leivinuunin muuraus itse 2021
Re: leivinuunin muuraus itse 2021
Olisiko painoa noin 3000-3500kg. Hintaa tullut nyt laastista ja tiilistä noin 1500e, melkein kaikki rautaosat löytyneet sieltä sun täältä. Näistä tulee jo iso säästö. Hinnasta puuttuu vielä uunin laki ja kattovalu. Olen näihin varannut 500e. Ammattimiehet pyysi tästä projektista noin 8-10k ja materiaalit erikseen, samalla hinnalla myös pitäisi toimia apupoikana. Laskin, että omilla kk ansioilla muuraan kaksi kertaa tämän tulisijan jos on tarvetta.
Hyvä siitä tulee, laita vaan lisää kuvia, kun homma edistyy.
Tämä on kyllä pitkästä aikaa mielenkiintoisin aihe jota seurata, hyvän näköistä jälkeä!

Ruosteinen ja maalipinnaltaan kulunut uuninluukku puhdistui kohtalaisen helposti viemärinaukaisuaineella ja sitruunahapossa liottamalla. Ohjeet löytyi "Pönttöuunin korjaus vai purku?" http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 7&start=45 keskustelusta.

Liesi alkaa hipomaan säkäkorkeuttansa. Mielestäni mallipiirroksen 94cm tuntu korkealta niin päätin tähdätä liesitason itselle mukavammalle korkeudelle 85cm lattiasta. Lieden viereen piti koittaa jättää tila vielä sähköliedelle kun vaimo pyysi semmoisen. Siksi puuliesi on normaalista poikkeavan muotoinen. Kun kaikki sähköliedet oli 60cm syviä.
Näköjään liikkumiskarvat jäi nostamatta hellan ja piipun välissä. Onneksi vain kaksi tiiltä näköjään pitää irrottaa ja muurata uudelleen.
Ylimpien lappeella olevien tulitiilien sauma meni tietoisesti nyt ihan savilaastilla. Tulipesän saumat liimasaumalla tulilaastilla. Tavallaan nuo kaksi tiiltä on lieden kuorta mutta liesilevy ei olisi mahtunut kunnolla niin piti kaventaa ylintä kierrosta.

Nyt tuli hupnosti valoittunut kuva. Pari kerrosta muuratttu leivinuunia. Hiilenpolttoarina muodostuu ja häkäkamava. Koitin muotoilla että pystyisi vaijerilla ronkkimaan hiilipesästä jos joskus tarvetta tulee. Hormin ja häkäputken liitoskohtaan löytyi neliönmuotoinen Rautaputki. Kiersin villat ympäri että pääsee liikkumaan. Sivukanaviinkin pitää tuommoista viistettä leikata tiiliin. Kanava pitenee ylöspäin tultaessa.
Onkos kellään kokemuksia tai mielipiteitä tiilistä holvatusta uunin laesta tai valumassasta tehdystä? Tässä pähkäilen kummalla tekniikalla sitä alkaisi kokeilemaan. Täälläpäin holvitiilet pitäisi tilata erikseen mutta valumassaa löytyy hyllyltä. Sillä vissiin nykyään melkein kaikki tehdään. Valu saattaa joutua tekemään kahdessa osassa. Tiilet saisi rauhassa latoa. Kumpi sitten olisi parempi. Mitenhän lämpö ominaisuudet?