Miten teen parhaat lauteet?

Rintamamiestaloista ja muusta

Paras laudepuu

kuusi
20
27%
haapa
31
42%
jättituija
0
Ei ääniä
apachi
6
8%
leppä
10
14%
muu
6
8%

Ääniä yhteensä: 73

pohjanmaalle.net
Jäsen
Jäsen

Miten teen parhaat lauteet?

Viesti Kirjoittaja pohjanmaalle.net »

Minkälaiset lauteet löytyy saunastanne ja mitä materiaalia ovat? Tuntuu että yhteen aikaan toi apachi on joillekkin se ainut ja oikea laudepuu , ei ainakaan polta takapuolta. Mutta taitaa olla aika lahonherkkää tavaraa?
Meillä löytyy haapalaudepuusta tehdyt lauteet. Mutta on mokomat alalauteet lähteneet vähän homehtumaan niiltä kohdin mistä koskettavat runkoon. Ei hüvä. Meinaan muuttaa se osat vähemmän herkkään kuuseen kun ehdin. No, ilmaiset lauteet ne oli, ei ole lahjahevosen suuhun katsomista. (voipi kyse olla myös huolimattomasta käytöstä, pitää kuivatella enemmän lauteita käytön jälkeen/nostaa ritilät pois paikoiltaan :oops: )
Mä olen miettinyt että pitäis jotenkin muuten vähän modata tota laudemallia. :roll: Olen ajatellut laittaa puutappeja niille paikoille missä alalaude koskettaa runkoon kiinni. Niin se pääsisi ehkä paremmin kuivumaan?
Onko jollain kokemusta miten on saanut lauteet kestämään? Joillakin on useempia kymmeniä vuosia vanhat lauteet ja vielä iskussa. Ne taitaa olla ajalta, jolloin haapa oli roska- ja tulitikkupuu...
Kyllä se haapa ihan hyvältä peffaan tuntuu, ei siinä mitään.
Mutta sitten on leppää, tuijaa ja lämpökäsiteltyjä puita, mitens ne, itsellä ei ole niistä juuri mitään kokemusta.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

Melkein mikä tahansa laudepuu kestää eikä homehdu, jos se loppukuivatus hoidetaan kunnolla (ja saunaa myös pestään, ja rakenteet on tehty niiin, että kuivuminen onnistuu). Saunatontun puut on muutakin kuin pelkkä perinne ja vitsi (eli saunomisen lopulla jatkuvalämmitteiseen laitetaan pari klapia hoitamaan jälkikuivatus). Muu on eniten makuasiaa.
Veskutin
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veskutin »

Omassa saunassa, tehty yli 20 v. sitten on laudepuuna abashi. Hyvin on kestänyt näihin päiviin asti. Johtunee varmaankin siitä kun on saunassa toimiva ilmanvaihto. Siihen aikaan käytettiin laudepuuna yleisesti kuusta tai vastaavasti abashia. Ei ollut näitä nykyajan leppää, haapaa ym. Seuraavan kerran kun vaihdan laudepuun tödennäköisesti puu on haapa ja ilman minkäänlaista pintakäsittelyä.
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Itelle tein 40mm:stä haapalankusta lauteet, parista haaparangasta kaiteet ja y:nmuotoisesta katajasta pystytolpan, joka "kannattelee lauteita". Pystytolppa on oikeestaan vain tunnelman tuojana. Niin ja kataja on katossa kiinni koivupahkalla ja rankakaiteet toisesta päästä kuusen pätkässä ja toisesta katajassa. Oho tulipa vaikeaselkoinen sepustus :oops:
sanasol
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sanasol »

Meillä on Vellamon lämpökäsiteltyä haapaa lauteina. Ollut nyt vasta 3 vuotta. Ilmanvaihto pelaa eikä hometta ole. U-lauteilla on mukava saunoa isommallakin köörillä.
Kylähullu
fiatman2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

meilläkin vellamo lauteitten kulma malliset lauteet lämpökäsiteltyä haapaa,erittäin tyytyväinen lauteisiin. muistaa vaan parafiini öljyllä huolto käsitellä.
ensimmäinen askel tyhmyyteen on pitää itseään viisaana!
jhelmine
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jhelmine »

Pihkainen puu käy lauteeksi, kun se on lämpökäsitelty eli mäntykin on mahdollinen laudepuuna. Lämpökäsittely auttaa haavassa puhtaana pitoa ja kyse ei ole pelkästään väristä tai lahonkestosta.

Omassa saunassa on laudepuuna tervaleppä, kun ne lauteet sai sopivasti valmiina ja säästyi aikaa saunaremontissa.
Cimbe
Jäsen
Jäsen

Re: Miten teen parhaat lauteet?

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Moro.

Mulla on ongelma nimeltä lauteet. Tai ongelmana on lauteiden rungon rakenteet, joita ei pieni pääni osaa hahmotella. Laudemateriaaliksi on jo hankittu lämpökäsitelty mäntyä ja runkomateriaaliksi olisi tarjolla 2X4 höylättyä tavaraa. Piiroksia olen väsäilly L-mallisista lauteista ja se on selvää, että seinärunkoihin niitä ei saa enää tässä vaiheessa kiinni. Eli pukeille pitäisi tehdä. Googletettu on kovasti, mutta alkuun en meinaa päästä.

Ongelmallisinta on nähdä lauteiden ja rungon liitokset, siis miten toteuttaa irrotettavat lauteet runkoon.

Oisko jollain hyviä kuvia tahi piirroksia lauderungoista/lauteista? Joulu tulee ja anoppia ei voi saunottaa keittiöjakkaralla....
Tähkä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tähkä »

Meillä on laudepuuna 48x173mm höylätty kuusilankku. Pitäisi kestää vähän paksummatkin saunojat. Käyttökokemuksia on hieman paha antaa, kun saunottu on vain 3 kertaa. Halusin hieman jykevämmät lauteet, koska saunassamme oli ennen remonttia 2x4:sta tehdyt lauteet. Vaimo olisi halunnut vähän sirommat, mutta tässä en antanut periksi.

Mti koulutuksen vuoksi, kaikki ulkomaiset puulaijit olivat pois suljettuja ja kuusi tuntui luontevalta, koska aiemminkin oli ollut lauteet kuusta. Lisäksi kotonani oli kuusilauteet kun olin lapsi, enkä koskaan oikein oppinut pitämään myöhemmin tehdyistä apassilauteista.

Kun käyttää pellavaista laudeliinaa, ei haittaa vaikka lauteissa olisi pihkaa tms, mitä meidän lauteissa ei kyllä ole, koska sain lonittua aika oksatonta lankkua. Seuraavaksi, joskus tulevaisuudessa voisi koettaa tehdä lauteet omalla maalla kasvaneesta haavasta. Jos vaikka tekisi noin 75mmx 300mm matskusta. Tuon voisi toteuttaa kyllä haaveissa olevassa savusaunassakin.
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Cimbe kirjoitti:Moro.

Mulla on ongelma nimeltä lauteet. Tai ongelmana on lauteiden rungon rakenteet, joita ei pieni pääni osaa hahmotella. Laudemateriaaliksi on jo hankittu lämpökäsitelty mäntyä ja runkomateriaaliksi olisi tarjolla 2X4 höylättyä tavaraa. Piiroksia olen väsäilly L-mallisista lauteista ja se on selvää, että seinärunkoihin niitä ei saa enää tässä vaiheessa kiinni. Eli pukeille pitäisi tehdä. Googletettu on kovasti, mutta alkuun en meinaa päästä.

Ongelmallisinta on nähdä lauteiden ja rungon liitokset, siis miten toteuttaa irrotettavat lauteet runkoon.

Oisko jollain hyviä kuvia tahi piirroksia lauderungoista/lauteista? Joulu tulee ja anoppia ei voi saunottaa keittiöjakkaralla....
Kannattaa ehdottomasti piirtää ennen kuin teet. Itse piirtelin melko tarkastikin meidän lauteet ennen niiden rakentamista. Meillä on myös lämpömäntyä ja rungossa höylättyä mäntyä 45x95, 45x60 ja 45x45. Kummin päin olet ajatellut laudepuita?

Tämän linkin lopussa on pari kuvaa valmiista lauteista.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/28anp+a ... jekti.html

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tästä voisi taittaa peistä paljon ja ankarasti. Melkein voisi riidelläkin :-D

Minusta haapa on ainua oikia. Lapissa olen saunonut vanhassa saunassa jossa lauteet oli kuusen haljaspuolikkaita, eikä sekään nyt huono kylpy ollut vaikka lauteet oli etelän miehelle vähän oudokseltaan kummat: alaspäin kallistettu lava jonka alareunassa oli yksi vastamäkeen käännetty haljispuolikas perseensijana ja jalkatanko sitten semmoisessa paikassa että lauteilla makasi vähän niinkuin rantatuolilla. Ei varman perinteinen, mutta aika jännä versio.

Laudeliina ja persletti on semmoisia joita en oikeen tykkäisi käyttää edes julkisissa saunoissa, mutta ei se ole hääviä sekään että kaverin saunaa pitää kehua kauniisti hymyillen samalla kun tatti on tartunut pihkaan. Savusaunassa perssuoja on ihan paikallaan, mutta jos nyt kuusiset lauteet tekee, niin siellä ei sovi olla yhtään oksaa niitä hellimpiä paikkoja kohden. :wink:

"Apassi" oli semmoista tavaraa jota ruvettiin tuomaan ymmärtääkseni 70-luvulla maahan. Se oli jossain sademetsävaltiossa paikallista pakkilaatikkotavaraa, mutta täällä joku neropatti hoksasi sen olevan tarpeeksi hötöä lehtipuuta lauteisiin. Se ei ole muussa maailmassa muuta kuin pakkilaatikkpuu vieläkään, meillä se on suorastaan "klassikko". Mettien maassa piti löytää vielä kotimaista hienompi laudepuu... :roll:

Jos haluaa perinteiset lauteet, niin laudepuu on seinästä seinään. Varmaan vähän loukkaan monia kun sanon että mun mielestä semmoiset poikinpäin tehdyt klapilauteet on niin päin persettä kun nyt paljaalla nahalla istuen voi olla :wink: Sorry siitä, mutta vilpitön totuus on se että poikkipäin tehdyt lauteet ja kaiken sortin muotolauteet on hyviä vaan ahneen tekijän kannalta. Totta helvatassa sitä houkuttaa tehdä lauteet poikkipäin, kun hommaan kelpaa lyhyet pätkät. Pitkinpäin tehden materiaalia kuluu paljon, kun oksaton laatulauta (haapaa, toivon :wink: ) on kallista ja lyhyttä, ettei yhdestä laudasta ole kuin seinästä seinään ja loput jää hukkaan. Poikkipäin voi koko komeuden tehdä suunnilleen saunahalon mittaisista jämäpätkistä eikä hukkaa jää just paljon minkään vertaa. Samalla putsattavien ja homehtuvien rakosten määrä kasvaa moninkertaiseksi.

Jos lauteet homehtuu tai likaantuu, niin kannattaa muistaa että ne ei totta vie ole mitään huoltovapaita lavittoja. Tottahan siellä lauteilla on likaa kun likaiset ihmiset hikoo lauteilla. Ei se ole sen paremmin ällöttävää kuin jotenkin saastaistakaan, vaan ihan se juttu minkä takia sauna on olemassa. Lauteet pitää vaan aika ajoin pestä: mitä vähempi rakoja ja röpäskää, sitä parempi. Meidän mökin reilu kolme metriä pitkät haapalauteet vietiin aina järveen kerran kesässä. Penskat sai niillä sitten leikkiä lossikuskia ja samalla ne jynssättiin juuriharjalla ja mäntysuovalla raikkaiksi.

Jotkut ziljoonasta klapista tehdyt muotolauteet on varmaan kivat semmoiseen tottuneen silmään, mutta kyllä ihan oikeesti tarttee melkeen painepesurin että sieltä pesee joka raosta hien ja ihmisrasvan irti. Taikka ne alkaa muutaman vuoden päästä haista aika lailla ihmiseltä. Mun silmään ne on, kuten arvaatte, aika arvottomia kötöstyksiä.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Hippula07
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hippula07 »

Kiitos Pekka mielipiteistäsi.

Olen itse kuitenkin sitä mieltä, että meidän lauteet ovat erittäin onnistuneet vaikka laudepuut (jämäpätkät vai mitkä ne oli) ovatkin poikittain. Lisäksi lauteiden välissä oleva pystyritilä on hyvä olla jos lasten takia vaikka se ei ehkä olekaan tavanomainen vanhassa hirsisaunassa. Mielestäni jo puutavaran hankinnassa pitää ottaa eräs asia huomioon ja se on se, että minkä mittaista materiaalia on saatavilla. Meidän lauteiden pituus on 3 metriä. Halusin tehdä ne lämpömännystä, joten oli pakko laittaa ne poikittain, koska laudan mitta oli 2100 mm. Yleensäkin voin todeta, että laudepuut myydään aika lyhyinä, joten tarkalla materiaalin käytöllä säästää euroja. Tuuri kävi siinä, että pystyritilän haapasoiro oli mitaltaan tasan 3 m ja näin kävi myös kattopaneelin kanssa. Hukkaa ei tullut niistä yhtään. Lisäksi mitoitin lauteiden leveydet (syvyydet) niin, että 2100 mm lämpömäntylaudasta jäi n. 5-15 mm hukkaa riippuen laudan tarkasta pituudesta. Että semmosta.

- Antti
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Hippula07 kirjoitti:Kiitos Pekka mielipiteistäsi.
Tätä mä vähän pelkäsin, kun rupesin luukuttamaan :roll: :wink:

Se sun sauna oli todella pieteetillä tehty, mutta täytyy sanoa, että ite olisin siihen laittanut ne lauteet perinteisesti päin. Ja tuo ylläoleva ei ollut hyökkäys just sun saunaa kohtaan, vaan mun perskohtainen änkyrämielipide lauteista yleensä :-D Vaikka tiesinkin, että tuo sun laude oli se uusin poikkilaude palstalla (multa kyllä jo lipsuu projekteja silmien ohikin).

Totta on, ettei materiaalia perinteisiin asioihin tahdo löytyä rautakaupasta. Ei sieltä rautakaupasta tahdo löytyä hirsiäkään, ja silti hirsipaikkauksia pystyy sitten kumminkin soveltamalla tekemään :-D

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Kulju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Mielestäni "jämäpätkistä" tehdyillä lauteilla on parempi istua. Lauteiden rako ja toinen rako osuu kohdakkain. Riippuu tietysti kannikoiden koosta ja lautojen levydestä. :-D
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Itse en tunnista, mitä puuta lauteemme ovat... Ne oli jo siellä kun me sinne ekan kerran mentiin! Mutta ne on sellaista hyvin tasaväristä vaaleaa ja oksatonta puuta.
Ja laudelaudat on seinästä seinään, ei nipistele takapuolta :wink:

-Tuulenhovin emäntä-
Vastaa Viestiin