Mitäs olette mieltä? Saanko muuttaa kuistin ikkunat -51 RMT:ssä ristikkojakoisiksi? Tiedän ettei ollut enään tyypillistä tuohon aikaan, mutta jotenkin ajatus ristikkojaosta kuistin ikkunoissa kiehtoo. Ikkunat tullaan uusimaan joka tapauksessa ja ne tulee olemaan SUE mallia. Jos ristikot otan niin tietenkin aidoit.
jotenkin tuntuu, et jos kuistin ikkunat, niin pitäiskö olla sit kaikki muutkin.. toisaalta, eikö rintsikan kuulu olla suht yksinkertainen, ei liikaa "kruusattu"..?
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Ves_ku kirjoitti:Lynkataanko mut jos noin menen tekemään?
Perinteisesti porstuoitten ikkunat ovat olleet niitä kaikista kruusatuimpia ja siroimpia, ihan jo mittasuhde-eronkin takia mutta myös usein ihan tarkoituksella tiheää ruutua, salmiakkikuviota jne.
50-luvun tyyppitaloon tietyllä tapaa kuuluu jo pelkistetympi olemus kautta linjan mutta on niitä paikkakohtaisia eroja myös tuohon aikaankin ollut. Silloin (ehkä vähän myöhemmin 70-luvulla) myös vanhojen talojen ristikkoikkunoita vaihdettiin kovaa tahtia modernimmiksi rintamamiestalotyyppisiksi tai isoiksi yksiruutuisiksi ja silloin usein jäi porstua ennalleen. En minä ainakaan mitään lynkkauskomiteaa laittaisi pystyyn automaattisesti, mutta toki sopivuuden joudut päättelemään itse. Kuitenkin kuulostaa että tuhansia väärempiä ikkunapäätöksiä tässä maassa on tehty vuosien varrella.
Uneton Mikkelistä on Petterin kanssa samoilla linjoilla. Sitä voi helposti ajatella että tulee nätimpi kun rupean söpöstelemään, mutta saattaa tulla sitten vahingossa hajuvettä lihapullille jos muu talo pysyy edelleen rintsikkana. Mutta minä nyt olenkin tämmöinen funktionalismin suuri ystävä.
Se on kyllä ihan totta, että kuistit on niitä sievimpiä. Meilläkin on kuistin ikkunoiden ympärillä sisarpaneelista sirkkelillä ajetut koristelistat. Ikkunat on kuitenkin mallia yksi iso ruutu ja sen alla suorakaiteen mallinen pienempi.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Perinteisempi ratkaisu olisi jos saisit esim noi metri x metri-ruudut jaettua vaikka kolmeen osaan, eli samaan tai vähän leveämpään aukkoon yksi karmi jossa on kaksi pystypienaa. Ja siihen pokat ilman mitään ristikoita. Saat kivankokoisen tuuletusikkunan hyttysverkkoineen samalla
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Meille kun laitettiin kuistia niin arkkitehdinkin mielestä rauhallisempi tulee kun pystyy toistamaan jotain olemassaolevaa julkisivun ikkunan mittasuhdetta. Meillä se sattui olemaan 50x120 kapea ruutu. Ihan hyvä tuli.
Ristikot ei oo yksin vaan osa kokonaisuutta johon kuuluu nuo mittasuhteet ja muut talon koristeet...
Kuisti on rakennettu umpinaiseksi myöhemmin talon valmistumisen jälkeen. Ikkunat on nyt hiukan mitä sattuu kokoa. Eli mitä on löytynyt, mutta keskimitta se metri kanttiinsa. Karmejakaan ei ole vaan ruudut on suoraan runkopuissa kiinni.
Yksi vaihtoehto joka on mielessä ollut ja tässäkin ilmi tullut on kapeat metrin korkuiset ruudut. Aukot ovat nyt leveyksiltään n. 1000, 2000 ja 2800 eli aivan samaa esim. kahden aukon kohdalla toimivaa 500 jakoa ei kaikkiin saa. Jääköhän ero häiritseväksi jos yhdellä sivulla on hiukan kapeampi, mutta tasan menevä jako? Kapealla ruudulla kuisti olisi aloituspostiin liitetyn kuvan kaltainen ja naapurissakin sellainen on joten sopisi senkin puolesta.
Eikä ne isotkaan ruudut täysin poissuljetut ole ja saattaisivat tasajaon välikarmituksella tuoda kaipaamani muutoksen kuistin näköön. Nyt kuisti on vaan jotenkin liian "lasinen".
Kallis on ainakin kokeilla ristikkojakoa. Taitaa saada kuistin ikkunoiden hinnalla kaikki muut talon ikkunat.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Itse olen monesti pohtinut tätä samaa dilemmaa ja tullut aina siihen päätökseen että jos (toivottavasti) taloa rakennetaan itselleen mieluisaksi eikä esim. "myyntikunnosteta" niin sehän pitää tehdä niinkuin itse haluaa tehdä - vaikka se tarkoittaisi sitä että myöhemmin katuisi ja joutuisi ottamaan takapakkia. Kuitenkin niin että oli toteutus mikä hyvänsä niin se tehdään hyvin ja rakennusfysiikan antamissa rajoissa.
Tämän vuoksi esim. ikkunoita ja ovia ei kannata hävittää jos vain kylmä varastointitila riittää. Niitä saattaa tarvita joskus
Sillointällöin näkee niitä "raiskauksia" (miksi niitä joskus kuulee nimitettävän) kun rintsikka-ikäiseen taloon on lyöty kaikki ikkunat ruudullisiksi ja reilusti krumeluuria ulkoasuun ns. vanhaan maalaisromanttiseen tyyliin ja täytyy sanoa että tälläiselle "ei puristille" se näyttää kyllä perin hyvältä. Huomattavasti paremmalta kun se että taloa on lisäeristetty 100-150mm minkä jälkeen lyöty julkisivuun Bauhaussin tarjous julkisivulauta vaakaan (usein useamman vuoden sillä "pohjamaalin valkoisella" niin että ikkunat on jätetty sisään ja katon hattukin on jätetty "liian pieneksi". Se jos jokin on todella rumaa.
Kuitenkaan en silti usko että mikään tyyli näyttäisi hyvältä jos sekoittaa eri tyylejä eri puolilla taloa vaan designin tulisi olla yhtenäinen