Suosikki akkuporakoneesi!

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.

Re: Suosikki akkuporakoneesi!

ViestiKirjoittaja markokoo päivämäärä La Loka 18, 2014 23:59

vesahy kirjoitti:Jos unohdetaan se, että olen syntymästäni asti ollut suuruudenhulle, niin kyllä koneessa pitää olla sen verran vääntöä, että satamillinen ruuvi uppoaa oksaiseen kohtaan. Ja kyllä siihen viereen voi silti pienemmän vääntoimen hankkia.

Tuolla jo vuosia sitten ketjun alussa kehuin rätiseviä ruuvivääntimiä ja edelleen olen samaa mieltä. Porakone ja ruuvinvääntö on eri asioita, varsinkin jos noita isompia ruuveja vääntelee. Oikosulkeva porakone ei vaan ole hyvä ruuvinvääntämiseen isommassa mittakaavassa, toki jos tarve vähäistä niin meneehän se porallakin. Nykyään on comboboxit varsin mukavasti hinnoiteltuja, itsellä ei ole tuosta Makitan kymppivolttisesta kokemusta. Edellinen porakone+ruuviväänninsarja oli 12 volttinen Makita n vuodelta 2006-7, siitä sanoi porakone työsuhteen irti (oma moka, 22mm terällä painoin sarjassa hirteen reikiä enkä antanut koneen yhtään levätä välillä) niin pari vuotta sitten vaihtui 14.4 v / 2.6 ah vastaavaan comboon, maksoi noin 300 euroa silloin. Kovin oli kehitys saman merkin sisällä mennyt eteenpäin, molemmat vehkeet tosi paljon kevyempiä, tehokkaampia ja käteensopivampia kuin aiemmat. Nykyään taitaa Makita tarjota isommassa päässä vain 18 volttista, niitä en ole kokeillut kuten myös nuo 1.3 ah vehkeet on jäänyt kokeilematta.

Yhteenvetona edellisestä: Itse tykkään erillisistä vehkeistä jolloin molemmat voivat olla suhteellisen keveitä ja käteensopivia. Eli otsikkoa siis uhoan, koska minulle tärkein akkukoneen käyttötarkoitus on ruuvien vääntö johon akkuporakone ei ole mielestäni paras ja poraamiset yritän mahdollisuuksien mukaan hoitaa kolmivaiheisella pylväsporakoneella. Akkuporakoneessa on kyllä kieltämättä hyvä vääntömomentti hitailla kierroksilla ja ne toimivat hyvin isojen reikäporien tai puuterien kanssa. Jos isojen ruuvien vääntö on hoidettava porakoneella niin silloin se vehje on väkisin iso ja painava. Itse olen sieluni menettänyt noille täriseville ruuvivääntimille siinä määrin että paluuta porakoneella vääntämiseen ei ole.

Ps. Markun tavoin itselläni Kamasa ja Makita pitkäaikaisia luottomerkkejä.
markokoo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Su Loka 19, 2014 0:11

^

Makuasia kai nuo rätisevät vs. vääntävät. Meillä oli maksettuja ukkoja töissä tai ensin vain yksi mutta kun urakka alkoi mennä aikataulullisesti hankalaksi niin sanoi että ottaa apurin mukaan, rätisevän koneen kera.

Hommat silti hoituivat, vaikka toisilleen keljuilivat aiheesta kaiken päivää :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PanuP päivämäärä Su Loka 19, 2014 1:39

Henk koht suosikit Hilti/Panasonic/Festool.

Makitat oli laadukkaita ennen, nykyään ei tiedä mitä saa ja takuu ei toimi.
Aiemmin työpaikalle ostettiin Makitaa joka vuosi usealla tonnilla, mutta ei enää.

Moni puulaaki täs maas sais ottaa mallia amerikan serkuilta siinä, kuinka takuukysymykset hoidetaan.
Käyttäjän avatar
PanuP
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Su Loka 19, 2014 7:55

tuuma kirjoitti: Paljon jos joutuu ruuvaamaan niin ihan tavallinen ikivanha sähköporakone on ykkönen, ei lopu vääntö kunhan muistaa sähkölaskut maksaa :-)

Tuo on taivaan tosi! Mulla on runsaat kolmekymmentä vuotta sitten ostettu Black&Decker töpseliporakone ja siinä vääntöä riittää. Se satamillinen ruuvi kaivaa itsensä tarvittaessa kakkosnelosesta läpi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja KariFS päivämäärä Ma Loka 20, 2014 13:04

DeWaltin 18V iskupora/väännin on se jonka nimeen vannon. Omani on vuodelta 2000, akun uusin jotain 3-4 vuotta sitten kun NiCd-akut hiipuivat tyystin, nyt on yksi 3Ah:n NiMH ja potkua piisaa. Voi ladata samalla latauslaitteella kuin NiCd (omalla vastuulla :wink: ). Litium-ioniakkujakin saa mutta tarttis sitten uuden latauslaitteenkin. Ehkä sitten kun tuosta akusta aika jättää. Terassin runkotöissä esim 6x120mm ruuvi joko upposi vauhdilla (kakkosvaihde), tai jos tökkäsi niin ykkösellä perille. Pari kertaa katkesi ruuvi kun oli oksa just sopivasti siinä taaemmassa puussa, ja muutamaan otteeseen meni torx-bitti murusiksi kun vauhdilla ruuvasi pienemmillä ruuveilla niitä kulmarautoja. Iskuporatoiminnon ansiosta hännällinen halpispora on nyt "ylennetty" töihin jotka edellyttävät porakoneen väärinkäyttöä, eli kiillotus ym jutut missä tulee sivuttaiskuormaa. Iso lohmohan tämä DeWaltti on, eli ei sillä jotain terassi- ja lattialautaa viitsi laitella, tai seinänlevytyshommissa käytellä. Mutta voimmmmaa löytyy :cool:

Pikkuinen Makita, olisko 10,8 volttinen, on hyvä noihin viimemainittuihin, sain Joulupukilta sellaisen muutama vuosi sitten. Kaksi Li-Ion akkua paketissa, toinen ehtii latautua sillä välin kun toinen tyhjenee, joten lähes nonstoppina edetään. Tosin akku saattaa joskus kuumeta niin ettei latauslaite lähde sitä heti lataamaan, mutta tämä on harvinaista (minun työtahdillani ainakin). Kakkosvaihteella menee esim gyprocruuvi levyn läpi teräsrankaan niin että heilahtaa. Terassin kansilaudat ja lattiapontti kiinnittyy näppärästi, ruuveina jotain 55-65 milliset. Kevyt ja helposti hallittava kone, olen käyttänyt sitä myös mm IKEA-huonekalujen kasaamiseen, eli on tarvittaessa todella hellävarainenkin, momenttirajassa on paljon portaita. Huh, gyproc ja IKEA mainittu samassa kappaleessa, joko tulee bänniä :shock: Lieventävä (vai raskauttava?) asianhaara se etten enää asu RMT:ssä :cry:

Tosiäijien porailu-, piikkaus- ym hommiin on sitten Tokmannin kuudenkympin poravasara, sillä on myös mm sekoitettu lukuisia ämpärillisiä laastia ilman ongelmia. Mutta akullahan se ei tietenkään pelaa.

Tällaisella kvartetilla siis hoidetaan hommat joihin joskus riitti yksi kone ja sekin jostain lainattu :lol:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
KariFS
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä To Loka 23, 2014 20:25

Otin sitten aikalisän ja kennotutin toisen akun, toinen vielä pelaa jotenkin. Valittavana oli joko 1,3 tai 2,0 amperituntia, valitsin se pienemmän ja halvemman. Maksoi 33 euroa ja siihen sisältyi eriomainen ja ystävällinen palvelu. Kävin siellä nimittäin maantaina ja sain kuulla, että valmista on loppuviikosta. Kerroin, että olen Lohjalta ja vain käymässä mummulassa, haen sitten joskus kun satun uudestaan kulkemaan. Myyjä sanoi, että sitten on valmista huomenna ja vaikka meillä on liike kiinni tiistaisin, niin ollaan me kuitenkin paikalla, koputa ovelle, niin saat akkusi. Noin sitä pitää! Ikinä en enää muualla kennota tai huollata akkujani missään muualla.

Tuskin menee mainoksen puolelle vaikka kerron, että liike oli piskuinen Ecakit
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja honkanen päivämäärä Pe Loka 24, 2014 11:42

Itse olen ollut tyytyväinen DeWaltin 10.8v combopakettiin, jota myydään näemmä niin Prismassa kuin Baukkarissakin. Itse löysin halvimman hinnan Starkista. Vaihtelee 170-199 välillä.

http://www.dewalt.fi/powertools/product ... DCK211C2T/

Iskevää tulee käytettyä eniten ruuvauksissa. Ei se ääni niin haittaa, kun ei rupia jänkäämään vastaan ja ranteet säästyy. 100x6 mm ruuvit kahden kakkosnelosen läpi on tainnut olla järein mitä sillä olen laittanut ja hyvin jaksoi. Itse vertailin valmistajien välillä eniten sitä, miten hyvin asettuu handuun ja miten paino jakautuu.
honkanen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zaffodi päivämäärä Su Loka 26, 2014 19:41

vesahy kirjoitti:Otin sitten aikalisän ja kennotutin toisen akun, toinen vielä pelaa jotenkin. Valittavana oli joko 1,3 tai 2,0 amperituntia, valitsin se pienemmän ja halvemman. Maksoi 33 euroa ja siihen sisältyi eriomainen ja ystävällinen palvelu. Kävin siellä nimittäin maantaina ja sain kuulla, että valmista on loppuviikosta. Kerroin, että olen Lohjalta ja vain käymässä mummulassa, haen sitten joskus kun satun uudestaan kulkemaan. Myyjä sanoi, että sitten on valmista huomenna ja vaikka meillä on liike kiinni tiistaisin, niin ollaan me kuitenkin paikalla, koputa ovelle, niin saat akkusi. Noin sitä pitää! Ikinä en enää muualla kennota tai huollata akkujani missään muualla.

Tuskin menee mainoksen puolelle vaikka kerron, että liike oli piskuinen Ecakit

Tuolla mäkin kennotin akut, johonkin tänne jo kerran kehuinkin. Olisiko ollut 60,-e/kpl, isoja Festoolin akkuja. Toisessa oli jotain häikkää niin vein takaisin, kaveri otti samantein akun auki ja totesi, että meidän moka ja korjasi siinä odotellessa. Erinomaista palvelua!
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja vesahy päivämäärä Ke Loka 29, 2014 20:02

Tässäköhän se minun seuraava porakoneeni olisi? Aika älykäs vehje tuntuisi olevan kun osaa jopa kipsilevyruuvit porata oikeaan korkoon.

http://rakennusmaailma.fi/artikkelit/bd-autosense-osaa-ruuvaamisen
Käyttäjän avatar
vesahy
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja mako päivämäärä Ti Kesä 16, 2015 8:43

Panasonic viimeiset 15 vuotta. Erittäin hyvä. Ei halvin mutta kestää.
mako
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Järveläinen päivämäärä Ti Kesä 16, 2015 21:55

Kun tuossa on parikin DeWaltia kehunutta, niin huomautanpa väliin että niissäkään ei kaikissa ole kehumista. Erehdyin pari vuotta sitten ostamaan DCD733-akkuporan. Kyllähän se toimii, joo, mutta ei ole oikein missää mielessä parempi kuin se edellinen sadan (?) markan Einhell. Ärsyttäväksi tuon DeWaltin tekee liipasimen viereen törkätty kirkas valkoinen led, jonka tarkoitus on jäänyt epäselväksi. Ilmeisesti sen on tarkoitus kertoa terän pyörivän, jos sitä vaikka ei muuten sattuisi huomaamaan. Hankalaksi homma menee hämärässä, koska se loimottaa eteenpäin niin, että terä jää istukan varjoon. Yhtään hämärässä paikassa poraaminen siis vaatii tuon ledin teippaamisen umpeen. Teipillähän siitä selviää, mutta pöljä se led siinä on.
Kuuleman mukaan Milwaukee tarjoilee nykyisin 5 Ah akkuja, joille - siis todellakin akuille - saa kolmen vuoden takuun. Kuulosti hyvälle, mutta en kysynyt paljonko maksoi.
Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan.
Järveläinen
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zaffodi päivämäärä Pe Kesä 19, 2015 21:06

Pakko kehua uudelleen kun tuossa päivällä rakentelin puumajaa lapsille, on tuo Festool vaan kova vehje ja tuo Centrotec-istukka on kerta kaikkiaan loistava. Siinä kun on tikkaiden nokassa ruuvaamassa ja poraamassa vuoron perään säästää kummasti aikaa kun voi vain vaihtaa istukkaa eikä tarvitse irrotella poranterää tai ruuvauskärkeä. Jos tuo joskus hajoaa on ainoa harmi uuden hintalappu...
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja juha1 päivämäärä Pe Syys 25, 2015 21:09

makitan paketti löytyy talosta, kolmas kesä menossa, eikä kaduta yhtään hankinta. 18v ja akuissa riittää tehoja pitkään käyttöön. ja ruuvi uppoaa mukavasti iskulla. mitä nyt hommissa kaverit ovat lainailleet tuota, niin kehuja on tullut. isännällä oli makita kans nimh akuilla, niistä alkoi akut loppua kokonaan, kun lainasin sitä terassin tekoon. martta sanoi, et nyt haet sen uuden koneen perkele.

koorautaan, tuttu myyjä myi paketin, oli niillä itsellä samanlainen. ei voi moittia tuotetta, eikä palvelua. :lol:
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
juha1
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja PetteriKivimäki päivämäärä Ma Loka 12, 2015 21:36

Ostin tori.fi -sivustolta Protool DRC15-4 Quadrive (nelivaihteisen) li-ion akuilla olevan koneen sen mukana tulleen Festoolin (akkupistosahasta puuttuneen) laturin takia, 70€ plus postikulut. Erehdyin kerran kokeilemaan romuluisen oloista Protoolia ja sen jälkeen en ole Makitan 18-V koneeseen paljoa koskenutkaan.. Ainoa mikä puuttuu on led-valo.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Käyttäjän avatar
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja exc250 päivämäärä Su Tammi 17, 2016 21:16

Makita.

Saksasta saa Amazonista kohtuu edullisesti pelkkiä runkoja. Jos siis on akkuja / laturi tullut jonkin muun Makitan kanssa niin kannattaa vertailla hintoja. Itse ostin sieltä jonkun Makitan rungon, akkuiskukone, 90 euron kieppeillä ilman laturia ja akkua.

Petri
exc250
Uusi jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Hankintavinkit