Kiukaan vesisäiliöstä vettä hanaan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
munamies
Jäsen
Jäsen

Kiukaan vesisäiliöstä vettä hanaan

Viesti Kirjoittaja munamies »

:-D Näin tosiaan unta, että tuolla meijän pihasaunassa olin rakentanut moisen systeemin.(Harmi, kun uni ei kertonut miten)
Mutta siis tilanne oikeasti on niin, että saunalle tulee kaivosta vesi vesiautomaatilla ja unessa olin saanut kytkettyä vedet niin, että kiukaan säiliöstä kuuma vesi sotkeentui vesiautomaatin tuomaan veteen ja näin oli siis lämmin suihku :lol:
Oliskohan toi oikeasti mahdollista saada toteutettua jotenkin?? Harmi, kun Spedekin on jo kuollut, niin ei voi kysäistä neuvoa. Olis halpa ja helppo suihku perhana...Kaikenlaisia unia sitä pää tuottaakin...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Re: Kiukaan vesisäiliöstä vettä hanaan

Viesti Kirjoittaja tuuma »

munamies kirjoitti::-D Näin tosiaan unta, että tuolla meijän pihasaunassa olin rakentanut moisen systeemin.(Harmi, kun uni ei kertonut miten)
Mutta siis tilanne oikeasti on niin, että saunalle tulee kaivosta vesi vesiautomaatilla ja unessa olin saanut kytkettyä vedet niin, että kiukaan säiliöstä kuuma vesi sotkeentui vesiautomaatin tuomaan veteen ja näin oli siis lämmin suihku :lol:
Oliskohan toi oikeasti mahdollista saada toteutettua jotenkin?? Harmi, kun Spedekin on jo kuollut, niin ei voi kysäistä neuvoa. Olis halpa ja helppo suihku perhana...Kaikenlaisia unia sitä pää tuottaakin...
Kai joku tuommoinen?

http://www.danfoss.com/Finland/Products ... f3aa2.html

Joku nähnyt ihan samaa unta :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
männis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja männis »

munamies kirjoitti::-D Näin tosiaan unta, että tuolla meijän pihasaunassa olin rakentanut moisen systeemin.(Harmi, kun uni ei kertonut miten)
Eiks toi hoituis siten että kylmästä vedestä haarottais putken kierukalle joka sijaitsee kiukaan säiliössä ja sieltä takas kraanan lämpöselle puolelle, saunan padassa oli tollanen systeemi joskus.
munamies
Jäsen
Jäsen

Jumatsuikka, saiskohan sen siis oikeesti futaamaan??
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

männis kirjoitti: Eiks toi hoituis siten että kylmästä vedestä haarottais putken kierukalle joka sijaitsee kiukaan säiliössä ja sieltä takas kraanan lämpöselle puolelle, saunan padassa oli tollanen systeemi joskus.
Tuollein voi saada säiliöstä sataasteista vettä sekoittajalle...aika vaarallista. Tuohon vielä väliin kv syöttösekoitin, niin homma on hiukan turvallisempaa.

Kierukkaa saa olla reippaasti että lämmintä riittää.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Tuollainen oli Maisaaren uudessa saunassa (Turun kaupungin leirintäalue), padassa oli kierukka ja sitten normaalit suihkut. En katsonut, oliko välissä vielä sekottajaa mutta turvallisuuden ja käyttömukavuuden kannalta olisi ihan hyvä. Joka tapauksessa termostaattihana on tuossa ehdoton, kannattaa vilkaista millä kuuman veden lämpötilalla esim. Oraksen sekottaja osaa vielä toimia.
IlleX
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Mulla on kehitysasteella kiuas johon tulee pesän päälle avoin vesitila. Vesitilaan sijoitetaan kv-kierukka josta kuuma putki suihkulle ja tähän väliin venttiili jotta suihkuun saadaan lämmintä vettä myös lämmityskattilasta, vaikkei kiuas olisikaan kuuma. Tällä hetkellä rajoittava tekijä on kiukaan valtava korkeus. Täytyy varmaankin yrittää muuttaa korkeus pituudeksi.
Zener
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zener »

Virossa olen nähnyt noita systeemejä. Ja muistaakseni sellainen oli jossakin rautakaupassa ihan valmiina tuotteena.
Kiukaan savuhomiin liitettävä, eikä ollut kaunis minun silmään.
munamies
Jäsen
Jäsen

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=20&t=1494

Pikasella kuuklaamisella löyty tollanen toteutus, tosin vesipataan tehtynä.
Kuinkahan paljon sais putkea rullata, että riittäis. Ja kuinkahan tehokkaasti kylmä kaivovesi sitten kylmentää käytössä tuota kiukaan vesisäiliötä.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Tuosta selviää lukiofysiikslla - tai pari prototyyppiä tekee viisaammaksi:-)

Kattiloissa kierukkaa on tyypillisesti 12 metriä, mutta mitoituksetkin on isompia.
Viimeksi muokannut lmfmis, Su Marras 02, 2014 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ReijoL
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ReijoL »

Meillä on ollut tuollainen pataan upotettu kierukka käytössä pihasaunassa vuodesta 1985 ja hyvin toimii. Saunaan tulee vesiautomaatilta pelkästään kylmä vesi joka haarautuu jakotukissa kahteen linjaan, toinen suoraan suihkun termostaattisekoittimelle ja toinen haara padan kierukan kautta samalle sekoittimelle. Kierukassa on reilut 10 m 15-millistä kupariputkea ja padassa lämpömittari. Käytännössä pataan tarvitaan vähintään 60 asteista vettä että suihkuvesi lämpiää riittävästi, tämä edellyttää vielä että tulipesässä on jotain kytyä että vesi padassa kiertää, muuten kierukan ympärille muodostuu helposti kulmä vesikerros ja lämpöä ei tule. Useimmiten tulee pata lämmitettyä likelle 100 astetta jolloin kaksi, kolme henkeä suihkuttelee mukavasti vettä säästelemättä. Kierukka on kiinni pikaliittimillä padan nuohouksen helpottamiseksi. Ensimmäinen Oraksen turvatermostaatti kesti 20 vuotta kunnes ryytyi toimimattomaksi, nyt on menossa toinen, saunassa kylvetään pari kertaa viikossa, kesäisin suihkutellaan sitten useamminkin.
munamies
Jäsen
Jäsen

ReijoL kirjoitti:Meillä on ollut tuollainen pataan upotettu kierukka käytössä pihasaunassa vuodesta 1985 ja hyvin toimii. Saunaan tulee vesiautomaatilta pelkästään kylmä vesi joka haarautuu jakotukissa kahteen linjaan, toinen suoraan suihkun termostaattisekoittimelle ja toinen haara padan kierukan kautta samalle sekoittimelle. Kierukassa on reilut 10 m 15-millistä kupariputkea ja padassa lämpömittari. Käytännössä pataan tarvitaan vähintään 60 asteista vettä että suihkuvesi lämpiää riittävästi, tämä edellyttää vielä että tulipesässä on jotain kytyä että vesi padassa kiertää, muuten kierukan ympärille muodostuu helposti kulmä vesikerros ja lämpöä ei tule. Useimmiten tulee pata lämmitettyä likelle 100 astetta jolloin kaksi, kolme henkeä suihkuttelee mukavasti vettä säästelemättä. Kierukka on kiinni pikaliittimillä padan nuohouksen helpottamiseksi. Ensimmäinen Oraksen turvatermostaatti kesti 20 vuotta kunnes ryytyi toimimattomaksi, nyt on menossa toinen, saunassa kylvetään pari kertaa viikossa, kesäisin suihkutellaan sitten useamminkin.

Sullako ei ole siis mitään muita syöttösekoittimia siinä välissä? Pelkkä suihkusekoittaja vaan?
ReijoL
Jäsen
Jäsen

Pelkkä suihkusekoittaja. Epäilin aikanaan itsekin toimintaa, virtausvastushan tulee kierukkahaaralla paljon isommaksi kuin kylmävesipuolella mutta Oraksen termostaattisekoittaja osaa hoitaa tämän hyvin. Lämpötila pysyy miellyttävän tasaisena jos vaan padassa riittää lämmintä, mitään säätöjä ei suihkun aikana tarvitse tehdä.

Kävin vielä mittaamassa kierukan, 15 kierrosta, halkaisija 280 mm joten putkea on padassa noin 14 metriä.
munamies
Jäsen
Jäsen

Asia selvä! Mulle yks tollanen sitten, harmi kun on jo vesiautomaatti talviteloilla, niin ei pääse rakentamaan.
Termostaattisekoittajallahan tarkoittanet varmaan sellaista sekoittajaa, jossa veden lämpötila säädetään erikseen, eikä tollasta perus hanaa, jossa vesi ja lämpö säätyy samasta kahvasta?
ReijoL
Jäsen
Jäsen

munamies kirjoitti:Asia selvä! Mulle yks tollanen sitten, harmi kun on jo vesiautomaatti talviteloilla, niin ei pääse rakentamaan.
Termostaattisekoittajallahan tarkoittanet varmaan sellaista sekoittajaa, jossa veden lämpötila säädetään erikseen, eikä tollasta perus hanaa, jossa vesi ja lämpö säätyy samasta kahvasta?
Juu, kyljessä on erillinen lämpötilan säätönuppi. Tässä minun mallissa on myös paineen säätö sisäänrakennettuna, mainostivat aikoinaan pressostaatti/termostaattisekoittajaksi, mutta luulen pelkän termostaatinkin riittävän hyvin. Saunan pumppu pukkaa suihkulle painetta 2 - 3 bar joka riittää komeasti, pikkuisen huomaa vesivirran vähenevän alapaineen tuntumassa kunnes pumppu taas käynnistyy.
Vastaa Viestiin