Hellan suojaetäisyys

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Jarnoh
Jäsen
Jäsen

Hellan suojaetäisyys

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Hella vaatii suojaetäisyydeksi sivulle ja eteen liesitason yläpuolella 500mm. Kuinkas on etäisyyden laita, kun olen suunnittelemassa hellaa savupiippua vasten nurkkaukseen, jonka muodostaa savupiippu ja seinä. Piippu on noin 1400mm leveä ja toinen seinä on noin 1000mm leveä muurattu seinää. Sekä savupiippu että muurattu seinä jatkuu sitten puurakentaisena eli palamaton nurkka ei ole kauhean suuri. Eli onko tuo 500mm ainoastaan eteen ja sivulle vai koskeeko se myös noita jatkuvia seiniä? Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan?
Mäkitupalainen
Jäsen
Jäsen

Re: Hellan suojaetäisyys

Viesti Kirjoittaja Mäkitupalainen »

Samaa hommaa olen tekemässä, paitsi että olen laittamassa liesikamiinaa. Minulla siitä kohdasta, johon tiiliseinä loppuu, alkaa kaappirivistö, joten suojaetäisyys ei sellaisenaan täyty. Nuohoojan kanssa käydyn keskustelun perusteella täytän normit helposti sillä, että teen tiiliväliseinän kaappien viereen, eli rakenne on sen jälkeen vasemmalta oikealle: piippu-liesikamiina-tiiliseinä-keittiön kaapit. :wink:
savu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja savu »

Normitapauksessa, jossa seinät ja muuraukset ovat suorat: pyöritä liesitason reunojen matkalta 500mm mittaa joka ilmansuuntaan paitsi alaviistoon. Osuuko mitta palavaan materiaaliin. Mitta pidetään suorana, ei tarvitse taivutella kulmien taakse jos muuraus ei ole puurakenteisen seinän pinnan kanssa tasan. Korkeussuunnassa vaikutusalue on "pallomainen" kuvan 6 mukaan, alueen korkeus taulukosta 1.

http://www.finlex.fi/data/normit/1940-e8.pdf
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Suojaetäisyys muuten puolittuu aina, kun laitetaan 1 kpl "asbesti" palosuojalevyjä. Eihän ne nykyään edes ole asbestia. Kun laittaa kaksi levyä, niin taas puolesta puolet jne...
Jarnoh
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Tuo puuseinä jatkuu palamattoman seinän kanssa samassa tasossa. Pitänee harkita pientä leivinuunia.
Vastaa Viestiin