Meillä ainakin olisi mennyt todella hankalaksi, jos olisi pitänyt saada saumattavan massan levyinen nurkkapaikka lattian/seinän väliin. Nytkin oli jo ihan riittävästi huomioitavia asioita, kun kolmen aukollisen seinän lisäksi tuolla keittiössä on 28 sähkörasiaa (koje/jako, ja ei toki kaikkiin sähköä, mutta samoja rasioitahan ne on...). Ja toki sillai sopivasti ripoteltuina, että reiättömiä levypaloja ei juurikaan tullut... :)
Projektissa on vielä aika monta huonetta jäljellä, niin täytyy nyt katsoa mitenkä tulee noiden muiden kanssa tehtyä. Mutta, jotenkin toi paperointi on mun silmissä vähän luotettavampaa kuin elastisten saumojen massaus. Tosin, remonttikokemusta on juuri tasan tämän kohteen osalta, joten kauhean vahvaa kokemusta ei (vielä) ole.
Ekovillaa lattiapurujen päälle?
Re: Ekovillaa lattiapurujen päälle?
--
Olli Rajala
Kohteena 1960-61 rakennettu Vaasassa sijaitseva okt, joka on
rakennettu rintamamiestalojen rakenneratkaisuja kopioiden.
Olli Rajala
Kohteena 1960-61 rakennettu Vaasassa sijaitseva okt, joka on
rakennettu rintamamiestalojen rakenneratkaisuja kopioiden.
Itse olen ainakin yrittänyt tehdä rempassa mahdollisuuksien mukaan materiaalivalmistajien ohjeen mukaan. Pysynee kai tuo lastulevy pelkillä ruuveillakin kiinni paperin päällä, mutta minua ainakin peloteltiin narisevalla lastulevylattialla jos ei liimaa levyä niskoihin kiinni. Näin ainakin tuli hyvä, hajuton ja äänetön lattia.ragol kirjoitti:Meillä ainakin olisi mennyt todella hankalaksi, jos olisi pitänyt saada saumattavan massan levyinen nurkkapaikka lattian/seinän väliin. Nytkin oli jo ihan riittävästi huomioitavia asioita, kun kolmen aukollisen seinän lisäksi tuolla keittiössä on 28 sähkörasiaa (koje/jako, ja ei toki kaikkiin sähköä, mutta samoja rasioitahan ne on...). Ja toki sillai sopivasti ripoteltuina, että reiättömiä levypaloja ei juurikaan tullut... :)
Projektissa on vielä aika monta huonetta jäljellä, niin täytyy nyt katsoa mitenkä tulee noiden muiden kanssa tehtyä. Mutta, jotenkin toi paperointi on mun silmissä vähän luotettavampaa kuin elastisten saumojen massaus. Tosin, remonttikokemusta on juuri tasan tämän kohteen osalta, joten kauhean vahvaa kokemusta ei (vielä) ole.
Hyvä tietää, jos paperoimallakin pääsee hyvään lopputulokseen. Menihän tuossa aika paljon liimaa ja totta ihmeessä sitä liimaa ja puruja on hiuksissa ja persvaossakin :D
Pysyy lastulevy pelkillä ruuveilla, eikä narise ja tottakai järkevällä jaolla lastulevyn asennusharkonen kirjoitti:Itse olen ainakin yrittänyt tehdä rempassa mahdollisuuksien mukaan materiaalivalmistajien ohjeen mukaan. Pysynee kai tuo lastulevy pelkillä ruuveillakin kiinni paperin päällä, mutta minua ainakin peloteltiin narisevalla lastulevylattialla jos ei liimaa levyä niskoihin kiinni. Näin ainakin tuli hyvä, hajuton ja äänetön lattia.ragol kirjoitti:Meillä ainakin olisi mennyt todella hankalaksi, jos olisi pitänyt saada saumattavan massan levyinen nurkkapaikka lattian/seinän väliin. Nytkin oli jo ihan riittävästi huomioitavia asioita, kun kolmen aukollisen seinän lisäksi tuolla keittiössä on 28 sähkörasiaa (koje/jako, ja ei toki kaikkiin sähköä, mutta samoja rasioitahan ne on...). Ja toki sillai sopivasti ripoteltuina, että reiättömiä levypaloja ei juurikaan tullut... :)
Hyvä tietää, jos paperoimallakin pääsee hyvään lopputulokseen. Menihän tuossa aika paljon liimaa ja totta ihmeessä sitä liimaa ja puruja on hiuksissa ja persvaossakin :D
Toivotan onnea, jos joskus joudut purkamaan liimattuja ja ruuvattuja levyjä. Täällä piti saada levyt mahdollisimman ehjänä pois, jouduimme ajamaan käsisirkkelillä levyt saumoista irti.
Itse kannatan paperia, on helpompi asentaa, kuin saumaukset ja liimaukset sekä halvempaa. Pysyy huju loitolla lattianrajasta.
Pysyy kai tuo lastulevy lattialla vaikka ilman ruuvejakintiinaus kirjoitti:Pysyy lastulevy pelkillä ruuveilla, eikä narise ja tottakai järkevällä jaolla lastulevyn asennus![]()
Toivotan onnea, jos joskus joudut purkamaan liimattuja ja ruuvattuja levyjä. Täällä piti saada levyt mahdollisimman ehjänä pois, jouduimme ajamaan käsisirkkelillä levyt saumoista irti.
Itse kannatan paperia, on helpompi asentaa, kuin saumaukset ja liimaukset sekä halvempaa. Pysyy huju loitolla lattianrajasta.
Purkamista en ole ajatellut remppaa tehdessäni :) monta pxxkelettä tulee varmasti vastaan ennen lastulevyn liimaa, joten toivotaan ettei tuota tarvitse itse purkaa, kuten ei muutakaan kohtaa jo valmiissa talossa
Ei kyllä mitään hajua tuosta liiman tarkoituksesta..harkonen kirjoitti:Pysyy kai tuo lastulevy lattialla vaikka ilman ruuvejakintiinaus kirjoitti:Pysyy lastulevy pelkillä ruuveilla, eikä narise ja tottakai järkevällä jaolla lastulevyn asennus![]()
Itse kannatan paperia, on helpompi asentaa, kuin saumaukset ja liimaukset sekä halvempaa. Pysyy huju loitolla lattianrajasta.mutta tietääkö joku oikeasti, että miksi levyvalmistajat ohjeistavat liimaamaan levyt niskoihin kiinni?
Purkamista en ole ajatellut remppaa tehdessäni :) monta pxxkelettä tulee varmasti vastaan ennen lastulevyn liimaa, joten toivotaan ettei tuota tarvitse itse purkaa, kuten ei muutakaan kohtaa jo valmiissa talossa
Meillä tosin lastulevyt lattialla väliaikaisratkaisu, jahka talvella inspiroituisi lautalattian tekoon...
Ei sitä tiedä jos saat uuden vision ja sorkkarauta alkaa viuhumaan
Justiisa tein lattiat uusiks, niskojen päälle tuli laudoitus lattialämmityksen takia ja päälle lastulevy, ruuvaamalla ja pontteihin elastista liimaa.. Kovasti opiskelin tämänkin työvaiheen tekemistä mutten missään kuullut/lukenut että olis pitänyt lastulevyä vielä alhaaltakin liimata??
paperia ei tullut kyl lattian alle, puhallusvillaa vaan pirusti, 5cm yli niskojen puhalsin koska se painuu melkolailla, tosin 45cm tota tilaa lattian alla ni riittäähän tuo kun kellarikin on lämpönen :P
pellavasoiroa pitäis vielä tunkee lattian ja seinän väliin ennen listoja, sama homma tehdä tänne pariin muuhunkin huoneeseen, kaverilla tuo toimi hyvin vetoisuuteen, niin ja oikean korvausilmaventtiilin asennus niin ei ime seinien rakosista kaikkea ilmaa..
paperia ei tullut kyl lattian alle, puhallusvillaa vaan pirusti, 5cm yli niskojen puhalsin koska se painuu melkolailla, tosin 45cm tota tilaa lattian alla ni riittäähän tuo kun kellarikin on lämpönen :P
pellavasoiroa pitäis vielä tunkee lattian ja seinän väliin ennen listoja, sama homma tehdä tänne pariin muuhunkin huoneeseen, kaverilla tuo toimi hyvin vetoisuuteen, niin ja oikean korvausilmaventtiilin asennus niin ei ime seinien rakosista kaikkea ilmaa..