Ekovillaa lattiapurujen päälle?
Ekovillaa lattiapurujen päälle?
Hei,
Nyt kun foorumi on taas saatu toimimaan, niin raapustelenpa kysymyksen. Meillä on kellarin ja asuinkerroksen välissä ensin betonia n. 7cm, tämän päällä purua n. 30cm. Mutta puru on toki painunut jonkin verran. Puran lattian tuohon niskojen yläpintaan asti, suoristan sopivilla lisäkoolauksilla niskojen kylkeen ja vedän lattialastulevyn tuohon päälle. Toki paperointi lastulevyn alle.
Kysymys kuuluukin nyt, että mitä tehdä niille paikoille, joissa puru on painunut? Jotenkin tuntuu väärältä jättää sinne tyhjiä onkalointa. Ostanko vain puhallusekovillaa ja täyttelen noi mahdolliset painaumat? Ei ne kauhean isoja ole, mutta lattiasta on avattu vasta pieni osa.
Samaista ekovillaa voisi sitten tunkea myös seiniin painumia täyttämään.
Nyt kun foorumi on taas saatu toimimaan, niin raapustelenpa kysymyksen. Meillä on kellarin ja asuinkerroksen välissä ensin betonia n. 7cm, tämän päällä purua n. 30cm. Mutta puru on toki painunut jonkin verran. Puran lattian tuohon niskojen yläpintaan asti, suoristan sopivilla lisäkoolauksilla niskojen kylkeen ja vedän lattialastulevyn tuohon päälle. Toki paperointi lastulevyn alle.
Kysymys kuuluukin nyt, että mitä tehdä niille paikoille, joissa puru on painunut? Jotenkin tuntuu väärältä jättää sinne tyhjiä onkalointa. Ostanko vain puhallusekovillaa ja täyttelen noi mahdolliset painaumat? Ei ne kauhean isoja ole, mutta lattiasta on avattu vasta pieni osa.
Samaista ekovillaa voisi sitten tunkea myös seiniin painumia täyttämään.
--
Olli Rajala
Kohteena 1960-61 rakennettu Vaasassa sijaitseva okt, joka on
rakennettu rintamamiestalojen rakenneratkaisuja kopioiden.
Olli Rajala
Re: Ekovillaa lattiapurujen päälle?
Onkaloita ei tosiaan pidä jättää. Itse lisäsin kutterilastun päälle ekovillaa, kun tein lautalattiat.
--------------------------------------------------------------------------------------------
- lmfmis
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Juu, noin tekisin.
Jos haluaa hifistellä niin tiivistää purut lattialla keskelle torppaa ja täyttää seinänvierustat uudella selluvillalla niin saa hieman mielenrauhaa eristyksen suhteen: tehokkaampi eriste on siellä missä kannattaakin olla.
Jos haluaa hifistellä niin tiivistää purut lattialla keskelle torppaa ja täyttää seinänvierustat uudella selluvillalla niin saa hieman mielenrauhaa eristyksen suhteen: tehokkaampi eriste on siellä missä kannattaakin olla.
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Joo, voisihan tuota ainakin sieltä yhdeltä ulkoseinältä siirrellä tuota purua jos sattuu innostusta löytymään noin paljon siinä vaiheessalmfmis kirjoitti:Juu, noin tekisin.
Onkohan kannattavampaa ostaa tuo Ekovilla levynä vai puhallusmallisena? Jälkimmäinen tuntuisi järkevämmältä, kun ei ne onkalot ole vakiomallisia...
--
Olli Rajala
Olli Rajala
Ehdottomasti puhallettavana, jolloin saa kaikki kolot täyteen. Liian tiukkaan ei tuota puhallettavaa kannata laittaa, mutta vähän kannattaa painella, koska painuu muuten itsestään hieman.ragol kirjoitti:
Joo, voisihan tuota ainakin sieltä yhdeltä ulkoseinältä siirrellä tuota purua jos sattuu innostusta löytymään noin paljon siinä vaiheessa
Onkohan kannattavampaa ostaa tuo Ekovilla levynä vai puhallusmallisena? Jälkimmäinen tuntuisi järkevämmältä, kun ei ne onkalot ole vakiomallisia...
Lisään omaan aiempaan vastaukseeni, että kaivoin kaikki seinänvierustat auki, tarkastin alajuoksut ja täytin reunat ekovillalla.
--------------------------------------------------------------------------------------------
https://dl.dropboxusercontent.com/u/161 ... G_8632.JPG
Lattia on nyt avattu, ja suoristaminenkin hyvässä vauhdissa. 2x2 tuli tuonne sen takia, että yllättävän pieniä oli noi korkoerot lopulta. Puruja siirretään vielä jonkin verran seiniin, koska siellä on aukkoja. Tässä kohtaa ei myöskään ole tarkoitus avata seiniä, ainoastaan täytellä ne yläkautta. Ja puru kuitenkin raskaampana toiminee tuossa vähän paremmin kuin villa.
Koska en puhallusvillaa ole koskaan käsitellyt, niin saakohan tuosta mitään järkevää aikaan ihan vain "käsipelillä"? Eli ei puhalluskoneella, vaan ihan vain lapioimalla jollain työkalulla/käsin sitä villaa noi kolot täyteen? Jotenkin ei huvittaisi ruveta puhaltelemaan, koska ei tuota aluetta nyt tuon enempää ole, ja se kuitenkin pölisee ihan riittävästi tarinoiden mukaan.
Kokemuksia odotellen.
Lattia on nyt avattu, ja suoristaminenkin hyvässä vauhdissa. 2x2 tuli tuonne sen takia, että yllättävän pieniä oli noi korkoerot lopulta. Puruja siirretään vielä jonkin verran seiniin, koska siellä on aukkoja. Tässä kohtaa ei myöskään ole tarkoitus avata seiniä, ainoastaan täytellä ne yläkautta. Ja puru kuitenkin raskaampana toiminee tuossa vähän paremmin kuin villa.
Koska en puhallusvillaa ole koskaan käsitellyt, niin saakohan tuosta mitään järkevää aikaan ihan vain "käsipelillä"? Eli ei puhalluskoneella, vaan ihan vain lapioimalla jollain työkalulla/käsin sitä villaa noi kolot täyteen? Jotenkin ei huvittaisi ruveta puhaltelemaan, koska ei tuota aluetta nyt tuon enempää ole, ja se kuitenkin pölisee ihan riittävästi tarinoiden mukaan.
Kokemuksia odotellen.
--
Olli Rajala
Olli Rajala
Norsuvillaa voi käsinkin möyhiä, muille kannattaa näyttää vähän poravispilää jossain saavissa ennen täyttöä ja kuten edellä, niin vähän kannattaa tampata seinän vierustat, keskellä niinkään väliä.
Niin, norsuvillalla tarkoitin semmoista pahvisäkeissä myytävää, esim Askolan malli
Tosin vähän kaukana sieltä 
Niin, norsuvillalla tarkoitin semmoista pahvisäkeissä myytävää, esim Askolan malli
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Menee nuo porakonevispilällä vatkaten, joskin ei sekään mitään pölytöntä hommaa ole. Voihan sen tosin tehdä laastipaljullinen kerrallaan pihan puolella ja raijata valmiina sisälle.
Kyllä se tuollaisessa 65l muovisaavissa meni mukavasti vispilällä pumpuliksi. Pihalla vatkailtiin, ja roudattiin saavissa sisälle, jossa toinen sitten levitteli/tamppaili sen lattian sisään.
--
Olli Rajala
Olli Rajala
-
Labyrint64
- Jäsen

Tyhmä kysyy; miksi lastulevyn alle pitäisi laittaa paperointi? Olen itse liimannut levyt lattiavasoihin jolloin paperia ei voi laittaam.enkä keksi miksi pitäisi laittaa.
Mistäänhän minä en mitään tiedä, mutta jos ilmansulkupaperin on tarkoitus estää ilman virtaaminen rakenteen läpi, niin puolitiehen jäädään jos se on vain ulkoseinässä. Aika hankala sitä olisi nimittäin saada täysin pitäväksi (etenkään näin remonttikohteessa). Siis, ettei se kylmä ilma virtaisi tuonne lattian alle ja sieltä sitten huoneeseen.
Tästä on toki monta koulukuntaa, mutta itse lähdin ainakin toistaiseksi sille linjalle, että paperoin kaikki pinnat.
Tästä on toki monta koulukuntaa, mutta itse lähdin ainakin toistaiseksi sille linjalle, että paperoin kaikki pinnat.
--
Olli Rajala
Olli Rajala
Mä paperoin myös kaiken, vaikka tulisi levytys päälle. Paperi on neliöhinnaltaan halpaa, nopeaa laittaa, sen voi nostaa seinille, limittää nurkissa yms. Vanhassa purulaatikossa paperi on viimeinen paikka lähteä oikomaan imo. En esim. usko minkään levytyksen pitävän kunnolla hajua ottaneen purun lemuja poissa sisätiloista. Paperin olen todennut siihen pystyvän kunhan se laitetaan huolella, limitetään kunnolla ja teipataan saumat.
-
Labyrint64
- Jäsen

Itse en usko minkään hajun tai ilmavirran liikkuvan 22millin pontatun ja pontista liimatun lastulevyn läpi. Reunoilta korkeintaan. Ne voi olla muuten hankala saada tiiviiksi.
Lastulevy elää, liimaus voi ratketa, seinän ja lattian liitos on joka tapauksessa mahdoton saada tiiviiksi ilman paperia. Paperin laitto maksaa sen euron neliö ja kestää puolisen tuntia kun paikat on auki. Mä laitan sen paperin kehiin aina kun jossain kohtia avautuu tilaisuus. Olen heti nurkan takana rullan kanssa väijymässä kun joku kaivaa vasaran ja sorkkaraudan esille :D
Lastulevyvalmistajien työohjeissa käsketään liimaamaan ja ruuvaamaan levyt niskoihin sekä liimaamaan ne ponteista toisiinsa. Tuon takia jätin itse paperin tuosta välistä pois. Seinän ja lattian raon saa tiivistettyä elastisilla massoilla.Nihan kirjoitti:Lastulevy elää, liimaus voi ratketa, seinän ja lattian liitos on joka tapauksessa mahdoton saada tiiviiksi ilman paperia. Paperin laitto maksaa sen euron neliö ja kestää puolisen tuntia kun paikat on auki. Mä laitan sen paperin kehiin aina kun jossain kohtia avautuu tilaisuus. Olen heti nurkan takana rullan kanssa väijymässä kun joku kaivaa vasaran ja sorkkaraudan esille :D