Leivinuuni puolikkaasern hormiin
Leivinuuni puolikkaasern hormiin
Keittiössä aikanaan ollut puuhella joka sittemmin tulisijojen purkuvillityksessä purettu keityiöremontin yhteydessä. Haluaisin keittiöön hellan paikalle pienen leivinuunin jonka meinasin itse muurata kooltansa noin 4 leipää tai vaikka hieman sirompi. Riittääkö pienelle leivinuunille puolenkiven hormi kun leivinuunin palotila olisi suunnilleen samaa kokoa kun vanhassa hellaleivinuunissa ollut leivinuuniosa, hellaakin leivinuunilla olen miettinyt mutta olen kallistumassa leivinuuniin isomman massansa takia jolloin lämpöä varautuisi pidemmäksi aikaa.
Re: Leivinuuni puolikkaasern hormiin
Purimme juuri tänä syksynä miehen mummolasta ison kuuden leivän uunin, kun nuohooja antoi sille käyttökiellon uunin lakiosan vaurioista johtuen. Purkuvaiheen päättyessä totesimme, että se oli liitetty puolen kiven hormiin. otimme kuvia purkamisen edetessä ja uunin nuohouskäytävät alhaalla olivat hyvinkin ”pyöreät” verrattuna nykyisten leivinuunien tiukkakulmaisiin nuohouskäytäviin. Eli alimmaiset kanaalit liittyivät hormiin sulavasti, yläpuolelta katsoen liekinmuotoisella muuraustyöllä. Koska vanha uuni oli vetänyt aikanaan hyvin, uskalsimme muurata yhtä ison uunin (109*120cm) siihen samaan paikkaan, samalla savukaasutehokkaalla kanaaliin muotoilulla. Hyvin se on vetänyt, kuukauden verran on jo lämmitetty sitä.
Ekohörhö
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Itelä leivari puolenkiven hormissa. Hyvin vetää ja toimii
Sama juttu täällä, hyvin toiminut viimeiset 8 vuotta.
Hyvin pelaa täälläkin puolenkiven hormissa. Matalaan yhdenkerroksen taloon en lähtisi puolenkiven hormilla tekemään, mutta nämä rintamamiestalot ovat yleensä korkeita mikä auttaa vedon synnyssä.