Keittiön pikkukärpäset
-
Mikko Suokas
- Jäsen

Keittiön pikkukärpäset
Hei!
Monille lienevät tuttuja keittiössä ja vähän muuallakin talossa surraavat pikkukärpäset, joita ilmestyy ympärille varsinkin silloin, kun syödään tai juodaan jotakin. Luulin päässeeni niistä tässä jo taannoin eroon, mutta sitten lykkäsin bioroskiksen tyhjentämistä kompostoriin liian pitkäksi aikaa, ja kohta niitä oli pilvin pimein.
Miten olette kamppailleet noita vastaan muuten kuin myrkyttämällä? En oikein viitsisi suihkutella Raidia tai muita mömmöjä, koska viime yrittämällä sekään ei tuntunut oikein auttavan, ja lisäksi vaimoni on allerginen vähän sille sun tälle, joten senkin takia erilaiset myrkyttömät torjuntakeinot kiinnostavat. Jonkin verran noita olen saanut hengiltä laittamalla laakeaan astiaan vettä, johon olen liuottanut hieman hunajaa, lorauksen omenaviinietikkaa ja astianpesuainetta, joista viimemainittu poistaa veden pintajännityksen ja saa pinnalle laskeutuneen öttiäisen hukkumaan. Myös olut tuntuu vetävän noita puoleensa, joskus olenkin käyttänyt nesteenä vedellä laimennettua bisseä, johon niin ikään olen sotkenut hieman tiskiainetta.
Parasta tietysti on, jos viitsii huolehtia keittiön puhtaudesta, pestä astiat heti ja korjata ruoat ja ruokien tähteet jääkaappiin, kun on syöty. Tämäkään ei tosin tunnu pitävän niitä kokonaan loitolla, jopa tiskatut astiat tuntuvat kiinnostavan. Kaiken pitäisi ilmeisesti olla aivan kliinisen puhdasta, kuin laboratoriossa.
Kertokaapa omista konsteistanne.
t. Mikko
Monille lienevät tuttuja keittiössä ja vähän muuallakin talossa surraavat pikkukärpäset, joita ilmestyy ympärille varsinkin silloin, kun syödään tai juodaan jotakin. Luulin päässeeni niistä tässä jo taannoin eroon, mutta sitten lykkäsin bioroskiksen tyhjentämistä kompostoriin liian pitkäksi aikaa, ja kohta niitä oli pilvin pimein.
Miten olette kamppailleet noita vastaan muuten kuin myrkyttämällä? En oikein viitsisi suihkutella Raidia tai muita mömmöjä, koska viime yrittämällä sekään ei tuntunut oikein auttavan, ja lisäksi vaimoni on allerginen vähän sille sun tälle, joten senkin takia erilaiset myrkyttömät torjuntakeinot kiinnostavat. Jonkin verran noita olen saanut hengiltä laittamalla laakeaan astiaan vettä, johon olen liuottanut hieman hunajaa, lorauksen omenaviinietikkaa ja astianpesuainetta, joista viimemainittu poistaa veden pintajännityksen ja saa pinnalle laskeutuneen öttiäisen hukkumaan. Myös olut tuntuu vetävän noita puoleensa, joskus olenkin käyttänyt nesteenä vedellä laimennettua bisseä, johon niin ikään olen sotkenut hieman tiskiainetta.
Parasta tietysti on, jos viitsii huolehtia keittiön puhtaudesta, pestä astiat heti ja korjata ruoat ja ruokien tähteet jääkaappiin, kun on syöty. Tämäkään ei tosin tunnu pitävän niitä kokonaan loitolla, jopa tiskatut astiat tuntuvat kiinnostavan. Kaiken pitäisi ilmeisesti olla aivan kliinisen puhdasta, kuin laboratoriossa.
Kertokaapa omista konsteistanne.
t. Mikko
Re: Keittiön pikkukärpäset
Mors,
On tuttua juu meille. Emäntä laittaa lavuaarin viereen snapsilasin jossa on fairya ja omenaviinietikkaa-toimii!!
Jommankumman käry houkuttelee ne pikkupaskiaiset siihen kippoon, ja fairy kun on tahmeaa niin jämähtävät siihen.
Emäntä laittoi alkuviikolla lasin paikoilleen, parin päivän päästä niitä löytyi 7 kuollutta lasista
On tuttua juu meille. Emäntä laittaa lavuaarin viereen snapsilasin jossa on fairya ja omenaviinietikkaa-toimii!!
Jommankumman käry houkuttelee ne pikkupaskiaiset siihen kippoon, ja fairy kun on tahmeaa niin jämähtävät siihen.
Emäntä laittoi alkuviikolla lasin paikoilleen, parin päivän päästä niitä löytyi 7 kuollutta lasista
-
eesau
- Jäsen

- Kotisivu: http://meidantalo.blogspot.fi/
Samaa etikka+astianpesuaine -temppua on meilläkin käytetty. Sen teho vaan ei ole mitenkään nopea, ilmeisesti haju ei pysty houkuttamaan kärpäsiä kovin kaukaa, ja koko ajan pitää samalla pitää huolta siitä, että missään ei ole tarjolla suvunjatkamiseen soveliasta ympäristöä. Siis biojäteastian tyhjennys monta kertaa viikossa ja kaikki hedelmät sun muut pois pöydiltä pusseihin - jos kyse on nimenomaan hedelmäkärpäsistä, niistä vähän isommista ja vähemmän päättömästi lentävistä rusehtavammista (verrattuna kukkaruukkujen mullassa eläviin mustiin pienempiin ja täysin päättömästi poukkoileviin (harsosääskiin?), joiden kanssa ei ole vielä tähän asti tarvinnut juuri taistella).
Naamalla nuo ötökät pörräävät kai siksi, että luontaisesti lämmin, kostea ja hiilidioksidipitoinen ilma merkkaa niille suotuisaa ympäristöä, kuten hajoavaa orgaanista massaa. Hedelmäkärpäset ovat kovin myös viineton perään, joskus meillä on punkkua tissuteltaessa pidetty lasinalusta lasin päällä ettei tartte neuvotella uimareissulle lähteneen kärpäsen kanssa siitä kenen iloksi se lasillinen olikaan kaadettu... Eli punkkupullon pohjia voi myös käyttää houkuttimena.
Naamalla nuo ötökät pörräävät kai siksi, että luontaisesti lämmin, kostea ja hiilidioksidipitoinen ilma merkkaa niille suotuisaa ympäristöä, kuten hajoavaa orgaanista massaa. Hedelmäkärpäset ovat kovin myös viineton perään, joskus meillä on punkkua tissuteltaessa pidetty lasinalusta lasin päällä ettei tartte neuvotella uimareissulle lähteneen kärpäsen kanssa siitä kenen iloksi se lasillinen olikaan kaadettu... Eli punkkupullon pohjia voi myös käyttää houkuttimena.
-
heinäkuu
Olen ripustanut perinteisesti navetassa käytettäviä kärpäspapereita keittiön kattoon, en tiedä toimiiko kun vasta asennettiin. Huomaan et ne pirulaiset tykkää tunkea itsensä leipäpussiin, erityisesti Realiin.
Meillä on ekat omenapuut jo kypsyneet ja ne vetää näitä myös puoleensa ja sisälle asti.
Meillä on ekat omenapuut jo kypsyneet ja ne vetää näitä myös puoleensa ja sisälle asti.
Tyhjäksi juotu punkkupullo tiskipöydälle, sellainen missä on helmi pohjalla. Korkki auki tietenkin. Eivät tykkää ihan kaikista, muistaakseni merlot kuitenkin kelpasi, shiraz ei ollut ihan niin mieluisa. Ja on armelias tapa
Koskee siis banaanikärpäsiä, joita meille joskus tuli melkoinen invaasio banaanisatsin mukana, ne tykkäävät ilmeisesti muutenkin hieman pilaantuneista (=käyneistä) hedelmistä, joten vinkku on ns luonnollinen houkutin. Kömpivät pullonsuusta sisään mutta eivät ilmeisesti osaa tulla pois ja ryyppäävät itsensä hengiltä 
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Vitamixin oston myötä meillekkin tullut infernaalinen määrä pikkukärpäsiä. Kompostille kun ei jaksa ihan joka sekoituksen jälkeen talsia. Ja jos hedelmän jätökset ovat unohtuneet pöydälle yöksi niin määrä on hämmästyttävä. Suhatuin pari pientä pyrähdystä raidia ja se auttoi hetkeksi. Paras keino on ollut kyllä se että jätehuolto on ripeätä, ja että hedelmät mitä pidetään pöydällä ovat tuoreita.
Täytyypi kokeilla tuota punkkuvinkkiä.
Täytyypi kokeilla tuota punkkuvinkkiä.
Mä viritin tänä vuonna jallupullon (siis täysin tyhjäksi juodun
), johon laitoin astianpesuainetilkan, vettä ja lorauksen omenaviinietikkaa. Ja ihmeen hyvin toimii, sinne ovat hukkuneet. Aiemmin olen viritellyt ansat avonaisempiin astioihin huonolla menestyksellä. Avainasia lienee kuitenkin se, ettei jätä mitään ruokajäännöksiä esille, edes ruokalautasia tms. ilman huuhtelua.
Meilläkin noita on aina välillä vaihtelevia määriä, pulloansa toimi kyllä. Lisäksi ollaan ruiskutettu kukkapurkkien multiin ja kasveihinkin mäntysuopaa, pieni tilkka sitä suihkupulloon ja lantraa vedellä.
Edellisten vinkkien lisäksi vielä sellainen, että kannattaa tsekata, miten paljon ruokatöhnää on keittiön viemärissä. Se kelpaa banaanikärpäsille ruoaksi siinä missä biojätteet ja hedelmätkin. Kiehuvaa vettä päälle, niin banaanikärpäset lähteävät viemäristä. Myös tiskiharjan puhtaus kannattaa tarkistaa.
Pakkasten alettua ongelma yleensä häipyy itsekseen, palatakseen taas seuraavan vuoden loppukesällä ennalleen. :)
Pakkasten alettua ongelma yleensä häipyy itsekseen, palatakseen taas seuraavan vuoden loppukesällä ennalleen. :)
-
kappalainen
- Jäsen

ja kukkaset joissa kosteaa multaa sekä altakastelevat ruukut kannattaa putsata. Myös näin loppukesätä pihalta omenat ja marjat kerätä. Meillä oli omenoita viime vuonna pitkin pihaa ja oli kärpäsiäkin. Ny olen kerännyt pois joka päivä -> ei kärpäsiä jos roskikset vie ajoissa.
Yksi alkoi nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin koko roskan.
Unohtui tuossa mainita, että tehokkaimmaksi ansaksi ainakin meidän kärpäsille on osoittautunut XO-Konjakki, ovat oikein persoja sen perään 
Tietämäni mukaan punkku, etenkin seissyt punkku on parempi kuin puhdas etikka. Omenaviinietikka lienee väkiviinaetikkaa parempi sekin. Fairyn merkitys on että litkusta tulee liukkaampaa joten hukkuvat sinne. Vettäkin saa laittaa vähän sekaan 
Laiskuus on maailmaa eteen päin vievä voima, siitä on oksat pois kun laiskuri yrittää työtä säästää.
Kummin kaiman serkku kertoi, että näähän on ihan tavallisia hedelmäkärpäsiä, jotka tulee kesäisin sisälle kun on ovet ja ikkunat auki. Eivät tule banaanien mukana kaukomailta. Testaa vaikka: osta kaksi banaania, laita toinen pussiin ja toinen suoraan pöydälle ja ihmettele kumman ympärillä alkaa pikkuveitikat pörräillä.
Biöjäteastia kantsii olla kannellinen ja hedelmät pusseissa, jotka ovat kunnolla kiinni. Kyllä niitä kuitenkin sisälle tulee, mutta eivät sitten pääse ärsyttämään, kun eivät jää herkkujen ääreen parveilemaan. Hedelmät, marjat ja sokerimehut ainakin näitä houkuttavat, käytetyt rypälemehut tietenkin myös...
Mä en ole onnistunut keksimään mitään ihmelientä, mikä nämä vetaisi puoleensa ja hukuttaisi, joten teen imuri-iskuja jos liiaksi alkavat parveilemaan meidän keittiössä. Suorilla täsmäiskuilla saa helposti napattua kun kököttävät paikoillaan. Lennosta on tosi vaikea saada kiinni.
Biöjäteastia kantsii olla kannellinen ja hedelmät pusseissa, jotka ovat kunnolla kiinni. Kyllä niitä kuitenkin sisälle tulee, mutta eivät sitten pääse ärsyttämään, kun eivät jää herkkujen ääreen parveilemaan. Hedelmät, marjat ja sokerimehut ainakin näitä houkuttavat, käytetyt rypälemehut tietenkin myös...
Mä en ole onnistunut keksimään mitään ihmelientä, mikä nämä vetaisi puoleensa ja hukuttaisi, joten teen imuri-iskuja jos liiaksi alkavat parveilemaan meidän keittiössä. Suorilla täsmäiskuilla saa helposti napattua kun kököttävät paikoillaan. Lennosta on tosi vaikea saada kiinni.
-
Labyrint64
- Jäsen

Ettei olis baarikärpäsiä?Zaffodi kirjoitti:Unohtui tuossa mainita, että tehokkaimmaksi ansaksi ainakin meidän kärpäsille on osoittautunut XO-Konjakki, ovat oikein persoja sen perään
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Itse olen reseptinä käyttänyt punkkua, johon sekoitetaan muutama tippa etikkaa ja astianpesuainetta. Syötti paranee vanhetessaan, kun haju vahvistuu. Astianpesuaine tosiaan vie litkusta pintajännityksen ja sen sijaan että vesi kantaisi kärpäsen painon niin ne hukkuu sinne.
Ei sitten kannata jättää niitä ansoja mihin sattuu. Vaimolta jäi joskus päivällä punkkulasi puolilleen, niin se mitään sanomatta turautti sinne vain fairit ja etikat sekaan ja jätti olkkarin pöydälle hedelmävadin viereen. Ja minä sitten muutaman tunnin päästä ajattelin että hotkaistaanpa tuo tuosta pois happanemasta, turhaan sitä hyvää punkkua viemäriin kaataa. Sinne oli jo ehtinyt mukavasti kärpäsiä, ja makuelämys oli muutenkin vähintään... no, elämys.
Pekka
Ei sitten kannata jättää niitä ansoja mihin sattuu. Vaimolta jäi joskus päivällä punkkulasi puolilleen, niin se mitään sanomatta turautti sinne vain fairit ja etikat sekaan ja jätti olkkarin pöydälle hedelmävadin viereen. Ja minä sitten muutaman tunnin päästä ajattelin että hotkaistaanpa tuo tuosta pois happanemasta, turhaan sitä hyvää punkkua viemäriin kaataa. Sinne oli jo ehtinyt mukavasti kärpäsiä, ja makuelämys oli muutenkin vähintään... no, elämys.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/