Kuinka tehdä jykevää pöytätasoa itse?
Kuinka tehdä jykevää pöytätasoa itse?
Terveeks.
Vaikka rintamamiestalossa asutaan ja ankarasti remontoidaan, niín mun tämänkertainen kysymys ei nyt sinänsä liity itse taloon. Vaan kysynpä silti, kun täällä on tätä tee-se-itse-ja-halvalla ryhmää. Meinaan: pitäisi tehdä pariin kohtaan taloa iso ja hieman erikoisen muotoinen pöytätaso. Siis sellainen jykevä puutaso joka kestää lasten askertalua ja isännän kropaamista. Mistään höyläpenkista ei siis ole kyse. Vähän sellaista tasoa haen kuin vaikka joku perinteinen pirttipöydän mäntyinen pöytätaso, mutta custom mitoilla.
Mites tuollaisen tekisi itse? Valmista riittävän isoa liimapuulevyä en ole missään kataloogissa nähnyt. Puusepänliikkeiden palvelut ovat vähän arvokkaita eikä hilloa nyt hirveesti ole. Pitäisikö hankkia täyspontattua lattialankkua? jos, niin millaista. Jotain muita oivallisia ideoita?
Kysyi kohtalotoverinne,
Hiilari
Vaikka rintamamiestalossa asutaan ja ankarasti remontoidaan, niín mun tämänkertainen kysymys ei nyt sinänsä liity itse taloon. Vaan kysynpä silti, kun täällä on tätä tee-se-itse-ja-halvalla ryhmää. Meinaan: pitäisi tehdä pariin kohtaan taloa iso ja hieman erikoisen muotoinen pöytätaso. Siis sellainen jykevä puutaso joka kestää lasten askertalua ja isännän kropaamista. Mistään höyläpenkista ei siis ole kyse. Vähän sellaista tasoa haen kuin vaikka joku perinteinen pirttipöydän mäntyinen pöytätaso, mutta custom mitoilla.
Mites tuollaisen tekisi itse? Valmista riittävän isoa liimapuulevyä en ole missään kataloogissa nähnyt. Puusepänliikkeiden palvelut ovat vähän arvokkaita eikä hilloa nyt hirveesti ole. Pitäisikö hankkia täyspontattua lattialankkua? jos, niin millaista. Jotain muita oivallisia ideoita?
Kysyi kohtalotoverinne,
Hiilari
Tänään aloin juuri tekemään keittiön saarekkeeseen tasoa. Hain massiivipuulevyä (tammea) suoraan maahantuojalta Lahdesta. Leveys 620, paksuus 30, pituus 4200. Katkaisin 2 kpl 2700 pitkää pätkää, pitkään saumaan lamelloja (liitospaloja) n. 25 cm välein, liimaa reilusti ja kahdella tukevalla sidontaliinalla puristusta pari tuntia. Vielä tarvis lisätä pieni pätkä kylkeen, että tulis L-muotoinen taso. Sauman kohdat pitää hioa ja kantit kanssa. Kustannukset on n. 350 E. Ei toi nyt ihan ilmainen ratkaisu ole mutta aika vaivaton ja halpa verrattuna keittiökalusteliikkeen tarjoukseen tasoista.
Ikea myy Numerär tasoa (3,8 cm paksua) aika edullisesti noihin askarteluihin, esim. koivuinen taso: 186x100 cm maksaa 159e.
Ohuehkoa mäntyistä leyähän saa edullisesti erilaisista levy- ja puuliikkeistä. Niistä sitten vain liimataan ja sahataan sopivaksi.
Ohuehkoa mäntyistä leyähän saa edullisesti erilaisista levy- ja puuliikkeistä. Niistä sitten vain liimataan ja sahataan sopivaksi.
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Kuulostaa kiintoisalta. Mikähän firma on kyseessä?vesamaan kirjoitti:Tänään aloin juuri tekemään keittiön saarekkeeseen tasoa. Hain massiivipuulevyä (tammea) suoraan maahantuojalta Lahdesta.
Kiitos muistakin vastauksista. Perus-liimapuulevyjen kanssa ongelmani on yksinkertaisesti koko. Toinen pöytälevy pitäisi olla niin iso kuin 600 x 4750. aloon.com myy 600 x 3000, isompaa en ole löytänyt. No, ehkä sen ovi tehdä paloista.
Pallas wood, vipusenkatu jotain, lahtihiilari kirjoitti:Kuulostaa kiintoisalta. Mikähän firma on kyseessä?vesamaan kirjoitti:Tänään aloin juuri tekemään keittiön saarekkeeseen tasoa. Hain massiivipuulevyä (tammea) suoraan maahantuojalta Lahdesta.
Tuli muuten upea taso. Leveyttä enimmillään 1860, pituutta 2650. Kyllä mahtuu aamulehden lukemaan
Minulla on 9 jm max 900 syvyistä keittiön työtasoa. Se oli väriltään laminaattina törppö ja halusimme vaihtaa sen. Teetettynä kuitenkin huiman kallis kaikkine vinkkeleineen useammassa tasossa. Ratkaisin homman ostamalla Puukeskuksesta II-laadun 10x150 tammilautaa 50 jm. Taaplasin laudat aulan lämpöön useammaksi kuukaudeksi ja sitten liimasin ne kontaktiliimalla vanhaan tasoon. Reunat jouduin tekemään mäntykulmalistasta. Lautojen väliin käytin puusepän liimaa ja hioin homman hyvin. Pintakäsittelynä on väritön Osmon vaha. Ovat muuten makeat. Jos sinulla on paikalla vanhat tasot, tällainen homma on helpohko toteuttaa.
Mullakin on pari komeron ovea eteisnaulakon hattuhyllynä. Sopii muuten todella hyvin harmaiden Sovella kalustojen kanssa ja antaa vähän antiikkista leimaa. Kolhut ei haittaa yhtään.PR kirjoitti:Voisko sen tehdä vanhoista/ylimääräisiksi jääneistä rintamamiestalon vaneripäällysteisistä väliovista. Minä olen tehnyt niitä todella tukevia hyllyjä.
Ehkäpä ne menisi ainakin runkona pöytäänkin.
En tiedä kävisikö tämä kuinka isoihin tasoihin, mutta minä tein vanhalle asunnolle kaaren muotoista baaritiskinkantta, johon vaan ei yksinkertaisesti löytynyt tarpeeksi leveää levyä.
Ostin kasan kakkoskakkosta, puuliima väliin tasaisella lattialla isoihin puristimiin. Puristimia sain lainaksi tosi monta joten puristus tuli tasaisesti.
Itse tehty liimalevy....
Sitten kuivana höyläsin käsihöylällä, hioin ensin karhealla ja viimeksi hienolla paperilla.
Pintakäsittelin vesipetsillä ja lakalla. Jälki oli vähän vanhahtava, kun höylä ja hiominen jättivät vähän jälkeä
Levyn koko oli ehkä noin 250x150 ennenkuin aloin sitä muotoilla.
Hintakin oli kohtuullinen, mutta liiman kanssa sai kunnolla sotkua aikaiseksi
Ostin kasan kakkoskakkosta, puuliima väliin tasaisella lattialla isoihin puristimiin. Puristimia sain lainaksi tosi monta joten puristus tuli tasaisesti.
Itse tehty liimalevy....
Sitten kuivana höyläsin käsihöylällä, hioin ensin karhealla ja viimeksi hienolla paperilla.
Pintakäsittelin vesipetsillä ja lakalla. Jälki oli vähän vanhahtava, kun höylä ja hiominen jättivät vähän jälkeä
Levyn koko oli ehkä noin 250x150 ennenkuin aloin sitä muotoilla.
Hintakin oli kohtuullinen, mutta liiman kanssa sai kunnolla sotkua aikaiseksi
"kahdesta pahasta kannattaa valita molemmat ja kilpailuttaa ne"
Poutaisina kesäpäivänä peräkärry tarjoaa oivan tilapäisen liimausalustan isoille levyille.
Kärryn päälle poikittain lajitellaan rimat niin että kasvurengassuunnat vaihtelee ja oksat asettuvat sopivasti.
Käännellään rimat 90 astetta väärin ja levitetään liima yläpintoihin.
Käännellään rimat takaisin oikeaan asentoon kiinni toisiinsa.
Löysästi pari puristinta paikalleen liimapintoja puristamaan. Pitkille puristimille pitää laittaa tuki vapaaseen päähän.
Pakettiteipillä päällystettyjä kakkoskakkosia alle ja ylle puristimilla puolitiukasti ettei rimat ala muljuamaan.
Loput pitkät pursistimet paikalleen puolitiukkaan.
Muljupuristimet tiukkaan.
Pitkät puristimet tiukkaan.
Grillaamaan.
Liimapurseet kannattaa kaapia pois kun ovat vielä hieman pehmeitä.
Kärryn päälle poikittain lajitellaan rimat niin että kasvurengassuunnat vaihtelee ja oksat asettuvat sopivasti.
Käännellään rimat 90 astetta väärin ja levitetään liima yläpintoihin.
Käännellään rimat takaisin oikeaan asentoon kiinni toisiinsa.
Löysästi pari puristinta paikalleen liimapintoja puristamaan. Pitkille puristimille pitää laittaa tuki vapaaseen päähän.
Pakettiteipillä päällystettyjä kakkoskakkosia alle ja ylle puristimilla puolitiukasti ettei rimat ala muljuamaan.
Loput pitkät pursistimet paikalleen puolitiukkaan.
Muljupuristimet tiukkaan.
Pitkät puristimet tiukkaan.
Grillaamaan.
Liimapurseet kannattaa kaapia pois kun ovat vielä hieman pehmeitä.
Re: Kuinka tehdä jykevää pöytätasoa itse?
Itse tein keittiön työtasot lattiaponttilankusta. Ne vaan ruuvasin piilosta kiinni tukipuihin, tietysti reilusti liimaa pontteihin. Ja sitten vaa helv****** hiominen (piti pihistellä ja ostaa mökkilaatua.... ja sen kyllä huomas...) . Lopuks petsi niskaa ja paksu kerros venelakkaa.
Saa nähä miten kestää...
Saa nähä miten kestää...