Kuntortarkastus yli 1600 euroa?
-
kakluuni
- Jäsen

Re: Kuntortarkastus yli 1600 euroa?
Niin, ostajallakin on selonottovelvollisuutensa, sitä kai kuntotarkastuksilla myös haetaan, että se täyttyisi. Eikös Katajalan ongelmana ollut nimenomaan se, että raportissa suositeltiin lisäselvityksiä, mutta eivät olleet niitä tehneet. Ja silloin oikeus katsoi, että ovat olleet tietoisia riskeistä ja hyväksyneet ne ostaessaan talon. Näin muistelisin.
Olemme nyt muutamalta muultakin firmalta kyselleet, siellä 1000- 2000 välissä hinnat liikkuvat, ja sitten on yhden tuttun suosittelma yhdenmiehen firma,joka laskuttaa 122 euroa tunti plus kaikki muut kulut ja alvit päälle. Yhdeltä firmalta saatiin alle tonnin tarjous, mutta hän ei viitsinyt edes lähettää sähköpostissa, mita tarkastus sisältää ja kehotti googlaamaan noin yleisesti asiasta. Että sillee.
Kiiinnostais kyllä kuulla, onko muut palstalaiset ostaneet ilman ulkopuolisen kuntotarkastusta vai aina maksaneet tollasen tonnin pari.
Olemme nyt muutamalta muultakin firmalta kyselleet, siellä 1000- 2000 välissä hinnat liikkuvat, ja sitten on yhden tuttun suosittelma yhdenmiehen firma,joka laskuttaa 122 euroa tunti plus kaikki muut kulut ja alvit päälle. Yhdeltä firmalta saatiin alle tonnin tarjous, mutta hän ei viitsinyt edes lähettää sähköpostissa, mita tarkastus sisältää ja kehotti googlaamaan noin yleisesti asiasta. Että sillee.
Kiiinnostais kyllä kuulla, onko muut palstalaiset ostaneet ilman ulkopuolisen kuntotarkastusta vai aina maksaneet tollasen tonnin pari.
Ite selvittelin viime keväänä kanta-hämeen alueelta kuntotarkastajia, lähettelin sähköposteja yms. Yhtä taloa jonka ostoa harkitsimme kävi tarkastamassa Matti Pirhonen Suomen Rakennustarkastus Oy:stä. Itse ehdotin myyjälle edellistä firmaa (sähköpostissa suosittelivat tätä Pirhosta) tai Insinööritoimisto Tähtiranta Oy:tä sieltä Harri Karvonen. Nämä firmat vaikuttivat luotettavimmilta ja koulutukset antoivat ainakin mielikuvan, että he osaisivat jotain.
Pirhosen tittelit olivat RI (rakennusinsinööri?) ja oli myös asuntokaupan kuntotarkastajan koulutuksen suorittanut (ainakin heillä on jonkinlaiset eettiset ohjeet, jos se mitään merkkaa), firma ilmoitti että hän on tarkastanut yli 300 RMT:a, joten kai se kokemuskin jotain lisäarvoa tuo.
Tarkastus oli mielestäni asiallisen tuntuinen ja sain mielestäni hyvää tietoa, niinkin paljon, että en kyseistä taloa ostanut. Jos en väärin muista, niin tarkastus maksoi n. 1000 €, hinnassa oli mukana vaatimani lämpökuvaus, ihan standardien mukaan mittaus ei mennyt, mutta kun talossa oli 16 lämmintä, ulkona -15 ja talon nurkat oli sisältä pakkasella niin...
Talo jonka ostimme tarkasti Raksystemsin mies Vantaalta, ihan hyvä tutkimus, yhden reiän porasi rasiaporalla. Maksoi kai n. 1500 (matkakuluja Vantaalta Riihimäkeen) josta siis puolet maksoimme. Omasta mielestäni em. Pirhosen tutkimus oli perusteellisempi. Lämpökamerakuvausta suosittelen näin talviaikaan, kertoo ainakin sen, mistä aloittaa eristeiden lisäykset, jos siihen tarvetta on.
Pirhosen tittelit olivat RI (rakennusinsinööri?) ja oli myös asuntokaupan kuntotarkastajan koulutuksen suorittanut (ainakin heillä on jonkinlaiset eettiset ohjeet, jos se mitään merkkaa), firma ilmoitti että hän on tarkastanut yli 300 RMT:a, joten kai se kokemuskin jotain lisäarvoa tuo.
Tarkastus oli mielestäni asiallisen tuntuinen ja sain mielestäni hyvää tietoa, niinkin paljon, että en kyseistä taloa ostanut. Jos en väärin muista, niin tarkastus maksoi n. 1000 €, hinnassa oli mukana vaatimani lämpökuvaus, ihan standardien mukaan mittaus ei mennyt, mutta kun talossa oli 16 lämmintä, ulkona -15 ja talon nurkat oli sisältä pakkasella niin...
Talo jonka ostimme tarkasti Raksystemsin mies Vantaalta, ihan hyvä tutkimus, yhden reiän porasi rasiaporalla. Maksoi kai n. 1500 (matkakuluja Vantaalta Riihimäkeen) josta siis puolet maksoimme. Omasta mielestäni em. Pirhosen tutkimus oli perusteellisempi. Lämpökamerakuvausta suosittelen näin talviaikaan, kertoo ainakin sen, mistä aloittaa eristeiden lisäykset, jos siihen tarvetta on.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Meillä kuntotarkastuksen maksoi myyjä eli hintaa en osaa tarkalleen sanoa, varmaan jotain 1000 ja 2000 euron välissä, näin muistelisin. Tarkastukseen meni neljä intensiivistä tuntia talossa, paikalla oli myyjäperikunnasta yksi jäsen, tarkastaja, minä ja appiukko. Lisäksi tässä tapauksessa pakettiin kuului rakennusvalvonnan arkistojen penkomista ja pari täsmennyskäyntiä. Raportti oli hyvin yksityiskohtainen, noin 30-sivuinen, ja tarkastuksen suoritti vanhoihin taloihin ja niiden vaurioihin erikoistunut rakennusarkkitehti, joka me palkattiin sitten lennosta vastaavaksi mestariksi kellarityömaalle ja muutenkin henkiseksi tueksi siihen alkuhässäkkään. Aika monta kuntotarkastusraporttia on tullut luettua ja kyllä noi Raksystemsin pumaskat on yleensä ihan sitä samaa "kellarin seinää ei voitu tutkia koska edessä oli kaksi pahvilaatikkoa" -skeidaa. Alkuun viiden sivun sepustus siitä että kuntotarkastuksen tekijä ei ainakaan missään tapauksessa ikinä ole vastuussa yhtään mistään tämän auringon alla tai mörökölli minut vieköön.
Muoks, niin että noin periaatteessa olen sitä mieltä että jos kuntotarkastuksen meinaa tehdä tai teettää niin on se sen verran tyyristä asiantuntijapalvelua että kannattaa etsiä kunnollinen tarkastaja. Meidän löytyi kun tämä perikunta kysyi rakennusvalvonnasta että kuka täällä osaa kuntotarkastaa vanhoja taloja.
Muoks, niin että noin periaatteessa olen sitä mieltä että jos kuntotarkastuksen meinaa tehdä tai teettää niin on se sen verran tyyristä asiantuntijapalvelua että kannattaa etsiä kunnollinen tarkastaja. Meidän löytyi kun tämä perikunta kysyi rakennusvalvonnasta että kuka täällä osaa kuntotarkastaa vanhoja taloja.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Kiinnosti tuo mainitsemasi Suomen Rakennustarkastus Oy. Erikoista oli, että en löytänyt yhdenkään ihmisen nimeä heidän nettisivuiltaan? Taloussanomien yrityshaun mukaan ko. yrityksessä on vain seitsemän työntekijää, joten omituista, että kukaan ei esiinny omalla nimellään?Redden kirjoitti:Ite selvittelin viime keväänä kanta-hämeen alueelta kuntotarkastajia, lähettelin sähköposteja yms. Yhtä taloa jonka ostoa harkitsimme kävi tarkastamassa Matti Pirhonen Suomen Rakennustarkastus Oy:stä. Itse ehdotin myyjälle edellistä firmaa (sähköpostissa suosittelivat tätä Pirhosta) tai Insinööritoimisto Tähtiranta Oy:tä sieltä Harri Karvonen. Nämä firmat vaikuttivat luotettavimmilta ja koulutukset antoivat ainakin mielikuvan, että he osaisivat jotain.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Maksaako nää raportit oikeasti 1000-2000 euroa? Olin jotenkin kuvitellut, että käypä kustannus on viidensadan euron luokkaa. Justiinsa kirjoittelin lausuntoa koskien erään kiinteistön kauppaa, joka riitautui ja meni käräjille. Hävetti laskuttaa 400 euroa lausunnosta, mutta kun käräjäpapereita oli niin tolkuton määrä tulkittavaksi, että hommaan meni pari päivää.
Sen, mitä mä olen noita raportteja lueskellut ja tulkinnut, niin ei ne kovin kummoisiakaan ole olleet. Sitten kun näen ensimmäisen hyvän rapsan, niin yllätyn. Yleensä noissa on jo mielissään siitä, että raportti on kirjoitettu edes etäästi kieliopillisesti oikein. En pienestä rutkuta, mutta välillä ihmettelen, että onko peruskouluakaan käyty, kun yrittää ymmärtää toisen kirjoittamaa tekstiä.
Mä niin alan tekemään noita tarkastuksia.
Sen, mitä mä olen noita raportteja lueskellut ja tulkinnut, niin ei ne kovin kummoisiakaan ole olleet. Sitten kun näen ensimmäisen hyvän rapsan, niin yllätyn. Yleensä noissa on jo mielissään siitä, että raportti on kirjoitettu edes etäästi kieliopillisesti oikein. En pienestä rutkuta, mutta välillä ihmettelen, että onko peruskouluakaan käyty, kun yrittää ymmärtää toisen kirjoittamaa tekstiä.
Mä niin alan tekemään noita tarkastuksia.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Sen verran vielä noihin kuntotarkastuksiin, eli kun selvittelin omasta mielestäni luotettavaa kuntotarkastastuksen tekijää, niin kyselin koulutukset ja tietysti aikataulun ja hinnat. Osa ei vastannut, osalla ei oikeastaan ollut mitään rakennusalan koulutusta (toki kokemuskin jotain ymmärrystä tuo) ja osalla taas aikataulut olisivat menneet parin kuukauden päähän.
Lähetin sähköpostin reiluun kymmeneen firmaan/yrittäjälle, jotka olin jo armottoman googlailun perusteella rankannut edes hieman uskottaviksi. Yhtenä kriteerinä oli kyky tehdä luotettava lämpökamerakuvaus, koska sitä eräs tuttu rakennusmestari suositteli. Lämpökameranhan voi ostaa kuka tahansa, mutta siihenkin miten tehdään luotettava lämpökamerakuvaus on omat kriteerinsä (olosuhteet yms.). Aiemmin mainitsemani kaksi firmaa ilmoitin myyjälle, joista hän valitsi Suomen Rakennustarkastus Oy:n. Tämä Pirhonen taisi olla firman toimitusjohtajakin, jos en aivan väärin muista.
Onhan se tietysti hieman outoa, ettei kenenkään nimeä firman sivuilta löydy, mutta laita sähköpostia ja katso mitä vastaavat. Minun päätöksiini ainakin vaikuttaa ensivaikutelma aika paljon, jos vastaus on kiertelevä tai sen tuleminen kestää kovin kauan, niin jätän väliin. Toivottavasti löydät hyvän kuntotarkastajan, tosin se hyvyyshän käy ilmi vasta vuosien päästä tai remontoidessa...
Lähetin sähköpostin reiluun kymmeneen firmaan/yrittäjälle, jotka olin jo armottoman googlailun perusteella rankannut edes hieman uskottaviksi. Yhtenä kriteerinä oli kyky tehdä luotettava lämpökamerakuvaus, koska sitä eräs tuttu rakennusmestari suositteli. Lämpökameranhan voi ostaa kuka tahansa, mutta siihenkin miten tehdään luotettava lämpökamerakuvaus on omat kriteerinsä (olosuhteet yms.). Aiemmin mainitsemani kaksi firmaa ilmoitin myyjälle, joista hän valitsi Suomen Rakennustarkastus Oy:n. Tämä Pirhonen taisi olla firman toimitusjohtajakin, jos en aivan väärin muista.
Onhan se tietysti hieman outoa, ettei kenenkään nimeä firman sivuilta löydy, mutta laita sähköpostia ja katso mitä vastaavat. Minun päätöksiini ainakin vaikuttaa ensivaikutelma aika paljon, jos vastaus on kiertelevä tai sen tuleminen kestää kovin kauan, niin jätän väliin. Toivottavasti löydät hyvän kuntotarkastajan, tosin se hyvyyshän käy ilmi vasta vuosien päästä tai remontoidessa...
- vesahy
- Jäsen

Kaikesta päättäen alalla on paljon samanlaisia äijiä kuin renkaanpotkijat autokaupassa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tietty kun asiaa pidemmälle mietti niin sitä samalla laskeskelin:
Jos kohteella käyttäisi matkoineen min. 8 tuntia ja sitten seuraavana päivänä kirjoittaisi raportin 8h tuosta tulee se 16h*100,-e/h sis alv eli 1.600,-e.
Se on ihan kohtuullinen JOS tekijä on huolellinen ja todellakin tutkii paikat kunnolla sekä kirjoittaa kunnollisen raportin. Mutta siis tuohon hintaan pitää saada kattava raportti ja pitää jo olla vähän nurkkia purettukin esim. rasiaporalla.
Itse en kuntotarkastusta halunnut enkä olisi siitä mitään suostunut maksamaankaan, johtuu tietty siitä että olen rakennusmestari 20v työkokemuksella joista tosiaan viimeiset 10 kaiken maailman murheiden kanssa korjausrakentamisen puolella. En voi kuitenkaan suositella kenellekään "ummikolle" talon ostamista sokkona. Olen myös nähnyt kuntokartoituksen jonka myyjän rkm kaveri oli kirjoittanut tyyliin kaikki ok vaikka siellä oli pahoja rakennusvirheitä ja jopa hengenvaarallisia sähkökytkentöjä näkyvillä, suihkunurkastakin näkyi irronneiden laattojen takaa että suihkun kaukalo oli tehty puusta ja laatat suoraan päälle...
Että silleen, toivottavasti löydät hyvän kaverin sieltä suunnalta!
Jos kohteella käyttäisi matkoineen min. 8 tuntia ja sitten seuraavana päivänä kirjoittaisi raportin 8h tuosta tulee se 16h*100,-e/h sis alv eli 1.600,-e.
Se on ihan kohtuullinen JOS tekijä on huolellinen ja todellakin tutkii paikat kunnolla sekä kirjoittaa kunnollisen raportin. Mutta siis tuohon hintaan pitää saada kattava raportti ja pitää jo olla vähän nurkkia purettukin esim. rasiaporalla.
Itse en kuntotarkastusta halunnut enkä olisi siitä mitään suostunut maksamaankaan, johtuu tietty siitä että olen rakennusmestari 20v työkokemuksella joista tosiaan viimeiset 10 kaiken maailman murheiden kanssa korjausrakentamisen puolella. En voi kuitenkaan suositella kenellekään "ummikolle" talon ostamista sokkona. Olen myös nähnyt kuntokartoituksen jonka myyjän rkm kaveri oli kirjoittanut tyyliin kaikki ok vaikka siellä oli pahoja rakennusvirheitä ja jopa hengenvaarallisia sähkökytkentöjä näkyvillä, suihkunurkastakin näkyi irronneiden laattojen takaa että suihkun kaukalo oli tehty puusta ja laatat suoraan päälle...
Että silleen, toivottavasti löydät hyvän kaverin sieltä suunnalta!
Ihmettelen, kun on näitä rakenteita rikkomattomia ja rikkovia tarkistuksia. Tuntuu että rintamiestalossa ei rikkovilla menetelmillä ei saa minkaanlaista luotettavaa tietoa. Endoskooppi on minusta hyvä keino selvittää, että mitä seinän sisältä löytyy. Itse olen käyttänyt "menestyksekkäästi" tällaista kameraa remppa kohteiden akuuttisuuden aikatauluttamiseen ja selvittämiseen. Ei tarvitse tehdä kun tehdä pieni 10-15mm reikä seinään ja pujottaa sieltä kameraa rakenteisin. Sanoisin, että aika rekenteira rikkomaton menetelmä. Sittten vaan kattelee PC:n ruudulta mitä rakenteistä löyty (kamerassa on myös ledit).
Endoskooppi voi maksaa satasia, mutta Kiinasta saa huomattavasti halvemmalla ihan OK- laitteita.
http://dx.com/s/endoscope.html?page=2

Tuokki
Endoskooppi voi maksaa satasia, mutta Kiinasta saa huomattavasti halvemmalla ihan OK- laitteita.
http://dx.com/s/endoscope.html?page=2

Tuokki
- vesahy
- Jäsen

Tuollainen letku työnnettiin minun mahaani viime keväänä. "Hyvältä näyttää", totesi tohtori. Minua oksetti koko loppupäivän.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Eikös tollaisella voi tutkia omia viemäreitäkin kun vähän virittää? 10m riittää aika pitkälle kun eri kaivoista pujottelee.
Taloa tuskin oksettaavesahy kirjoitti:Tuollainen letku työnnettiin minun mahaani viime keväänä. "Hyvältä näyttää", totesi tohtori. Minua oksetti koko loppupäivän.
Mietin käyttökohteita remppojen yhteydessä ja kaittökohteita keksii kyllä lukemattomia.
- Ilmastointikanavat
- Viemäri
- Vesiputket
- Erilaiset kotelot (seinät/katot yms väleissä)
- Matalat sokkelit
- jnee.
T: Tuomas
Endoskooppi on ihan jees juurikin noissa lvi-tarkistuksissa, erinäisten kotelorakenteiden tutkimisessa ja vaikkapa tuulettuvan alapohjan tutkimisessa, jos alapohjaan ei muuten pääse. Eristettyjen rakenteiden tutkiminen onkin sitten vähän haastavaa ja niissä ei ole kunnon tutkimusaukon tekemistä voittanutta menetelmäätuokki kirjoitti:Taloa tuskin oksettaavesahy kirjoitti:Tuollainen letku työnnettiin minun mahaani viime keväänä. "Hyvältä näyttää", totesi tohtori. Minua oksetti koko loppupäivän.![]()
Mietin käyttökohteita remppojen yhteydessä ja kaittökohteita keksii kyllä lukemattomia.
- Ilmastointikanavat
- Viemäri
- Vesiputket
- Erilaiset kotelot (seinät/katot yms väleissä)
- Matalat sokkelit
- jnee.
T: Tuomas
- vesahy
- Jäsen

Tuokin kuvassa kamera on kiinteä, lääkärin letkussa on nivelöity kamera, jota voi käännellä tarpeen mukaan. Sillä voi myös napsaista näytepaloja mahalaukusta. Valo on tietenkin molemmissa.
-
tessu
Hitsin hitsi sitten pitää osta kamera ja kurkata ensin itteesä et mikä siel kyljessä oikein painaa ja senjälkee vois tehä noita kuntotutkimuksia taloille kun kerran NOIN hyvät hinnatkin saa,sanoo vaan et halvalla menee lahohan tää jo on eheeh!