ktech kirjoitti:todettua:
-nokiluukuista (2kpl, uunin etupuolella) vetää kuin riivattu, samoin paistiuunin alapuolella olevassa luukussa. kävi mielessä että jos luukut jättäisi auki niin tuohan kävisi melkein poisto-imurista, muuhun siitä ei taida ollakaan...
-tulipesässä ei minkäänlaista vetoa.
joskus harvoin saattaa lähteä vetämään kun aikansa härnännyt polttamalla paperia nokiluukussa, useimmiten ei. ja välillä tekee niinkin että alkuun vetää hyvin mutta sitten taas savut tupaan prkle. kuten tänään
kanavat hieman nokiset mutta auki (niiltä osin mitä nähtävissä)
paistiuunin yläpuolinen savukanava omaan silmään kovin matala ja siitä palokaasujen pitäisi lähteä jyrkästi alaspäin (?!) kohti hormia, näin maallikon mielestä hieman omituinen ratkaisu?
ohituspellin asento, ilmasto-olosuhteet, lämpötila jne. ei vaikuta mitenkään.
hyviä ja huonoja ideoita otetaan vastaan

Kuulostaa melkein mun puuhellalta, melkein. Tosin, mulla ei ole vedon kanssa ongelmia milloinkaan muulloin kuin syksyllä lämmityskauden aloittamisen yhteydessä. Ekojen lämmitysten jälkeen hella pelittää kuin unelma. Mutta ne muutamat ekat lämmityskerrat pitää hoitaa aika tarkasti.
Sama homma kuin sulla eli savuhormin nuohousluukussa on tautinen veto, kuten on myös niissä kahdessa nuohousluukussa hellan etuosassa. Siis oikeasti valtava veto! Tulipesässä ei vetoa sitten oikein tunnukkaan olevan. Paikallaan muurattu, uuden karhea hella mullakin.
Sinänsä tuo hellasi rakenne kuulosti ihan normaalilta. Tulipesästä savukaasut lähtevät paistiuunin päälle ja siinä kuuluukin olla matala tila. Paistiuunin jälkeen pystysuora tiputus alas, jonka jälkeen savukaasut kääntyvät paistiuunin alle ja kiertävät paistiuunin taakse, josta on uusi pystysuora tiputus alas. Tuo kohta on aika ahdas. Tämän pudotuksen jälkeen savukaasut ovat nuohousluukkujen korkeudella ja tulevat hellan takaosasta etuosaan, kiertävät ekalta luukulta toiselle ja kääntyvät jälleen hellan takaosaan, josta löytyy hormiliitos.
Mulla veto paranee heti, kun piippu ja hella ovat muutaman lämmityskerran jälkeen lämmenneet ja kosteudet ovat kuivuneet pois. Nyt pari päivää takaperin tein syksyn ensimmäiset valkeat hellaan ja ensimmäistä kertaa kävi niin, että sauhua ei tullut tipan tippaakaan pirttiin. Lämmitin hormia hyvän aikaa polttamalla nuohousluukussa kesän aikana kertyneillä palavilla jätteillä, kuten maitopurkeilla, vessapaperihylsyillä tai muilla pahvisilla vastaavilla jätteillä. Sitten pahvia hellan tulipesään ja kun pahvia olin aikani tulipesässä poltellut, niin sitten pientä tikkua ja lopulta muutama laudan pätkä. Toimi.
Se on vähän semmoista, kun piippu ja hella ovat moooooonta kuukautta käyttämättöminä.