Kalastus

Rintamamiestaloista ja muusta
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Kalastus

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Pietu-Petteri kirjoitti:
Juha_P kirjoitti: Hauki on ristiriitainen kala. Täällä etelässä hauki aiheuttaa kohahduksia mutta Lapin mies heittää hauet rantaan ketuille .

Ei pitä yleistää. Käyn 2-3 viikossa verkoilla ja lähes poikkeuksetta siikaverkkoihin päätyy myös haukia. Syöjä on niillekkin joka kerta löytynyt. Hauki on kunnolla fileoituna ja tuoreena paistettuna, maultaan erinomainen kala. Tuntuu että maistuu jopa paremmalle kuin Siika. Niin jä tämä siis Kemijärvellä joka ainakin on lapin suunnalla vaikka ei vielä lappia olisikaan, puritaanisesti katsottuna
Oikeassa olet. Ei pidä yleistää.
Itselläni ei ole hauesta oikein mitään mielipidettä mutta olen vain Inarilla kulkiessani törmännyt tähän asenteeseen haukea kohtaan.
Ja ketuille niitä on heitelty. Sitä olen etelän vetelänä huvittuneena ihmetellyt. :shock:

Minä en täällä etelässä kalasta ollenkaan mutta veri vetää pohjoiseen aina kun vaan pääsee arjesta irtaantumaan ja siellä on sitten kalastushommatkin mielessä.
Nelostie on tullut tutuksi. :-D

Ja kyllä sen Kemijärven voi ihan hyvin laskea jo lapiksi, täältä Lempäälästä kun asiaa katselee.

ps. Tokihan on mahdollista, että tässä on etelän miestä vedätetty kuin mätää kukkoa. :lol:
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Juha_P kirjoitti:
Pietu-Petteri kirjoitti:
Juha_P kirjoitti: Hauki on ristiriitainen kala. Täällä etelässä hauki aiheuttaa kohahduksia mutta Lapin mies heittää hauet rantaan ketuille .

Ei pitä yleistää. Käyn 2-3 viikossa verkoilla ja lähes poikkeuksetta siikaverkkoihin päätyy myös haukia. Syöjä on niillekkin joka kerta löytynyt. Hauki on kunnolla fileoituna ja tuoreena paistettuna, maultaan erinomainen kala. Tuntuu että maistuu jopa paremmalle kuin Siika. Niin jä tämä siis Kemijärvellä joka ainakin on lapin suunnalla vaikka ei vielä lappia olisikaan, puritaanisesti katsottuna
Oikeassa olet. Ei pidä yleistää.
Itselläni ei ole hauesta oikein mitään mielipidettä mutta olen vain Inarilla kulkiessani törmännyt tähän asenteeseen haukea kohtaan.
Ja ketuille niitä on heitelty. Sitä olen etelän vetelänä huvittuneena ihmetellyt. :shock:

Minä en täällä etelässä kalasta ollenkaan mutta veri vetää pohjoiseen aina kun vaan pääsee arjesta irtaantumaan ja siellä on sitten kalastushommatkin mielessä.
Nelostie on tullut tutuksi. :-D

Ja kyllä sen Kemijärven voi ihan hyvin laskea jo lapiksi, täältä Lempäälästä kun asiaa katselee.

ps. Tokihan on mahdollista, että tässä on etelän miestä vedätetty kuin mätää kukkoa. :lol:
Ei ole varmaankaan vedätetty. Kyllä se hauki monen halveksuma on. Mutta kun maku on ihan hyvä, niin en keksi siihen muuta syytä kuin että siinä on vaivaa hauen laitossa ja syömisessä. Jos ei fileoi kunnolla niin hauki on vittumainen syötävä, ja monihan ei viitsi tai osaa fileoida. Hauki pitää kypsentää nopeasti ku se on aika kuivaa tavaraa, jos laittaa tunniksi uuniin, niin ei sitä kyllä viitsi sitten syödä. Kerran hirveessä jurrissa keksittiin loimuttaa haukea ja voin sanoa että se ei ollut hyvää.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Reserviupseeripiireissä ei illallisilla haukea syödä sen vuoksi, että Mannerheimkaan ei sitä syönyt. Sanoi, että se on "rantarosvo".
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Reserviupseeripiireissä ei myöskään olla kovin tarkkoja siitä , että mitä sukupuolta on kumppani tehdessä sitä kauneinta mitä kaksi ihmistä voi yhdessä pimeässä tehdä. Kun ei Mannerheimkään niin tarkka ollut. :lol: :twisted:

No Marskin etnisestä taustasta ei viitsi mainitakkaan mitään...
- Puolihullu varttisavolainen -
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

warixenjalka kirjoitti:Reserviupseeripiireissä ei myöskään olla kovin tarkkoja siitä , että mitä sukupuolta on kumppani tehdessä sitä kauneinta mitä kaksi ihmistä voi yhdessä pimeässä tehdä. Kun ei Mannerheimkään niin tarkka ollut. :lol: :twisted:

No Marskin etnisestä taustasta ei viitsi mainitakkaan mitään...
Ehkä oli mun puoleltani virhe aloittaa kalastusaiheinen keskustelu.... :roll:
Aloituskin oli toki tyyliltään turhan provosoiva.
warixenjalka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja warixenjalka »

Anteeksi Hower. Ei ollut virhe aloittaa kalastuskeskustelua. En vaan voinut vastustaa kiusausta. Olen heikko ihminen...

Jotta en puhuisi pelkkää paskaa, niin voin kertoa että käyn säännöllisesti kalassa. Kerran talvessa pilkkikisoissa (en koskaan ole saanut mitään - krapulaa lukuunottamatta) ja noin kerran kesässä on katiska meressä. Nuotioaffenat on herkkua :-D
Kun pojalle tulee vähän ikää, niin täytynee aloittaa myös onkiharrastus.
- Puolihullu varttisavolainen -
vesahy
Jäsen
Jäsen

Ihan hyvä aihe, älä nyt Hower ala enää vetää siimaa kireälle. Minun kommentissani oli tarkoitus olla ihan pikkuisen piikkiä joidenkin reservin upseerien yli-innokkaaseen "kantapäiden kopsutteluun". Olen myös itse ollut toiminnassa mukana sen verran, että meriväen luutnantin nauhat on tienattu, mutta aina olen yrittänyt jonkinlaisen järjen häivän omassa toiminnassani säilyttää.

Mutta takaisin kalstukseen mennäksini, niin aika vähän meillä nykyisin kalastellaan. Muija usein kärttää, että tarttis viedä verkko järveen ja lupaa, että kyllä hän sitten itse perkaa mahdollisen saaliin. Ei muuten perkaa, ei koskaan. Norjan lohta hän ostaa mielellään ja mikäs siinä, ihan herkullista ruokaa siitäkin saa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Pietu-Petteri kirjoitti: Mutta kun maku on ihan hyvä, niin en keksi siihen muuta syytä kuin että siinä on vaivaa hauen laitossa ja syömisessä. Jos ei fileoi kunnolla niin hauki on vittumainen syötävä, ja monihan ei viitsi tai osaa fileoida. Hauki pitää kypsentää nopeasti ku se on aika kuivaa tavaraa, jos laittaa tunniksi uuniin, niin ei sitä kyllä viitsi sitten syödä. Kerran hirveessä jurrissa keksittiin loimuttaa haukea ja voin sanoa että se ei ollut hyvää.
Onhan se "arvokala" nätimpi laittaa ruuaksi. Kuten joku lohi. Senku kypsentää jollain tavalla. Ei ole niin ranttua. Rasva suojelee ylikypsentäessä aika pitkään ja isosta kalasta on ruodotkin helppo löytää. Hauki on vähärasvainen ja sillä hankalampi valmistaa. Ja varmaan ruotokammoisilla tökkii ne kolmihaaraiset niskaruodot. Savustettuna hyvää. Ilmeisesti loimutettuna sitten ei... Kai se vaatii siinäkin sen rasvan.

Eräs lihamestari esitteli hauen fileointia. Suositteli (jos on useampi hauki tyrkyllä) ottamaan haukifileestä sen selkäosan erilleen ja laittamaan myllyn läpi. Ei häiritte ruodot. Voihan siihen tunkea mukaan jotain muuta kalaa mausteeksi. Ja sitten murekkeeksi tai pulliksi.

Vieläkö näin talviaikaan värkkäät kalojen kans?

(täällä on siis talvi, eli räisälän jäätie on jo avattu henkilöautoille)
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vesahy kirjoitti:Reserviupseeripiireissä ei illallisilla haukea syödä sen vuoksi, että Mannerheimkaan ei sitä syönyt. Sanoi, että se on "rantarosvo".
Kenraali Talvela lähetti Mannerheimille lahjaksi hauen kun ei tiennyt tämän inhoa haukea kohtaan.
Seuraavan kerran kun herrat tapasivat talvela kysyi, että kuinkas se hauki maistui.
Marski vastasi, että "Johan minä kenraalia kiitin. Olisiko minun vielä pitänyt syödäkin se?"

Ja tämä oli sitten ihan vaan tositapahtumiin perustuva hauki-asenteisiin liittyvä kasku eikä heitto piikiksi kenenkään lihaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Kalojen perkauksesta ja fileerauksesta on juutuubissa satoja videoida ja voi vain todeta, että jokainen rääpii omat kalansa omalla tyyliiään. Olen kuluttanut tässä aamuani etsimällä yhtä nimenomaista videota, jossa kuha vedeteeän nahattomaksi fileiksi tosi kätevästi, en vaan löydä sitä enää mistään ja harmittaa kun en ole pannut linkkiä mihinkään suosikekihin.

Videossa käsittely aloitetaan ihan normaalistä, veitsi vedetään selkäruotoa pitkin ihan häntään saaka, MUTTA ei ihan loppuun, vaan jätetään filee kiinni häntään, jätetään "sarana". Sitten filee käännetään kuin kirjan lehti, siis nahkä leikkuulautaa vasten ja jatketaan veitsellä eteenpäin nahkaa pitkin. Tuloksena on nahaton file, joka pannaan sivuun odottamaan kylkiruotojen poistoa. Kala käännetään ja sama juttu toisella kyljellä. Kalan pää on hyvä kahva, josta saa hyvän otteen, mitään kalapiikkejä tässä tyylissä ei tarvita.

Onko tämä tuubivideo jollekulle tuttu?

----------------------------------------------------------------------
Edit: tällainen video sitten löytyi, ei se hakemani mutta tässä on sama metodi. Ottakaa oppia!
http://www.kalasaalis.com/video/146/Kuhan+fileointi/
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Kuvaja kirjoitti:
Pietu-Petteri kirjoitti: Mutta kun maku on ihan hyvä, niin en keksi siihen muuta syytä kuin että siinä on vaivaa hauen laitossa ja syömisessä. Jos ei fileoi kunnolla niin hauki on vittumainen syötävä, ja monihan ei viitsi tai osaa fileoida. Hauki pitää kypsentää nopeasti ku se on aika kuivaa tavaraa, jos laittaa tunniksi uuniin, niin ei sitä kyllä viitsi sitten syödä. Kerran hirveessä jurrissa keksittiin loimuttaa haukea ja voin sanoa että se ei ollut hyvää.
Onhan se "arvokala" nätimpi laittaa ruuaksi. Kuten joku lohi. Senku kypsentää jollain tavalla. Ei ole niin ranttua. Rasva suojelee ylikypsentäessä aika pitkään ja isosta kalasta on ruodotkin helppo löytää. Hauki on vähärasvainen ja sillä hankalampi valmistaa. Ja varmaan ruotokammoisilla tökkii ne kolmihaaraiset niskaruodot. Savustettuna hyvää. Ilmeisesti loimutettuna sitten ei... Kai se vaatii siinäkin sen rasvan.

Eräs lihamestari esitteli hauen fileointia. Suositteli (jos on useampi hauki tyrkyllä) ottamaan haukifileestä sen selkäosan erilleen ja laittamaan myllyn läpi. Ei häiritte ruodot. Voihan siihen tunkea mukaan jotain muuta kalaa mausteeksi. Ja sitten murekkeeksi tai pulliksi.

Vieläkö näin talviaikaan värkkäät kalojen kans?

(täällä on siis talvi, eli räisälän jäätie on jo avattu henkilöautoille)
Meillä on Keihäsjärvellä ollu reilun viikon verkot ja sitä ennen pidettiin Ahvenjärvellä, juurikin siellä Räisälän suunnalla. Siinä on useampi ukko porukassa mukana niin pääsee hiukan helpommalla. Omia verkkoja mulla ei olekkaan, kunhan olen mukana kuluttamassa aikaa.

Hauen yleisin valmistustapa lienee haukipullat ja juurikin siksi, että kun lykkää lihat myllystä läpi niin ei tartte siitä y-ruodosta ressata.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Olen totaalinen noviisi kalan valmistuksessa. Loimulohi onnistuu ja on suosikki. Onko muita kaloja, joita kannattaa loimuttaa? Rasvaisuus lienee etu?
Suolakalasta: lapsuudestani muistan kun isä teki särjistä suolakalaa, oli ehkä parasta graavikalaa mitä tiedän. Maukkaan kiinteää verrattuna lötköön lohikalaan...
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Aikanaan kun asuin hyvien kalavesien äärellä eli sadan metrin päässä Tampereen kauppahallin ovesta tuli tehtyä muutakin kalaruokaa kuin lohta. Hauki oli yksi suosikki. Kalan vatsaan sipulia, valkosipulia ja tuoretta inkivääriä, sitruunaakin jos on. Kala paistopussiin ja uuniin. Nyt kun perhe on kasvanut ja teini-ikäiset neidit ahmivat kilon lihaa tai kalaa aterialla, normaalikokoinen hauki ei riitä mihinkään ja suuret taas ovat puisevia. Toki pussiin mahtuu useampikin kala, mutta lähikaupasta ei nykyisin aina saa tuoretta kokonaista luonnonkalaa.
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Viesti:

https://plus.google.com/108874303105007 ... Yeyc7pSepv Siinä olis jänkäkoiraa jäälle nostettuna.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Vain hetken pienen savukampelaa syödä sain, mut kiitollinen siitä olen ain.

Olin kerran sinkkukokoontumisella saaressa, vanhalla luotsimökillä. Ruokavastaava anarkifeministi "unohti" liharuoat kaupan hyllylle. Kaivoin vajasta vanhat verkot ja soudin ne salmeen. Saaliiksi tulleet kampelat savustin, ja niitä söivät kasvisruokailijatkin jostain syystä! :wink:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Vastaa Viestiin