Sellainen ihmetys tapahtui, että kävin aamulla pannuhuoneessa (eli nykyisessä kaukolämpöhuoneessa) ja ihmettelin kun lattialla oli KL-putkien alla vettä. Ei paljoa. Siinä ihmettelemään, että mistäs tämä tulee, niin yläkerroksiin lähtevästä käyttövesiputken (LÄMMIN) suojaputken sisäpinnasta tipsutti vettä muutaman tipan. Olin varma, että nyt on jossain liitos pettänyt ja tihkuu nyt suoraan suojaputkeen, mutta kävin kaikki talon pisteet läpi enkä löytänyt vikaa mistään. Purin vähän paikkoja, jotta pääsin katsomaan että purut oli kuivaa jne. Seurasin vesimittaria ja se tuntui pysyvän paikoillaan.
Veden tipsutus lakkasi ja lattia kuivi ja loppupäivän olen raapinut päätäni, että mitähän tapahtui. Olen laskenut vettä muissa kerroksissa josko vuotoa olisi jossain, mutta ei. Ainoa mikä minulle tulee mieleen on keittiön allaskaappi, joka sijaitsee melko kylmässä nurkassa. Putket ovat edellisellä asukkaalla joskus jäätyneet, mutta he hoitivat eristykset kuntoon ja putket eivät jäätyneet esim. viimekään talvena kovilla -30 pakkasilla. Tänäkin aamuna ihan normaalisti alkoi lorottaan. Putket menevät kuitenkin selkeästi viileämmässä ellei jopa kylmässä. Voiko lämpimän käyttövesiputken suojaputkeen muka tulla kondensaatiota? Ei ihan minun lyhyeen fysiikkaan mahdu, mutta. Toista epäilin, että voiko viileässä allaskaapissa lämpimän tulon liitos jotenkin vuotaa ja sitten taas turvota kun lämmintä on laskettu? Kaikkialla on kuitenkin kuivaa. Lattian alle en tietty pääse, mutta jos aktiivisesti vuotaisi joku reikä tms, niin voisi kuvitella että vuotaisi sitten koko ajan.
Toisena mietin, että onko tässä ollut kaksi eri asiaa. Pari tippaa kondensaatiota suojaputkista ja se vesi lattialla olisi tullut esim. varoventtiileistä paineenvaihteluiden takia tms.
Olen asunut tuolla pannuhuoneessa tänään miettien, että mistä on kysymys. Ei aukea meikäläiselle mistä kyse. Tuttua putkariakin häiritsin asialla ja hän tarjosi suorilla vuotoa jossain, mutta ei osaa selittää itsekkään mistä kyse kun ei vuoda koko aikaa.
Suojaputkessa kondensiota?
Suojaputkessa kondensiota?
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
Re: Suojaputkessa kondensiota?
Päivitys asiasta, että simuloin tilannetta pannuhuoneessa ja näyttää sille, että vesi on tullut nimenomaan suojaputkesta. Ongelma kuitenkin katosi kun kävin tuolloin pannuhuoneessa. Sen jälkeen lattialla ollut vesi kuivui tunnissa. Samanlaiset jäljet sain lattialle 3-4 desillisellä vettä.
Tämä on siis todella ufoa-ajattelua, mutta olen miettinyt että olisiko vesi voinut kondensoitua suojaputkeen, koska suojaputken yläpää on (pakkasella) kylmässä allaskaapissa ja alapää todella lämpimässä pannuhuoneessa. Suojaputken sisällä menevä letku on kyllä lämpimälle vedelle, mutta kaipa sekin jäähtyy yläpäässä yön aikana kun se ei virtaa. Mietin sitten, että onko pannuhuoneessa ollut joku alipaine, joka on vetänyt muodostunutta kondensiota putkesta pihalle sitä mukaa kun sitä on muodostunut. Koska mitään muuta en tehnyt kuin aukaisin pannuhuoneen oven.
Olisi paljon helpompi tajuta jos putkessa/liitoksessa olisi vikaa joka vuotaisi koko ajan putkeen. Käsittääkseni vedot alhaalta ovat kuitenkin suoria ja jakotukeilla kaikki on kunnossa. Tipan tippaa ei ole tullut sen jälkeen. Mittari ei kierrä, mutta tosin jos olisi joku pistevuoto, niin ei sitä heti huomaisi. Voisi kuitenkin kuvitella, että se tipsuttaisi tasaisesti suojaputkesta pannuhuoneen lattialle.
Ko. putket on muuten asennettu 2010.
Hajoo pää kun ei keksi mitä tapahtui.
Tämä on siis todella ufoa-ajattelua, mutta olen miettinyt että olisiko vesi voinut kondensoitua suojaputkeen, koska suojaputken yläpää on (pakkasella) kylmässä allaskaapissa ja alapää todella lämpimässä pannuhuoneessa. Suojaputken sisällä menevä letku on kyllä lämpimälle vedelle, mutta kaipa sekin jäähtyy yläpäässä yön aikana kun se ei virtaa. Mietin sitten, että onko pannuhuoneessa ollut joku alipaine, joka on vetänyt muodostunutta kondensiota putkesta pihalle sitä mukaa kun sitä on muodostunut. Koska mitään muuta en tehnyt kuin aukaisin pannuhuoneen oven.
Olisi paljon helpompi tajuta jos putkessa/liitoksessa olisi vikaa joka vuotaisi koko ajan putkeen. Käsittääkseni vedot alhaalta ovat kuitenkin suoria ja jakotukeilla kaikki on kunnossa. Tipan tippaa ei ole tullut sen jälkeen. Mittari ei kierrä, mutta tosin jos olisi joku pistevuoto, niin ei sitä heti huomaisi. Voisi kuitenkin kuvitella, että se tipsuttaisi tasaisesti suojaputkesta pannuhuoneen lattialle.
Ko. putket on muuten asennettu 2010.
Hajoo pää kun ei keksi mitä tapahtui.
Re: Suojaputkessa kondensiota?
Vastaan itse omaan viestiini.
Kyse oli, että suojaputkeen pääsi vetoa. Kun suojaputken tulppasi yläpäästä, niin siihen loppui tipsuttaminen.
Kyse oli, että suojaputkeen pääsi vetoa. Kun suojaputken tulppasi yläpäästä, niin siihen loppui tipsuttaminen.