Piti tehdä tuohon väliseinään reikä ovelle. Tai siis tätä mieltä olin kunnes sain lastulevyt pois päältä ja vanhan hirsiseinän esiin:
Nyt tuohon tuskin enää reikää tulee tulemaan :)
Kelpuuttaisin ideat, että mitähän tuolle tekisi? Yksi isompi tarkoituksella leikattu kolo tuossa - saiskohan sitä jotenkin korjattua? Mites tuollaisen seinän entisöinti/puhdistus? Pelkällä mäntysuovalla? Tohtiiko lähteä hiomaan + öljyämään/vahaamaan? Vai pitäiskö vaan antaa olla?
Samoja mietteitä meillä, kellariin vievien portaiden viereen jää iso osa vanhaa hirsiseinää paljaaksi. Ajattelin putsata, ehkä vähän teräsharjalla rapsuttaa ja sitten ehkä mattalakkaa ruiskulla päälle jotta sitoisi vähän hirsien välissä olevaa sammalta tai mitä se sitten onkaan.
Zaffodi kirjoitti:...ehkä vähän teräsharjalla rapsuttaa ja sitten ehkä mattalakkaa ruiskulla päälle jotta sitoisi vähän hirsien välissä olevaa sammalta tai mitä se sitten onkaan.
Jostain muistelisin kuulleeni, että teräsharja olisi vähän turhan kovakourainen, ja messinkiharjalla tulisi parempi lopputulos. Meillä välit näyttäis olevan sullottu täyteen pellava- tai hamppunarua/rivettä, tosin tuntuisi pysyvän aika hyvin paikallaan (imuroin seinästä pois vanhat hämähäkinseitit ja suurimmat pölyt, eikä lähtenyt ainakaan imurin matkaan tuo tilke). Suurin "ongelma" lienee noiden tarkoituksella(?) tehtyjen kolojen paikkaaminen...
Kololle voi keksiä jonkun tarinan.
Ja itse kääntäisin kyllä tuota kohdevalon keilaa alkamaan ihan katosta,muutenhan se on valmis seinä.
Omassa töllissä oli joka seinässä pelkkahirsiä aiemmissa remonteissa oiottu rouheasti kirveellä sen näköiseksi,
ettei voinut edes harkita jättää jotain pätkää tehosteeksi näkyviin. No ei ehkä olis ollut mun juttu.
Mut harmittaa kun ei olis voinut : )
Mä jättääisin noin :)
Meillä olkkarin seinät jätettiin hirrelle, vaikka ovatkin kierrätyshirsiä vanhemmista rakennuksista, osassa samanlaisia koloja ja reikiä, joille ei olla tehty mitään.
Imuroin pahimmat roskat ja taisin kerran lattiaa pestessä ekaksi pyyhkäistä seinät.
Ei nyt suoraan liity aloittajan asiaan, mutta hirsien vahauksesta sattui silmiin tullainen juttu viikonloppuna, toki ensimmäisenä tuli mieleen että talotehdas on laittanut "pohjamaaliksi" sinistymien estoa tms ilmoittamatta siitä.
Mikäli värivaha ei kuivu, sitä on laitettu liikaa. Kerran oli eräs appari vahannut kymmenkunta luokkahuoneen tammipöytälevyä paksulla värivahakerroksella. Se ei kuivunut millään. Jouduin paikkaamaan kohteen. Puutärpätillä pesin liiat vahat pois. Parin päivän kuluttua pinta oli kuiva ja vaha kovettunut.
Hyvä pöhinää tässä ollut selkeästi. Vielä vähän mietityttää, että mitähän sitä sitten itse oikein tekisi :)
Tällä hetkellä aikomuksissa pelkkä laimealla mäntysuopaliuoksella peseminen, mutta melkeen tekisi mieli jonkinlaista suoja-ainetta (kovasti paistaa aurinko pitkin päivää tuohon seinään) laittaa - aiemmin ovat kuitenkin ollet pahvin ja tapetin alla suojassa (ja sitten 80-luvun rempan jälkeen lastulevyn :). Eikai tuollainen järeä hirsi sisätilassa mikskään mene, mutta jotenkin järki tuntuisi sanovan, että jollain pitäisi käsitellä, mm. aurinko kun paistaa pitkin päivää tuolle seinälle (ois ikävää jos kaunis sävy alkaisi syystä tai toisesta kellastumaan).
Hirsisuoja - niminen aine on mainio, vaikka ei olekaan aivan puhdasoppinen luonnontuote. Harmi vain, että Lapponia - värikartta on poistunut Tikkurilan valikoimista, siinä oli monta hienoa kuultosävyä.
Hirsisuojalla olen käsitellyt ohuelti (lantrannut ohjetta enemmän) paljonkin erilaisia puupintoja ja ollut lopputuloksiin tyytyväinen.
Mm. läpi vuoden ulkona olevassa penkissä väri on pysynyt perinteisiä ulkopintojen käsittelyaineita paljon paremmin, vaikka Hirsisuoja onkin kuiviin sisätiloihin tarkoitettu.