Ideoita suihkukaapiksi, rakentaminen itse?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Talo-1957
Jäsen
Jäsen

Ideoita suihkukaapiksi, rakentaminen itse?

Viesti Kirjoittaja Talo-1957 »

Ideoita? Olemme metsästäneet suihkukaappia kellariin, ongelmaksi muodostunut kellarin korkeus, kaappi saisi olla maksimissaan 210 cm. Katollisia max 210 cm kaappeja ei ole.
Kaappi tulisi vanhaan pesu/pyykkihuoneeseen. Lattiakaivo keskellä lattiaa. Lattia laatoitettu ehkä n. 80-luvulla. Tilassa yhdessä kulmassa varaava uuni. Ilmanpoistoräppänä lisäksi (toisessa kulmassa) hormiin. Sauna palautettu isoksi puusaunaksi.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Ideoita suihkukaapiksi, rakentaminen itse?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Ehkä se se katto ei ole pakollinen. Erityisesti tuntuisi että jos ylös jää hyvin pieni ilmarako, niin vielä vähemmän sieltä höyryt karkaa.

Erilaiset lasipajat tekee kyllä lasiseiniä ja ovia tilauksesta. Eikä välttämättä tule kunnollista kaappia kalliimmaksi. Mutta kaapin pohjan joutunee ottamaan jostain valmiina. Suihkukaappien valmistajat myy myös pelkkiä pohjia. Ja saattaisivat tehdä mittatilauksena pykälää matalammankin?
Tuplavee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuplavee »

Ido showerama 8-5 on 2120mm matalana mallina ja siitäkin saa senttejä pois jos yläsuihkun vartta onnistuisi jotenkin lyhentämään..

Näyttäisi itse kaapin korkeus olevan 2026mm

Nyt kun luin vielä viestisi että pitäisi olla katollinen niin kattokuplan(yläsuihkun kohta) madallus tietysti saattaa tuottaa päänvaivaa, mutta kait se kuumailmapuhaltimella menee :-)

Edit: ja niin tosiaan eikös esimerkiksi Sanka tee mittatilauskappeja
are
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja are »

Minulla on valmistumassa n. 1x1m ja 190 korkea "suihkuhuone". Alkuperäisen saunan puolelle, ihan muurattuna ja laatoitettuna ja puinen lasiaukollinen ovi siinä.
Wespa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Katollisia max 210cm suihkukaappeja on, itse tilasin juuri yhden sellaisen. Novitek on merkki ja malli Uno, Suomessa tehty.
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
ajl
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ajl »

Ostin vähän käytetyn suihkukaapin, edellinen omistaja oli laittanut siihen vanerista katon ja muutama palikka oli sisäpuolella pitämässä kattoa kohdallaan.
Talo-1957
Jäsen
Jäsen

Kiitos vastauksista. Olimmekin päätyneet tuohon ajlin ratkaisuun, seuraan tässä käytettyjä suihkukaappeja. Katsoin Novitekilta - hinta tahtoo kivuta kuitenkin lähes 800 €, halvemmalla pyrkimys päästä.
Mutta tosiaan, katoton kaappi, niissä tarjontaa riittävän matalissa on ja joku oma kattoviritelmä päälle.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Minä madalsin kattoa noin 5cm. Kaistale pois rälläkällä, ulkopuolelle karhennusta hiomapaperilla, kaistale lasikuitua ja hartsilla kiinni. Lopuksi päälle pohjamaali ja kirkas valkoinen kilikalipulloista. Sauma on katonrajassa joten ei häiritse. Herkkähipiäiset voi tasoittaa kuidun pintaa vielä jollain gelcoatilla tms mutta voi olla että menee rumaksi.

Harkittavan arvoinen vaihtoehto on valaa betonista "allas" johon upottaa viemärin. Altaan reunoille sellaiset suihkuseinät. Allas tietysti vesieristetään ja laatoitetaan. Pääviemärille veden johtaminen voi olla hieman vaikea, jos ei halua keskelle lattiaa putkea pintaan tai piikata lattiaa auki.

Ehdottomasti katollinen versio. Kun käy aamulla suihkussa, on tila viileä ja kaikki höyry olisi hyvä saada pysymään kopissa. Paras olisi jos kopista saisi reiän ulos johon väliin koneellinen poisto joko kosteus tai aikakytkimellä. Meillä ei ole poistoa ja ovet jätetään aina kiinni suihkun jälkeen. Vesi tiivistyy nopesti seinille ja valuu alas. Ei mitään homeongelmia koska materiaali on lasia ja akryyliä. Kaappia täytyy toki muistaa pestä välillä ihan muutenkin.

En jaksa ymmärtää ihmisiä joiden kylpyhuoneessa seisoo nurkassa kuminen lasta. Ihmiselämän voi käyttää hyödyllisemminkin kuin kuivata joka ikisen suihkukäynnin jälkeen lattioita ja/tai seiniä.
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

eikös ne kuulemma ainakin englannissa käytä vanhoja puhelinkoppeja suihkukaappeina.. :-D
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Talo-1957
Jäsen
Jäsen

Wespa - mitä olet tykännyt Novitekin kaapista? Onko jollain muulla kokemusta? Onko miten tukeva? Voi olla, että menee tilaushommiin..
Vastaa Viestiin