leivinuunin muuraus itse 2021

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Re: leivinuunin muuraus itse 2021

Viesti Kirjoittaja Naluski »

Olisiko painoa noin 3000-3500kg. Hintaa tullut nyt laastista ja tiilistä noin 1500e, melkein kaikki rautaosat löytyneet sieltä sun täältä. Näistä tulee jo iso säästö. Hinnasta puuttuu vielä uunin laki ja kattovalu. Olen näihin varannut 500e. Ammattimiehet pyysi tästä projektista noin 8-10k ja materiaalit erikseen, samalla hinnalla myös pitäisi toimia apupoikana. Laskin, että omilla kk ansioilla muuraan kaksi kertaa tämän tulisijan jos on tarvetta.
fauwee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja fauwee »

Hyvä siitä tulee, laita vaan lisää kuvia, kun homma edistyy.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Viikonlopun aikana kerkesin yhden kerroksen latoa poskikanavia.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Nyt oli paljon tiilen leikkuuta. Yhteensä 15 tiiltä piti muotoilla. Tietääkös kukaan mikä olisi optimaalinen koko sivukanaville? Nyt tuli puolet poskikanavan koosta, seuraavassa kerroksessa pystyy vielä pikkuisen kuristamaan jos tarvetta.
Samalla liesi nousi pari kerrosta ylemmäs.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Välillä puulieden kasausta. Löyty liiteristä moduulipaistouuniki mutta viestejä lukeneenna kaikilla kiviä täynnä se niin päätin jättää pois ja lappaa tiiliä tilalle.
mozlac
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mozlac »

Tämä on kyllä pitkästä aikaa mielenkiintoisin aihe jota seurata, hyvän näköistä jälkeä!
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Ruosteinen ja maalipinnaltaan kulunut uuninluukku puhdistui kohtalaisen helposti viemärinaukaisuaineella ja sitruunahapossa liottamalla. Ohjeet löytyi "Pönttöuunin korjaus vai purku?" http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 7&start=45 keskustelusta.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Liesi alkaa hipomaan säkäkorkeuttansa. Mielestäni mallipiirroksen 94cm tuntu korkealta niin päätin tähdätä liesitason itselle mukavammalle korkeudelle 85cm lattiasta. Lieden viereen piti koittaa jättää tila vielä sähköliedelle kun vaimo pyysi semmoisen. Siksi puuliesi on normaalista poikkeavan muotoinen. Kun kaikki sähköliedet oli 60cm syviä.
Näköjään liikkumiskarvat jäi nostamatta hellan ja piipun välissä. Onneksi vain kaksi tiiltä näköjään pitää irrottaa ja muurata uudelleen.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Uuninluukun sain paikalleen ja tulitiiliä muotoiltu sopiviksi.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Ei sillä vielä kauneuskilpailuja voita mutta paperinsavut meni piipun kautta ulos. Tässä kuivailee niin pitää koittaa sumppandeerukset keittää, olisi tämän talon ekat kahvit paikanpäällä keitettynä.
mozlac
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mozlac »

Naluski kirjoitti:Kuva
Uuninluukun sain paikalleen ja tulitiiliä muotoiltu sopiviksi.
Millä laastilla muurasit tulitiilen ja punatiilen välisen sauman?
Naluski
Jäsen
Jäsen

Ylimpien lappeella olevien tulitiilien sauma meni tietoisesti nyt ihan savilaastilla. Tulipesän saumat liimasaumalla tulilaastilla. Tavallaan nuo kaksi tiiltä on lieden kuorta mutta liesilevy ei olisi mahtunut kunnolla niin piti kaventaa ylintä kierrosta.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Siinäpä se törröttää.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Nyt tuli hupnosti valoittunut kuva. Pari kerrosta muuratttu leivinuunia. Hiilenpolttoarina muodostuu ja häkäkamava. Koitin muotoilla että pystyisi vaijerilla ronkkimaan hiilipesästä jos joskus tarvetta tulee. Hormin ja häkäputken liitoskohtaan löytyi neliönmuotoinen Rautaputki. Kiersin villat ympäri että pääsee liikkumaan. Sivukanaviinkin pitää tuommoista viistettä leikata tiiliin. Kanava pitenee ylöspäin tultaessa.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Onkos kellään kokemuksia tai mielipiteitä tiilistä holvatusta uunin laesta tai valumassasta tehdystä? Tässä pähkäilen kummalla tekniikalla sitä alkaisi kokeilemaan. Täälläpäin holvitiilet pitäisi tilata erikseen mutta valumassaa löytyy hyllyltä. Sillä vissiin nykyään melkein kaikki tehdään. Valu saattaa joutua tekemään kahdessa osassa. Tiilet saisi rauhassa latoa. Kumpi sitten olisi parempi. Mitenhän lämpö ominaisuudet?
Vastaa Viestiin