Etsii keskusteluja sähköjen pinta-asennuksista hän....

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Re: Etsii keskusteluja sähköjen pinta-asennuksista hän....

Viesti Kirjoittaja tuokki »

lehmikangas kirjoitti:
Itsekin hieman ihmettelin tuota tonnin renova olkkaria. Pistorasioita pitäisi ollaa luokkaa 50 kappaletta jos 20 euroa / rasia. Ja kun huomioi että ei ne muutkaan ilmaisia ole, niin tonnin lisähintana ainakin kuulostaa varsinaiselta viihdekeskukselta.

Olisko Tuokilla antaa suoraa linkkiä johonkin verkkokauppaan?
Onhan noita, mutta tässä pari:

http://www.finnparttia.fi/ (huom hinnasto ALV0)
http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/ Malliksi (sikahintainen)
http://www.sahkokaluste.fi/ OK hintainen

Googlettamalla löytyy lisää. Ei kyllä kannata ostaa mistä K-raudoista näitä tuotteita ja www- sivuja kannattaa vertailla.

Tuokki
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Sori, ilmaisin itseni huonosti. Viittasin tähän:
tuokki kirjoitti:Jos oikeasti vanhan näköistä uutta haluaa, niin sitten vaan googlaamaan Saksan ja Espanjan suunnilta. Sielä löytyy ja sitten voi tullakin kappalehinnaksi 30-40€.
Eli olisiko jotain näitä ulkolaisia kauppoja josta sais vanhan mallisia katkaisijoita? Onhan näitä kotimaisillakin toimittajilla, mutta olisi mukava nähdä laajempaa valikoimaa ja vähän hintatasoakin. Yritin googlailla, mutta en vissiin keksinyt oikeita sanoja vielä. Yhden Australialaisen lafkan löysin:
http://www.palesinstyle.com.au/bakelite_whole.htm
Ninttunen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ninttunen »

Saattaapi hyvin olla että olkkarin sähkökalusteiden hinta olisi ollut jotain vähemmän kuin sen tonnin, en sitä sitten ruvennut pilkulleen itse laskemaan. Totesin itse vain hintoja katseltuani että että Renovat maksavat Taloon.comissa ym suunnilleen tuplasti sen mitä useat muut sarjat. Asennusfirman laskutuksena mitä sitten lopulta olisi ollutkaan. Jussi-sarjaa tänne asennettiin. Valintaan vaikutti sekin, että satuin saamaan Jusseja halvalla, suorastaan ilmaiseksi :) Se heitto tonnin laskusta ei siis ollut arvio hintaerosta, vaan ilmeisen karkea pyöristys sähkökalusteista syntyvästä kokonaislaskusta, jos päädyn Renova-sarjaan. Tai oliko se sitten niin karkea, siinä oli varmaan ne rosentit kohillaan.

Innostuin laskemaan, ei täällä olkkarissa taida olla ihan kahtakymmentäkään kaksiosaista pistorasiaa. Ei kai niitä koskaan ole liikaa. Aika näyttää onko edes tarpeeksi.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Ei niitä sähköjä ennenkään oltais asennettu pintaan jos olis ollut mahdollisuus uppo-asennuksiin ... :cool: :cool:

Makuasioita nää on. Itse päädyin 1913 rak hirsitaloon + uuteen laajennukseen renovaan ihan vaan siitä syystä että se oli paras kompromissi. Ne posliinikojeet (thpg vai mitkä on niiden nimet) maksaa vaan maltaita. Tekisin varmaan samoin tänään. Vanhaan tyyliin pääsee muilla konsteilla paljon helpommin kuin pelleilemällä pinta-asennuksilla on mun mielipide.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Kertokaas mulle miten uppoasennetaan sähköt taloon, jossa ei ole tarkoitus repiä kaikkia pintamateriaaleja veks ja vetää uusia tilalle? Tai siis jossa on tarkoitus säästää kaikki pinnat sellaisinaan, koska ne ovat hyväkuntoiset ja kaipaavat vain yhdessä huoneessa maalia ja toisessa uuden tapetin? En minä ainakaan ole keksinyt mitään muuta konstia kuin vetää ne tarvittavat sähköt edelleen pinnassa ja karsia sitten niitä sähkötarpeita jos piuhanipun paksuus alkaa olla ylitsepääsemätön..

Minä edustan ehkä tälläkin foorumilla jotain ihme huuhaa-lahkolaista sikäli että arvostan sitä oikeasti vanhaa, en vanhan tyylistä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

ABB:n Jussilla mennään meillä ja suurin osa johdotuksista kulkee alapohjassa sekä lattia- ja kattolistojen peitossa. Keskelle kattoa on tietenkin vedettävä pinnassa. Tämä on ennen kaikkea kustannuskysymys, rahat ei riitä suureen määrään Renovia eivätkä ne minun mielestäni edes mitenkään kauniita olisi olleetkaan (sanoi kettu).

Kuvittelen, että kun poika joskus talon ottaa haltuunsa, niin voi silloin vaihtaa kalusteet mihin haluaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Laurakaisa kirjoitti: Minä edustan ehkä tälläkin foorumilla jotain ihme huuhaa-lahkolaista sikäli että arvostan sitä oikeasti vanhaa, en vanhan tyylistä.
Juu :lol: Ei vaan, teillä on se onni?, että teiltä löytyy sitä säästettävää, oikeasti vanhaa pintaa. Monissa paikoissa ei niin liene, ei ainakaan täällä. Täällä on -80 ja -90 luvuilla pistetty paikkoja uusiksi. Ainut suht alkuperäinen on yläkertaan vievä rappukäytävä ja sitä tuleekin sitten varjeltua. Ja makkarista löytyi laminaattiparkettimikälie-lattian alta alkuperäinen puulattia, jonka sai pienellä vaivalla kunnostettua, mutta siinä ne alkuperäiset löydöt toistaiseksi.
tuokki
Jäsen
Jäsen

jyrsija kirjoitti:Ei niitä sähköjä ennenkään oltais asennettu pintaan jos olis ollut mahdollisuus uppo-asennuksiin ... :cool: :cool:

Makuasioita nää on. Itse päädyin 1913 rak hirsitaloon + uuteen laajennukseen renovaan ihan vaan siitä syystä että se oli paras kompromissi. Ne posliinikojeet (thpg vai mitkä on niiden nimet) maksaa vaan maltaita. Tekisin varmaan samoin tänään. Vanhaan tyyliin pääsee muilla konsteilla paljon helpommin kuin pelleilemällä pinta-asennuksilla on mun mielipide.
Aina on mahdollisuus tehdä uppoasennus :-D

Tuossa kuvassa on oikeassa alakulmassa näkyy uuden ulkoverhoulun tuuletusrakoon jäävät "sähköputket". Siitä vain pyöreällä porasahalla upporasialle reikä. Rasian pohjaan nippa putkelle ja pienempi reikä seinän läpi itse putkelle. Putkiin pujotetaan sitten yksittäiset ML- johtimet. Päälle sitten normaali uppokaluste.

Kuva

Tuokki
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Jos en haluaisi koskea vanhoihin pinta-materiaaleihein, vetäisin piuhat mahdollisimman paljon piilossa esim listojen takana ja pinta-asennuksena vaan ne mitä muuten ei saa piiloon. Mutta sehän on selvää että jos muuta mahdollisuutta ei ole niin sitten pintaan vaan kiinni se piuha.

Remontointi on kompromissien tekemistä ja omaan makuun vähiten huonojen vaihtoehtojen valitsemista...
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

jyrsija kirjoitti:Ei niitä sähköjä ennenkään oltais asennettu pintaan jos olis ollut mahdollisuus uppo-asennuksiin ... :cool: :cool:

Tulipa vain näistä porsliini härpäkkeistä mieleen, että saakohan niitä tehdä itse...? Ei varmaan jakorasioita ym, mutta esim niitä rullia, joiden kautta punottu lanka menee...
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Jos en haluaisi koskea vanhoihin pinta-materiaaleihein, vetäisin piuhat mahdollisimman paljon piilossa esim listojen takana ja pinta-asennuksena vaan ne mitä muuten ei saa piiloon.
"Piilossa esim listojen takana"? Ne listatkin on kaikki alkuperäisiä, miten niiden taakse mitään saa ujutettua? Irrotetaan lista, koverretaan se ontoksi ja täytetään sähköjohdolla...?
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Laurakaisa kirjoitti:Kertokaas mulle miten uppoasennetaan sähköt taloon, jossa ei ole tarkoitus repiä kaikkia pintamateriaaleja veks ja vetää uusia tilalle? Tai siis jossa on tarkoitus säästää kaikki pinnat sellaisinaan, koska ne ovat hyväkuntoiset ja kaipaavat vain yhdessä huoneessa maalia ja toisessa uuden tapetin? En minä ainakaan ole keksinyt mitään muuta konstia kuin vetää ne tarvittavat sähköt edelleen pinnassa ja karsia sitten niitä sähkötarpeita jos piuhanipun paksuus alkaa olla ylitsepääsemätön..

Minä edustan ehkä tälläkin foorumilla jotain ihme huuhaa-lahkolaista sikäli että arvostan sitä oikeasti vanhaa, en vanhan tyylistä.
Meillä olisi hyvin voinut uppoasentaa yläkerrassa sähköt roilottamalla huokolevyt kun ne kolmesta neljään kerrosta vanhaa paksusti lateksimaalikuorrutettua ja -kyllästettyä tapettia piti joka tapauksessa repiä pois. Päädyin kuitenkin pinta-asennukseen sen takia kun pinnassa ne on olleet tähänkin asti, ja vedän tapetit kaapeleiden päälle, aivan kuten ne on olleet sen 55 vuotta ennen minua. Kalusteet meillä on pääosin samat kuin ennenkin. Hyyskän valaisin vaihdettiin muovisesta pistorasialla varustetusta kaupunginvuokrakerrostalomallista pyöreällä valkoisella lasikuvulla varustettuun seinämallin posliinikantaiseen pieneen "kellarivalaisimeen" ja viereen tuli lampun mukana poistuneen pistorasian tilalle pinta-asennuksena pyöreä maadoitettu pistorasia. Vuokralaisen keittiön kaupunginvuokrakerrostaloasunnoista tuttu rumakuinkahistus-mallinen pistorasiallinen keittiövalaisin irrotettiin ja tilalle tuli aitovanha pistorasia, ja yläkerran aulaan tuli uusi pistorasia, samoin aitovanhaa alkuperää. Muuten vain johdot uusittiin ja pari irrotettaessa rikkoontunutta jakorasiaa, ne uudet jakorasiat on Domus Classican posliinisia valkoisia, kaapeliksi valitsin MPLM-kaapelia ja APK-kiinnikkeet että mutkat ja kulmat saadaan just eikä melkein päälle tapetoinnin jälkeen saman näköisiksi kuin ne alkuperäisetkin. Asentajille annoin ohjeeksi että kaikki samaan paikkaan kuin vanhatkin, uudet asennetaan tasan samalla periaatteella kuin alkuperäisetkin eli uusien pistorasioiden korkeudet yms. saatiin katsomalla mallia alkuperäisistä asennuksista, kaapeleihin samat kulmat ja mutkat, kiinnikkeet mahdollisimman tarkoin samoille sijoille ja kytkimet tasan samoille sijoille kuin ennenkin, ja näin myös tapahtui.

Siks toiseks tulin huomanneeksi että uppoasennus ei varmasti helpota sähköjen uusimista; meillä vedettiin kellarin rapun kaapelit uppoasennuksena, MMJ:tä putkeen, koska siihen ei saanut enää mistään samanlaista kaapelia kuin vanha paksu musta tekstiilipäällysteinen pinnaltaan pietyn oloinen kaapeli ja sähkäri kieltäytyi käyttämästä vanhaa kaapelia siitäkin huolimatta että siinä ei näkynyt merkkejä rapistumisesta. Matkalla uppoasennusputkessa 2 noin 45 asteen kulmaa, ja yhden noin kolmen metrin mittaisen MMJ-piuhan vetäminen jousella sen putken läpi vei reilun kolme varttia kun ei se meinannut millään onnistua, ei kummastakaan päästä ja lopulta se meni läpi lähinnä tuurilla juuri hetkeä ennen kuin asentajat olivat aikeissa luovuttaa. Sen näkemäni perusteella en mene takuuseen että onnistuu toista kertaa, ja tuumasin samalla että on se helpompi ja nopeampana toimenpiteenä todennäköisesti myös halvempi kun muualla talossa vetää piuhat pinnassa myös jatkossa.

Keittiössä meillä on tarkoitus piilottaa tulevat uudet pistorasiat upottamalla ne työtasoon ja naamioimalla ne kaappien alle. Keittiönkin seinille tulee uudet tapetit joten kaapeleiden uusiminen menee niin että leikkaan mattoveitsellä halki piuhan kohdan, se kiskotaan nätisti irti ja laitetaan uusi MPLM-kaapeli ja vanha kaluste samaan kohtaan kuin ennenkin. Jos on aivan välttämätön pakko niin pari uutta piuhaa saanee sijoitettua ovien ja ikkunoiden pieliä pitkin tai kaappien vieruksille. Sitten vaan tapetti päälle ja silmäsärkyä aiheuttavat muovipiuhat on piilossa. Jos olisi pelkästään maalattava pinta niin sen kanssa voisin ehkä harkita pinkopahvittamista ja/tai paperoimista makulatuuripaperilla ennen maalausta, näin ne muovikuoripiuhat saisi piiloon paperin alle - toki ne voi vetää pintaan ja pelkästään maalata päälle, sutii sitä maalia piuhoihin samalla kun maalaa seinän, naamioihan se sekin niitä muoveja vähemmän näkyviksi.

Meilläkin ne vanhat alkuperäiset katto- ja jalkalistat on suojelukohteiden luettelossa.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
tuokki
Jäsen
Jäsen

Laurakaisa kirjoitti:Siks toiseks tulin huomanneeksi että uppoasennus ei varmasti helpota sähköjen uusimista; meillä vedettiin kellarin rapun kaapelit uppoasennuksena, MMJ:tä putkeen, koska siihen ei saanut enää mistään samanlaista kaapelia kuin vanha paksu musta tekstiilipäällysteinen pinnaltaan pietyn oloinen kaapeli ja sähkäri kieltäytyi käyttämästä vanhaa kaapelia siitäkin huolimatta että siinä ei näkynyt merkkejä rapistumisesta. Matkalla uppoasennusputkessa 2 noin 45 asteen kulmaa, ja yhden noin kolmen metrin mittaisen MMJ-piuhan vetäminen jousella sen putken läpi vei reilun kolme varttia kun ei se meinannut millään onnistua, ei kummastakaan päästä ja lopulta se meni läpi lähinnä tuurilla juuri hetkeä ennen kuin asentajat olivat aikeissa luovuttaa. Sen näkemäni perusteella en mene takuuseen että onnistuu toista kertaa, ja tuumasin samalla että on se helpompi ja nopeampana toimenpiteenä todennäköisesti myös halvempi kun muualla talossa vetää piuhat pinnassa myös jatkossa.
MMJ- piuhan vetäminen putken läpi on aika hullunhommaa. Varsinkin jos putki on vähän pidempi ja ei ole suora. Meillä on seinien yms. läpivienneissä putkia, mutta pidemmissä vedoissa on käytetty lähes 100% yksittäisiä ML- johtimia. 1,5 neliöiset vetä helposti 20mm putkeen, mutta 2,5:n kanssa saa vetää jo aika kovaa. Varsinkin jos on vähän pitempi veto.

Tuokki
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

MMJ:stä voi kuoria sen valkoisen vaipan pois, ei sitä siellä putkessa tarvita.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

Laurakaisa kirjoitti:Kertokaas mulle miten uppoasennetaan sähköt taloon, jossa ei ole tarkoitus repiä kaikkia pintamateriaaleja veks ja vetää uusia tilalle? Tai siis jossa on tarkoitus säästää kaikki pinnat sellaisinaan
*snip*
Jos hiukan tingitään vaatimuksista "koko taloon" ja "kaikki pinnat säilytetään", sillä tohon ei uppoasennukselle jää muuta tilaa kuin tilat joihin ei pintoja ole laitettu ollenkaan: kylmä vintti?

Koko taloon ei sovellu, mutta yksittäisiin paikkoihin voi porata remonttirasian ja tunkea jäykän sähköputken purujen läpi vaikkapa tonne vintille. Itse asensin antennijohdon noin. Sain 25 mm putken tungettua myös välipohjan puruissa "sisälle" asti. Kuumailmapuhaltimella putken päähän kiila. Tuolla rakenteessa ei paljoa tuulensuojia tai ilmansulkuja ole. Tämä menee vaan helposti semmotteeks askarteluksi, että nopeempaa ja parempaa tulos helposti vaan repimällä kunnolla auki.
Vastaa Viestiin