Puuseppää tarvitaan: portaat yläkertaan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Villekulla
Jäsen
Jäsen

Puuseppää tarvitaan: portaat yläkertaan

Viesti Kirjoittaja Villekulla »

Talossamme on yläkertaan portaat ulkokautta (talo ollut aiemmin kahden perheen asuntona), jotka joutuvat purettavaksi tilojen uudelleenjärjestelyn vuoksi. Nyt tarvittaisiin puuseppää tai tee-se-itse-miestä, joka rakentaisi meille portaat yläkertaan siis sisäkautta.

Soittelin paikallisia puuseppiä ja porrasfirmoja läpi ja kyselin portaiden rakentamista mittatilaustyönä ja hinnat olivat aivan käsittämättömiä: tavallisista maalatuista perinteisistä umpipuuportaista joutuisi maksamaan jopa 5000-6000 euroa!

Tulikin mieleen, kun olen lukenut foorumilta (portaat haulla) käyttäjien rakentavan jopa itse portaitaan hyvinkin edullisesti, että josko joku haluaisi iltapuhteikseen tulla meillekin rakentamaan sellaiset.. :wink: Tai jos joku osaisi suositella puuseppää, joka tekisi portaat hiukan kohtuullisemmilla kustannuksilla.

Ymmärrän myös, että tarkeintä on rohkaistua ottamaan se vasara käteen ja tekemään itse, mutta en haluaisi aloittaa sitä juuri portaiden nikkaroinnilla.. :(
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Hei,
sama homma itselläkin edessä, ajattelin kuitenkin tehdä itse. Ongelmana vain on, että entinen omistaja remontoidessaan alakertaa laski kattoa niin paljon, että (tulevia) portaita ei mahdu kulkemaan, kun pää (tai siis tosiasiassa jo olkapää) ottaa kattoon kiinni. Pitää varmaan jonkunlainen viiste tehdä.

Mutta vinkkinä, mene vaikka suomela.fi -sivuille ja tilaa sieltä porrasvalmistajien esitteitä. Niissä on monesti paljon esimerkkiportaita mittakuvineen. Itse tilasin aika läjän esitteitä ja nyt on valmiit piirustukset saunan muotolauteille ja piharakennuksille :)
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Kamu tilasi itselleen vain mittakuvat, teki sitten portaat niiden mukaan. Samat piirrustukset kelpasivat rakennusluvan liitteeksi. Oiskohan papruilla ollu hintaa jotain alta 200 euron.
lapanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Villa Edita kirjoitti:Kamu tilasi itselleen vain mittakuvat, teki sitten portaat niiden mukaan. Samat piirrustukset kelpasivat rakennusluvan liitteeksi. Oiskohan papruilla ollu hintaa jotain alta 200 euron.
Mikä se sellainen rakennuslupa on? Saako se eukolta? :-)
miksei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja miksei »

Vai on niin kalliit hinnat rappusilla. Katso esimerkiksi bauhaussin eri malleja. Sieltä sai pariin tonniin paketin jossa oli nousu, etenemä ja mutkaisuuskin valittavissa tarpeen mukaan.
Tein kesällä vanhojen tilalle rappuset paksusta vanerista. Aineena oli 40 millinen koivuvaneri josta reisilankut ja askelmat tuli kivasti. L-malliset kuten vanhatkin. Ekat sellaiset kesti aikas kauan tehdä, pahimmat kohdat oli kun ei ollut seinät suoria vaikka niin mittasin. Isot vanerit maksoi satasen, naulauskulmat 20, ajomatkaa tuli vähän ja työkalut olikin jo valmiina. Hiljakseen ne tein iltahommina ja suunnitteluineen meni aikaa vajaa viikko.
Naulaat seinään paksua pahvia, sit tussin kanssa vaan viivoja ja silleen hahmottelet mitä mihinkäkin kohtaan mahtuu ja tarvitaan. Kovalevyä ja siitä tekee muotoaskelmien mallineet niin ei mene vaneria hukkaan. Ei paha tehtävä... Määräykset löytyivät muistaakseni ymparisto.fi ja siltä rakentamismääräykset niin ei tule valvonnan kaa vaikeuksia. Ei mulle tulle edes mieleen kysyä lupaa noitten tekoon.
Villekulla
Jäsen
Jäsen

Portaiden rakentamisesta vielä

Ei sitten ainakaa äkkiseltään kukaan rynnännyt meille iltapuhteinaan nikkaroimaan.. Kiitos kuitenkin näistä neuvoista. Olisiko kellään edes suositella puuseppää tai porrasfirmaa, joka kohtuullisilla kustannuksilla rakentaisi meille mittatilaustyönä portaat? Itse rakentaminen ei valitettavasti tule kysymykseen, ei riitä tietotaito. Tuo miksein mainitsema bauhaussin pari tonniakin kuulostaa kovalta hinnalta siihen verrattuna, jos tarvikkeet saa reilulla satasella... Mutta ei kai se auta, jos ei itse osaa. Hmph! :?
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

lapanen kirjoitti:Mikä se sellainen rakennuslupa on?
Rakennuslupa on sellainen lupalappu, jolla saa esim. ne portahat värkkäillä.
lapanen kirjoitti:Saako se eukolta? :-)
Heh, voin toki kysästä miten makuukamarissa menee.

Ei vaan, tässä tapauksessa oli kyse RMT-talon laajennusprojektista. Kerta käynti yläkertaan tuli uudisosan kautta, niin portaista piti laittaa mittapiirrokset liitteeksi rakennuslupa-anomukseen.
paukka
Jäsen
Jäsen

Portaat

Viesti Kirjoittaja paukka »

Rauman erikoispuutyö teki portaat tänne pohjois-pohjanmaan perukoille. Paikalleen asennettu vähän reilu 3000 euroo.
Netraudasta saa edullisemmin valmisportaita, jossa nousun ja etenemän voi säätää tilojen mukaan.
rattus77
Jäsen
Jäsen

Itse vaan

Viesti Kirjoittaja rattus77 »

Yritä edes itse tehdä ne portaat. Koitat vaikka tehdä ne käyttämällä 1000e. Jos nyt tosiaan menee ihan puihin. ni otat sitte valmiit. Paljonkos toi yritys nyt sitten tekee siinä loppusummassa...?

Tai noin minä tekisin.
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Meillä kirvesmies tulee tekemään uudet portaat, 30 euroa tunti plus puutavara.
Joo, kallista on, mutta ei siihen nyt tonneja mene.
Portaita ei tarvitse edes uudelleen suunnitella, kunhan vaan vaihtaa uudet laudat (nyt mäntyä, haluan koivua ja ilman näkyviä ristipääruuvin kantoja joka puupalassa) ja tekee uuden kaiteen (nykyinen 80-luvun kruusailtu ja kamala).
Villekulla
Jäsen
Jäsen

Peijoonin portaat

Kiitos taas vinkeistä. Onko sulla paukka laittaa kuvaa rauman erikoispuutyön tekemistä portaista ja oliko sulla itselläsi malli vai oliko puusepillä vaihtoehdot esillä? Soitin nimittäin kyseiseen liikkeeseen ja kävivät samantien jo katsastamassakin ja lupasivat laittaa tarjouksen (jotain 2700 ja 3300 euron välillä).

Tila, johon raput tulevat, on ahdas, vain 172 cm leveä. Ajatuksena oli laittaa jatkuvanousuiset u-malliset maalatut umpipuuportaat, hyvin perinteiset siis. Ongelma on leveys, 80 cm leveät mahtuisivat hyvin, mutta kun ne säädökset sanoo 90. Kysymys kuuluukin nyt: minkälevyisiä portaita teillä on, onko jollain niinkin kapeat kuin 80 cm? Ja entäs sitten nousut? Pysyykö kaikkien vanhojen talojen portaiden nousut todellakin säädösten rajoissa eli alle 19 cm? Onko käyttökokemuksia kapeammista ja pikkuisen jyrkemmistä portaista eli kannattaako (kalliilla teettää) liian jyrkät ja kapeat portaat?

Kiitos näistä kommenteista ja rohkaisuista, mutta se itse tekeminen ei oikeesti tule näillä taidoilla kysymykseen eikä kirvesmiehemmekään suostunut tuntipalkalla alkaa niitä rakentamaan.
paukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja paukka »

Kyllä esitin Rauman erikoispuutyölle miten olen suunnitellut, mutta esittivät omat suunnitelmat paikan päällä käynnin jälkeen ja ihan hyvät tuli. Portaiden leveys on 77 senttiä eli u-malli mahtuu 162 leveään reikään (2 x 77 + 8 cm tolppa = 162). Ja kun valmistivat kolmesta osasta ja asensivat niin ei huomaa seinien vinoutta edes. Nimittäin kulma mihin portaat piti asentaa oli alle 90 astetta. Teettihän asenus vähän työtä sahata paikan päällä kaariosan tolppaa tulevien askelmien päät sopivaksi. Lopputulokseen olen kyllä tyytyväinen.
Kuvia portaista löytyy Rauman erikoispuutyön kotisivulta.
http://www.raumanerikoispuutyo.fi/
Onni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Onni »

Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia...
Vastaa Viestiin