Ah, yhdistelin vain tojo + hybridi että Prius olisi ollut kyseessä, mulla heikko lukutaitoIlpisti kirjoitti:Niin, Priusta minulla ei ole vaan Yaris, jota alettiin viime vuoden puolella valmistaa hybridinä. Tässä on koko paketista saatu tiputettua painoa, olikohan jotain 45kg, verrattuna aiempaan hybridipakettiin, joka on minun mielestä aika paljon. Oli jotain muitakin uudistuksia verrattuna edellisen sukupolven hybriditekniikaan, mutta ei niistä nyt sen enempää.
Äkkiä kurkattuna tuo Yariksen pohja on melko "sileä", eli kai sielläkin on sitä ilmanvastusta koetettu pienentää. Tänään tuli taas ajeltua asioilla jonkin verran, niin kaupunki- kuin maantieajoakin, ja keskikulutus tippui ajotietokonen mukaan 5,1l. Seurailin hetkellisen kulutuksen numeroita maantieajossa niin ne pyörivät 0 ja 15l välillä, riippuen nousuista tai laskuista. Ehkä se siintä tasaantuu kun kilometrejä kertyy ja paikat tekeentyvät ja herkistyvät, aika näyttää. Rengasvalintani ei kyllä pienennä kulutusta, mutta jos alle 4,5 päästään niin olen melko tyytyväinen, bensavehkeeksi, vapaasti hengittävästi. Tosin lähemmäs neljää pitäisi kyllä päästä, mutta seurataan tilannetta.. Tarkastan tilanteen ajetuista kilometreistä ja tankatuista litroista kun seuraavan kerran tankkaan. Samalla selviää pitääkö tuo ajotietokoneen lukema yhtään paikkaansa. Tankin kokohan tuossa kikottimessa on huikeat 36L![]()
Turbotetut laitteet, eritoten dieselit saadaan kyllä kulkemaan pienellä, ja turbotekniikalla yleensäkin on hyvät mahdollisuudet saada kulutusta alaspäin. Turbolla saadaan sitä vääntöä lisättyä, ja dieselissä sitä on jo valmiiksi reippaasti, jos vetoa pitäisi lyödä niin siltä suunnalta tullaan näkemään pienimmät kulutukset tulevaisuudessa. Jos siihen sotketaan vielä hybriditekniikka sekaan niin...
Ei nuo hybridit nyt niin kalliita ole, Priusta alkaa saamaan jotain 35k€ nurkilla, Yarista saa about kympin halvemmalla. Toki autoja saa halvemmallakin, mutta ihmiset ostavat kulkineensa omien mahdollisuuksien/halujensa mukaisesti. Ekotekoa ai saa ensimmäisestäkään autosta vaikka kuinka sitä pyörittelee, vasta luin artikkelin kuinka sähköautoja pidetään suorastaan ihmelaitteena mutta todellisuudessa niiden valmistus, sekä se sähkö jolla ne kulkevat saastuttivat enemmän kuin polttomoottoriauto..
Edit: löysinpä vielä sen uutisenkin: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 239405/304
VW:n se tuleva hybridihän on pienellä dieselillä, se ei ehkä kiihdy kovin hurjasti, mutta jos tarvitsee vain laitteen jolla siirtyä töihin ja kotiin, niin tarvitseeko sen toisaalta? Aika pitkästi asennekysymyshän se on.
http://www.autocar.co.uk/car-news/genev ... swagen-xl1
Sitten oli tälläinenkin, tai onhan se yhä, ainakin saksankielisten kotisivujensa mukaan tänävuonna tekisivät 20 autoa myyntiin, joista 10 sähköautoja, alle 10 000€ moisen dieselversion hinta, kulutukseksi mainostettu 1.5l/100km, olisiko se sitten jotain 15 000€ täällä suomessa?:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loremo_LS
Suurin hölmöys tuossa on sisäänkäynti mielestäni, muutoin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto kulutuskisassa.
Ajelin joskus pari vuotta sitten uunituoreella Yariksella pisemmän matkan (yli 400km), D4D malli, siinä kaasupoljin ei ollut kiva, kun ei nopeutta oikein saanut pysymään tasaisena, eikä kovin pientä kulutusta sitten saanut aikaiseksi. Ilmanvaihto siinä oli myös vähän kehno, mutta tuo sun mallihan taitaa olla kokonaan erikampe, Yaris taisi uudistua tälle vuodelle vai edelliselle?
Mun piti saada noin 20 tietsikkaa, videotykkiä, parin viikon vaatteet + muut rojut jne siihen kyytiin, meinasi hieman teettää töitä
ZX farkussa menee takapaksiin koko setti, Avensiksessa vaatekassi pitää olla penkillä, kun en ikkunoiden yläpuolelle tahdo rojua kasata.
Se on käyttötarpeen mukaan vähän ajoneuvokin valittava, mutta mua ihmetytti se, että Avensis oli niin pieni tavaratilaltaan, kun sehän on segmenttiä isompi kuin ZX. Se oli kyllä täysin selvä, että Yariksen kanssa tarvitaan vähän kenkälusikkaa sillä rojumäärällä.
240 Volvo tosin tuossakin suhteessa aika mainio, takakonttiin mahtui kaikki rojut, lisäksi sinne mahtui kylmälaukku ja tilaa jäi vielä vaikka kuinka paljon. Jenkkifarkun kanssa sitä tilaa olikin sitten vähän enemmän, ongelma oli, kun tyhjää tilaa jäi paljon, niin tavarat eivät kestäneet paikoillaan ja sinne ruumaan tosiaan piti mennä itse sisälle, että sai niitä etummaisia otettua.
Mun hommissa kun piti sitä rojua olla mukana, niin tuli välillä tuota vertailua tehtyä eri autojen kanssa ja yllättäviäkin eroja kyllä noissa on, ei voi autosta päältä oikein arvata miten siinä tilaa on. Esimerkiksi hartiatilaa on Yariksessa paremmin kuin S80 Volvossa (muistaakseni 2010 vuosimallia).
Nykyään tosin ei niin tilalle ole ollut tarvetta, fillarin tarakalla oleva kori on riittänyt oikein hyvin
Noissa VW XL1 ja Loremo autoissa ei vaan taitaisi olla vanhan Yariksenkaan vertaa rojuille tiloja, mutta käyttönsä noillakin on.