Toiseksi en ole aivan varma kuuluuko kysymykseni tähän tai Remontointi yleisesti osioon mutta koska ne lähinnä koskee eristämistä valitsin tämän osion. Olen myös lukenut vanhat viestiketjut ja vaikka niissä käsitellään myös näitä minun ongelmia niin harvoin ne ovat ihan samantapaisia.
Minulla on vuonna 1948 rakennettu rintamamiestalo. Viime talvella aloitin pienen pintaremontin mitä sitten osoittautuikin todella isoksi. Aluksi hommat menivät nopeasti eteenpäin ja kirvesmies ketä oli minua auttamassa tuntui osaavalta ja luotettavalta. Itse en ole ammattimies ja vasta näin jälkeenpäin olen tajunnut kuinka naiivi ja sinisilmäinen olen ollut.
En ole ihan varma mistä pitäisi aloittaa mutta ensimmäinen virhe tehtiin varmaan jo silloin kuin valittiin SPU-levy eristeeksi. Poistin kaikki vanhat tapetit/levyt/pinkopahvit sekä ylä- että alakerrasta ja tilalle pistettiin 30 mm SPU-levy + koolaus (sähkölle) + 13 mm gyproclevy. Taloon tuli myös LTO (Vallox 096) ja uudet ikkunat sekä uusi ulko-ovi. Tämä tuntui silloin hyvältä ja tehokkaalta tavalta eristää sisäpuolelta. Kysyin asiasta myös muuttamalta kaverilta ketkä ovat rakennusalalla ja kaikki olivat sitä mieltä että näin voi tehdä. Myös SPU:n rintamamiestalon oppaan mukaan näin kuuluu tehdä. Nyt syksyllä poistin yläpohjasta kaikki purut ja vanhat vuorivilla eristeet ja huomasin että tuuletusraot sivuvinteistä yläpohjaan ovat tukossa. Olen nyt poistanut kaikki eristeet niistä sivuvinttien kautta ja ensimmäinen kysymys koskeekin sitä että mitä pistäisitte tilalle? Itse olen nyt siinä tilanteessa että kaikki tuntuu epätoivoiselta enkä ole uskaltanut tehdä mitään koska pelkkään että pahennan tilannetta vielä enemmän.
1. Eli rakenne sivuosuuksilla on tällä hetkellä: Konesaumattu peltikatto – laudoitus –rimat –aluskate – rimat – laudoitus – bitumihuopa –laudoitus – Noin 15 cm rako mistä olen poistanut vanhat eristeet – laudoitus – 30mm SPU-levy – Koolaus sähkölle – paneelit (ei vielä paikallaan). Minulla on käynyt kaksi asiantuntija paikan päällä katsomassa ja toinen heistä ehdotti että poistan vanhan SPU-levyn (sekä laudoituksen) ja tilalle pistän paksumman levyn kattotuolien väliin ja päälle ohuemman niin että bitumihuovan ja SPU-levyn väliin jää noin 5 cm tuuletusraon. Toinen oli sama mieltä että näin voi tehdä mutta hän myös sanoi että jos haluan päästä helpommalla niin puuhallan raot täytteen sellu/ekovillalla. Tämähän olisi paljon helpompi/halvempi vaihtoehto mutta vähän epäilyttää miten homma toimisi kuin sellu/ekovillaa jää SPU-levyn ja bitumihuovan väliin ilman tuuletusrakoa (Bitumihuovan alla on vielä laudoitus ja yläpuolella on tuuletusrako)?
2. Toinen kysymys koskee seinien lisäeristämistä. Minä hölmönä uskoin joskus että vanhan talon lisäeristäminen on helppo homma. Eihän siinä paljon voi mennä pieleen jos lisää vähän eristettä sisäpuolelta. Nyt vasta olen tajunnut kuinka paljon siinä voi mennä pieleen ja pahoin pelkkään että olen tehnyt kaikkia niitä virheitä mitä ei pitäisi tehdä. Eli nykyisten seinien rakenne on (sekä ylä- että alakerrassa) 13 mm Gyproc – rimat – 30 mm SPU – laudoitus – paperi/100 mm purua/paperi – laudoitus – Bitumihuopa – Rappaus/kanaverkko. Siitä että myös seinissä oli bitumihuopaa en tiennyt mitään mutta jos kerran muut asiat menevät pieleen niin miksi ei myös tämä. Itse en ainakaan näe muuta mahdollisuutta kun että vanha rappaus ja bitumihuopa poistettaan? Miten uusi rakenne toimisi SPU-levyn kanssa? Siis pelastaako se yhtään tilannetta jos tekee uuden rappauksen tuuletusraolla? Ymmärrän että rappauksen uusiminen on kalliista (teimme jo uuden rappauksen kuistin kohdalla missä ennen oli minerittilevyt) ja jossain vaiheessa sitä on kuitenkin pakko uusia (vanha rappaus on vielä suht koht hyvässä kunnossa ainakin ulkopäin katsottuna).
3. Kolmas kysymys koskee höyrynsulkua. Taas kerran olen kuunnellut vääriä ihmisiä ja vasta nyt tajuan miten tärkeä höyrynsulku on. Ja vanhassa talossa höyrynsulku ei mitenkään saa tiiviiksi. Onko kenelläkään kokemuksia miten paha jälkeä epätiivis höyrynsulku voi tehdä? Asiantuntijat ketkä kävivät täällä oli sitä mieltä että koneellinen ilmavaihto pelastaa tilanteen mutta mitä enemmän luen aiheesta sitä epävarmemmaksi tulen. Ainakin oma järki sanoo sen että jos tuuletus toimii niin ehkä se hiukan pelastaa tilannetta (siis jos seiniin tule tuuletusrako ja että yläpohjassa/sivuvinteillä tehdään tuuletus niin hyväksi kun mahdollista?
Jos nyt aloittaisin remontin niin tekisin aivan eri tavalla mutta on myös helppoa olla jälkiviisas eikä tehtyä saa tekemättömäksi. Rahaa ja ennen kaikkea aikaa on mennyt sen verran että ei missään nimessä enää huvittaisi repiä SPU-eristeet seinistä vaikka se varmaan olisi järkevin tapa (paitsi vino-osuuksilta missä en näe muuta mahdollisuutta kuin poista niitä). Varsinkin kuin sähkötyöt on jo tehty ja pintalevyt tasoitettu ja pohjamaalattu. Ainakin oman kokemuksen mukaan suurin ongelma tietämättömälle on se että on niin paljon eriäviä mielipiteitä ja on tosi vaikeata erottaa ne hyvät sieltä huonojen joukosta. Olisi mielenkiintoista kuunnella muitten mielipiteitä ja totta kai olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta