Pientalo ja piha, putkiasennukset pitää olla tarkastettuja.
-
- Jäsen
- Viesti:
Pientalo ja piha, putkiasennukset pitää olla tarkastettuja.
Pientalo ja piha ja piha lehdessä on sivuilla 28 - 29 sanottu että vesijohtoverkkoon(harmillisesti ei mahtunu ihan kokonaan otsikkoon, anteeksi pieni klikkiotsikko) liitetyissä rakennuksissa on rakennusvalvontaviranomaisten vaatimuksena että paineistettujen putkien asennukset tulee olla pätevän tarkastajan hyväksymiä.
Pitääköhän toi paikkansa?
Mun mielestä toi lehti on ennenkin kunnostunu vihjailemalla sillä ettei itte olis soveliasta tehdä asioita vaan pitäs tilata ammattilainen. Ja koska toi on puhtaasti mainosrahoitteinen niin herkästi tulee mieleen että siinä ajetaan mainostajien etuja.
Mun mielestä toi lehti on ennenkin kunnostunu vihjailemalla sillä ettei itte olis soveliasta tehdä asioita vaan pitäs tilata ammattilainen. Ja koska toi on puhtaasti mainosrahoitteinen niin herkästi tulee mieleen että siinä ajetaan mainostajien etuja.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Re: Pientalo ja piha, putkiasennukset pitää olla tarkastettuja.
Ei minullakaan muuta tietoa aiheesta ole kuin, että olen kaupungin vesilaitoksen ja kaukolämpöyhtiön kavereilta kysynyt kun siirrätin vesimittarin ja kl-keskuksen asiasta. Molempien instanssien edustajat totesivat, että tee mitä lystäät mittareilta eteenpäin. Kaukolämpömiehiltä vielä lisäyksenä, kun laitetaan sulut mittarin jälkeen niin heillä ei ole sanomista myöskään lämmönvaihtimen asennuksiin. Jos sulkuja ei ole niin vain heidän hyväksymä asentaja saa tehdä liitoksia vaihtimeen.Khyron kirjoitti:Pientalo ja piha ja piha lehdessä on sivuilla 28 - 29 sanottu että vesijohtoverkkoon(harmillisesti ei mahtunu ihan kokonaan otsikkoon, anteeksi pieni klikkiotsikko) liitetyissä rakennuksissa on rakennusvalvontaviranomaisten vaatimuksena että paineistettujen putkien asennukset tulee olla pätevän tarkastajan hyväksymiä.
Uusissa taloissa ja muissa rakennusluvan alaisissa jutuissa voi sitten noin ollakkin. Mutta kun korjaa vaan vanhaa eikä siirrä seiniä niin ei pitäisi olla sanomista.
- lmfmis
- Jäsen
- Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Kyllä pitää jos luvassa on kuvattu putkityöt. Yleensä urakoitsijat omaavat pätevyydet.
Luvattahan voi touhuilla mitävaan....
Eristysremppa: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430
Niin putkitöissähän ei ole pätevyysvaatimuksia eli kuka tahansa saa asentaa, mutta rakennusluvallisissa jutuissa vaaditaan tarkastus asenuksille. Eikö näin?lmfmis kirjoitti:Kyllä pitää jos luvassa on kuvattu putkityöt. Yleensä urakoitsijat omaavat pätevyydet.
-
- Jäsen
- Viesti:
Hmm, saakos luvatta vaihtaa vanhat putket? Tilojen käyttötarkotuksen vaihtaminenhan vaati luvat, mut jos vaan korjaa vanhaa?
Rakennuslupa = kvv-tarkastaja (lvi).
Työt saa tehdä itse jos siltä tuntuu ja lvi-tukku myy tavarat kun puhelahjat riittävät.
Huonosti tehdyn työn takuumies katsoo peilistä ja selittelee vakuutustarkastajalle vahingon jälkeen.
Työt saa tehdä itse jos siltä tuntuu ja lvi-tukku myy tavarat kun puhelahjat riittävät.
Huonosti tehdyn työn takuumies katsoo peilistä ja selittelee vakuutustarkastajalle vahingon jälkeen.
Putkien materiaalien vaihtaminen ei tarvitse lupaa eikä sitä kautta tarkastustakaan. Mutta jos teette kylppärin olohuoneen tilalle ja haette luvat niin sieltähän tuo vaatimus sitten tuleekin.
Käytin aikanaan aika paljonkin eläkkeelle jäänyttä putkaria, oli alan ammattilainen jolla oli ollut enimmillään 15 työntekijääkin firmassa. Hän teki mielellään kertaluontoisia keikkoja ettei päässyt tylsyys iskemään. Mutta pakko myöntää että tuli laattamiehiltä aika paljon palautetta kun saivat aina kiristellä liitokset itse Penan perään
On ammattilaisia ja ammattilaisia, jos osaa oikeasti itse niin itselleen taitaa tehdä huolellisemmin. Tässä omassa projektissa putkimies totesi että miksi minä häntä tänne juoksutan kun osaan itsekin...
Käytin aikanaan aika paljonkin eläkkeelle jäänyttä putkaria, oli alan ammattilainen jolla oli ollut enimmillään 15 työntekijääkin firmassa. Hän teki mielellään kertaluontoisia keikkoja ettei päässyt tylsyys iskemään. Mutta pakko myöntää että tuli laattamiehiltä aika paljon palautetta kun saivat aina kiristellä liitokset itse Penan perään

Vakuutusyhtiöt tosiaan löytävät kotikutoisista putkistoista aina puutteita riippumatta niiden todellisesta laadusta, ja korvauksia leikataan sitten sopiva määrä. Jonkun virallisen tahon allekirjoittama tarkastuslappu auttaa paljon. Mutta jokainen tekee tyylillään.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
Onkos tästä jossakin mustaa valkoisella? Myös jo ihan ikävähennykset leikkaa korvauksia aika nopeasti.Jorkkeli kirjoitti:Vakuutusyhtiöt tosiaan löytävät kotikutoisista putkistoista aina puutteita riippumatta niiden todellisesta laadusta, ja korvauksia leikataan sitten sopiva määrä. Jonkun virallisen tahon allekirjoittama tarkastuslappu auttaa paljon. Mutta jokainen tekee tyylillään.
Tuskinpa löytyy oikeasti perusteltua materiaalia aiheesta.
Ikävähennys leikkaa niin nopeasti, että vaikka itse tekisi huonoa työtä niin saman se maksaa lopuksi.
Ainoa syy käyttää ns ammattilaisia on se, että 'oma aika, taito tahi työkalut eivät riitä'!
EDIT: Kävin tästäkin keskustelua ja lopputulema oli, että teen itse ja ostan tarvittavat välineet; saan niistä kuitenkin myydessä (tuskin jatka putkiurakoitsijana tämän jälkeen) vähintäin puolet maksetusta ja silti kokonaispaketti on vain murto-osa teetetyn työn hinnasta. Tämä ei ole epäluottamuslause 'ammattilaisille' vaan kannanotto enempikin suomalaiseen kustannustasoon lisättynä 24% alvilla ja muilla pakollisilla kustannuksilla.
Ikävähennys leikkaa niin nopeasti, että vaikka itse tekisi huonoa työtä niin saman se maksaa lopuksi.
Ainoa syy käyttää ns ammattilaisia on se, että 'oma aika, taito tahi työkalut eivät riitä'!
EDIT: Kävin tästäkin keskustelua ja lopputulema oli, että teen itse ja ostan tarvittavat välineet; saan niistä kuitenkin myydessä (tuskin jatka putkiurakoitsijana tämän jälkeen) vähintäin puolet maksetusta ja silti kokonaispaketti on vain murto-osa teetetyn työn hinnasta. Tämä ei ole epäluottamuslause 'ammattilaisille' vaan kannanotto enempikin suomalaiseen kustannustasoon lisättynä 24% alvilla ja muilla pakollisilla kustannuksilla.
-
- Jäsen
Eipä kannata ostella omia työkaluja, tai no riippuu siitä kuinka paljon joutuu teettämään. Putkari vääntää alle 2 päivässä pannulta putket lattilämmityksille sekä käyttövedet. Samoin kytkee lattilämmitystukit. Ja mitään erikoistyökaluja ei muualle tarvita kuin kuparin puristuksiin.
Mustaa valkoisella löytyi, kierrelehtipumaskan kannessa luki "vain sisäiseen käyttöön"... "Koti- ja irtaimistovakuutusten riskinvalintaopas" taisi olla. Sisälsi myös nämä rakennusten arvon määrittämisen kaavat yms. joita ei tavallinen kuolevainen pääse näkemään. Eipä naamarajaakaan tai pihamaan siisteyden vaikutusta vakuutusten myöntämiseen löydä vakuutusehdoista.RTMPekka kirjoitti:Onkos tästä jossakin mustaa valkoisella? Myös jo ihan ikävähennykset leikkaa korvauksia aika nopeasti.Jorkkeli kirjoitti:Vakuutusyhtiöt tosiaan löytävät kotikutoisista putkistoista aina puutteita riippumatta niiden todellisesta laadusta, ja korvauksia leikataan sitten sopiva määrä. Jonkun virallisen tahon allekirjoittama tarkastuslappu auttaa paljon. Mutta jokainen tekee tyylillään.
Korvauspuolella on sit omat eepoksensa joita en koskaan päässyt selaamaan, mutta koska vesivahingot ovat se tavallisin korvattava juttu, ollaan niiden kanssa uskomattoman tarkkana. Esim. edes astianpesukonettahan ei saisi asentaa itse tai jättää valvomatta käyntiin edes sekunniksi.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
-
- Jäsen
- Viesti:
Miltähän vuosikymmeneltä noi on? Vai käykö nykyään vakuutusmyyjät kotona?Jorkkeli kirjoitti:Mustaa valkoisella löytyi, kierrelehtipumaskan kannessa luki "vain sisäiseen käyttöön"... "Koti- ja irtaimistovakuutusten riskinvalintaopas" taisi olla. Sisälsi myös nämä rakennusten arvon määrittämisen kaavat yms. joita ei tavallinen kuolevainen pääse näkemään. Eipä naamarajaakaan tai pihamaan siisteyden vaikutusta vakuutusten myöntämiseen löydä vakuutusehdoista.RTMPekka kirjoitti:Onkos tästä jossakin mustaa valkoisella? Myös jo ihan ikävähennykset leikkaa korvauksia aika nopeasti.Jorkkeli kirjoitti:Vakuutusyhtiöt tosiaan löytävät kotikutoisista putkistoista aina puutteita riippumatta niiden todellisesta laadusta, ja korvauksia leikataan sitten sopiva määrä. Jonkun virallisen tahon allekirjoittama tarkastuslappu auttaa paljon. Mutta jokainen tekee tyylillään.
Korvauspuolella on sit omat eepoksensa joita en koskaan päässyt selaamaan, mutta koska vesivahingot ovat se tavallisin korvattava juttu, ollaan niiden kanssa uskomattoman tarkkana. Esim. edes astianpesukonettahan ei saisi asentaa itse tai jättää valvomatta käyntiin edes sekunniksi.