Olen vissiin senverran vanhanaikainen, että olen pitänyt lankapuhelinnumeron joka tähän taloon on 50- luvulta lähtien tullut.
Eihän tuolla hirveästi käyttöä ole, mutta kätevästi sen kautta pääsee kotiin soittamaan ku kaikki ovat "unohtaneet" kännykänsä ääneetömäksi. Tosin linja on ollut VOIP- tekniikalla jo vuosia (Saunalahti ensin ja nyt Nettipuhelin.fi operaattoreilta). Nykyään kun netti tulee kuidun kautta perinteinen kupari yhteydellä tuleva puhelin ei edes olisi mahdollista.
Vanhemmillani oli myös Elisa- lankapuhelin mutta kk- hinnat alkavat olla röyhkeää rahastusta (19€/kk). Tämä pelkästään siitä ilosta, että saa pitää lankapuhelimen. Vaihdettiin tämä myös VOIP- liittymäksi. Vain ATA- purkki väliin ja vanhat puhelimet säylyivät. VOIP- luurin kk- hinnat taas ovat 3€ luokkaa ja puhelutkin halvempia. Lisäksi ATA- purkin (ja puhelin) voi ottaa mukaan vaikka mökille ja sama numero seuraa. Vähän samoin, kun kännytkän. Toki vaatii sitten kiinteän netin tai 3/4G:n reitittimen/Wan- purkin kautta
Minullakin on vielä lankapuhelin, vaikka liittymän hinta pompsahtikin reilusti jokunen vuosi sitten. Aika vähän sitä tulee enää käytettyä, mutta jotkut tärkeät puhelut soitamme sillä mieluummin kuin kännykällä. Ajatelkaa: ensin saa jonottaa linjalla odottamassa, että "teitä palvellaan hetkisen kuluttua", ja kun se kaivattu yhteys lopulta saadaan, alkaa linja pätkiä, ja "haloo haloo, kuuluuko, kuuluuko" ja sitten "tuut tuut tuut tuut". Lankapuhelin on kaikessa vanhanaikaisuudessaan valmiiksi kehitettyä, lastentaudeista vapaata ja toimintavarmaa tekniikkaa.
Joskus heikkoina hetkinä olen jopa ajatellut, että luovun omasta kännykkäliittymästäni kokonaan ja soittelen omat (vähäiset) puheluni kotoa lankapuhelimesta kuten ennenkin, ja ne, jotka ovat sitä mieltä, että minut pitää tavoittaa muualtakin, soittakoot työkännykkääni, sehän ei minun työnantajani puhelinlaskua kasvata, ellen minä soita siitä takaisin.
Mikäli ymmärsin, vanhanaikaista puhelinta ei voi tällaisessa VOIP-ratkaisussa enää käyttää? Olisi yksi bakeliittinen nimittäin olemassa ja 90-luvulla se vielä toimikin... Kyllä lapset ihmettelis kun isäpappa istahtaisi illansuussa peilipöydän viereen ja alkaisi kiertää numeroita. Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun puhelimesta otettiin pois piuha.
Mutta kännykät on kyllä vaarallisia sivistykselle ja immeiselle muutennii: tuttu opettaja kertoi, että mukulat ei enää tee välitunneilla mitään muuta kuin pelaa/tsättää/tekee jotain muuta joutavaa älypuhelimillaan. Soon semmonen ubiikkiyhteiskunta. Tulee mieleen se Roy Lichtensteinin sarjaisruutu-taideteos, jossa on kauhistunut blondi: "I can see the whole room and there's nothing in it!"
Ja tämä lähimmäiseni: yhtään jos tulee ihanan hiljaista nykymaailmassa, niin het on kännykkä kaivettava taskusta ja ryhdyttävä puhumaan jollekin tai olemaan Facebookissa..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Meillä talon alkuperäinen puhelinnumero on 19. Tarkemmin kun sentraalisantra soitti niin vastattiin että Niinijoki-19. Näin on appiukko kuulemma puhelimeen pikkupoikana vastannut. Sen jälkeen mahdollisesti tehostamistoimien johdosta tuli isommat alueet ja puhelinnumeroksi tuli 119. Siitä se numero pikku hiljaa kasvoi 5, 6 ja 7 numeroisiksi yhdistelmiksi.
Paikallinen puheinosuuskunta kun myytiin hulluina vuosina Soneralle niin sen jälkeen näillä "syrjäkulmilla" Sonera on suurin kirosana minka voi lausua. En ala siitä nyt enempää tilittämään, vieläkin vaan hieman ihmetyttää että yrityksen suurin päämäärä on päästä asiakkaista eroon. Muutamia vuosia tuota kestettiin mutta jatkuvat kirjeet että hinta nousee taas 150% että tämän johdosta voitte irtisanoa liittymänne. Kun kk-maksu oli jo lähempänä 25 euroa ja puhelut luokkaa 1 euro niin pakkohan se oli lopettaa. Ei ole siis enää lankaliittymää. Se elää edelleen numerotiedusteluissa ja virallisissa rekistereissä mm YTJ:ssä, toimien samalla sopivana spämmifiltterinä. Ei tuohon numeroon oikein muuta enää loppuaikoina tullutkaan kuin rahankerjuusoittoja. Ilmoitus yritysrekisteriin tehty mutta jostain syystä lankanumero aina kummittelee, ei kyllä haittaa kun helppoheikit sinne soittelee samoin kuin virallisesti ilmoitettuun sähköpostiin tulee pelkkää spämmiä.
Rehellisesti sanoen olen sitä mieltä että tämä pelkästään kännyköiden varaan jääminen on huono juttu. Ihminen tottuu tiettyihin rutiineihin, kuten esim että puhelin on tietyssä paikassa. Itse olen sitä sukupolvea että olen tottunut siihen että puhelin on kotona tunnetulla paikalla ja siihen voi aina luottaa että sillä voi soittaa, noin siis historiallisesti katsoen. Nyt tällä hetkellä meillä on vain henkilökohtaiset kännykät jotka hädän hetkellä eivät luultavasti ole löydyksissä kun voivat olla jossain housuntaskussa tai autossa. Ja jos löytyy niin ihan hyvä mahku että akku loppu, eipä sillä mitään soitella ennen kuin on ladattu 10 minuuttia. Eli tältä osin siis lankapuhelinta haikailen.
PetteriKivimäki kirjoitti:Kaikkee sitä immeiset haikailee!
Mutta kännykät on kyllä vaarallisia sivistykselle ja immeiselle muutennii: tuttu opettaja kertoi, että mukulat ei enää tee välitunneilla mitään muuta kuin pelaa/tsättää/tekee jotain muuta joutavaa älypuhelimillaan. Soon semmonen ubiikkiyhteiskunta. Tulee mieleen se Roy Lichtensteinin sarjaisruutu-taideteos, jossa on kauhistunut blondi: "I can see the whole room and there's nothing in it!"
Facebookissa..
Meidän lapsi viidennällä ei saa käyttää kännykkää koulussa eikä koulun alueella. Opettaja kerää ne aamulla koriin ja palauttaa kun päivä päättyy.
markokoo kirjoitti:
Rehellisesti sanoen olen sitä mieltä että tämä pelkästään kännyköiden varaan jääminen on huono juttu. Ihminen tottuu tiettyihin rutiineihin, kuten esim että puhelin on tietyssä paikassa. Itse olen sitä sukupolvea että olen tottunut siihen että puhelin on kotona tunnetulla paikalla ja siihen voi aina luottaa että sillä voi soittaa, noin siis historiallisesti katsoen. Nyt tällä hetkellä meillä on vain henkilökohtaiset kännykät jotka hädän hetkellä eivät luultavasti ole löydyksissä kun voivat olla jossain housuntaskussa tai autossa. Ja jos löytyy niin ihan hyvä mahku että akku loppu, eipä sillä mitään soitella ennen kuin on ladattu 10 minuuttia. Eli tältä osin siis lankapuhelinta haikailen.
On tuo munkin viritelmä aika kaukana jo lankapuhelimesta, kun on a) nettiin kytketty b) langaton. Kuitenkin siinä toimii vielä vanha lankapuhelimen numero ja toimii vain tontien alueelle (minkä Dect- tukiasema kattaa). Ehkä suurin käyttötarkoitus on juuri päästä läpi kun kaikkilla on känny varattuna tai äänettömä. Niin ja onhan nuo puhelut nyt vanhempien kanssa ilmaisia, jos tätä voi eduksi katsoa