Vesieristys

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
satumikkonen
Jäsen
Jäsen

Vesieristys

Viesti Kirjoittaja satumikkonen »

Kumpaa suosittelette.. Vesieristyksen käyttöä märkätiloissa kellarissa vai jättämistä kokonaan pois?? Perusteluita!!
Tinakenkäpoika
Jäsen
Jäsen

Re: Vesieristys

Viesti Kirjoittaja Tinakenkäpoika »

Riippuu lattiarakenteesta hyvin pitkälti. Seuraavat kävijät lienee kertovat enenpi tuosta. Itselleni laitoin vesieristyksen seuraavaan rakenteeseen alhaata ylöspäin maa, 15cm 8-16 sepeliä, 15 cm lattia eps-100, 10 cm xc2 lattiabetonia,primeri, lattialämmitysmatto, lattialämmitys tasoite 1.5 cm, vesieristeen primeri,nurkkavahvikkeet yms, vesieriste, laatat. Omasta mielestä parempi sen veden on mennä lattiakaivosta kaikkineen pois kuin betonin läpi imeytyä. Tietty joutuu tuon vesieristeen laiton kanssa sitten purkaa maanvaraisen lattian pois tai muuten hoitaa.
Koivu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Koivu »

Kellarissa kunnon kaadot kohti lattiakaivoa, varrellinen kumilasta suihkuun ja vesieristeet jättäisin pois.

Perusteluni:

- Yksinkertaista, toimivaa ja kaunista. Jos kellarisi on kiviainesrakenteinen se kuivaa sisäänpäin mahdollisen maasta nousevan kosteuden sekä suihkusta aiheutuvan kosteusrasituksen. Isot pinta-alat hakeutuvat tasapainoon eikä mun mielestä ole syytä tiivistää mitään pintaa kellarissa. Vesieristyksen siasta satsaisin ilmanvaihtoon ja niihin kaatoihin, niin on ainakin riskitön rakenne ja kestää kaikenlaista.

Nykyisistä vesieristeistä tuli mieleen keskikerroksen vessaa (jossa on käsisuihku ja lattiakaivo kumppareiden ja lasten kuravaatteiden siistimistä varten) vesieristäessä että onpa rakennusmateriaaliksi hepposta lateksiharsoa valmiina kaikkine kulmavahvikkeineen. Ei ole laatat mitään vuosikymmenien juttuja vesieristeen päällä vaan kyllä tuo lateksi tulee siellä välissä kokemaan mekaanista rasitusta kunnes laatat alkaa irtoilemaan. Mietin, että voisko saman tehdä jollain kunnon aineella (bitumilla tms.)?
Viimeksi muokannut Koivu, To Loka 09, 2008 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
madde
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja madde »

Taistelin itse pitkään tämän kysymyksen kanssa. Sitten kysyin meidän rakennustarkastajalta, et miten on, kun kellarissa kosteuskäyttäytyminen on piiikkisen erilaista kun maanpäällisissä osissa. Hän oli siinä ehdoton, se pitää laittaa. Joten minulla on vkl edessä kosteuseristys, samahan tuo on pelata varman päälle. Eikä tarvi selitellä lopputarkastuksessa syitä siihen, et miksen laittanut. Puukiukaan alle en sitä kuitenkaan laita eli sieltä se jää pois. Lataan kovia odotuksia Fuktisolille ja EPS60.. Luin sitä paitsi jostain tältä saitilta, et betonille ON olemassa joku oma home, mut en millään muista enää missä kohtaa se oli ja mikä home oli kyseessä. Ei kuitenkaan ollu nämä tavalliset homeet, josta täällä on ollut puhetta.

Vihdoin olen tässä vaiheessa ja ystävät hyvät, älkää luottako pintamittareihin.. Miun valu oli kuivunut 13 vkoa ja ekalla mittarilla näytti 96-86% ja mä sit huokasin, et ok, odotetaan vielä. Kolme viikkoa päälle ja otin meidän kunnasta huippumittarin (joka oli kalibroitu) ja mittasin ja lukemat oli (16 vko) jälkeen 150 - 130%.... Mä vähä, et hemmetti, mitä pelleilyä tämä nyt on ja eikun kahteen kohtaan muovikalvo kiinni jeesusteipillä hirmu noitumisen kans (miehet väitti, et mittari on oikeassa ja mä väärässä) ja eka 24h ni ei mitään kosteutta kalvon alla, ei siis mitään. V---untuneena annoin kalvon olla viikon ja lähdin työmatkalle ja tulin takas, ei edelleenkään mitään..

Se niistä mittareista.. Nyt vedän primerit lattiaan, huomenna oikaisun ja sit kosteuseristykseen. Konsultoin vielä varmuuden vuoksi raksatarkastajaa, joka kans totes, et ei ole kosteutta kun ei kalvo ole kostea et se siitä sitten.. On se ihme miten miehet luottaa mittareihin.. Mä tein vanhanaikaiset ja eikun hommiin, josko tuota parin viikon päästä pääsis saunomaan ;). Minä kun teen nämä BB saunanlauteet :) ni hyvä tulee :)
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
satumikkonen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja satumikkonen »

Lattiarakenne tulee olee 100mm fuktisol 5omm eps raudotus lämmtys 80mm valu.. Talo kuivalla mäellä.
madde
Jäsen
Jäsen

Aivan sama kuten minulla eli minun talo sijaitsee hiekkakankaalla, enemmänkin on ongelma miten mä saan rehut kasvamaan. Olen joutunut kastelemaan näitä joka hemmetin kesä kun kaikki vesi hulahtaa maaperään. Ja mun tönö sijaitsee sentään pohjavesialueella, jossa se on 4 m syvyydessä ja joitakin orsivesisuonia 2,5 m syvyydessä.

Joten mä räknään sen sillee, et kun on kuivaa hiekkaa alla (huomasin tämä kaivuun aikana) niin F:n ja E:n ansiosta pysyy alapää suht kuivana eli sen varaan lasken ja laitan sen kosteuseristyksen..

Puretaan sit prkl pois 10 v päästä jos se oli huono ratkaisu.. :wink:
-Madde-
viisas oppii omista virheistään, älykäs oppii muiden tekemistä virheistä, tyhmä ei opi mistään, koska hän tietää jo kaiken
madde
Jäsen
Jäsen

Niin rakenne on minulla myös sama eli 100 Fuktisol 19kg/m3, EPS60 50mm, 4mm raudoitus, lattialämmitysputket ja maks 100mm valu..
-Madde-
Koivu
Jäsen
Jäsen

Toi kysymys on vähän semmoinen että asian voi järkeillä kumpaankin suuntaan ja aina mennään oikein. Itse järkeilin niin että kaadot ja tuuletus on olennaisimmat sekä minun kellarin pesuhuoneessa jossa ei ole vesieristystä että keskikerroksen vesieristetyssä vessassa. Olennaisinta molemmissa tapauksissa on saada vesi häipymään lattiakaivoon ja sitten kostea lattia kuivamaan mahd. nopeasti. Molemmissa tapauksissa voi alkaa pintahometta kasvamaan jos vesi jää lattialle. Vesieristeen tapauksessahan tiiviin kalvon päällä on laastia ja laatat ja se pitäisi saada kuivamaan. Ilman vesieristettä sama homma että kuivamaan se lattia pitäisi saada.

Kun betonilattialle kaadetaan vettä toki betoni kastuu ellei ole kaatoja. Sama homma vesieristetyssä lattiassa on että se laasti siinä vesieristeen päällä kastuu ellei ole kaatoja. Mielenkiintoinen kysymys on että kummassa tapauksessa suhteellinen kosteus laattalaastissa on suurempi ja miksi? Näkisin että vesieriste ei minua pelasta siltä pintahomeelta eikä idioottivarmoja rakenteita ole. Se on se ihminen jonka on osattava asua talossa niin että se pysyy kunnossa.

Vesieristämättömässä kellarin pesuhuoneessa on omat puolensa ja turvallisin rakenne on aina vanha toimivaksi todettu rakenne. Sitä ei kannata lähteä muuttamaan ellei ole todella hyviä syitä. Tässä kysyjän tapauksessa jäi huomaamatta että lattia rakennetaan uusiksi eristeineen kaikkineen. Silloin ilmeisesti vesieristys on tarpeen, koska vanhasta ei jokatapauksessa ole mitään jäljellä. Markkinoilla olevissa vesieristeissä on vähän semmoinen nykyajan kertakäyttömeininki ja laatoitus on taas edessä 10-15 vuoden päästä, mutta toistaalta kivaahan se on. Ja jos on uudestaan alkanut rakentamaan, niin tokihan kannattaa nykymääräysten mukaan mennä. Ymmärsin väärin että kyse oli vanhasta kellarista.
juh
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juh »

Ja lisäksi kannattaa huomioida nykyiset pesutilojen käyttötottumukset. Ennen käytiin saunassa ja pesulla lauantaisin - betoni kastui, ja kuivui viikon aikana. Meillä käydään suihkussa aamulla ja illalla - jos vesieristettä ei olisi, niin betoni pysyisi läpimärkänä ympäri vuoden.
peukalo keskellä kämmentä...
Rakennusmetsuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rakennusmetsuri »

Jos päädyt laittamaan sen vesieristeen sinne lattiaan, jota maakosteus pitää jokatapauksessa hyvin korkeassa kosteustilassa niin levitä sinne alle tartuntaprimeri joka pysyy kiinni kosteassa betonissa.
Ilman sitä on vaara, että tartuntakyvyltään heikko vesieriste "korkkaa" kosteuden vuoksi irti alustastaan ennemmin tai myöhemmin.
En muista tuotteen nimeä, mutta kysele rautakaupoista kosteille betonipinnoille tarkoitettua pohjustetta, niin pitäisi löytyä.
madde
Jäsen
Jäsen

Niin ja samaa merkkiskaalaa sit alusta loppuun asti, näin suosittelevat. Eli jos otat esi K****:on merkkistä primeria ni sit samaa tuotesarjaa laatoitukseen saakka. Muuten eivät anna mitään takuita tuotteille..

Minä laitoin primerin lattiaan..
-Madde-
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

satumikkonen kirjoitti:Lattiarakenne tulee olee 100mm fuktisol 5omm eps raudotus lämmtys 80mm valu.. Talo kuivalla mäellä.
Meillä on juuri tällainen rakenne ja vesieriste löytyy.Tuosta rakenteesta ei kapillaarinen kosteus enää nouse ylös joten sen puolesta ei tule ongelmaa.MInkälainen on seinärakenne?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Koivu
Jäsen
Jäsen

juh kirjoitti:Ja lisäksi kannattaa huomioida nykyiset pesutilojen käyttötottumukset. Ennen käytiin saunassa ja pesulla lauantaisin - betoni kastui, ja kuivui viikon aikana. Meillä käydään suihkussa aamulla ja illalla - jos vesieristettä ei olisi, niin betoni pysyisi läpimärkänä ympäri vuoden.
Totta toikin. Meikäläisen talon kohdalla toisaalta totta on että käyttötottumukset 50 -luvulla on varmaan ollut erilaisia, mutta peseytyminen ei ole pysähtynyt sinne 50 -luvulle vaan on jatkunut vuosikymmenien läpi aina tähän päivään tässä kellarikerroksen suihkussa. Varmaan muissakin taloissa on peseydytty myös 50 luvun jälkeisinä aikoina jos talo on ollut asuttuna. Jos pesuhuone toimii, niin sittenhän se on siinä.
mstone
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mstone »

Itse jättäisin tuon vesieristyksen pois, jos ei ole tietoa laatan alla olevasta rakenteesta.
Kapillaarinen kosteus haihtuu rakenteen läpi.
Meillä ei ole kylppärissä laattojen alla vesieristystä, lattialämmitys on edellisten asukkien laittama.
HillyMan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HillyMan »

Mulle tuli pesutilaan fuktisolit niin tulee vesieristyskin ja joka väliin primeri. Eli 100mm fuktisol - 50mm EPS - suodatinkangas - 80mm valuu jonka raudotukseen köytin lämmityskaapelin - primeri - lattiatasoite - primeri - vesieriste - laatta.
"Hyvä tuppaa tuleen vaikka keskinkertasta yrittää "
Vastaa Viestiin