Pekan kylppäriprojekti

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Re: Pekan kylppäriprojekti

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pekka Huhta kirjoitti: Kiitoksia kehuista, älkää nyt mua ihan pilalle jumaloiko :-D Kunhan Tomppa saa kuvat omasta kämpästään niin siitä tulee samansorttinen sensaatio siitäkin, ei tää tämmöinen hulluus ihan harvinaista ole.
Sen verran laiska mä kuitenkin oon etten ihan viitsinyt höylätä tämän pirtin listoja kun sitä on mennyt jo useampi sata metriä.Onneksi tuolla mun luottopuusepällä on todella hyvä listavalikoima josta on ainakin tähän asti löytynyt passeli lista joka paikkaan.
Arvostan tosi korkealle tuon Pekan viitseliäisyyden ja vaivannäön jotta lopputuloksesta tulee täydellinen,se on todella harvinaista tänä päivänä.

Onhan meilläkin varmasti hieman erinäköistä kun keskivertokämpässä mutta ei meilläkään ihan tuollaista viimeistelytasoa ole joten ehkä tuo sensaatio on hieman liiottelua. :lol:
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
mattija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mattija »

On kyllä hieno seurata tälläisiä projekteja...varsinkin kun on itse ihan noviisi rakennushommissa. Itse ainakin koen saavani uutta intoa omaan rakenteluuni tämänkaltaisista "esimerkkiprojekteista".

Erittäin kaunis kylppäri!
RMT-talon uusi omistaja 10/06.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

mattija kirjoitti:On kyllä hieno seurata tälläisiä projekteja...varsinkin kun on itse ihan noviisi rakennushommissa. Itse ainakin koen saavani uutta intoa omaan rakenteluuni tämänkaltaisista "esimerkkiprojekteista".

Erittäin kaunis kylppäri!
Kiitoksia. Olinpa melkein unohtanut koko ketjun, vaikkei kylppärin valmistumisesta ole puolta vuotta. Hassua sinänsä kuinka ihmismieli paranee, eipä enää vessassa käydessä ole mielessä ne hetket kun lattia oli auki ja putkimiehen oharit itutti.

Pitääpä aloittaa vessaprojektista samanmoinen ketju...

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pekka, kiinnostaako se pytty? Lähetin hölöä(=yv).
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Laitetaanpa vanhaan ketjuun päivitystä. Mulla oli mielessä jo pitkälle ennen rakennusvaiheetta, että haluan ihan omanlaiset pyyhekoukun nimikilvet. Aika pikkuinen detalji, mutta meillä on vaimon kanssa ikiomat logot "Possu ja Räpsräps" joilla allekirjoitetaan kaikki epäviraliset paperit. Halusin niihin pyyhekoukkuihin ne ja sitten piti keksiä Hassun ja Possun lisäksi Nassu ja Tassu ynnä vieraspyyhkeille Muut. Sitten ei enää tarvinnutkaan kuin harjoitella vähäsen posliininmaalausta ja tuollaiset niistä tuli (klikkaa isommaksi):

Kuva Kuva

Tuli tehtyä nuo vajaa vuosi kylppärin valmistumisen jälkeen. Ehkä vähän pikkunättiä, mutta musta niistä tuli aika hauskat.

Pekka
Tuohiluoma
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuohiluoma »

Äärettömän hienoa jälkeä. Kertakaikkiaan...
Lunttilan herra
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Lunttilan herra »

mahtavaa jälkeä ja hienoa että joku jaksaa näin yksityiskohtaisesti selittää ja kuvailla näitä juttuja!
kolminkertainen hurraa!!
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Jälkeä tulee, mutta hitaasti :-D

Mulla on nyt ollut eteisprojekti työn ala jo viime vuoden puolelta ja vessa pitäis tehdä seuraavaksi. Pitäisköhän jatkaa tähän samaan ketjuun vai töräyttää ihan omat ketjut niistä?

Hidasta tää on. Tällä hetkellä eteisremontin työt seisoo kun en oo saanut karkaistua terää itse tehtyyn höylään, jolla pitäis höylätä eteisen jalkalistat. En sentäs lähtenyt kaivokseen kaivamaan malmia josta pitäis tehdä terästä josta tulis sitten se höylänterä.... :-D

Pekka
pelkka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pelkka »

Pekka, laita vaan omat ketjut niistä. Tässäkin on jo seitsemän sivua, ja ihmiset varmaan haluaa jatkossakin kommentoida sun malm... huolellista ahertamistasi.

pelkka
Cimbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Tuo malmijuttu viimeistään varmisti mulle sen, että Pekka Huhta on oikeasti taruolento.

Ps. samoin myös Oto Hascak, mutta eri perustein :razz:
JariK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JariK »

höh... itse olin niin tyytyväinen kun tei ihan ittw valolipan vessaan pikku pintaremontin yhteydessä, ja sitten näkee tämän... :twisted:

ei vaan hienoa käden (ja höylän) jälkeä.

eipä onnistu minulta. ei ole silmää

nii... ps. lisää kuvia, niin saa ihailla :-D viini
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Cimbe kirjoitti:Tuo malmijuttu viimeistään varmisti mulle sen, että Pekka Huhta on oikeasti taruolento.
Älä ny, se höylään tehty terä on tehty sahaamalla ratakiskon pätkän päältä 4 mm paksu siivu josta terä on sitte viilattu muotoon. Enhän mä nyt sentäs höylänterää varten rupeis hankkimaan rautaa millään ainakaan sen vaikeemmalla tavalla :-D :-D

Vai että taruolento :-D

Pekka
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Kun nyt tuli siitä höylästä puhe, niin tommoinen siitä tuli. Tarttee enää viimeistellä terä, karkaista se ja höylätä ne jalkalistat.

Kuva

Pekka
zzz
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja zzz »

Komia lattia!!!
Kyselin tuossa toisessa ketjussa laivankansi lattiasta, kun en tätä ketjua löytänyt...
Mutta esitämpä kysymyksen tänne enkä jatka omaa ketjuani.

Tuo näytti melko helpolta tavalta tehdä lattia.
Mulla on sellainen ohje jossa pontatusta laudasta ajetaan urospontin puolelta sopiva kaistale yläjyrsimellä pois,
jonka jälkeen lattia tehdään samanlailla kuin normaalitkin lautalattiat.
Tämän jälkeen saumaus tietysti päälle (mun ohjeessa käsketään teippaamaan saumat mutta tuo Pekan tapa vaikutti kyllä helpommalta).

Tässä on ainaki se etu että lattian voi tehdä suoraan niskojenpäälle, ei tarvitse levyttää ensin. Lisäksi ainakin raot on varmasti saman paksuiset kun ne on jyrsimellä tehty.
Mutta kumpihan tapa mahtaa olla oikeasti fiksumpi?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

zzz kirjoitti: Mulla on sellainen ohje jossa pontatusta laudasta ajetaan urospontin puolelta sopiva kaistale yläjyrsimellä pois,
jonka jälkeen lattia tehdään samanlailla kuin normaalitkin lautalattiat.
Tämän jälkeen saumaus tietysti päälle (mun ohjeessa käsketään teippaamaan saumat mutta tuo Pekan tapa vaikutti kyllä helpommalta).

Tässä on ainaki se etu että lattian voi tehdä suoraan niskojenpäälle, ei tarvitse levyttää ensin. Lisäksi ainakin raot on varmasti saman paksuiset kun ne on jyrsimellä tehty.
Mutta kumpihan tapa mahtaa olla oikeasti fiksumpi?
Fiksuudesta en tiedä, niissä on jo periaatteellinenkin ero. Tuo laudoilla tehty lattia on aivan OK, mutta en luultavasti tekisi sellaista märkätilaan ilman aluslattiaa. OK, oon ollut kyllä Suomenlinnassa työmaalla jossa tehtiin ihan oikeaa laivan kantta ja tottahan se sekin onnistuu, mutta saumojen pitää olla tosi leveitä että massan joustovara ja puun eläminen ovat balanssissa.

Mutta siis olkkariin tuolla avalla voi tehdä ihan hyvin. Kannattaa sitten varautua siihen että niihin saumamassoihin menee sitten pirusti rahaa, niin isoon pintaan kannattaa soittaa valmistajalle ja kysyä että olisiko massaa kymmenen litran astiassa niin että sitä voisi sitten levitää lastalla. Vähintäänkin massa kannattaa hankkia "maksamakkarapötköissä", eli kalvopakkauksissa joille on olemassa oma pistoolinsa. Joku parikyt neliötä lattiaa käsikäyttöisellä kittipistoolilla on jotain semmoista mitä vaan ei pysty tekemään.

Tuosta ehdttamastasi tavasta on myös semmoinen versio, jossa raot on täytetty jollain tummasta puusta sahatulla rimalla (vaikka nyt sitten tiikkiä, mahonkia tai muua luonnostaan tummempaa puuta). Tulee paljon halvemmaksi kuin massoila leikkiminen ja jos lattiaa panee kiertämään samasta puusta tehdyn leveän laudan, niin siitä tulee aika makea siitäkin.

Pekka
Vastaa Viestiin