V***tus ketju

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Re: V***tus ketju

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Kaukolämpölasku tuli. Stna! Viimekuussa meni 6,322 MWh = 347,31€. Ihan riittävästi. Sain säädettyä järjestelmän. Nyt ei mennyt kuin 5,095 MWh. Hinta sille 371,95€! Kivasti noussut hinta!!! Ei taas huvita...
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Kuvaja kirjoitti:Kaukolämpölasku tuli. Stna! Viimekuussa meni 6,322 MWh = 347,31€. Ihan riittävästi. Sain säädettyä järjestelmän. Nyt ei mennyt kuin 5,095 MWh. Hinta sille 371,95€! Kivasti noussut hinta!!! Ei taas huvita...
Itse kanssa olen ihmetellyt kaukolämpökulutuksia ja niiden mittausten ja laskutusten paikkaansapitävyyttä. Mukamas vuonna 2011 kului jotain 41000kWh pelkkään lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen, ja sähkönkulutus oli jotain 8000kWh. Nyt kun on ollut keskuslämmitys pois käytöstä Maaliskuusta 2012 alkaen niin energiankulutusta onkin ollut enää kaukolämmön osalta (siis lämpimän käyttöveden kierto + tuotto + hukkalämpö pannuhuoneeseen) 9000kWh ja lämmitykseen (irrallisilla sähköpattereilla) ynnä käyttösähköön on mennyt 15000kWh. Joko tosi epätaloudellinen tuollainen radiaattoriverkosto tai sitten jotain omituista laskutuksessa.
Edullisesti ei silti olla kuitenkaan päästy sillä kaukolämmön kuukausimaksu on jotain 88e, täytyykin asap käydä Helsingin Energialla pienentämässä sopimusvesivirtamäärä 0,35m3:stä luokkaan 0,25m3 (tai ehkä jopa 0,20m3 voisi riittää).
Viimeksi muokannut Spautio, Ti Helmi 12, 2013 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Tuota kulutusta itsekkin ihmetellyt. Mulla meni viime vuonna jotain 42MWh lämpöön ja käyttöveteen. Hirveä määrä, kun lämipänä on vain joku 100 neliötä. Tuli jo mieleen vaihtaa suoraan sähköön... Mulla perusmaksun perusteena 0,17m3/h.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Kuvaja kirjoitti:Tuota kulutusta itsekkin ihmetellyt. Mulla meni viime vuonna jotain 42MWh lämpöön ja käyttöveteen. Hirveä määrä, kun lämipänä on vain joku 100 neliötä. Tuli jo mieleen vaihtaa suoraan sähköön... Mulla perusmaksun perusteena 0,17m3/h.
Voisikohan noissa kaukolämpölaitteiden mittaussystemeissä olla jotain vikaa? Meidän laitteet on peräisin vuodelta 2002 eli onhan ne jo ikääntyneitä? Paluukierrosa taitaa olla se varsinainen mittausyksikkö joka mittaa vesivirran määrän ja lämpötilan, ja tulopuolella on kait ainoastaan lämpötila-anturi. Minua epärehellisempi henkilö varmastikin miettisi millaisia arvoja noille antureille kannattaisi syöttää :twisted:
Täytynee ottaa yhteyttä energiayhtiöön ja pyytää heitä asentamaan modernit mittalaitteet noiden vanhojen tilalle. Jos noiden lämpötila-antureiden luotettavuus on samaa luokkaa kuin henkilöautoissa, niin sellainen 10 vuotta ne kestävät.

Meillä on lämpimänä talossa 252m2 + pannuhuone 15m2. Autotallista (26m2) katkaisin lämmityksen heti taloon muutettuamme. Siltikään en käsitä kuinka aikanaan (2002) on LVI -suunnittelija on saanut laskettua asuntomme tilavuudeksi hurjat 950m3, ja sillä perusteella on aikanaan määritelty tuo sopimusvesivirtamäärä, ja sen mukainen hurja kaukolämmön perusmaksu.
gretheline
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://villabahnhugel.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja gretheline »

Mua nyppii kun seutukunnan katujen talvikunnossapidosta vastaava YIT ei meinaa millään osata aurata tuota tien pätkää joka meidän portille tulee. Syksystä lähtien on pitänyt niiden kanssa peistä taittaa, joka välissä soitella ja huomautella, että se tie on taas auraamatta ja me ollaan taas jumissa eikä meille taaskaan edes pelastuskalusto hädän tullen pääse pihaan, ja nyt kaiken huipuksi edellisen huomautuksen jälkeen konemies sitten otti ja päätti aurata meidän portinkin pois paikaltaan ja lykkäsi sen sitten ison lumikasan päälle, prkl. :evil: Nyt sitten lupasivat että seuraavan kerran kun lunta sataa ja konemies taas näillä main liikkuu se laittaa portin takaisin paikoilleen. Paree olis, ja paree olis jatkossa ihan oikeasti saada auramiesten mahtumaan sinne paksuun kalloonsa se, että meidän pihaan ei ole aurauskalustolla mitään asiaa, minun tontti ei ole mikään lumenjättöpaikka, mutta se tontin rajalle yltävä tienpätkä on silti aurattava aina ja joka kerta kun katua muutenkin aurataan.
Kuvaja kirjoitti:Tuota kulutusta itsekkin ihmetellyt. Mulla meni viime vuonna jotain 42MWh lämpöön ja käyttöveteen. Hirveä määrä, kun lämipänä on vain joku 100 neliötä. Tuli jo mieleen vaihtaa suoraan sähköön... Mulla perusmaksun perusteena 0,17m3/h.
Ei kai tuollainen kulutus noilla neliöillä ole mahdollista, ellei sitten joku suorastaan asu kuumassa suihkussa, eikä ammeen tai uima-altaan kanssa tölvätä energiaa. Tässä talossa on noin 120m2 lämpimänä ja kulutus edellisten asukkaiden aikaan pahimmillaankin noin 30MWh vuodessa ennen yläpohjaremonttia ja kellarin portaikon eristämistä ja huteran sivuoven vaihtoa, ja hieman säästeliäämmällä vedenkulutuksella 24MWh vuodessa.
"...ja hänen kaikkein salaisin unelmansa oli omenapuu."
-Tove Jansson

RMT 1955-'57, 110/185m2, puu & ekosähkö
jukw
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jukw »

Kokkiohjelmat... :evil:
kappalainen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kappalainen »

Kuvaja kirjoitti:Kaukolämpölasku tuli. Stna! Viimekuussa meni 6,322 MWh = 347,31€. Ihan riittävästi. Sain säädettyä järjestelmän. Nyt ei mennyt kuin 5,095 MWh. Hinta sille 371,95€! Kivasti noussut hinta!!! Ei taas huvita...
Öljyllä tuli laskua 230 + mitä se poltin haukkaa sähköä. 160-170 neliöö yhdes kerroksessa. Pitäs mitata. purueristeet ja 1/3 talosta vielä laatta paljaana ja saunaosasto seinistään paikoin eristämätön. kutakuinkin 5 henkee jatkuvasti käyttää vettä. Nyt ei öljylämmitys v***tuta enää, jos sulla samat neliöt. Silti ottaa päähän kun kaikki yhdes kerrokses. Olis se lämmittäminen halvempaa. Aattelin, ettei vanhana pääse yläkertaan ja vanhainkotiinhan ei enää ole silloin asiaa. Kaukolämpö se laittaa jumiin aikamoisen mielivallaan alaiseksi.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

kappalainen kirjoitti:Kaukolämpö se laittaa jumiin aikamoisen mielivallaan alaiseksi.
Sanoisin, että samankaltaisen mielivallan alaisena ovat muutkin ostoenergiat. Eivät tosin ihan yhtä pahasti, mutta kuiteskin. Niin tai näin, niin lämmitysenergian hinta ei ihan heti ole laskemassa, onpa kyseessä sitten sähkö, öljy, kaukolämpö tai pelletti.

Puu on työläs, mutta halpa. Jos puulämmityksen työläyteen osaa suhtautua terveellä tavalla eli kykenee ottamaan sen hyötyliikuntana sekä terapiamuotona, niin ei tuosta lämmittäminen juuri paremmaksi muutu. Jos klapisouvi on tervanjuontia, niin sitten on parempiakin lämmitystapoja.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
villelap
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja villelap »

Niin onhan se puu halpa jos on puita omasta takaa. Näin ei kaikilla ole. Ostettuina ei ilpille taida nykypäivänä pärjätä hinnassa.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

jukw kirjoitti:Kokkiohjelmat... :evil:
Nigellan herkut on ihan OK :razz:

http://www.youtube.com/watch?v=PpbLXicvK0k
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

villelap kirjoitti:Niin onhan se puu halpa jos on puita omasta takaa. Näin ei kaikilla ole. Ostettuina ei ilpille taida nykypäivänä pärjätä hinnassa.
Puu on halpaa, vaikka sen ostaisikin. Riippuu tietysti hiukan siitä, että missä muodossa puunsa ostaa. Tarkoitan, että tukkiauto tuo pöllikuorman / rankanipun hyvinkin edukkaasti pihaan, vaikka raha vaihtaisi omistajaa kyydistä ja tavarasta. Sama kuutiomäärä valmista klapia ostettuna maksaa tietysti enemmän ja alkaa olla niin sun näin suin edukkuuden kanssa.

Ei, ei minulla tai sukulaisilla metsää ole.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Spautio kirjoitti:
Voisikohan noissa kaukolämpölaitteiden mittaussystemeissä olla jotain vikaa? Meidän laitteet on peräisin vuodelta 2002 eli onhan ne jo ikääntyneitä? Paluukierrosa taitaa olla se varsinainen mittausyksikkö joka mittaa vesivirran määrän ja lämpötilan, ja tulopuolella on kait ainoastaan lämpötila-anturi. Minua epärehellisempi henkilö varmastikin miettisi millaisia arvoja noille antureille kannattaisi syöttää :twisted:
Täytynee ottaa yhteyttä energiayhtiöön ja pyytää heitä asentamaan modernit mittalaitteet noiden vanhojen tilalle. Jos noiden lämpötila-antureiden luotettavuus on samaa luokkaa kuin henkilöautoissa, niin sellainen 10 vuotta ne kestävät.

Meillä on lämpimänä talossa 252m2 + pannuhuone 15m2. Autotallista (26m2) katkaisin lämmityksen heti taloon muutettuamme. Siltikään en käsitä kuinka aikanaan (2002) on LVI -suunnittelija on saanut laskettua asuntomme tilavuudeksi hurjat 950m3, ja sillä perusteella on aikanaan määritelty tuo sopimusvesivirtamäärä, ja sen mukainen hurja kaukolämmön perusmaksu.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Verkkolasku voihan pertti minä sanon! Miksi pientä ihmistä kiusataan kaikenmaailman talousnatsi-insinöörien keksinnöillä!

Asiakkaat ei kohta ota enää muuta kuin verkkolaskuja vastaan, joten yritän saada selkoa erään kotimaisen verkkolaskuoperaattorin "toimittajaportaalista, joka nopeuttaa verkkolaskujen käsittelemistä". Ja kilivvitut nopeuttaa, ihan sadistisen vaikea käyttää - pakollisia kenttiä on varmaan sata; on sopimusnumeroa, selitettä, tuotteen määrä, tuotteen yksikköä, viivästuyskorkoselitettä ja pelkkää selitettä..satana! :-D ja kilsakorvaukselle pitää aina jatkossa käydä muuttamassa asetuksissa yksiköksi se kilometrimäärä, joka kulloinkin on ajettu, ei riitä kilsojen syöttö suoraan riville, unhhhh.

Miten halvarissa tulee kaiken maailman turjakkeet ja turkkilaiset firmoineen pärjäämään näitten kanssa, kun korkeakoulutuksella ja hyvillä ATK-taidoillakin on yhtä tuskaa!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Jaha, äsken kun yritin lähettää tekemäni (onnistuin!) laskun, en löytänyt laskukentästä kerrassaan mitään, mikä muistuttaa "lähetä" -nappia, joten tallensin laskun.

Nyt kun avasin "tallennetut laskut" -kansion, niin oho yllätys yllätys; tallentamaani laskua ei siel sit tietenkään olekaan. Huokaus, taidan laittaa tän toosan kiinni ja lähtee kahveelle..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

PetteriKivimäki kirjoitti:Miten halvarissa tulee kaiken maailman turjakkeet ja turkkilaiset firmoineen pärjäämään näitten kanssa, kun korkeakoulutuksella ja hyvillä ATK-taidoillakin on yhtä tuskaa!
Jospa ne vaan luovuttaa, panee koneet kiinni, kalut pakkiin ja luikkivat kotiin?

Yritin maanantaina muuttaa Welhon Mix-kanavien tilausta ja periaatteessa se on todella yksinkertainen toimenpide. Klikkasin omiin palveluihin, kirjauduin sisälle ja siitä kanavaluetteloon, jonka alalaidassa on Muuta kanavia-painike. Ja sitä kun painoi, niin joutuikin takaisin kirjautumiseen. Ja niin annoin taas tunnukseni ja aloitin alusta mutta sama toistui, olin luupissa. Viidennen kirjautumisen jälkeen luovutin. Asiakaspalveluun on ihan turha soittaa, joutuu jonottamaan pim-pam-pom-"musiikkia" kuunnellen puoli tuntia vain kuullakseen, että kyllä sen pitäisi toimia ihan normaalisti. Ajoin Prismalle, missä on DNA:n myymälä (nykyinen Welhon isäntä) mutta siellä oli toivoton ruuhka ja vain yksi asiakaspalvelija. Palasin kotiin ja tein palautelomakkeen kautta kyselyn ja sinne se sitten upposi johonkin huitsinnevadaan. Odotan jännityksellä milloin sieltä jotain tietoa tulee. Enkä mä muuta haluaisi kuin vaihtaa RTL-kanavan Historyyn.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin