Pahuksen kovan betonin piikkaaminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
AS2000
Jäsen
Jäsen

Pahuksen kovan betonin piikkaaminen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Meidän talon laajennusosassa on 70-luvun perintönä uima-allas, josta olisi nyt tarkoitus päästä lopullisesti eroon. Olen piikannut allashuoneen lattiasta laatat ja betonin pois, mutta altaan reunat ovat kovempi pala. Niihin ei riitä humanisti-konttorirotan voimat eikä hermot eikä vuokrakoneen tehot.

Mikä avuksi? Altaan reunat ovat jotain perkeleellisen kovaa betonia ja siellä on reippaasti harjaterästä joukossa. Onko olemassa mitään sellaista konetta, jolla pystyisi omin voimin tuollaisen matskun piikkaamaan rikki, vai soitanko suosiolla ammatti-ihmiset paikalle? Aikaisemmin käyttämäni kone oli tämmöinen https://ecrent.cramo.com/fi-fi/category ... oduct/6196. Ja tämä ei siis riitä - tai sitten minä en riitä, lopputulos on joka tapauksessa sama :lol:
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
ossis
Jäsen
Jäsen

Re: Pahuksen kovan betonin piikkaaminen

Viesti Kirjoittaja ossis »

Cramon linkin takaa löytyi myös oikeita piikkauskoneita ja maakiiloja. https://ecrent.cramo.com/fi-fi/category/6450
Luulisi tuollaisilla hajoavan paremmin kuin 'compivasaralla' joka on minusta enemmänkin suunnattu reikien tekemiseen ja pieneen piikkailuun.
Harjaterästä varten sitten myös kulmahiomakone timantilla rinnalle niin luulisi altaan purkautuvan.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Maaporavasara, DeWalt:

Kuva

Ihan kauhee vehje. Vuokrasin Cramolta. Maaporavasara vie ja raudoitettu sokkelibetoni & mies vikisevät!
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Aivan liian pienellä koneella olet uima-allasta purkamassa, ja toisaalta PetteriKivimäen ehdottama kone on aivan liian iso ja painava, sillä ei pysty piikkaamaan poikkisuoraan kuin ehkä Bull Mentula, jos hänkään. Olen tuollaisilla isoilla koneilla piikkaillut, ja kokemuksesta tiedän ettei niillä voi oikein muuta tehdä kuin piikata tasaista alustaa.
Olen piikkaillut hemmetisti kalliota ja betonia tuollaisella: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000030979/ (ja olenkohan ostanut noita 4 vai 5 kappaletta, en muista enää, luutavammin 5, mutta kestävät todella kovaa käyttöä, graniitti niillekin on ollut se pahin vastus). Eli suosittelisin hankkimaan / vuokraaman tuontapaisen pitkähkön piikkauskoneen, joka ei kuitenkaan paina älyttömän paljoa, ja jossa olisi iskuvoimaa ainakin 40J. Tuo Biltemankin kone on turhan painava pideltäväksi vaakatasossa puolta minuuttia kauempaa, siis jossei ole assaria tukemassa konetta.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kyllä noilla piikaillaan vaakaankin, pitää vain ripustaa koneen runko liinalla roikkumaan ylhäältä.

Pikkupäristimillä ei tuu ku vihaiseksi..
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Niin joo, aika riskaabeliä olis uima-altaan reunan päällä ton kanssa posottaa, kun tuppaa teutaroimaan aika lailla. :razz:

Mulla löytyi tosiaan piharakennuksen puolimädän lattian alta vanhan pikarakennuksen betoniperustus anturoineen. Meni tuolla palasiks aika sukkelaan, mutta hitto että oli raskasta, kun sai käsivarsilla ja keskivartalolla vääntää ihan tosissaan että sai kilkutettua.

Youtubeen kun laittaa esim. DeWalt Demolition Hammer hakuun, niin löytyy kaikkee pienempääkin. Mulla oli toi videossa esiintyvä vuokralla:
https://www.youtube.com/watch?v=zB0J5stEhu4
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

Lerssinen kirjoitti:Kyllä noilla piikaillaan vaakaankin, pitää vain ripustaa koneen runko liinalla roikkumaan ylhäältä.

Pikkupäristimillä ei tuu ku vihaiseksi..
Joo noin muuten voisikin onnistua, mikäli on jokin paikka johon väkertää telineen.
itokt
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja itokt »

PetteriKivimäki kirjoitti:Maaporavasara, DeWalt:
Ihan kauhee vehje. Vuokrasin Cramolta. Maaporavasara vie ja raudoitettu sokkelibetoni & mies vikisevät!
Maakiilavasara toiselta nimeltään. Erittäin hyvä työkalu raudoitettujen lattioiden tms purkuun. Pienemmillä niitä ei kannata tehdä, koska tälläkin aikaa kuluu, jos on paljon raudoitusta betonissa.

Kellarin kaikki lattiat ja autotallin sisääntuloväylän ramppi tuli purettua tällä.

Kyllä tuolla saa uimaltaan reunat ainakin osin purettua ylhäältä päin. Pitää vain olla hyvä kehonhallinta ja riittävästi voimaa, jotta jaksaa tarvittaessa kannatella laitetta. Jos ei, niin sitten jotain muuta turvallisempaa tilalle.
Lerssinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Sen verran paljon kehittyneitä nuo on ettei työpäivän jälkeen ole ihan täysin kuollut nykyään.. Enempi riuhtomista aiheuttaa se jos tyhmyyttään jyrää aina terän upoksiin kokonaan ja sitten alkaa kiskoa konetta lattiasta irti :mrgreen:
AS2000
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja AS2000 »

Kiitos vastauksista! Meidän purkutarve on (onneksi) sellainen, että ylhäältä päin puretaan altaan reunaa parikymmentä senttiä alemmaksi. Sitten allas katetaan, ja tyhjä allas jää lattian alle. Jos/kun joskus tulevaisuudessa puhkaistaan sinne autotallista aukko, niin sitten sitä voi pitää varastotilana.

Vaakatasossa ei siis tarvitse piikata, saati ylöspäin. En kyllä suoriutuisikaan kummastakaan :shock:
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Piikkausta helpottaa paljon kun seinää viipaloi paloihin timanttilaikalla.

Hullusti pölyä tulee tietenkin.

...ja isolla rälläkällä :mrgreen:
Mattibck
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mattibck »

Tietämättä tarkemmin rakennetta,kun pääsee ensin alkuun, niin isolla lekalla voi mahdollisesti saada lohkeamaan isompia palasia, 10kg+ lekaa olen itse käyttänyt lisäapuna piikkarin kanssa.
juha1
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja juha1 »

https://www.hilti.fi/poraus-ja-piikkaus/piikkausvasarat

tuon tyyppinen käsissä pysyvä hiltin kampe oli mulla ramirentiltä vuokralla kun piti saunan lattiaa jne purkaa. hyvin toimi. tosin ne valut oli kai max 10cm.

en nähnyt tarpeelliseksi ostaa ihan omaksi, kun ei tartte jokaista kivijalkaa (toivottavasti) hajottaa omassa konkurssipesässä. :lol:
sen siitä saa kun ei ole rakennusmies, joutuu pähkäilemään ja kyselemään tyhmiäkin..
Turilas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Turilas »

Lerssinen kirjoitti: Enempi riuhtomista aiheuttaa se jos tyhmyyttään jyrää aina terän upoksiin kokonaan ja sitten alkaa kiskoa konetta lattiasta irti :mrgreen:
Oi kyllä. Etenkin johonkin rautojen väliin kun upottaa, niin fiksumpi oppii kerrasta moisen virheen välttämään. Itse olen vaan oppinut pitämään rälläkkää ja toista terää hollilla.
Vastaa Viestiin