuli vahingossa tuplana
kukkuumorjens
Jäsen
Jäsen

toi suihkukaappikaan ei ole kyllä yhtään huono ratkaisu :-)
Lähinnä olikin ajatus täältä kysellä ensin,jos joku on teettänyt samantapaisen rempan.sais jotain suuntaa antavaa parin-kolmen tonnin hintahaarukassa..sinänsä vaikeeta kun eri urakoitsijoilta voi tulla tarjouksia esim. 5000,10 000 ja 15 000 ja lopputulos voi olla sama.itse sen ajattelin keväällä tehdä jos vaan työmaat antaa jouten ja löydän siihen kaveriks jonkun,joka tietää näistä vanhoista pommeista enemmän..ite kun pyörin tuol kivitalojen parissa "sisustus-timpurina",eli kokemus noista runko töistä on aika vähäistä..sinänsä tossa mitään ihmeellistä ole muutakun perhanasti työtä,mut otan aina mielelläni uutta oppia vastaan :cool:

niitä muita alapohjan kosteuteen vaikuttavia tekiöitä on mm.jumalaton määrä kaikkea ylimääräistä rakennusromua mitä sinne on jemmattu..villaa,puuta,styrox-laatikoita..kaikkea mitä siel ei sais olla.tai,eihän siel sais olla kun sorat ja hämähäkit.keräävät sinne sitten "aavistuksen" verran hometta,kosteutta sun muuta shaibaa..jahka ton tilan on joku virallinen taho käyny tarkistamassa,niin alkaa operaatio tyhjennys..en saa näköjään kuvaa laitettua kun ilmoittaa liian suurena tiedostona.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Minä tein meidän suihkuvessaan vesieristyksen kattoonkin. Seiniin tuli kaakelilujaa ja kun ryhdyin pähkäilemään höyrynsulun tekemistä kattoon, niin totesin kaiken kätevimmäksi ratkaisuksi vetää vesieristeet kattoonkin, kun kyseessä oli noin 1,5 m2 kokoinen tila. Kipsilevyn jämäpala kattoon ja kun purkki oli auki, niin samalla vaivalla sen katon suti vesieristeellä. Muualla on ilmansulkupaperit, joten ei edes ollut höyrynsulkumuovia käsillä. Kylppärissä meillä on katossa sauna-satua ja saumat on teipattu alumiiniteipillä, ne taas pistettiin samalla kun sauna tehtiin, joten helpointa oli ottaa muutama ylimääräinen levy ja lätkiä ne kattoon. Varsinkin kun pääosin yksin piti laittaa, niin jäykkä levy oli mukavampi käsitellä.

Ihan samahan se on millä höyrynsulun tekee. Tärkeintä on että ne höyryt menee hormiin eikä välipohjaan. Suihkukaappia en ikinä pistäisi niin mihinkään ja varsinkin pienessä tilassa se on ihan kamala, kun se syö viimeisenkin tilan tunnun mitä on jäljellä.

Alapohjaakin meillä on parsittu, mutta se meni samalla kun kengitettiin yhtä seinää, joten on vaikea heittää arviota mikä sen osuus oli. Kyllä siinä työmies muutaman päivän hääri sen lattian kimpussa. Olisiko ollut noin viikko. Minulla oli tekijä tuntitaksalla. Vajaa 7 tonnia meni ja sillä saatiin alapohjaa korjattua, kengitettyä pätkä seinää, yksi kantava seinä siirrettyä, kaakeliuunille pohja maasta asti, kylppärin lattian valu ja sekalaisia purkutöitä ja sisätöitä. Itse olin aina iltaisin hanslankarina. En ehkä teettäisi urakkana jos jostain saa tekijän tuntitaksalla. Noissa vanhoissa tulee aina jotain yllättävää ja se on yleensä leivottu reilulla kertoimella mukaan urakan hintaan (tai sitten maksat lisätöistä).
kukkuumorjens
Jäsen
Jäsen

tuota saunasatua olin itsekkin ajatellut..aiemmin sillä saunoja eristäny,ni miksei se kävis suihkun kattoonkin kun tarkoitus olisi jättää toi vanha katto ehjäksi sinne alle.tai miksei siihen kävis ihan mikä vaan urtsa-levy..? ainakin nimeltämainitsematon ,2-komponenttinen vesieriste kokemukseni mukaan tarttuu uretaanilevyyn aika hyvin,eli pystyisi laittamaan kattoonkin reunanauhat ..

joo,ei tämmöiseen rojektiin kyllä voi urakoita ajatellakkaan.niin paljon luottoa ei itselläni ole keneenkään että antaisin noita rakenne töitä kenenkään tehtäväksi jos ei itse ole näkemässä miten ne tehdään,ennenkuin on rakenteet jo piilossa.Itse en anna urakkatarjouksia kun ihan päivän selviin asioihin,esim.simppeleihin maalaustöihin.Jos on hyvä tekijä tuntipalkalla,ni ei se oman kokemuksen mukaan paljoa kalliimaksi tule ja on todennäköisempää että työn jälki/laatu on hyvää.työ motivaatiota on helppoa ylläpitää pienillä asioilla ja maksaa palkat sovitusti,eikä vasta huomenna..onhan noita tuntipalkkaa nauttivia vislaajiakin paljon,mutta muutamassa päivässä sen kyllä huomaa ja pitää vaan raa'asti pistää ukko vaihtoon jos homma ei suju..jaa,alkaa lähtee vähän aiheen viereen :lol:
Vastaa Viestiin