Täytyisi lattia tehdä mahdollisimman huonoon aikaan eli keskikesällä. Olen kysellyt puutavaraliikkeistä miten he varastoivat lautoja. Toiset varastoivat katetussa ulkovarastossa ja toisilla ne on sisällä. Mitään kuivausta ei kuitenkaan tunnu olevan.
Mistä saan ostettua oikeasti kuivaa lattialautaa (n.10%)? Vai onko hinta sitten moninkertainen?
Plussaa olisi jos saisi lahden lähettyviltä ettei tarvitse rahteja maksella.
Suosituksia?
Oikeasti kuivan lattialaudan hankinta
- vesahy
- Jäsen

Re: Oikeasti kuivan lattialaudan hankinta
Minä ostin Byggmaxista kotimaista muoviin käärittyä lautaa ja se ruuvattiin eteisen lattiaan keskikesällä. Ei yhtään irvistela tai jos iahna vähän (alle millin) niin ei sitä huomaa kun tavara on mikroviistettyä. Eijä hintakaan ole kovin huima.
https://www.byggmax.fi/lattiat/parketti ... -p08928120
https://www.byggmax.fi/lattiat/parketti ... -p08928120
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tieto lisää tuskaa,tämä seuraava ei ole tosiaan lähellä Lahtea.
Kyyjärven Saha,heillä tuotrmerkki Ponttiset on varsin kuivaa. Asennusohjeen mukaan lattia pitää olla valmis kolmantena päivänä,ymmärtääkseni
toimituspäivä sisältyy tuohon. Eli paikat pitää olla siinä kunnossa että pääsee heti asiaan.
Pari kertaa olen hakenut itse kun matkaa on about 60 km. Sattui vaan silmiin että oli paketteja joissa osoitelappu Rovaniemelle ja
johonkin etelärannikon kaupunkiin jota nyt en muista.
Rahtiahan kannatta kysellä ja tämän päivän hintatasoa muutenkin. Pari vuotta sitten oli 23 ekkua/m²
Se on sanottava että kun talvella oli sisällä suhteellinen kosteus alle 30 %, niin kyllä tulisijan edessä oli lattiassa pientä rakoa.
Kyyjärven Saha,heillä tuotrmerkki Ponttiset on varsin kuivaa. Asennusohjeen mukaan lattia pitää olla valmis kolmantena päivänä,ymmärtääkseni
toimituspäivä sisältyy tuohon. Eli paikat pitää olla siinä kunnossa että pääsee heti asiaan.
Pari kertaa olen hakenut itse kun matkaa on about 60 km. Sattui vaan silmiin että oli paketteja joissa osoitelappu Rovaniemelle ja
johonkin etelärannikon kaupunkiin jota nyt en muista.
Rahtiahan kannatta kysellä ja tämän päivän hintatasoa muutenkin. Pari vuotta sitten oli 23 ekkua/m²
Se on sanottava että kun talvella oli sisällä suhteellinen kosteus alle 30 %, niin kyllä tulisijan edessä oli lattiassa pientä rakoa.
Juu se ei vielä takaa raotonta lattiaa vaikka puutavara olisi ostettaessa kuinka kuivaa hyvänsä. Imasee tosi nopeasti kosteutta itseensä toki parempi mitä kuivempi lähtötilanne.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
Sitten jos tila mihin lauta tulee ei oikeasti ole sisäkuiva, voi käydä niinkuin naapurin saunankatolle; ulkosaunan koko katto tuli ns alas kun siihen oli asennettu sisäkuivaa kamaa, joka sitten vähän turposi... 
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Minä asensin neljä vuotta sitten kesällä Kyyjärven sahan lattialaudat, ja aika vähäsen on ilmaantunut rakoa - sen verran mitä puulattiaan kuuluukin.
Kyyjärven Sahan laudat oli suoraa ja hyvää, mytta yks miinus: pontit oli välillä ihan helevetin tiukat.
Kuokkalan kirkossa Jyväskylässä on saman firman laudasta lattiat ja aika samaa paksuuttakin. Ne on asennettu talvisaikaan ja samanlaiset raot sielläkin.
Hieno kirkko muuten ja taas osoittaa, että hyvin tehty puulattia ajaa asians myös julkisessa tilassa:

Kyyjärven Sahan laudat oli suoraa ja hyvää, mytta yks miinus: pontit oli välillä ihan helevetin tiukat.
Kuokkalan kirkossa Jyväskylässä on saman firman laudasta lattiat ja aika samaa paksuuttakin. Ne on asennettu talvisaikaan ja samanlaiset raot sielläkin.
Hieno kirkko muuten ja taas osoittaa, että hyvin tehty puulattia ajaa asians myös julkisessa tilassa:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.