Kirjoittaja rumar päivämäärä Su Kesä 18, 2017 22:36
En osaa yhtään sanoa, mitä maksaa koko roskan teko. Meillä mestari rappasi käsin uuden pintakerroksen (vanhat pohjat jäivät alle), työtä meni noin 200h ja itse opettelin samalla 60h. Naapuri väitti, että uuden rappauksen saisi noin 20k eurolla, mutta tämä tarkoittaa tätä modernia lämpörappausta, eli villa+verkko pohjalle ja pinta kertaalleen rapataan ruiskulla.
Jos et ole kiireinen pääsemään rahoistasi eroon ja aikaa riittää, suosittelen opettelemaan itse. Hauskaa puuhaa, mutta aikaa palaa, ja jos koko talo pitäisi rapata, niin amatööriltä lomat palaa ainakin parina kesänä + maalaaminen. Jos maalauksenkin tekee itse, niin taas palaa aikaa. Maalasin meillä itse rapattua seinää noin 100m2 kolmeen kertaan, tein maalit vielä itse (kalkkimaali, helppo tehdä). Jätin suosiolla maalauksen seuraavaan kesään, ja kolmas kierros on juuri nyt menossa. Yhteensä tuohon budjetoin noin 100h omaa aikaa (kalkkitahnat ja pigmentit ja maalaustarvikkeet kustansivat luokkaa 800eur).
Entä jos kokeilet ensin, miten homma alkaisi sujua, ja arvioit testialan/seinän perusteella, paljonko menisi aikaa + rahaa materiaaleihin? Siitä voi sitten arvioida, tekeekö itse vai maksaako suosiolla firmalle?