Nuohouksesta

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Nuohouksesta

Viesti Kirjoittaja Haapamies »

Onkos kellään kokemusta siitä miten laki menee saako itse nuohota talonsa .... (tai siis hormit yms yms) ja jos nuohoaa niin mites pysyykö vakuutus voimissaan ...... :oops:

Tässä tuli vaan mieleen kun tänään oli se päivä jolloin nuohooja tuli ja teki työnsä ja muisti laskulla ......

Sen tiedän että ei tarvitse ottaa sitä nuohoojaa joka aamulla tulee ovelle ja ilmoittaa että tänään nuohotaan (meillä tekee sen) mutta kun paikkakunnalla (lähistöllä) ei ole muitakaan kun yksi ja hänellä on "monopoli" ja hinta sen mukainen :lol:
Talon Neliöt noin 85 neliö + Alakerta puolet lämmintä (remontoitu 2009) ja puolet viileää. + Vintti (Kylmä)
Pösön kulutus: Kuva
Rellun kulutus: Kuva
JJ72
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ72 »

Tästähän oli juuri Karpolla asiaa, käsittämätöntä miten paikalliset pelastus-
viranomaiset voivat estää vapaan kilpailun!!! Eikö se ole jo ristiriidassa
lakipykälienkin kanssa?

Meillä nuohous maksoi muistaakseni n. 50e ja ukko puuhasteli toista tuntia
ja imuroi takat, kiukaan ja pannun ja vei kaikki mennessään, mielestäni
siinä oli kyllä mies palkkansa ansainnut, mutta ilmeisesti kaikkialla ei ole
asiat näin.
Harry

Viesti Kirjoittaja Harry »

En ole varma mitä laki sanoo, mutta muistelisin ettei saisi itse nuohota, palotarkastajaltahan tuo selviää kysymällä.

Toissapäivänä kävi nuohooja. Nuohosi talon ja pihasaunan piiput. Aikaa meni noin tunti ja lasku oli 42,90 €, mielestäni ei kovinkaan paha kustannus kerran vuoteen maksettuna. Toki onhan niitä paljon kaikkia muitakin maksuja, mutta ne kuuluu omakotitaloasumiseen.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: Nuohouksesta

Viesti Kirjoittaja maanma »

Haapamies kirjoitti:Onkos kellään kokemusta siitä miten laki menee saako itse nuohota talonsa .... (tai siis hormit yms yms) ja jos nuohoaa niin mites pysyykö vakuutus voimissaan ...... :oops:
Saa nuohota, mutta siitä ei jää todistusta, että asuinrakennuksen vuosittainen nuohous on suoritettu. Sitten voi vielä kysyä kumpi sen osaa paremmin. (Vastaus on, että riippuu kohteesta ja nuohoojasta.)

Juridisesti myös todistettu lausunto voisi kelvata. Se vain, että onko sitten tehty ammattimaisesti.

Älkää liikaa luottako niihin kotivakuutuksiin pelkästään. Talonne täysarvo voidaan katsoa kiinteistöveropaperista ja se on meillä pieni se. Sitten pitää itse todistaa kuitein ja valokuvin, että peruskorjausta on tehty. Et sillee...
Harry

Re: Nuohouksesta

Viesti Kirjoittaja Harry »

maanma kirjoitti:
Älkää liikaa luottako niihin kotivakuutuksiin pelkästään. Talonne täysarvo voidaan katsoa kiinteistöveropaperista ja se on meillä pieni se. Sitten pitää itse todistaa kuitein ja valokuvin, että peruskorjausta on tehty. Et sillee...
Vähän ohi aiheen...

Talon arvo onkin aika vaikea määritellä jälkeenpäin. Itse otimme viime keväänä vähän remonttilainaa pankista ja sanoin että haluan sen ilman takauksia. Pankki kysyi että miten olin vakuudet aikonut sitten hoitaa? Sanoin että talon tuleva arvonnousu takaa lainan. Pankista kysyivät, että saavatko käyttää kiinteistövälittäjän arvioimassa talon ja ei minulla ollut mitään sitä vastaan. Kiinteistävälittäjä sitten kävi ja laati paperille arvion talon tulevasta arvosta remontin jälkeen. Pankki hoiti välittäjän kustannukset ja me saimme lainan ilman takaajia.
antsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja antsu »

Ei sitä omatoimista nuohousta ole missään kielletty mutta jos sitä jostain syystä,nokipalo,tulisijasta aiheutunut tulipalo jne, kysytään niin silloin vain nuohoojan tekemä on pätevä.
Vähän sama asia kun katsastaisit autosi itse,kelpaa niin kauan kun sitä ei kysytä....
Nuohoukseen sisältyy myös tarkastus tulisijojen ja hormien kunnon osalta.
Hanna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Pelastuslaki sanoo:

"8 luku
Nuohous

39 §
Nuohouksen järjestäminen

Alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.
Alueen pelastustoimi voi alueellaan tai osassa sitä:
1) tuottaa nuohouspalvelut itse; tai
2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta; taikka
3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.
Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta.
Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja.

40 §
Nuohoojan kelpoisuus

Nuohoojan ammatin harjoittajalta, hänen palveluksessaan olevalta itsenäisesti nuohoustyötä tekevältä ja alueen pelastustoimen palveluksessa olevalta nuohoojalta vaaditaan nuohoojan ammattitutkinto.
Euroopan yhteisön lainsäädännön alaan kuuluvan ammattipätevyyden tunnustamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

41 §
Vioista ilmoittaminen

Jos nuohooja havaitsee tulisijoissa ja savuhormeissa vikoja tai puutteita, joista voi aiheutua tulipalon vaara, on hänen ilmoitettava niistä kirjallisesti nuohottavan kohteen edustajalle ja alueen pelastusviranomaiselle.

42 §
Nuohousluettelo

Nuohoustoimen harjoittajan tulee pitää luetteloa nuohoamistaan kohteista ja antaa luettelosta pyydettäessä maksutta tietoja alueen pelastusviranomaiselle. Tietoja tulee säilyttää kymmenen vuoden ajan toimenpiteen suorittamisesta."

Teksti lainattu:
http://www.pelastustoimi.net/arkisto/sa ... _2003.html

Meillä maanantaina nuohous, täytyy katella kummones lasku sieltä putkahtaa. Viimeksi oli muistaakseni 33 euroa, nyt tulisijoja kaksi lisää...

Öljykattilan ja saunan kiukaan käyttöönoton teki ohiajaessaan veloituksetta. Kysyin uteliaisuuttaan lähempänä asuvalta nuohoojalta (eri kunnan alueella kuitenkin), että jos hän voisi tulla lähempänä asuvana nuohoomaan. Vastauksena, et ovat tehneet tämän meillä aikaisemminkin käyneen nuohoojan kanssa herrasmies- sopimuksen etteivät poikkea toisten alueelle. Mikään ei määrää kuitenkaan heidän alueitaan vaan he ovat vaan keskenään niistä "sopineet".

Isäntä on tuon öljykattilan meillä itse nuohonnut useammin kuin kerran tämän vähän yli vuoden käyttöaikana. Palotarkastaja sanoi kattilan laitto vaiheessa, että tulisijat ja kattila nuohoutettava nuohoojalla vaikka itse osaisikin, torpan palaessa on muuten ihmeissään... Edullisemmaksi tuo nuohousmaksu tulee kuin palaneen torpan uudelleen rakentaminen.
antsu
Jäsen
Jäsen

Kyllä isäntä voi,saa, nuohota kattilan itse,hormi kuuluu nuohoojalle.Pannu on hyvä puhdistaa kerran pari vuodessa niin kuluu öljyä vähemmän.
Itse ratkaisin kalliin öljyn propleeman laittamalla pellettipolttimen puupuolelle.
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Kiitoksia vastauksista .....

Meillä vain kävi nuohooja eilen laskua tuli noin 60 euroa aikaa meni 20 minuttiia että aika kova hinta vaan oli .... hormit vetäs pikaseen ja sillai muuten ei oikeen tehnytkään vilkas puuhellaan ... että nokinen oli ja ihmetteli Antti uunia
Viimeksi muokannut Haapamies, La Joulu 03, 2005 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talon Neliöt noin 85 neliö + Alakerta puolet lämmintä (remontoitu 2009) ja puolet viileää. + Vintti (Kylmä)
antsu
Jäsen
Jäsen

Ei 20 minuutissa saada aikaan 80 euron laskua.Ota yhteys nuohoojan,siinä on selkeä virhe.
Nuohousalan keskusliiton sivuilla on työohjeet ja niiden mukaan tulisi toimia.
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Lasku on kuulemma oikein kysyin nimittäin kun kävi !!!!!
Viimeksi muokannut Haapamies, La Joulu 03, 2005 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antsu
Jäsen
Jäsen

Jos lasku on n.80,pitäisi nuohousyksiköitä olla n.120 joiden tekemiseen ei tunti riitä.
Eri asia on jos nuohooja on tullut tilattuna ja kaukaa jolloin laskussa on suurin osa matkakuluja.
beowulf
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja beowulf »

Meillä nuohooja nuohosi kaksi hormia ja putsasi takan,aikaa kului noin 20 min ja lasku oli noin 40e.
Pidän hintaa jopa edullisena ,koska en itse kyseiseen rahaan edes kiipeisi katolle (korkeanpaikan kammo)
Iso pää vähän järkee, pieni pää ei yhtään järkee....
Haapamies
Jäsen
Jäsen

Juu ei ole tullut tilattuna vaan "hyppäs" ovesta sisään niin että tuulahdus kävi ..... ELi ei matkalaskua mukana ....

Periaatteessa meillä olis 4 hormia + Kaksi kiuasta + Antti uuni + Takka + Puuhella eli vois olla aika lähellä toi 120 ??? mutta kun ei katsonut edes kiukaisiin päinkään ja takan hormia ei edes puhdistanut (Kertoi itse) Puuhellaa vilkas vähän levyjen alle (siis aikaa meni noin 5 minsaa) Antista katseli vain luukun kantta .... noh otti kuitenkin hormien noet ala kautta pois (Antista, ei edes kaikista Hormeista joihin iski "vehkeensä") Ja aikaa meni se noin 20 minsaa .....
antsu
Jäsen
Jäsen

Joo'o,kyllä noista yksiköitä tulee suurinpiirtein tuo 120-130.Siis jos työ tehdään niinkuin pitää jolloin se tunti työaikana ei riitä.
Jos vain röörit on harjattu ilman tulisijojen nuohousta kustannus on n.30 euroo,johon sisältyy noen poisto pohjaluukun kautta.
Vastaa Viestiin