Laittomat putkityöt?
-
- Jäsen

Re: Laittomat putkityöt?
Kylläpäs aihe kirvoittaa keskustelua..
Täälläpäin kunnallistekniikka alueella on uudisrakennussa oltava kvv vastaava ja suuremmissa remonteissa.Haja-asutus alueella missä itse asun ni ei kysellä mitään.
Itse kuulun näihin TI-miehiin.
Oon tehny lähes kaikkiin omiin talohin (onkohan jo 5 mökki menossa)ja muutamiin vieraisiin putkihommat. Hirveästi niissä ei pysty pieleen tekemään jos kyse pelkistä käyttövesistä ja muutamista viemäreistä.
Mutta jos kyse on vaikka niikuin itselläni maalämmöstä,2m3 kuution varaajasta,vesikiertoisesta lattilämmityksestä,Autotallilla oma suljettu glykolipiiri,vesipatterilla toimiva iv-koneen jälkilämmityksestä,lämpimän käyttöveden kierrosta,kaksoisviemäröinti. Niin suosittelen kuitenkin pientä kokemusta ennenkuin rupeaa tekemään.
Tuossakin kyllä jouduin käyttämään putkaria yhtenä päivänä ennekuin sain lyötyä pumpun päälle.Itselläni ei ihan tietotaito riittänyt silloin vielä noihin "vaativimpiin"putkitöihin.
Putkarin töistä sai sen kotitalousvähennyksen, vielä kun laittaa muutaman tonnin tarpeita töinä laskuun ni ei se kovin kallista ole aina ammattilaista käyttää.Sähkö ja jokapuolella sama käytäntö jos vaa viittii kysyä.
Täälläpäin kunnallistekniikka alueella on uudisrakennussa oltava kvv vastaava ja suuremmissa remonteissa.Haja-asutus alueella missä itse asun ni ei kysellä mitään.
Itse kuulun näihin TI-miehiin.
Oon tehny lähes kaikkiin omiin talohin (onkohan jo 5 mökki menossa)ja muutamiin vieraisiin putkihommat. Hirveästi niissä ei pysty pieleen tekemään jos kyse pelkistä käyttövesistä ja muutamista viemäreistä.
Mutta jos kyse on vaikka niikuin itselläni maalämmöstä,2m3 kuution varaajasta,vesikiertoisesta lattilämmityksestä,Autotallilla oma suljettu glykolipiiri,vesipatterilla toimiva iv-koneen jälkilämmityksestä,lämpimän käyttöveden kierrosta,kaksoisviemäröinti. Niin suosittelen kuitenkin pientä kokemusta ennenkuin rupeaa tekemään.
Tuossakin kyllä jouduin käyttämään putkaria yhtenä päivänä ennekuin sain lyötyä pumpun päälle.Itselläni ei ihan tietotaito riittänyt silloin vielä noihin "vaativimpiin"putkitöihin.
Putkarin töistä sai sen kotitalousvähennyksen, vielä kun laittaa muutaman tonnin tarpeita töinä laskuun ni ei se kovin kallista ole aina ammattilaista käyttää.Sähkö ja jokapuolella sama käytäntö jos vaa viittii kysyä.
Lupia vaatii valtioneuvoston asetus 452/2009.JJ72 kirjoitti:Kukas niitä lupia vaatii kylmätöihin, jos sattuu omistamaan aineet ja tarvittavat työkalut?
Mitkä on seuraukset itsetehdyistä kylmäainetöistä kiinni jäädessä?
Sanktio on lähinnä kielto jatkaa toimintaa...
Maanantaiaamut ovat kauheimpia.
Ok, en jaksanut lukea koko asetusta läpi, mutta tuo on sähkötöiden lisäksi näköjään toinen asia, josta on laissä säädetty.Topi kirjoitti:Lupia vaatii valtioneuvoston asetus 452/2009.JJ72 kirjoitti:Kukas niitä lupia vaatii kylmätöihin, jos sattuu omistamaan aineet ja tarvittavat työkalut?
Mitkä on seuraukset itsetehdyistä kylmäainetöistä kiinni jäädessä?
Sanktio on lähinnä kielto jatkaa toimintaa...
Mutta jos sattuu omistamaan tarvikkeet ja välineet, niin toiminnanhan voi lopettaa, kun saa laitteet asennettua
-
Toljanteri
- Jäsen

Meillä vakuutusmaksu laski pikkasen, kun kerroin tehneeni kämppään putkityöt.
Eivät olleet vakuutusyhtiössä kiinnostuneita kuka ne teki, kunhan ovat asiallisesti tehty.
Eivät olleet vakuutusyhtiössä kiinnostuneita kuka ne teki, kunhan ovat asiallisesti tehty.
Oiskohan tönö ollu minun nimissä vajaan vuoden kun vaimo tuli sanomaan että kellarissa sataa... oli pikkuvessaan ylös tulevan pex-putken ja kupariputken välinen liitin murtunut. Ko. putki lienee ainut tässä talossa joka on ammattiputkarin vetämä, tehty nimittäin valtionkonttorin rahalla meikäläisen ollessa ulkomailla. Noh, ilmoitin asiasta vakuutusyhtiöön, ja seuraavana päivänä sieltä soitti rempseä mieshenkilö joka selkeästi tunsi vanhat talot ja niiden rakenteet. Kuvasin hänelle ongelman, ja alle viiden minuutin keskustelun jälkeen sovittiin että avaan vessan lattian kartoittaakseni vahingon laajuutta, ja otan sen jälkeen yhteyttä niin sovitaan rahasumma. Hämästyksekseni purut vessan lattian alta olivat kuivat, vain aivan putken vieressä niissä oli havaittavissä lievää kosteutta. Kaveri laski kustannukset puhelun aikana, ja totesi että jos itse teet niin laitetaan vielä 500€ extraa. Olin enemmän kuin tyytyväinen. Nii joo, siitä kuka ko. putken oli vetänyt ei ollut mitään puhetta, sivulauseessa taidettiin todeta sen ikä, ja nyt tuokin putkiveto on siis minun tekemä. Paljon turvallisempi olo.
Höpöhöpö puheet laittomista putkitöistä ja niiden lakisääteisyydestä voisi lopettaa, ainakin siihen asti kunnes putkimiesten lobbarit saavat lahjottua päättäjät. Mielestäni ne täyttävät pahimmillaan petoksen/huijauksen tunnusmerkit. Valehtelua ne nyt ainakin ovat!
Höpöhöpö puheet laittomista putkitöistä ja niiden lakisääteisyydestä voisi lopettaa, ainakin siihen asti kunnes putkimiesten lobbarit saavat lahjottua päättäjät. Mielestäni ne täyttävät pahimmillaan petoksen/huijauksen tunnusmerkit. Valehtelua ne nyt ainakin ovat!
Kun aloitin remppaa aikanaan kysyin putkitöistä omasta vakuutusyhtiöstä. Vastaus oli, kunhan on tehty hyvän putkimiestavan mukaisesti niin ei ongelmia korvausten kanssa. Kannakointi,liitosten paikat, suojaputket ja materiaalit kun ovat oikein niin ei mitään huolta kuka ne on asentanut.
Tähänkin liittyen. Jos jollain on kirjallinen pruju vakuutusyhtiöstä, että kunnolla tehdystä putkesta (asennus- ja rakennusvirheitä ei korvata muutenkaan) tapahtuneesta vuodosta on evätty korvaus siksi, että putkea ei ole asentanut virallinen putkimies, niin olen tästä erittäin kiinnostunut. Esim. yv. tavoittaa.
Tuo prosessi on muuten erittäin hyvin käynnissä, vaikka siitä ei julkisuudessa juuri puhutakaan. Viime syksynä Lvi-tekniset urakoitsijat ry:n toimitusjohtaja ja Rakennusteollisuus RT:n toimialajohtaja toimi alan kollektiivisena itkupillinä ja rikkoi hiljaisuuden. Tuolloin mediassa näkyi joitakin juttuja valmistelutyöstä (muistaakseni ainakin HS ja T&T), mutta muuten on ollut hiljaista.hakamaa kirjoitti:... ainakin siihen asti kunnes putkimiesten lobbarit saavat lahjottua päättäjät.
Linkki HS:n juttuun
Tämän kaltaiset hankkeet ja niiden lobbaus hoidetaan yleensä aika visusti kulissien takana ja julkisuuteen päästetään hyvin harkitusti sopivia itkupillejä kiskomaan kansan syvien rivien tunteita omalle puolelle.
Suurin ongelmahan näissä putkitöissä on vapaa kilpailu ja toisaalta myös EU:n avoimet sisämarkkinat. Ei näitä alan etujärjestöjä kiinnosta pätkän vertaa miten työt on tehty ja paljonko virheellisistä asennuksista aiheutuneita vahinkoja vakuutuksista korvaataan, kysymys on yksinomaan rahasta ja siitä kenen taskuun se virtaa. Nyt kun asunto-oy:t saatu vakuutusyhtiöiden suosiollisella avustuksella peloteltua vaatimaan putkiliikkeiden käyttöä pienimmissäkin hommissa, jotka kuka tahansa jolla ei ole molemmat peukalot keskellä kämmenselkää osaa tehdä, (sekoittajan vaihto, astianpesukoneen tai pesukoneen asennus yms) niin lisämarkkinoita näille hommille haetaan omakotiasujista. Paras tapa estää TI-miehiä ja kaikenkarvaisia yleisremonttirepejä touhuamasta putkien kanssa on saada lakiin ja asetuksiin pätevyysvaatimukset. Tärkeintä kuitenkin koko jutussa on korjausrakentamisessa tällä hetkellä elävä putkisaneerauskiima. Putkisaneerauksien katteet ovat todella kovia ja alan etujärjestöillä on pelko perseessä että muualla euroopassa havaitaan heidän rakentamansa hintakupla ja siitä yritetään päästä jaolle. Sehän ei tietysti sovi, mutta ikävä kyllä koska hinnat ovat täysin poskettomia on hyvin vaikea käyttää perinteistä ulkomaalaisten kilpailijoiden mustamaalaamista aseena koska asiakkaatkan eivät niin idiootteja ole etteivätkö edes euroja ymmärtäisi. Tästäpä syystä onkin kiireen vilkkaa syytä saada aikaan pätevyysvaatimusjärjestelmä, jolla estetään vapaakilpailu Suomen markkinoilla.
Huomion arvoista tässä on vielä se että pätevyysvaatimukset täyttäviä tutkintoja on turha odottaa ammatikouluista suoraan. Ne eivät ehdi reagoimaan nopeisiin lainsäädännön muutoksiin. Tod.näk. tätä pätevyysvaatimusvalmistelua odottaa kielipitkällä muutamat maksullista ammatillista täydennyskoululusta tarjoavat organisaatiot tavoitteenaan luoda maksullinen kurssitusjärjestelmä, josta sitten muodostuu alan tapa ja ainoa tie putkitöihin... en yhtään ihmettelisi vaikka nämä toimijat olisivat mukana lobbaamassakin... eivät muutkaan työelämässä tänäpäivänä vaaditut erialaiset maksullisen kurssin vaativat "kortit" ole ihan pelkästä tarpeesta syntyneet.
Ne joilla putkiremppa on vielä tekemättä kiireesti hommiin... hinnat tulevat nousemaan ja TI-mahdollisuudet vähenemään... ja niille raukoille, jotka asuvat vanhemmissa asunto-oy:ssa, ei varmasti ole tiedossa kuin lisää ahdinkoa kallistuvien putkiremppojen myötä.
Aaltjun erittäin hyvään linkkiin ja kommenttiin vielä jatkaen, että kaippa tässä olisi itsekkin paljon suopeampi näitä luvan saaneita ja pätevöityneitä "ammattilaisia" kohtaan jos heistä voisi puhua ilman lainausmerkkejä. Onneksi omalla paikkakunnalla kaikki on tuttuja, ja jos ei ole, niin kavereilta kysymällä selviää ammattailaisen ammattitaidon taso, mutta mitä noita tuttavien tai sukulaisten juttuja muualta kuuntelee, niin kyllä sieltä saa positiivista palautetta hakemalla hakea.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Aaltjun linkittämä piipitys kuulostaa samalta kun joitakin vuosia sitten joku renkaavaihtajien ry:n lobbari itki uutisissa et pitäs laittaa renkaanvaihdot luvanvaraisisi kun ihmiset ei muista jälkikiristystä. Röyhkeää oman edun lobbaamista.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Itse olen uusinut kaikki käyttövesiputket ja neljä vuotta uusimisen jälkeen yksi helmiliitos, alkoi vuotaa vessan kaapin alla ja aiheutti pienen vesivahingon, jonka vakuutusyhtiö korvasi. Eikä niitä tuntunu kiinnostavan, että olin itse tehnyt putkityöt.
Veikkaan että tuossa on ollut kysymys siitä kelpaako kyseinen putkimies KVV-vastaavaksi. Uudisrakennukseen vaaditaan KVV-vastaava ja yleensä siihen kelpaa riittävän kokemuksen omaava putkimies.rintsikan repijä kirjoitti:Toimivallasta en osaa sanoa, mutta eräs tuttu putkimies teki poikansa uuteen pakettitaloon kaikki lvi työt ja he kävivät ennen sitä kysymässä sieltä että saako isä pappa tehdä ne ja sai tehdä koska hänellä oli työkokemusta yli 5vuottta, en tiedä mihin tämä perustuu, kaiketi riippuu tarkastajasta.
Niin kuin tuossa edellä mainitsin, kaikki saa tehdä taloonsa putkihommia, se ei ole luvanvaraista hommaa, mutta esim jos pitää mittauspöytäkirjoja kiikuttaa johonkin instanssiin, en tiedä miten suhtautuvat.
Ps. Tarkoitin kaupungin rakennusvalvontaa josta haetaan luvat sun muut, en tiedä mikä instanssi se on kun ei ole itse vielä tarvinnu luopia hakeakorjatkaa jos olen väärässä..
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Ja se KVV-vastaava vaaditaan myös käyttötarkoituksen muutokseen. Eli siis aina kun on rakennusluvan alainen työmaa. Sen suhteen tuo tarina 5 vuoden kokemusvaatimuksesta kuulostaisi ihan tolkulliselta, mutta ei se tosiaan ole mikään niiden itse putkitöiden tekemisen vaatimus.
Tosin meilläkin se putkimies toimii itse itsensä KVV-vastaavana, siihen ei sentään vielä byrokratia yllä että putkarillekin pitäisi oma piällysmies hankkia...
Tosin meilläkin se putkimies toimii itse itsensä KVV-vastaavana, siihen ei sentään vielä byrokratia yllä että putkarillekin pitäisi oma piällysmies hankkia...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Katsomassa kävi eräs nuoripari, joka halusivat tulla uusintakäynnille. He olivat ottaneet uusintakäynnille mukaansa putkarikaverinsa kattomaan paikat läpi. Mieheni oli paikalla kertomassa mitä taloon on tehty ja miksi. Putket ja viemäröinnit on tehty pitkälti samoihin paikkoihin kuin entisetkin vedot. Yritän saada selville mikä tässä nyt teki sen laittomuuden...
-
kappalainen
- Jäsen

Kokemus putkiliikeestä.
Asuimme vuokralla. Lavuaari hajosi. Ostin uuden tasan samanlaisen. Soitin taloyhtiöön. Ainoastaan heidän kyäyttämänsä putkiliikke kelpaisi. Putkiliike ei suostunut asentamaan ostamaani lavuaaria, vaan lavuaari pitää ostaa heiltä. lavuaarista maksoin 50eur. Putkiliike pyysi 350 eur. Työn ja matkakulujen (25km) hintaa en enää kysynyt, lopetin puhelun, että saan jakoavaimen paremmin putkiliittimeen.
Asuimme vuokralla. Lavuaari hajosi. Ostin uuden tasan samanlaisen. Soitin taloyhtiöön. Ainoastaan heidän kyäyttämänsä putkiliikke kelpaisi. Putkiliike ei suostunut asentamaan ostamaani lavuaaria, vaan lavuaari pitää ostaa heiltä. lavuaarista maksoin 50eur. Putkiliike pyysi 350 eur. Työn ja matkakulujen (25km) hintaa en enää kysynyt, lopetin puhelun, että saan jakoavaimen paremmin putkiliittimeen.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.