Oma tupa, oma lupa?

Rintamamiestaloista ja muusta

Oma tupa, oma lupa?

Oma tupa, oma lupa - ilman lupia, etupäässä vanhojen tapojen mukaan remontoiden
15
22%
Oma tupa, oma lupa - ilman lupia, etupäässä nykyaikaisten määräysten mukaan remontoiden
9
13%
Lupien mukaan ja ne haetaan varmasti
5
7%
Sekoitus kaikkia edeltäviä omaa harkintaa käyttäen
39
57%

Ääniä yhteensä: 68

J&J
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Oma tupa, oma lupa?

Viesti Kirjoittaja J&J »

Paljon kun täällä on ollut puhetta noista luvista talojen remonttien suhteen, niin miten on asian laita sitten oikeasti?
Haetaanko luvat kuuliaisesti ja käytetään suunnittelijaa, vai tehdäänkö omaan tupaan omalla luvalla?
Eli äänestys kuinka remontti teilllä hoidetaan, jos on kyse lupia vaativasta rempasta.
SaLexi
Jäsen
Jäsen

Re: Oma tupa, oma lupa?

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Löytyy LVI-vastaavat ja vastaava mestarikin! Itse olen Autocadilla piirustellut ja piirustukset ovat viittä vaille valmiit, eli kohta pääsee hakemaan luvat kuntoon. Ihmetyttää vaan se, että lähetin sähköpostia rakennustarkastukseen kysyen, tarvitseeko mukaan remonttikohteen kanssa liittää myös poikkileikkaus, julkisivu ja kaavapiirros, mutta en ole saanut vielä mitään vastausta asiaan.

Lähinnähän tuo haetaan sen takia, että sekä keskikerrokseen että kellariin tulee uudet märkätilat, uusiin kohtiin. Lisäksi uusi takka tarvitsee rakennusluvan.
purasin
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja purasin »

Ainakin omalla kohdalla riippuu täysin siitä, että voiko luvattomuus aiheuttaa myöhemmin jotain ongelmia vai ei - mahdollisessa myyntitilanteessa, vakuutusvahinkotapauksessa tms. Jos on riski, että asiaan törmää tulevaisuudessa, niin on mielestäni paras hoitaa luvat alunperin kuntoon. Jollei tästä ole riskiä, niin asiat hoidetaan ilman turhaa byrokratiaa. Niin tai näin, mutta aina kuitenkin pidetään huoli siitä, että rakennusteknisesti remontti tehdään oikeaoppisesti, eli jollei ole jostain asiasta aivan varma, niin sitten otetaan selvää sellaiselta kuka sen varmuudella tietää.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Viime syksy ja tämä talvi kierreltiin myyntikohtiessa ja hämmästyin, kuinka paljon tehdään remonttia luvatta. En ole varma, liioittelenko yhtään, kun sanon, että joka kohteessa oli tehty jotain ilman lupaa. Sen vielä voi ymmärtää, jos pikkujutuissa joku oikoo byrokratiaa. Mutta paljon oli kohteita, joissa märkätiloja ja vessoja oli tehty 2000-luvulla kokonaan uuteen paikkaan ilman mitään lupia, eikä oltu remonttia tehdessä edes dokumentoitu, mitä on tehty ja miten. Osa välittäjistä kertoi suoraan oma-aloitteisesti, että on tehty remonttia ilman lupia, osa kierteli ja kaarteli ja epäili "tarvitaanko niitä lupia nyt tämmöisessä ollenkaan". Mulla kyllä meni kiinnostus tuollaisissa kohteissa ja jatkoimme seuraavaan, kun eivät muutenkaan olleet mitään unelma-kohteita.
yksinkertaistaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja yksinkertaistaja »

Teen itse enkä koe tarpeelliseksi kysellä lupia töihin jotka saan itse kunnolla tehtyä,saumapeltikaton teki peltiseppä ja vihoittelevassa umpisuolessa auttoi lääkäri etten ihan kaikkea tee itse muttei ihan joka asiaan tarvita nimellisesti pätevää "ammattilaista" vaan jonkun yläkerran kylppärin sähköt vikavirtasuojineen, vesieristykset,putkityöt,laatoitukset pystyy tekemään itsekkin kunhan ajatuksena on tehdä työ itselle ja jälkipolville eikä pintaremonttia myyntiä varten.

Ai niin,kun "ammattimiestä" käyttää vaikkapa suihkusekoittajan vaihtoon,saako siltä "ammattimieheltä" aina laskun lisäksi jonkinlaisen todistuksen että suihkusekoittaja on asennettu vaikkapa 1971 määräysten mukaan asennettuihin hanakulmiin asennushetkellä (2013) voimassaolevien määräysten mukaan...
lähes kaiken voi tehdä itse...
Aahooäff
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aahooäff »

Eikös se ole kun itse itselle tekee niin senhän tekee sitten hyvin. Vaikka omalla luvalla. Eri asia jos teettää jollain toisella. Itsellä piti purkaa 80-luvulla rakennettu elintasokuisti suihkuineen ja saunoineen kun oli ilmeisesti joku puolituttu tehnyt puoli-ilmaiseksi, laatu sen mukaista. Tein sitten perustuksista lähtien uusiksi tuon elintasosiiven ilman kosteita tiloja aavistuksen pienempänä. Ja siirsin kosteat tilat sinne missä ne ovat ennen 80-lukua olleet, siellä olikin kätevästi vanhat lattiavalut koolatun lautalattian alla. Tein sitten tuonkin "uuden" kosteantilan uusiksi viimeisen päälle mökki mökinsisään -periaatteella. Loppujen lopuksi, olen palauttanut sisätilat entiseen malliinsa. Tosin kukaan talossa asujista ei ole enää kertomassa miltä esim. 60-luvulla ennen muovimattoja talossa näytti. Kuviakaan ei ole. Itse arvelin että kun meinaan tässä perintönä saadussa torpassa asua siihen asti kunnes arkun kanssa vievät pois niin kaikki tehdään viimeisen päälle harkiten. Siihen en lupia tarvitse vaan tiukkaa harkintaa suodattaa käyttökelpoiset ratkaisut itselle, luvilla olen nähnyt toteutettavan usein vain työllistävää vaikutusta aiheuttavia remontteja. Löytyy nimittäin kokemuksia lähipiiristä.
jukw
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukw »

Kylppäriä yläkertaan kun alettiin tehdä, kysyin virkamieheltä, että minkälaisia lupia siihen tarvitaan. Se vastasi, että eivät tule tontin reunalle huutelemaan, tee se kylppäri ja jos jotakin sattuu, niin syyllinen löytyy peilistä. Harvinaisen byrokraatiton byrokraatti... :shock: viini
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Niin kaikkee saa tehdä kunhan ei jää kiinni heh!
Ja tuota on näköjään meilläkin harrastettu jo pappani aikana et mitäs se haittaa kun itelle tekee,no ei mitään mut nytte kyl itteä v..taa kun yrittää paikata noita entisten sukupolvien rytäyksiä!
Että ei sekään kivaa ole jos poika/tytär sitten 40v päästä kiroaa että miten kuten se isäukkokin tän taas teki,ja aina on sekin vaara olemassa että ne jälkeläiset ei sitten haluakkaa sitä vanhempien taloa ja onkin pakko myydä muille,niin jos vaan joku ottaa enää kun on tehty miten on.
Ja ainahan voi sairastua keskenkaiken asumisenkin ja pakko myydä pois,jos onnistuu,kyllähän melkein JOKA talossa jotain tehty on ilman lupaa,ei ehkä enää uudemmissa mutta vanhoissa onkin sitten oikeita arvoituksia!
Samahan se oli ennenvanhaan kun osti käytetyn auton,vastaan tuli mitä IHMEELLISEMPIÄ korjailuja!
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mitään lupia en ole kyselly, enkä kysy.
Laippa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Laippa »

Lerssinen kirjoitti:Mitään lupia en ole kyselly, enkä kysy.
:mrgreen: viini
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

+1 smiley_074
Carlos
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Samaa mieltä :mrgreen:
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Lie jokin tarkoitusperä että miksi niitä lupia ylipäätään on olemassa, jotainhan jokaisella luvalla halutaan varmistaa ja turvata/taata tai ehkä jopa ennalta-ehkäistä.

Monessa asiassa lie tarkoituksena se, ettei tulisi ylimääräisiä terveydenhuollon kustannuksia ja siinä sivussa kansalainen pidettäisiin terveempänä.

Osassa lie syynä se, että halutaan varmistaa työn suorittajan terveenä pysyminen, myös sen joka kymmeniä vuosia myöhemmin joutuu tekemään jotain.

Joissain luvissa sitten toki on myös naapuruston sekä ympäristön kannalta suojelevaa vaikutusta.

Luvan hakeminen vain luvan vuoksi voisi tuntua hieman hölmöltä, mutta jos tarkastelee sitä miksi lupa edellytetään, niin se voi olla ihan toinen juttu. Itse ainakin haluan aina ymmärtää miksi jotain edellytetään, mulle ei riitä se että niin vain on, tai että joku sanoo että näin pitää tehdä, tahdon ymmärtää mitä siinä on takana, koska usein voin sitten tehdä vähän paremmin kuin mitä edellytetään tai ainakin se on mihin pyrin, aina vähän paremmin, onnistumisesta tosin ei ole koskaan takeita.
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Oma tupa, oma lupa - ilman lupia, etupäässä vanhojen tapojen mukaan remontoiden

Käytännössä vanha rakennustapa on saanut jo hyväksytyn luvan ja on siten laillista lupien mukaan, vaikkei täytä nykylupia .
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
tessu

Viesti Kirjoittaja tessu »

Tässäkin naapuri haki multa nimen lappuun viime keväänä kun uusitti peltikaton,ei tienny et vaatiko kunta semmosta ees mut minä sanoin että tuos on nimi ja miehet hommiin ,mua kun ei haittaa millanen se naapurin katto on kun ei paljoo ees näy.
Vastaa Viestiin