Väärin tehty lisäeristäminen (mm SPU-levy ja höyrynsulku)

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
Vastaa Viestiin
mtik
Jäsen
Jäsen

Väärin tehty lisäeristäminen (mm SPU-levy ja höyrynsulku)

Viesti Kirjoittaja mtik »

Ensinäkin pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä, mutta äidinkieleni on ruotsi ja kirjoittaminen suomeksi ei aina ole niin helppoa :wink: .

Toiseksi en ole aivan varma kuuluuko kysymykseni tähän tai Remontointi yleisesti osioon mutta koska ne lähinnä koskee eristämistä valitsin tämän osion. Olen myös lukenut vanhat viestiketjut ja vaikka niissä käsitellään myös näitä minun ongelmia niin harvoin ne ovat ihan samantapaisia.

Minulla on vuonna 1948 rakennettu rintamamiestalo. Viime talvella aloitin pienen pintaremontin mitä sitten osoittautuikin todella isoksi. Aluksi hommat menivät nopeasti eteenpäin ja kirvesmies ketä oli minua auttamassa tuntui osaavalta ja luotettavalta. Itse en ole ammattimies ja vasta näin jälkeenpäin olen tajunnut kuinka naiivi ja sinisilmäinen olen ollut.

En ole ihan varma mistä pitäisi aloittaa mutta ensimmäinen virhe tehtiin varmaan jo silloin kuin valittiin SPU-levy eristeeksi. Poistin kaikki vanhat tapetit/levyt/pinkopahvit sekä ylä- että alakerrasta ja tilalle pistettiin 30 mm SPU-levy + koolaus (sähkölle) + 13 mm gyproclevy. Taloon tuli myös LTO (Vallox 096) ja uudet ikkunat sekä uusi ulko-ovi. Tämä tuntui silloin hyvältä ja tehokkaalta tavalta eristää sisäpuolelta. Kysyin asiasta myös muuttamalta kaverilta ketkä ovat rakennusalalla ja kaikki olivat sitä mieltä että näin voi tehdä. Myös SPU:n rintamamiestalon oppaan mukaan näin kuuluu tehdä. Nyt syksyllä poistin yläpohjasta kaikki purut ja vanhat vuorivilla eristeet ja huomasin että tuuletusraot sivuvinteistä yläpohjaan ovat tukossa. Olen nyt poistanut kaikki eristeet niistä sivuvinttien kautta ja ensimmäinen kysymys koskeekin sitä että mitä pistäisitte tilalle? Itse olen nyt siinä tilanteessa että kaikki tuntuu epätoivoiselta enkä ole uskaltanut tehdä mitään koska pelkkään että pahennan tilannetta vielä enemmän.

1. Eli rakenne sivuosuuksilla on tällä hetkellä: Konesaumattu peltikatto – laudoitus –rimat –aluskate – rimat – laudoitus – bitumihuopa –laudoitus – Noin 15 cm rako mistä olen poistanut vanhat eristeet – laudoitus – 30mm SPU-levy – Koolaus sähkölle – paneelit (ei vielä paikallaan). Minulla on käynyt kaksi asiantuntija paikan päällä katsomassa ja toinen heistä ehdotti että poistan vanhan SPU-levyn (sekä laudoituksen) ja tilalle pistän paksumman levyn kattotuolien väliin ja päälle ohuemman niin että bitumihuovan ja SPU-levyn väliin jää noin 5 cm tuuletusraon. Toinen oli sama mieltä että näin voi tehdä mutta hän myös sanoi että jos haluan päästä helpommalla niin puuhallan raot täytteen sellu/ekovillalla. Tämähän olisi paljon helpompi/halvempi vaihtoehto mutta vähän epäilyttää miten homma toimisi kuin sellu/ekovillaa jää SPU-levyn ja bitumihuovan väliin ilman tuuletusrakoa (Bitumihuovan alla on vielä laudoitus ja yläpuolella on tuuletusrako)?

2. Toinen kysymys koskee seinien lisäeristämistä. Minä hölmönä uskoin joskus että vanhan talon lisäeristäminen on helppo homma. Eihän siinä paljon voi mennä pieleen jos lisää vähän eristettä sisäpuolelta. Nyt vasta olen tajunnut kuinka paljon siinä voi mennä pieleen ja pahoin pelkkään että olen tehnyt kaikkia niitä virheitä mitä ei pitäisi tehdä. Eli nykyisten seinien rakenne on (sekä ylä- että alakerrassa) 13 mm Gyproc – rimat – 30 mm SPU – laudoitus – paperi/100 mm purua/paperi – laudoitus – Bitumihuopa – Rappaus/kanaverkko. Siitä että myös seinissä oli bitumihuopaa en tiennyt mitään mutta jos kerran muut asiat menevät pieleen niin miksi ei myös tämä. Itse en ainakaan näe muuta mahdollisuutta kun että vanha rappaus ja bitumihuopa poistettaan? Miten uusi rakenne toimisi SPU-levyn kanssa? Siis pelastaako se yhtään tilannetta jos tekee uuden rappauksen tuuletusraolla? Ymmärrän että rappauksen uusiminen on kalliista (teimme jo uuden rappauksen kuistin kohdalla missä ennen oli minerittilevyt) ja jossain vaiheessa sitä on kuitenkin pakko uusia (vanha rappaus on vielä suht koht hyvässä kunnossa ainakin ulkopäin katsottuna).

3. Kolmas kysymys koskee höyrynsulkua. Taas kerran olen kuunnellut vääriä ihmisiä ja vasta nyt tajuan miten tärkeä höyrynsulku on. Ja vanhassa talossa höyrynsulku ei mitenkään saa tiiviiksi. Onko kenelläkään kokemuksia miten paha jälkeä epätiivis höyrynsulku voi tehdä? Asiantuntijat ketkä kävivät täällä oli sitä mieltä että koneellinen ilmavaihto pelastaa tilanteen mutta mitä enemmän luen aiheesta sitä epävarmemmaksi tulen. Ainakin oma järki sanoo sen että jos tuuletus toimii niin ehkä se hiukan pelastaa tilannetta (siis jos seiniin tule tuuletusrako ja että yläpohjassa/sivuvinteillä tehdään tuuletus niin hyväksi kun mahdollista?

Jos nyt aloittaisin remontin niin tekisin aivan eri tavalla mutta on myös helppoa olla jälkiviisas eikä tehtyä saa tekemättömäksi. Rahaa ja ennen kaikkea aikaa on mennyt sen verran että ei missään nimessä enää huvittaisi repiä SPU-eristeet seinistä vaikka se varmaan olisi järkevin tapa (paitsi vino-osuuksilta missä en näe muuta mahdollisuutta kuin poista niitä). Varsinkin kuin sähkötyöt on jo tehty ja pintalevyt tasoitettu ja pohjamaalattu. Ainakin oman kokemuksen mukaan suurin ongelma tietämättömälle on se että on niin paljon eriäviä mielipiteitä ja on tosi vaikeata erottaa ne hyvät sieltä huonojen joukosta. Olisi mielenkiintoista kuunnella muitten mielipiteitä ja totta kai olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta :roll: .
villelap
Jäsen
Jäsen

Re: Väärin tehty lisäeristäminen (mm SPU-levy ja höyrynsulku)

Viesti Kirjoittaja villelap »

Mielestäni tuo spu levy on nimenomaan järkevä ratkaisu jos eristää sisäpuolelta. Siinä höyrynsulku tulee oikeaan paikkaa eli mahdollisimman sisälle. Lisäksi Uretaanilla on helpompaa saada aikaan tiivistä kuin höyrynsulkumuovilla. Pyssyllä voi ruiskutella hankaliin paikkoihin.

Tuo Bitumi on varmaan riski, koska se on höyrynsulku väärässä paikassa eli aika ulkopinnassa, mutta mielestäni spu sisäpuolella pienentää riskiä siihen verrattuna mikä tilanne oli ennen sputa.

Monet pitää sputa huonona, koska sen jälkeen pitää parantaa ilmanvaihtoa, mutta todellisuudessa siinä ei ole mitään eroa hapen määrässä onko sisäpinnassa tiivis paperi vai tiivis uretaani. Happi ei kummastakaan kulje läpi. Tiivis talo tarvii joka tapauksessa tehostetun ilmanvaihdon, että happea riittää. Liiassa hiilidioksidissa eläminen on epäterveellistä ja tekee väsyneeksi.

Paljonti riippuu siitä paljonko asumisesta tulee kosteuskuormaa että kuinka väärässä paikassa oleva höyrynsulku realisoituu ongelmaksi.
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksestasi. Hienoa kun saa palutetta.

Ongelma tässä minun tapauksessa on se että SPU-levy ei jatku yhtenäisenä pintana ja näin ollen ei täytä hörynsulun vaatimuksia. SPU-levyt ovat asennettu aika pitkälti SPU:n rintamamiestalo-oppaan mukaan (toinen esim. siinä oppaassa) ja silloin kuin niitä asennettiin niin nämä asiat eivät edes käyneet mielessä. Nyt jälkeenpäin (mitä enemmän olen lukenut asiasta) niin olen ymmärtänyt että pienikin vuoto höyrynsulussa voi aiheuttaa ongelmia. Minulle on myös kerrottu että koska eriste SPU-levyn takana on purua niin tämä ei välttämättä ole niin "vaarallista" kuten esim. jos siinä olisi vuorivillaa mutta maallikolle nämä asiat ovat vaikeaa ymmärtää (siis minulle :? ).

Itse olen ainakin ymmärtänyt että Bitumi on riski. En näe muuta mahdollisuutta kuin uusia rappauksen ja poista huovan sieltä. En tiedä onko tämä liioittelua mutta ainakin omasta mielestäni sellainen rakenne missä olisi tuuletusrako rappauksen alla olisi parempi (tarkoitus olisi jättää purut paikoille ja niiten päälle pistä tuulensuojalevy - ristikoolaus - sementtilevy - rappaus). Miten tällainen rakenne toimisi SPU-levyn kanssa (ottaen siis huomioon se että höyrynsulussa on vuotokohtia)? Onko kenelläkään tietoa tästä vai onko parempia ehdotuksia?
mtik
Jäsen
Jäsen

Vielä toinen kysymys. Miten SPU-levy heikentää vaipparakenteiden kosteusteknistä toimintaa? Siis miten paljon esim. ulko-osat ”viilenevät” ja auttaako se yhtään jos lisää tuuletusraon rappauksen alle?

Tiedän, tyhmiä kysymyksiä, mutta täällä tuntuu olevan sen verran hyvää osaamista ja tietämystä, että osaatte varmaan auttaa.
kakkaroolari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakkaroolari »

villelap kirjoitti: Tuo Bitumi on varmaan riski, koska se on höyrynsulku väärässä paikassa eli aika ulkopinnassa, mutta mielestäni spu sisäpuolella pienentää riskiä siihen verrattuna mikä tilanne oli ennen sputa.
Noin mäkin ens alkuun ajattelin, mutta olettaisin myös että kun höyrynsulku ei ole tiivis ja lisäeristys on sisäpuolella, viilentää se purueristettä ja saattaa johtaa kastepisteen muodostumiseen tuohon pikipaperiin.

Vinkki vintin eristämiseen spulla kattoniskojen väliin ilmaraon jättäen on ihan ok. Mitä nyt spu on pirun kallista. Joku on tehnyt myös ilmaraon rimoilla ja tuulensuojalevyllä. Tän jälkeen puhallusvilla.
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksestasi. Jo, minulle tulee SPU vino-osuuksille koska kattotuolit on vain noin 120 mm. Olen sama mieltä siitä SPU:n hinnasta mutta se onkin jo eri asiaa :-D
TiinaParkkila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TiinaParkkila »

Kankaanpäästä saa II-laadun SPU levyä ihan pilkkahintaan. Itse ostin kaikki kakkoslaatuna ja lastia purettaessa huomasin, että saamani II-laatu oli vastaavaa kuin pari vuotta sitten rautakaupasta ostamani I-laatu. ;) Hinta vaan oli nyt erittäin edullinen. Mielestäni kakkosessa ei ole mitään moitteen sijaa. :idea: Suosittelen lämpimästi kukkaroystävällistä II-levyä!

Jos jossain levyssä on pieni kolhu, voi sen pursottaa urtsilla umpeen. Jos joku levy on sentin kapeampi toisesta päästä, ei se maailmaa kaada, koska se joka tapauksessa reunoilta pursotetaan uretaanilla. Jostain levystä oli folio/kangas repeillyt tai hieman kupruili pinnasta, millä ei mielestäni ole merkitystä. Itse revin kaikista levyistä foliot veke, täällä kun on muutenkin heikko signaali ja puhelin/nettikentät katkoo.

Asensin 70 mm SPU levyä limittäin kahteen kerrokseen vinoille katto-osuuksille = yhteensä saatiin 140 mm paksuinen eristekerros. Näin työstettynä levyjen saumakohdat saatiin eri kohtiin ja lopputuloksena oli yhtenäinen SPU-levykerros joka paikkaan, eikä (ainakaan teoriassa, heh) jäänyt kylmäsiltaa minnekään. Työläämpi tuo kaksikerrosratkaisu oli, mutta käsittääkseni parempi kuin kattotuolien väliin laitettava yksi levykerros, jolloin jää kylmäsilta kattotuolien kohdalle.

Tsemppiä remppaan!
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Oletko varma että rappausalusta oli nimenomaan bitumihuopaa, eikä esimerkiksi paksua tervapahvia? Tutkittiinko rungon ja ulommaisen laudoituksen kuntoa kun sisäseinät olivat auki? Jos ne olivat ok niin tarvitsee miettiä vain miten uusi rakenne toimii huovan kanssa. Siinä sekä villelap että kakkaroolari argumentoivat jo vakuuttavasti, eli toisaalta varsin tiivis höyrynsulku spun:n myötä vähentää huomattavasti rakenteisiin pääsevää kosteutta, mutta toisaalta parantunut eristys laskee lämpötilaa huovan takana ja edesauttaa tiivistymistä. Mikä on kokonaiskosteuskuorman muutos, siitä ei taida otta selvää pirukaan...
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos Tiina :-) . Noin minunkin olisi tarkoitus eristää vino-osuudet. Saanko udella ja kysyä kuinka paljon halvempi suurin pirtein II-laatu oli?
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksestasi Nihan. Jo, olen varma että rappausalusta on bitumihuopaa. Runko oli yllättävän hyvässä kunnossa mutta laudat bitumihuovan alla oli jonkun verran lahonnet. Tämä siis oli kuistin kohdalla mistä poistin minerittilevyt ja vanhan rappauksen (minerittilevyt oli osittain pistetty vanhan rappauksen päälle kuin kuisti suurennettiin 1964). Yläpohjassa olen myös pääsyt tarkistamaan rappauksen alla olevat laudat ja siinä ne ovat myös jonkun verran lahonneet niissä kohdissa missä vuorivillaa oli painettu seinä vasten (siis näin oli tehty ainoastaan yläpohjassa).

Jo, olen sama mieltä siitä mitä kirjoitit rakenteisiin pääsevästä kosteudesta mutta silti tuntuu että olisi parempi poistaa huovan ja tehdä uusi rappaus tuuletusraon kanssa (vaikka kallis toimenpide olisikin). Ainakin oma järki sanoo näin mutta toisaalta siihen ei kannata luottaa näissä asioissa :-D
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

mtik kirjoitti:Toinen oli sama mieltä että näin voi tehdä mutta hän myös sanoi että jos haluan päästä helpommalla niin puuhallan raot täytteen sellu/ekovillalla. Tämähän olisi paljon helpompi/halvempi vaihtoehto mutta vähän epäilyttää miten homma toimisi kuin sellu/ekovillaa jää SPU-levyn ja bitumihuovan väliin ilman tuuletusrakoa (Bitumihuovan alla on vielä laudoitus ja yläpuolella on tuuletusrako)?
Riskirakenne, et voi tehdä noin. Katon nykyisestä rakenteesta johtuen tarvitset kolme tuuletusrakoa eristetyillä vinolappeilla. Ensimmäinen tuuletusrako on pellin ja aluskatteen välissä. Toinen tuuletusrako on aluskatteen ja bitumihuovan välissä. Kolmas tuuletusrako on bitumihuovan ja lämmöneristeen välissä. Katto on tehty kunnolla asiaa ajattelematta ja kun sinne on tehty kolme tiivistä pintaa, niin joka väliä pitää erikseen tuulettaa. Jos olisi tehty huopakate uudelleen, niin yksi tuuletusrako olisi riittänyt.
mtik kirjoitti:2. Toinen kysymys koskee seinien lisäeristämistä. Minä hölmönä uskoin joskus että vanhan talon lisäeristäminen on helppo homma. Eihän siinä paljon voi mennä pieleen jos lisää vähän eristettä sisäpuolelta. Nyt vasta olen tajunnut kuinka paljon siinä voi mennä pieleen ja pahoin pelkkään että olen tehnyt kaikkia niitä virheitä mitä ei pitäisi tehdä. Eli nykyisten seinien rakenne on (sekä ylä- että alakerrassa) 13 mm Gyproc – rimat – 30 mm SPU – laudoitus – paperi/100 mm purua/paperi – laudoitus – Bitumihuopa – Rappaus/kanaverkko. Siitä että myös seinissä oli bitumihuopaa en tiennyt mitään mutta jos kerran muut asiat menevät pieleen niin miksi ei myös tämä. Itse en ainakaan näe muuta mahdollisuutta kun että vanha rappaus ja bitumihuopa poistettaan? Miten uusi rakenne toimisi SPU-levyn kanssa? Siis pelastaako se yhtään tilannetta jos tekee uuden rappauksen tuuletusraolla? Ymmärrän että rappauksen uusiminen on kalliista (teimme jo uuden rappauksen kuistin kohdalla missä ennen oli minerittilevyt) ja jossain vaiheessa sitä on kuitenkin pakko uusia (vanha rappaus on vielä suht koht hyvässä kunnossa ainakin ulkopäin katsottuna).
Rapattuja rakennuksia ei kannata lähteä suinpäin lisälämmöneristämään sisäpuolelta. Rappauksen toimivuus perustuu osittain siihen, että seinän läpi karkaava lämpövuoto kuivaa rakennetta ja kun lisälämmöneristetään, niin lasketaan seinän lämpötilaa. Tällöin on riski, että rappaus alkaa napsahdella pakkasella irti alustastaan, kun siinä oleva kosteus jäätyessään laajenee. Ja sitten se huopa... Niin rehellinen riskirakenne, että sitä ei voi jättää sinne alle. Tässä on syytä varautua mittaviin lahokorjauksiin koskien runkoa sekä vinolaudoitusta. Vauriot korostuvat seinässä alimman metrin matkalla ja yläosat saattavat olla huomattavasti paremmassa kunnossa.
mtik kirjoitti: Jos nyt aloittaisin remontin niin tekisin aivan eri tavalla mutta on myös helppoa olla jälkiviisas eikä tehtyä saa tekemättömäksi. Rahaa ja ennen kaikkea aikaa on mennyt sen verran että ei missään nimessä enää huvittaisi repiä SPU-eristeet seinistä vaikka se varmaan olisi järkevin tapa (paitsi vino-osuuksilta missä en näe muuta mahdollisuutta kuin poista niitä). Varsinkin kuin sähkötyöt on jo tehty ja pintalevyt tasoitettu ja pohjamaalattu. Ainakin oman kokemuksen mukaan suurin ongelma tietämättömälle on se että on niin paljon eriäviä mielipiteitä ja on tosi vaikeata erottaa ne hyvät sieltä huonojen joukosta. Olisi mielenkiintoista kuunnella muitten mielipiteitä ja totta kai olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta :roll: .
Onhan se epäkiitollista, kun ehtii remontin tehdä isolta osin valmiiksi ja sitten joutuukin aloittamaan alusta, että saa rakennusvirheet korjattua. Tässä yhteydessä olisi helppoa suositella suunnittelijan tai ammattitaitoisen työvoiman käyttöä, mutta kun suunnittelijat sekä ammattitaitoiset rakentajat tekevät usein ne ihan samat virheet kuin maallikko.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
ramirez
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/

Viesti Kirjoittaja ramirez »

mtik kirjoitti:Kiitos Tiina :-) . Noin minunkin olisi tarkoitus eristää vino-osuudet. Saanko udella ja kysyä kuinka paljon halvempi suurin pirtein II-laatu oli?
Vastaaanpa tiinan puolesta.
Kakkoslaatu on puolet ykköslaadun hinnasta. Itsekkin kävin kesällä hakemassa sitä kakkoslaatua ja voin suositella, hieman ponttivikoja sekä vinoja päitä.
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksestasi OH.

"Riskirakenne, et voi tehdä noin. Katon nykyisestä rakenteesta johtuen tarvitset kolme tuuletusrakoa eristetyillä vinolappeilla. Ensimmäinen tuuletusrako on pellin ja aluskatteen välissä. Toinen tuuletusrako on aluskatteen ja bitumihuovan välissä. Kolmas tuuletusrako on bitumihuovan ja lämmöneristeen välissä. Katto on tehty kunnolla asiaa ajattelematta ja kun sinne on tehty kolme tiivistä pintaa, niin joka väliä pitää erikseen tuulettaa. Jos olisi tehty huopakate uudelleen, niin yksi tuuletusrako olisi riittänyt."

Saman analyysin olen itsekin päätynyt. Ilman siis että sen paremmin tiedän näistä asioista mitään niin tuntuu että se ilmarako on ehdottomasti oltava siellä myös eristeen yläpuolella. Olen itse asiassa viikonlopun aikana jo purkanut pois vanhat laudat ja SPU-levyt vino-osuuksilta (jotka onneksi ovat aika lyhyitä. Sivu-vintit ovat kylmiä tiloja) ja tarkoitus olisi eristää niitä niin kuin TiinaP:kin on tehnyt.

"Rapattuja rakennuksia ei kannata lähteä suinpäin lisälämmöneristämään sisäpuolelta. Rappauksen toimivuus perustuu osittain siihen, että seinän läpi karkaava lämpövuoto kuivaa rakennetta ja kun lisälämmöneristetään, niin lasketaan seinän lämpötilaa. Tällöin on riski, että rappaus alkaa napsahdella pakkasella irti alustastaan, kun siinä oleva kosteus jäätyessään laajenee. Ja sitten se huopa... Niin rehellinen riskirakenne, että sitä ei voi jättää sinne alle. Tässä on syytä varautua mittaviin lahokorjauksiin koskien runkoa sekä vinolaudoitusta. Vauriot korostuvat seinässä alimman metrin matkalla ja yläosat saattavat olla huomattavasti paremmassa kunnossa."

Kuten kirjoitin jo aikaisemmin niin on helppo olla jälkiviisas ja totta kai itsekin toivon että olisin heti alkuun tehnyt eri tavalla. Suurin ongelma maallikolle on kuitenkin se että vaikka olen käyttänyt ammattimiehiä ja asiantuntijoita niin jokaiselta saa eri vastauksen ja jokaisella on oma näkemyksensä asiaan. Jos aloittaisin remontin nyt niin jättäisin SPU-levyt kokonaan pois (paitsi vino-osuuksilta) enkä välttämättä edes lisäeristäisi ulkoseiniä koska siitä saattava hyöty on kuitenkin aika pieni (tuntuu ettei siitä tulee kuin ongelmia). Olen lukenut aika paljon sitä mitä olet kirjoittanut tänne ja minulle on jäänyt sellainen kuva että tiedät näistä asioista aika paljon. Olen myös itse päättänyt siihen että huovan ei voi jättää siinne. Millainen olisi seuraavanlainen seinärakenne mielestäsi: Gyproc – koolaus – 39 mm SPU-levy – laudoitus – paperi – 100 mm purua – paperi – laudoitus - tuulensuojalevy - ristikoolaus – sementtilevy – rappaus? Entäs jos vaihtaisin purut selluvillaan? Tai jos jättäisin sen viimeisen laudoituksen pois ja pistäisin tuulensuojalevyn suoraan puruja/paperia vasteen? Näetkö suuria riskejä tällaisessa rakennessa?
mtik
Jäsen
Jäsen

piti totta kai olla 30 mm SPU-levy eikä 39 mm:ä.
mtik
Jäsen
Jäsen

Kiitos tiedoista ramirez.
Vastaa Viestiin