Eli ulkoverhousta taloon vaihtamassa ja tuo vanha, huonosti suunniteltu aumakattoinen kuisti "katosi" samalla. Nyt pohdiskelen minkälaista siihen tekisi tilalle ja periaatteessa olen ratkaisunkin jo löytänyt. Kuistista tulee katon lappeen suuntaisesti kulkeva "lippa" joka peittää myös portaat.
Nyt vain mietityttää että kannattaako mun pistää kuistin vasapuiden alle tuleva poikittainen 2x5 tai 2x6 lankku kiinni suoraan tuulensuojalevyn pintaan jolloin se jää puolittain uuden vaakapaneloinnin alle ja puolittain päälle vai kannattaako mun laittaa ne koolingit ja paneelit paikoilleen ja rakentaa siihen päälle kaikki? Tuolloin ei ilman kiertäminen tuulensuojan ja paneelin välissä sotkeudu... vai onko sillä niin isoa merkitystä tuossa tapauksessa? Ehkä saa paremman kiinnityksen jos ruuvaileen sen suoraan tuohon tuulensuojalevyn pintaan.
Mietteitä, jos joku nyt ymmärsi minkälainen ratkaisu mulla on tulossa :)
Kuistia tekemässä
- selfaddict
- Jäsen

Re: Kuistia tekemässä
Itse rakentaisin kuistin omaksi rakenteekseen. Miten on perustuksien laita, ovatko tarpeeksi syvat ettei ole vaaraa etta kuisti lahtee liikkumaan roudan mukana tulevaisuudessa? Talo varmasti seisoo omilla perustuksillaan tukevasti, mutta jos tulevaisuudessa salaojat vaikka tukkeutuvat kuistin nurkalta voi routa sita liikutella sadevesien jaatya kuistin alle seisomaan.
Toinen pointti on lunnollisesti se, etta jos joku talosi tulevaisuuden omistaja rakentamasi kuistin jostain syysta haluaa purkaa pois, se onnistuu hyvin ulkoverhousta vaihtamatta/paikkailematta.
Toinen pointti on lunnollisesti se, etta jos joku talosi tulevaisuuden omistaja rakentamasi kuistin jostain syysta haluaa purkaa pois, se onnistuu hyvin ulkoverhousta vaihtamatta/paikkailematta.
Ei ihminen ole kone, eika mies ole jumala.
-
Jarppi78
- Jäsen

No tuo kuistihan tulee pitkälti tukeutumaan samoihin perustuksiin millä talo seisoo. Sielä kuistin alla on se pakollinen "pottukellari", eli betonibunkkeri. Jos siiitä päältä tukee niin sehän elää samaa elämää talon kanssa....salaojista ei ole tietoakaan ei eivät haittaa tätä rojektia :)
- selfaddict
- Jäsen

Piti ihan kayda googlettamassa mika se kuisti on:
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rak ... koportaat/
Ajattelin itse sellaista isoa eteista, katettu, seinat ikkunat yms.
Jos siella alla kerran pottukellari on, siihenhan on hyva paalle rakentaa. Niinkuin suunnittelit 2*6 lankku ulkoverhoilun paalle ja pulteilla lapi kiinni runkotolppiin. Siita sitten juoksut ulospain ja kuistin etureuna tolppien paalle pottukellarin laelta tukien. Helppo rakentaa ja helppo purkaa pois jos tarvetta on tulevaisuudessa.
Toivottavasti nyt ymmarsin mita hait takaa
(Hoono soomi)
http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/rak ... koportaat/
Ajattelin itse sellaista isoa eteista, katettu, seinat ikkunat yms.
Jos siella alla kerran pottukellari on, siihenhan on hyva paalle rakentaa. Niinkuin suunnittelit 2*6 lankku ulkoverhoilun paalle ja pulteilla lapi kiinni runkotolppiin. Siita sitten juoksut ulospain ja kuistin etureuna tolppien paalle pottukellarin laelta tukien. Helppo rakentaa ja helppo purkaa pois jos tarvetta on tulevaisuudessa.
Toivottavasti nyt ymmarsin mita hait takaa
-
Jarppi78
- Jäsen

Juurikin näin, ymmärsin kyllä mitä meinaat kun itse ajattelin juurikin noin sen toteuttaa sillä erotuksella että pitäisi vetää ne juoksut vielä hivenen verta kauemmaksi että saa portaatkin jäämään katon alle. Toki ne juoksujen päät saa tuettua vinotuilla niistä tolpista jotka on pottukellarin päällä.
Mutta mitä luulet onko siitä mitään haittaa mihinkään jos nappaan sen 2*6 lankun suoraan tuohon tuulensuojaan kiinni? Saisi sen kuistin hahmolleen hitusen nopeammin kun tuo sisäänkäynti on hieman alastoman oloinen nyt.
Mutta mitä luulet onko siitä mitään haittaa mihinkään jos nappaan sen 2*6 lankun suoraan tuohon tuulensuojaan kiinni? Saisi sen kuistin hahmolleen hitusen nopeammin kun tuo sisäänkäynti on hieman alastoman oloinen nyt.
- selfaddict
- Jäsen

Jos kiire on saada kuisti pystyyn ja olet huolissasi tuuletusraon tukkimisesta silla 2*6 lankulla, etko voisi laittaa tuuman "tallat" niiden runkotolppien kohdalle ja vetaa sen lankun niitten paalle ja pulteilla kiinni. Silloin sen lankun ja tuulensuojalevyn valiin jaa se tuuman ilmarako ja paaset aloittamaan kuistin rakentamisen. Sitten kun ulkovuoraus tulee ajankohtaiseksi rakennat sen sitten sen lankun ymparille.
Viela varmempi keino olisi kylla leikata sita tuulensuojalevya kaistale pois runkotolppinen kohdalta ja ruuvata vaikka 2*2 runkotolppiin kiinni. Siina samalla saisit tuuletusraon ja hyvan tuen sille talon puoleiselle kuistille. Tallatavoin mina sen itse tekisin. Jos leikkaat ne 2*2 ""tallat" siististi tuulensuojan lapi, ei sielta tuulen pitaisi paasta sisalle puhaltelemaan, ja voithan sen viela tervapaperilla varmistaa, jos silta tuntuu.
Toivottavasti saat selvaa mita ajattelin
Viela varmempi keino olisi kylla leikata sita tuulensuojalevya kaistale pois runkotolppinen kohdalta ja ruuvata vaikka 2*2 runkotolppiin kiinni. Siina samalla saisit tuuletusraon ja hyvan tuen sille talon puoleiselle kuistille. Tallatavoin mina sen itse tekisin. Jos leikkaat ne 2*2 ""tallat" siististi tuulensuojan lapi, ei sielta tuulen pitaisi paasta sisalle puhaltelemaan, ja voithan sen viela tervapaperilla varmistaa, jos silta tuntuu.
Toivottavasti saat selvaa mita ajattelin
Itse luultavimmin laittaisin tuuletusrakoa varten tarvittavat laudat normaalisti tuulensuojan päälle ja niiden läpi täkkipulteilla 2x6 lankun kiini koolauksiin.
Ulkoverhoilun vasojen kohdalta vasta kun vasat paikoillaan.
Mahdollisesti portaiden kohdalle voisi tehdä muuta kattoa pitemmän "lipan" ?
Ja vinotuet ei välttis tarvitse olla "maasta" asti
Ulkoverhoilun vasojen kohdalta vasta kun vasat paikoillaan.
Mahdollisesti portaiden kohdalle voisi tehdä muuta kattoa pitemmän "lipan" ?
Ja vinotuet ei välttis tarvitse olla "maasta" asti