Salaojaremontin teko itse vai avaimet käteen periaatteella?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
Day Hill
Uusi jäsen

Salaojaremontin teko itse vai avaimet käteen periaatteella?

Viesti Kirjoittaja Day Hill »

Tarkoitus olisi tehdä salaojaremontti -58 vuoden rintamamiestaloon, jossa kellari on vielä toistaiseksi kylmää tilaa. Olisin kysellyt, kuinka moni on tehnyt itse salaojaremontin siten, että hankkii itse materiaalit ja maksaa vain kaivurikuljettajalle työstä? Olisiko antaa hintahaarukkaa koko remontista, välineistä, työstä? Saimme tänään ensimmäisen tarjouksen, joka oli yli 20 000 euroa. Hinta tuntuu kohtuuttoman suurelta, vaikka toki työtäkin on paljon.

Kiitos vastauksista!
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Salaojaremontin teko itse vai avaimet käteen periaatteella?

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Itse urakoimalla säästänet melko summan...

Oma salaojahommeli oli alle 1000 eur tarvikkeet ja koneelle kaksi konepäivää. Kaivanto auki ja kiinni. Piha oli kyllä sen jälkeen sotatanner, eli pihahommiiin saa laskea jonkinverran.
RTMPekka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RTMPekka »

Tehty on. Tarvikket alle tonnin, sepelit ja kivituhkat pihalle muutaman satkun. Suurin erä oli konevuokraamosta otettu kumitelakaivuri ja pieni kuormain. Alle kolme tonnia kumminkin. Fuktisolit seiniin ei kuulu tuohon hintaan.

Homma ei ole rakettitiedettä, mutta hikoilla siinä saa. Piha menee uusiksi joka tapauksessa teki sitten itse tai teettää vieraalla.
Samanlaisen 20000 euron tarjouksen sain minäkin, aikaa olisi mennyt pari viikkoa. Samassa ajassa teki itse ja pihakin oli tuon puitteissa jo odottelemassa ruohon kasvua.
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

samaa mieltä edellisten kanssa. tarvikkeet ei hirveitä maksa ja vielä jos sattuu kunnon konekuski, niin sekin tietää homman hyvin miten hoidetaan ja saattaa jopa neuvoakin samalla. :-D

en muista tarkkaa hintaa meillä, mutta tuli paljon kalliimmaksi, kun samaan konkurssiin tuli tehtyä kunnon terassi, routaeristeet joka paikkaan, kone teki töitä kai kolmena päivänä yhteensä, maita piti ajaa jne. pienistä virroista tulee iso puro...

ja kun sitä hommaa tekee, niin kannattaa tehdä sitten ihan kunnolla, ei hutaisten. ei sitä huvin vuoksi halua ihan heti uudestaan koko pihaa avata. kunnon kankaat, kiviainekset jne. ja jos koneessa on kunnon kauha, niin se tekee leveän kaivannon, niin mukavampi tehdä töitä siellä alhaalla kun on tilaa.

mutta kaiken kaikkiaan oli kannattava homma, kellarikin pysyy kuivana. ainakin silloin kun pumppu toimii. :lol:
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
ryhtireino
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ryhtireino »

Tee itse. Teen työkseni maansiirtohommia ja voin sanoa että en ottaisi meidän firman miehiä tekemään itselleni YHTÄÄN MITÄÄN! Välinpitämättömiä mulkkuja lähes jokainen, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta! Unohda aivan aluksi patolevy viritykset ja laita seiniisi fuktisolit. Kysy matilta lisää. Itselleni olen fuktisolit laittanut ja voin suositella sitä kaikille kellarisaneeraajille! Tuote on yksinkertaisen nerokas. Haasteena voi olla löytää hyvä konekuski joka tulee avaa sulle paikat, ja tulee sit täyttelee mestat ku olet ite saanu hommas montussa valmiiksi.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Tein itse salaojat 3 v. sitten uusiksi, mutta vaan osaan taloa eli pohjoisseinustalle, jonne keräsi kolossaaliset vesilammikot seisomaan talon viereen. Edellinen remontti näyttää kuittien mukaan olleen tehty v. 2007 ja eräs naapurissa asuva besserwisser tuli kummastuneena katsomaan, että "mitä sää täällä enää kaivat, nehän teki Veikko-vainaa vajaa kymmenen vuotta sitten firmalla X, joka on kyllä kunnon firma".

Juupa-juu kunnon firma ja kunnon meininki; ei suodatinkankaita, ei sepeliä, vaan savea alla ja siihen hienoa hiekkaa päälle ja siellä seassa 70 mm. keltainen reikäinen peltosalaojaputki niiii-iin täynnä hiekkaa että en pois saanut. Kokoojakaivotkin oli ihan miten sattuu (keltainen peltoputki kulki kokoojakaivoon ylämäkeen :shock: ) ja koko kokonaisuus niin toimimaton kuin olla saattoi. Montakohan tonnia ne on vanhalta mieheltä tuosta ylijäämäskeidasta veloittaneet. :evil:

Laitoin sitten uusiksi ja hulevesitouhun samaan kaivantoon:
Kuva

Ei ole lammikoita näkynyt, mutta minähän olenkin ihan Filosofian maisteri ja kaikkien alojen asiantuntija. :lol: Koko lysti tuolla yhdelle seinälle eli kaivurikuski plus kankaat plus salaoja- ja hulevesikamat plus sepeli tuli maksamaan jotain tuhannen euroa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ruttuvaari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ruttuvaari »

Täältä yksi ääni avaimet käteen periaatteelle. Meidän tapauksessa on syvään perustettu rintsikka kellarikerroksineen. Maaperä varsin hyllyvää, talon alla kivikasa, Sade- ja hulevedet oli mahdollista poistaa tontilta vain liittymällä kaupungin verkostoon. Tästä johtuen tarvittiin jo lvi-alan piirtäjä, ja valvonta joka kommunikoi kaupungin rakennuslautakunnan virkamiehen kanssa. Siihen ei kaivattu minua lainkaan väliin sähläämään... Urakoitsija oli kaivamisen ammattilainen. Minun tehtäväni oli kantaa se päävastuu kokonaisuudesta.. mielenkiintoinen kokemus, Se byrokratiakin tuntuu nyt perustellulta, eikä minkäänlaista änkyröintiä ilmennyt. Nyt voi nukkua ukkosen painostamat kesäyöt ilman" kaatosadetulva autotallin kynnyksellä "-varautumista. On tullut äyskäröityä useammin kuin kerran ... Rahaa kyllä meni ja seuraavat remontit joutuu odottamaan ikuisuuden mutta asia kerrallaan.
savu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja savu »

Naapurissa tehtiin salaojia 5 päivää "avaimet käteen" -vaihtoehdolla. Perustukset olivat ehjät. Meillä kesti 2kk itse tehden, kaivaminen ja täyttö teetettynä. Oli paljon pommituksissa tulleita halkeamia. Ainoa, missä tuli sanomista, oli aivan kaikki teetetyt työt joissa ei ollut itse paikalla.

Helpon & halvan vs. vaikean & kalliin salaojarempan ero on varmaan 80% työmäärässä. Jos pitää mennä lähelle 3 metrin syvyyttä ja tontti on ahdas, on läjittämiset, turvallisuus ja perustusten korjailut aivan eri suuruusluokan hommia kuin jossain 1.2m matalassa ojassa. Meillä tarjoukset oli luokkaa 18 000. Enimmäkseen itse tehden meni muistaakseni 10 000 (oli tukimuurin tekoa, perustusten korjausta, fuktisolit, 8tn koneen vuokra, kuskin palkat, maan kuskausta, paremman laadun viemäriosat).
Ruttuvaari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ruttuvaari »

Vielä sen lisäisin, että kun ammattilaiset toteuttaa salaojituksen, niin nopeaahan se on. Meillä homma hoitui viikossa. Seinustat kaivettiin auki yksi kerrallaan kallistumisvaaran vuoksi. Kaivanto on niin vähän aikaa auki ettei muuria ehdi paljon kuivatella, vaikka alkukesällä haihtuisi hyvin märkyyttä pois. Viikko urakan jälkeen oli aurinkoista. Heinäkuun satoikin sitten vettä. Jokaikinen päivä... Muuri kuivui hitaasti ajan kanssa.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Salaojitusremontti pitää sisällään paljon enemmän, kuin pelkkä nimi sanoo. Siksi hintaerojakin syntyy monestakin syytä: Avaimet käteen sisältää paljon veroja, mutta kotitaloustyön verovähennys hieman avittaa.
Tarvikkeiden osuus usein melko pieni siinä kolmen tonnin pintaan ja niiden laadussa ei säästää kannata.
Suuremmissa kaupungeissa yleisesti kustannukset suuremmat, pitkät kuljetusmatkat ja jätemaksutkin maankaatopaikoille melko arvokkaita. Usein tarvitaan myös hulevesiliittymän rakentaminen kadun puoleenväliin, joka sekin vie aikaa helposti kolmisen päivää.
Kalliossa kiinni olevat rakenteet, epämääräiset anturat, halkeamat, matalaperustaiset kuistit ym. ja ahtaus tuovat omat haasteensa ja kustannuksensa.
Parhaiten selviää hintataso pyytämällä urakoitsijaa käymään paikalla ja mikäli suunnitelmat olemassa on tarjousten vertailu helpompaa. Suurissa kaupungeissa oikein tehtynä on hintahaarukka alveineen 15 - 30 000 € riippuen työn laajuudesta. Mitään osaremontteja harvemmin kannattaa toteuttaa, portaita kierrellä ja säästää. Laskut kannattaa tallentaa ja mahdolliset suunnitelmat, niin sitten mahdollisessa myyntitilanteessa helpompaa.
Edellisten asiakkaiden suositukset ovat hyviä, harvemmin kehutaan jos on mennyt pieleen. Vähintään ympäristöministeriön rakennustapaohje C 2 kannattaa lukea ja noudattaa sen ohjeita, niin toimintavarmuus on jo melko hyvä.
Arsca
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Arsca »

Ääni avaimet käteen touhulle.

Meni kokeneelta firmalta vajaa viikko kun kiertsivät koko talon. kuljettivat ylimääräsen maan pois ja tasoittivat jälkensä. Eikä tarvinnut itse juosta kaupassa tavaraa hakemassa kärryn kanssa. Muistat vaan kilpailututtaa hyvin. Tekivät homman marraskuussa. Tulivat keväällä vielä paikkaamaan painaumat ajotieltä.
48tönö
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja 48tönö »

Itse tietysti jos on vähänkin osaamista ja talkoomiehiä.

Jos ei ole niin sitten kilpailuttaa monta firmaa ja mielellään sellaisen valitsee, joka tekee pääasiassa kyseisiä töitä.

Kyllä monet firmatkin tekee päin honkia, joten tarkka täytyy olla valinnassa.
J.R.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja J.R. »

10 päivää meni ja hintaa kaikkinensa 7500€ (ilman kotitalousvähennystä luokkaa 10000€).Tästä hulevesikaivo/liitäntä kunnan verkkoon söi 3000€, Fuktisollevyt luokkaa 2000€ (100mm), maan poistot ja tuonnit sekä putket, tarkistuskaivot, suodatinkankaat, sadevesikaivot ym. tilpehööri n. 2000€. Loput meni kaivurin (8000t) vuokraan ja palkkaan (olikohan 75€/tunti). Myös viemärille uusi tarkistuskaivo. Kaivuri kaivoi syvimmillään n.3m. Talon koko 7m *8m + alkovi jonka ali mentiin myös kaivurilla ja loput pari kuutioo lapiolla. Kaiken muun tein itse talkooporukan kanssa paitsi kaivvurihommat. Onneksi ei tullut suurempia yllätyksiä vastaan kuten halennut sokkeli, isoja kiviä kalliota ym.
J.R.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja J.R. »

10 päivää meni ja hintaa kaikkinensa 7500€ (ilman kotitalousvähennystä luokkaa 10000€).Tästä hulevesikaivo/liitäntä kunnan verkkoon söi 3000€, Fuktisollevyt luokkaa 2000€ (100mm), maan poistot ja tuonnit sekä putket, tarkistuskaivot, suodatinkankaat, sadevesikaivot ym. tilpehööri n. 2000€. Loput meni kaivurin (8t) vuokraan ja palkkaan (olikohan 75€/tunti). Myös viemärille uusi tarkistuskaivo. Kaivuri kaivoi syvimmillään n.3m. Talon koko 7m *8m + alkovi jonka ali mentiin myös kaivurilla ja loput pari kuutioo lapiolla. Kaiken muun tein itse talkooporukan kanssa paitsi kaivurihommat. Onneksi ei tullut suurempia yllätyksiä vastaan kuten halennut sokkeli, isoja kiviä kalliota ym.
Vastaa Viestiin