öljylämmitys maalämpöön - painovoimainen ilmanvaihto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Sepi_s
Jäsen
Jäsen

öljylämmitys maalämpöön - painovoimainen ilmanvaihto

Viesti Kirjoittaja Sepi_s »

ARvon kollegat,

olen miettimässä öljykattilan korvaamista VILPillä tai maalämmöllä. Useimmat asennusfirmat ehdottavat koko kattilan heivaamista ja uusi järjestelmä huolehtisi kaikesta.
Mieleen tulee heti ilmanvaihto esim. kellarissa. Tähän asti meillä on kesälläkin öljypoltin päällä (käyttövesi) ja hormi ainakin jonkinverran lämmin. Kellarissa kaksi suihkua ja pesukoneet - joiden kosteus on mukavasti kulkeutunut hormin kautta pois. Miten jos öljykattila lähtee - hoitaako painovoimainen ilmanvaihto kosteuden vai tarvitaanko lisänä huippuimuri tms.?

Useat firmat sanoivat että olen ensimmäinen joka tätä pohtii...

kiitokset !

t sepi
pähkäilijä
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.0

Re: öljylämmitys maalämpöön - painovoimainen ilmanvaihto

Viesti Kirjoittaja pähkäilijä »

Siis VILP + MAALÄMPÖ?

eikös vain toinen noista riittäisi?

Öljypoltin kesällä pärähtää ehkä 20 min yhteensä joten ilmanvaihto on aika olematon. Öljypoltinpiipun päähän tuollainen niin ilmanvaihto pelaa

Kuva
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Kyllä sen on huomannut, että piippu on kylmä. Talvella hohkasi vähän jotain lämpöä.
Mutta että onko sillä vaikutusta ilmanvaihtoon? Ei kai nyt sentään, eikö se ulkolämpötila vaikuta siihen enemmän kuin lämmin piippu?
Jäsen

Viesti Kirjoittaja remonttionkivaa »

kokemuksesta voin sanoa että kun on jykevä piippu joka on kellarissa (ja hiekkaa talon alla) niin kosteus nousee piippua pitkin ja tekee hyvää poltella sillointällöin jotain jotta lämpeää välillä. jos kaikki röörit on auki niin luulisi pysyvän kuivana mutta ei mulla ainakaan....
itse oon liittämässä mlp:n kiinni järjestelmään siten että saan tarvittaessa lmmitysveden kiertämään kattilassa jotta kun sen hukkalämmöt vuotaa piippuun niin pysyisi lämpimänä ja kuivana. peltiin pieni kolo jotta vuotaa hiukan.

niin ja jos on kylmä piippu niin lämpimänä kosteena kesänä se kyllä vetää kosteutta itteensä äkkiä. onko puukiuasta tms vastaavaa?
Sepi_s
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Sepi_s »

remonttikiva, olet siis pitämässä vanhan öljykattilan? tätä itsekin mietin - ja toisena vaihtoehtona peltiimuria katolle. Pelti-imurissa vaan ei ole säätöä imulle joka olisi hyvä. sinänsä parempi kuin sähköllä toimiva joka rikki menee jossain vaiheessa.

en ole toistaiseksi ollut hormin kosteudesta huolissani - enemmänkin kellari ja 1 krs joissa kosteutta syntyy kuten keittiössä. Talvella imua on riittämiin lämpötilaeron takia, mutta kesällä voi tulla ongelmaa.

meillä on puukiuas ahkerassa käytössä, ehkä joka toinen pvä, lämmityskaudella joka hoitanee homman - mutta jälleen kerran kesällä vähemmän...
remonttionkivaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja remonttionkivaa »

kun sulla on toi kiuas niin sillä saat kyl ihan riittävästi piippua kuivaksi, ei noi puhaltimet paljoa maksa vaikka joku tietokoneen laitetuuletin (tai pax) imemään katolle kesää varten.
mä halusin pitää polttomahdollisuuden jos tulee sähkökatko tms. mut jos tilan haluut muuhun käyttöön niin öljykattila vaan pihalle...
alspe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja alspe »

Riittääkö ilmanvaihto kellarissa jos öljyn polton lopettaa? Pelkkä puukiuas jäisi käyttöön ehkä 2-3 pv välein. Eihän öljyn polton ilma muutenkaan tule kellarista vaan korvausilman räppänän kautta tietääkseni. Vai onko kyseessä pannuhuoneen hukkalämpö joka ilmaa vaihtaa?
Painovoimainen hormipoisto on jossa näin talvella käy huiku, kesällä tuskin niin paljon. Kellarin autotallissa on imuri (vanhaliesituuletin) laitettu hormiin, sillä saa alipainetta mutta sitä en tiedä auttaako koko kellariin monien ovien lomasta?
Vastaa Viestiin