zzz kirjoitti:
Mulla on sellainen ohje jossa pontatusta laudasta ajetaan urospontin puolelta sopiva kaistale yläjyrsimellä pois,
jonka jälkeen lattia tehdään samanlailla kuin normaalitkin lautalattiat.
Tämän jälkeen saumaus tietysti päälle (mun ohjeessa käsketään teippaamaan saumat mutta tuo Pekan tapa vaikutti kyllä helpommalta).
Tässä on ainaki se etu että lattian voi tehdä suoraan niskojenpäälle, ei tarvitse levyttää ensin. Lisäksi ainakin raot on varmasti saman paksuiset kun ne on jyrsimellä tehty.
Mutta kumpihan tapa mahtaa olla oikeasti fiksumpi?
Fiksuudesta en tiedä, niissä on jo periaatteellinenkin ero. Tuo laudoilla tehty lattia on aivan OK, mutta en luultavasti tekisi sellaista märkätilaan ilman aluslattiaa. OK, oon ollut kyllä Suomenlinnassa työmaalla jossa tehtiin ihan oikeaa laivan kantta ja tottahan se sekin onnistuu, mutta saumojen pitää olla tosi leveitä että massan joustovara ja puun eläminen ovat balanssissa.
Mutta siis olkkariin tuolla avalla voi tehdä ihan hyvin. Kannattaa sitten varautua siihen että niihin saumamassoihin menee sitten pirusti rahaa, niin isoon pintaan kannattaa soittaa valmistajalle ja kysyä että olisiko massaa kymmenen litran astiassa niin että sitä voisi sitten levitää lastalla. Vähintäänkin massa kannattaa hankkia "maksamakkarapötköissä", eli kalvopakkauksissa joille on olemassa oma pistoolinsa. Joku parikyt neliötä lattiaa käsikäyttöisellä kittipistoolilla on jotain semmoista mitä vaan ei pysty tekemään.
Tuosta ehdttamastasi tavasta on myös semmoinen versio, jossa raot on täytetty jollain tummasta puusta sahatulla rimalla (vaikka nyt sitten tiikkiä, mahonkia tai muua luonnostaan tummempaa puuta). Tulee paljon halvemmaksi kuin massoila leikkiminen ja jos lattiaa panee kiertämään samasta puusta tehdyn leveän laudan, niin siitä tulee aika makea siitäkin.
Pekka