Piirustukset?

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
Vastaa Viestiin
LeenaKoo
Uusi jäsen

Piirustukset?

Viesti Kirjoittaja LeenaKoo »

Sain perintönä v. 1948 rakennetun rintamamiestalon, joka on miltei kokonaan alkuperäisessä asussaan. Nyt pitäisi alkaa tehdä siellä pikku hiljaa remonttia ja sitä varten tietysti ensin piirustukset ja suunnitelmat ja rakennusluvat kuntoon. Ongelmana on, että talon alkuperäisiä piirustuksia ei tietenkään löydy mistään. Minulla on kyllä rakennusinsinööri tekemässä kuvat ja suunnitelmat, mutta hän haluaisi pohjaksi vanhat piirustukset. Hän sanoi, että koska kyseessä on tyyppitalo, jostain varmasti saisi jonkinlaiset piirustukset, joiden pohjalta hän sitten voisi piirtää ne uudet.

Onko kenelläkään tietoa, mistä voisin kysellä rintamamiestalon piirustuksia? Kaikki talothan on tehty suurinpiirtein sen saman pohjapiirustuksen mukaisesti, eli jos jostain löytyisi tämän tyyppitalon piirustus, sitä olisi ammattilaisen sitten helppo lähteä muokkaamaan juuri minun taloni mukaiseksi.
Jukka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Suomen Rakennustaiteen Museo Arkkitehtuuri -> jälleenrakennuskausi ja sen jälkeen piirustuskokoelman kimppuun

tai helpommin

RT-historia CD - RT-ohjekortit 1943-1960 Kortisto oli viime vuonna alennusmyynnissä. Siinä on tyyppikuvia, mutta ei kaikkia, esimerkiksi Helsingin kaupungin omia. Olisikohan niitä asuntotuotantotoimistossa, rakennusvalvonnassa tai kaupunkisuunnittelussa?

PS. Tuli mieleen, että joskus selailin diplomityötä aiheesta. Meidän talo ei ollut siinä kun ei ole tyyppitalo (Kairamo, Kirsti (1980) Pientalojen rakenteet ja tyyppisuunnittelu vuoteen 1948. Jälleenrakennuskauden kohdealue, perusparannusesimerkkejä , TKK Arkkitehtiosasto, diplomityö.)
LeenaKoo
Uusi jäsen

Apua löytyi!

Kiitos vinkistä! Menen ensi viikolla Rakennustaiteen Museon arkistoon penkomaan omaa taloani lähinnä olevat piirustukset ja siitä se sitten lähtee. Ei tule edes kalliiksi, parilla kympillä saa kopsut!
Mika
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Mika »

Eikö löytynyt kaupungin arkistosta piirustuksia taloon :?: :?:

Meillä löytyi omat sieltä, tyyppitalo 57 nro 7 muistaakseni. Eihän se mökki ihan täysin noiden mukaan ollut rakennettu mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin.

Kysäseppä oman kylän rakennusvalvonnasta asiaa.
pakoistinen
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pakoistinen »

No jos ei ihan tarkkoja kuvia ole missään niin olettaisin että uudet pitää tehrä. No mitekäs noi uudet kuvat terhään vanhojen "standratien" mukaisesti? Noh..

Rakennusarkkitehti tai muu mittausmies käy vetämäs mittanauhaa joka paikassa ja piirtelee uudet kuvat mökistä. Isäntä voi tehrä ihan saman tasoiset mitoitukset ihan itse, mutta virallisesti nämä ei ehkä mene aivan oikein. Kuitenkin rahallinen ero itse tehryn ja ostetun välillä on niin iso, että minä ainakin yrittäisin.

Itse meillä oli sukulaisissa arkkitehti, eli ei tarttenut arpoa. Jos ei olis ollut niin olis jääny kaikki maailma rumat lupa asiat tekemäti ja itse olis väännetty joka viiva paperille.
LeenaKoo
Uusi jäsen

Mika kirjoitti:Eikö löytynyt kaupungin arkistosta piirustuksia taloon :?: :?:

Meillä löytyi omat sieltä, tyyppitalo 57 nro 7 muistaakseni. Eihän se mökki ihan täysin noiden mukaan ollut rakennettu mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin.

Kysäseppä oman kylän rakennusvalvonnasta asiaa.
En mä hoksannut mistään kaupungin arkistoista edes kysellä. Sen kunnan arkistoista kyllä kyselin, missä tuo talo sijaitsee ja sieltä ei löytynyt. Ovat alkaneet arkistoida vasta kymmenisen vuotta oman taloni rakentamisen jälkeen rakennettujen talojen piirustuksia. Siis nimenomaisesti tämän oman taloni piirustuksia ei ollut saatavissa kunnan arkistosta.
LeenaKoo
Uusi jäsen

pakoistinen kirjoitti:No jos ei ihan tarkkoja kuvia ole missään niin olettaisin että uudet pitää tehrä. No mitekäs noi uudet kuvat terhään vanhojen "standratien" mukaisesti? Noh..

Rakennusarkkitehti tai muu mittausmies käy vetämäs mittanauhaa joka paikassa ja piirtelee uudet kuvat mökistä. Isäntä voi tehrä ihan saman tasoiset mitoitukset ihan itse, mutta virallisesti nämä ei ehkä mene aivan oikein. Kuitenkin rahallinen ero itse tehryn ja ostetun välillä on niin iso, että minä ainakin yrittäisin.

Itse meillä oli sukulaisissa arkkitehti, eli ei tarttenut arpoa. Jos ei olis ollut niin olis jääny kaikki maailma rumat lupa asiat tekemäti ja itse olis väännetty joka viiva paperille.
Minulle on eräs rakennusinsinööri tekemässä ne piirustukset ja lupahakemukset. Hän nimenomaan pyysi hankkimaan avukseen joko alkuperäiset piirustukset, tai jos niitä ei ole mistään saatavilla niin sitten mahdollisimman lähellä taloani olevasta talosta piirustukset. Hän perusteli sitä sillä, että koska kyseessä on tyyppitalo, piirustukset eivät niin kovin paljoa poikkea toisistaan niissä tärkeimmissä asioissa. Toki paikan päällä käydään mittailemassa myös, jotta mittasuhteet tulevat oikeiksi. Ja valokuvia käytetään apuna tietysti myös. Mutta koska piirtäjän asuinpaikan ja talon välillä on sen verran matkaa, ettei sitä voi käytännössä joka toinen päivä käydä tutkimassa, piirustuksista lie käytännön työssä kuitenkin apua.
aqvarius
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja aqvarius »

ainakin Turussa on sellainen kaupungin"instanssi" kuin ASIANHALLINTORYHMÄ josta löysin samanikäisen taloni kuvat mikrofilmille tallennettuna! Kannatta kysellä!
tee se itse ja "SÄÄSTÄ"! ;)
LeenaKoo
Uusi jäsen

Piirustukset?

Käväisin tänään maalla vielä varmuuden vuoksi penkomassa yhden laatikon, jos vaikka olisikin jotain piirustuksia löytynyt. No eipä tietenkään talosta, mutta pihalla nököttävästä navetasta löytyi alkuperäinen, käsin piirretty kuva. Täytyy nyt jatkaa noiden arkistojen penkomista, jos löytäisi jostain edes sinne suuntaan olevat piirustukset.

Niin, saatiin sentään mittailtua huoneita erään rakentajan kanssa. Että nyt olisi ainakin oikeat sentit tiedossa, joiden pohjalta voisi piirustuksia alkaa laatia.
Vastaa Viestiin