Puulattian hionta

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
teesim
Jäsen
Jäsen

Puulattian hionta

Viesti Kirjoittaja teesim »

Nonni!

Pitäis pian hiota vanha puulattia. Millähän paperikarkeudella sitä pitäis. Jossain sanottiin, että ensin 60:llä ja lopuks hienommalla. Mikähän sen hienomman karkeus olis hyvä? 100? Takotus olis laittaa tota Osmocoloria. Onko kokemuksia?
Perde
Jäsen
Jäsen

Re: Puulattian hionta

Viesti Kirjoittaja Perde »

Moro,

onko lattiapinnassa epätasaisuuksia / maalia lakkaa? Aloituskarkeus riippuu siitä. Mites paljon on hiottavia neliöitä? Itse hiotutin viime kesänä tuvan lattian. Oli aikoinaan lakattu venelakalla ja tavaraa oli lattiassa melko paksulti. Venelakka vielä siitä inhottavaa, että se sulaa hiomapaperiin kiinni. Pahempia epätasaisuuksia ei lattiassa ollut, mutta hionta piti aloittaa karkeudella 16. Siitä sitten asteittain ylöspäin ja viimeinen hionta taisi olla 180. Pintaan tuli osmon värivaha ja sen päälle pintavaha.

Sanotaanko näin, että jos kyseessä vanha lattia, missä epätasaisuutta ja / tai paksu pinnoite niin suosittelen hommaan ammattilaista kunnon koneella. Homma oli mulla jumalattoman työläs (hiojalla meni liki 10 tuntia ja paksu nippu nauhoja), hioin itse reunat epäkeskolla ja hintaa tuli muistaakseni noin 500e, kun hiottavaa pintaa oli reilu 40m2. Osmo tai mikä tahansa muukaan öljyvaha ei anna mitään hiontavirheitä tai epätasaisuuksia yhtään anteeksi, vaan tuo kaikki lattian virheet esiin. Tästä syystä suosittelen, että jos et ole vastaavaa hommaa ennen tehnyt, jätät sen ammattilaiselle.

Osmolla vahatusta pinnasta tulee sitten melko liukas, joten mattojen alle joutuu hommaamaan liukuesteet ja on muutenkin varsinkin villasukissa melkoinen luistelurata, ainakin itsellä. Kaunishan se on, mutta kissan perkuleet ovat naarmuttaneet jo melko kuluneen näköiseksi vuodessa. Sopii mielestäni paremmin makuu / olohuoneisiin, ei kovalla kulutuksella oleviin huonetiloihin. Niihin laittaisin itse petsin ja päälle lakan, jos haluaa värjätä lattiaa. Myös petsi tuo lattian virheet kivast esille, joten hyvät pohjat ovat kaiken a ja o.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Yllättävän kalliiksi tuli itse tehden kun laskee vuokrat, laikat (joita meni yllättävän paljon) ja maalit (ja tietty kaikki aika ja bensa kamojen kuljettamiseen). Kovin paljon kalliimmaksi ei olisi tullut ammattilaisella teettäen. Lisäksi vei aikaa julmetusti, enkä ole tyytyväinen lopputulokseen. Ei niitä virheitä moni huomaa, mutta itseä v*tuttaa.

Netistä löytyy paljon hyviä ohjeita jos kumminkin tekee itse. Koneeseen liitettävä imuri on must, ja silti hengityssuojain päällä. Nopeasti oppi niksit, mutta hikistä hommaa on koneen käskyttäminen. Ammattilainen kommentoi, että suurin virhe minkä amatööri tekee on laikkojen säästäminen ja se, että otetaan pinnasta pois liian vähän.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Mulla oli sellainen tilanne, että yläkerran lattioina oli karvamatto, joka liimattu maalatun puulattian päälle. Julmasti liimaa ja paksu huono maalikerros.
Vähän aikaa mietin että teenkö uuden lattian, mutta kun vanha lattia oli paksua 33 millistä ja tiivissyistä honkaa,ah. :shock:

Siispä työkalut esiin; ensin sähköhöylällä puol milliä joka laudasta nevadaa. Sitten nauhahiomakoneella ensin karkeudella 40, sitten 80 ja sitten lopuks 120 ja uus kaunis lattiamaali päälle. Työkalut ja raksaimuri on omasta takaa, nauhojen hinnat noin satku, Festoolin höylästä kului 3 terää a 18 €.

Kattopaneloinnin ja sähköhommien vuoksi olen tällä hetkellä olen kohdassa 2., eli karkeudella 40 on hiottu höylänjäljet pois:

Kuva

Mairelle kelpaa:

Kuva
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

No huh, onneksi meillä ei löytynyt tuollaista kissaa maton alta.