Leivinuunin tekoa 2023

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
mozlac
Jäsen
Jäsen

Leivinuunin tekoa 2023

Viesti Kirjoittaja mozlac »

Noni eli tuli elykeskukselta hyväksytty päätös öljylämmityksen poistotuesta, siitä saavalla rahalla 2500 euroa olisi tarkoitus tehdä pieni leivinuuni keittiöön vanhan hellan paikalle kun siinä kohtaa on ollut aikanaan muurattu hella ja sitämyötä perustukset valmiina. Pienen ongelman aiheuttaa keittiön kaapisto joka on hellanpurun jälkeen keittiörempan yhteydessä laitettu. Eli meinaan yhden kaappimoduulin poistaa uunin tieltä siitä saa kaikkineen moin metrin leveän aukon työtasoihin ja kaapistoon. Siihen pitäs uuni saada mahtumaan, mietin että tekee perustiilen sijaan modulikokosella tiilellä kun ovat hieman kapeampia jotta saa savukanavat mahtumaan jne etc. Itse meinaan muurata, takkoja ja pihakeittiöitä on tullut tehtyä ihan omasta päästä ja ovat ihan toimivaksi tulleet. Mietin vaan arinahiekan merkitystö leivinuunin arinakivien alla, miksi se siellä on? Voiko tehdä arinan ilman hiekkaa niinkuin esim vanhempien pönttöuunien pohja joissa ei ole rakoarinaa?
Ensisijainen käyttö tuolla lämmöntuotto talviaikaan, ruoanteko vasta prioriteetti 2 eli hellaa en takaisin siihen tee koska massa jää väkisin leivaria pienemmäksi.

Eli mielipiteitänne kaipaan tuosta suht kapeasta tilasta ja sen arinahiekan tarkoituksesta.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Re: Leivinuunin tekoa 2023

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Suojaetäisyydet tulee äkkiä vastaan jos kovin kapeaan rakoon aikoo itse muurata. Kun ei ole valmistajan sertifikaattia, niin joudut tekemään kaapiston puolelle palomuurin tai jonkun teräslevy/kiviaineslevyviritelmän että saat suojaetäisuudet täyttymään.
mozlac
Jäsen
Jäsen

Keijo kirjoitti:Suojaetäisyydet tulee äkkiä vastaan jos kovin kapeaan rakoon aikoo itse muurata. Kun ei ole valmistajan sertifikaattia, niin joudut tekemään kaapiston puolelle palomuurin tai jonkun teräslevy/kiviaineslevyviritelmän että saat suojaetäisuudet täyttymään.
Tämä on sanomattakin selvä asia ja tietenkin tulee uunin ja kaapin väliin peltiseinä ja villa.
mozlac
Jäsen
Jäsen

mozlac kirjoitti:
Keijo kirjoitti:Suojaetäisyydet tulee äkkiä vastaan jos kovin kapeaan rakoon aikoo itse muurata. Kun ei ole valmistajan sertifikaattia, niin joudut tekemään kaapiston puolelle palomuurin tai jonkun teräslevy/kiviaineslevyviritelmän että saat suojaetäisuudet täyttymään.
Tämä on sanomattakin selvä asia ja tietenkin tulee uunin ja kaapin väliin peltiseinä / kovalevy / vermikuliitti ja villa.
mozlac
Jäsen
Jäsen

Niin ne suunnitelmat muuttuu, koska etenkin tulitiilien hinta on noussut 360% vallitsevan maailmantilanteen takia teen kuitenkin matalan leivinuunin hellalla. Sitä varten olen löytänyt sopivasti purettavan hellan josta nappaan kannen. Purkaa pitää tietty koko hella kun niin sovittiin, jos purettaessa löytyy vielä köyttökelpoista tiiltä tuleviin askarteluihin niin mitenkä savilaastin saa vanhoista tiilistä helpoimmiten veks? Vissiin ihan liottamalla vai mitenkä?
Vastaa Viestiin