julkisivun maalaus

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion

julkisivun maalaus

ViestiKirjoittaja Puutaloni päivämäärä To Kesä 27, 2013 11:25

Nyt pitäisi tehdä julkisivuremppa. Kyseessä rapattu rintamamiestalo ja työmiehet ovat valmiita maalaamaan heti kun saan maalit heille hankittua. Mistä? Miten? Mitä?
Vanha maali on irronnut paikoittain kokonaan ja rappaus sen mukana. Eli ymmärtääkseni käytetty jotain hengittämätöntä maalia, joka on saanut tuon aikaan. Kalkkimaalia oli siis tarkoitus hankkia? Eikö? Itse en osaa tehdä ja työmiehetkään eivät varmaan odota viikkkoja sen valmistumista.
Maalataanko samalla aineella myös sokkeli?
Puutaloni
Uusi jäsen

Re: julkisivun maalaus

ViestiKirjoittaja PetteriKivimäki päivämäärä To Kesä 27, 2013 18:56

Kirjovärit myy moiseen tarkoitukseen Hydrosil -nimistä maalia. Ihanan kallista.

Vesiliukoista silikonihartsimaalia, hygroskooppista eli hengittävää. Mukavaa maalata ja riittoisaa ja ennen kaikkea RAL-koodilla sävytettävää!

Weber Vetonit tekee myös silikonihartsimaalia ja myös -pinnotteita, varmaan sata kertaa halvempia kuin Mulkosil, niistä ei itsellä ole kokemusta..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Käyttäjän avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Puutaloni päivämäärä Pe Kesä 28, 2013 11:55

Kiitos paljon, sain tilattua heti kun tiesi pari nimeä. Kun maali eilen poistettiin irtosi koko rappaus. Eli sekin menee uusiksi. Yritänkö nyt etsiä jotain hengittävää rappausta vai hengittävätkö ne kaikki kuten rautakaupassa sanottiin?
Puutaloni
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Lahti411 päivämäärä Ti Kesä 06, 2017 14:47

Jatkanpa tähän vanhaan viestiketjuun.
Talossani sama tilanne, kuin aloittajalla, eli rappauksen päälle vedetty hengittämätön maali ja nyt koko rappaus kesii irti. Haluaisin itse tehdä vastaaavan röpöpintaisen rappauksen, kuin talossani on aina ollut, mutta tuntuu olevan vaikea löytää tietoa, miten tuo röpelö rappaus tehdään. Ilmeisesti isolla muurauskauhalla heitetään laasti seinään. Mistähän voisin löytää tietoa rappausmenetelmistä?
Lahti411
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lmfmis päivämäärä Ti Kesä 06, 2017 16:25

Rapparit ennen opetettiin oppipoikameiningillä.

Mutta noin se suunnilleen menee ja taika on laastin sekoituksessa ja aineissa...sekä kädenjäljessä.

Nykyään rappaus ruiskutetaan ja karkeakin jälki on varsin siloista.
Käyttäjän avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

ViestiKirjoittaja rumar päivämäärä Ti Kesä 06, 2017 21:41

http://julkisivu.com/infosivu/ tuolta löytyy infoa sekä rappauksesta että kalkkimaalista. Se röpelöisyys saattaa tulla myös karkeasta kiviaineksesta laastin seassa, vanhaa laastia tutkimalla selviää. Tee ensin joku pieni harjoittelualusta, jolle kokeilet ennen seinälle heittämistä.
rumar
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Lahti411 päivämäärä Ke Kesä 07, 2017 20:38

Kovasti tekisi mieli opetella rappaus, mutta kyllä se toki epäilyttää, kun lopputulos on niin oleellinen osa talon ulkonäköä. Mitähän mahtaisi maksaa rappauksen ruiskutustyö 8x9 m pohjaiseen 2-kerroksiseen taloon? Onko kokemuksia? Itse asun Lahdessa, joten lähiympäristön hintataso kiinnostaa.
Lahti411
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja ossis päivämäärä Ke Kesä 07, 2017 22:24

Rappaaminen on ihanan kallista.
Ei ole Lahden suunnalta tietoa, mutta Helsingin suunnalla olen kuullut tarjouksia avaimet käteen rappaus -projekteista (vanhan rappauksen pudotus, uusi rappaus, maalaus, rakentelliset korjaukset varmaan lisätöinä päälle) joissa tarjoukset pyörivät 100-200k€ välillä. Ja tuollaisiakaan tarjouksia ei kuulemma meinaa edes saada, kun haluavat tehdä isompaa keikkaa.

Oman talon rappausta korjattiin ja maalattiin tuossa pari vuotta sitten. Silloin 3-kerros rappauksen teko lisätyönä maalauksen yhteydessä oli 185€/m2.
Uutta rappausta tehtiin yhteen nurkkaan muutama neliö, kun jouduin sen pudottamaan lahovaurioiden takia. Muistaakseni ruiskulla tekivät 1-2 kerrokset ja käsin heittivät viimeisen. Ihan ok jälki vaikka ei ihan samanlainen olekkaan kuin alkuperäinen.
ossis
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja rumar päivämäärä Su Kesä 18, 2017 22:36

En osaa yhtään sanoa, mitä maksaa koko roskan teko. Meillä mestari rappasi käsin uuden pintakerroksen (vanhat pohjat jäivät alle), työtä meni noin 200h ja itse opettelin samalla 60h. Naapuri väitti, että uuden rappauksen saisi noin 20k eurolla, mutta tämä tarkoittaa tätä modernia lämpörappausta, eli villa+verkko pohjalle ja pinta kertaalleen rapataan ruiskulla.

Jos et ole kiireinen pääsemään rahoistasi eroon ja aikaa riittää, suosittelen opettelemaan itse. Hauskaa puuhaa, mutta aikaa palaa, ja jos koko talo pitäisi rapata, niin amatööriltä lomat palaa ainakin parina kesänä + maalaaminen. Jos maalauksenkin tekee itse, niin taas palaa aikaa. Maalasin meillä itse rapattua seinää noin 100m2 kolmeen kertaan, tein maalit vielä itse (kalkkimaali, helppo tehdä). Jätin suosiolla maalauksen seuraavaan kesään, ja kolmas kierros on juuri nyt menossa. Yhteensä tuohon budjetoin noin 100h omaa aikaa (kalkkitahnat ja pigmentit ja maalaustarvikkeet kustansivat luokkaa 800eur).

Entä jos kokeilet ensin, miten homma alkaisi sujua, ja arvioit testialan/seinän perusteella, paljonko menisi aikaa + rahaa materiaaleihin? Siitä voi sitten arvioida, tekeekö itse vai maksaako suosiolla firmalle?
rumar
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Maalaus ja maalit