Jonskin taloprojekti

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Tuoski
Jäsen
Jäsen

Re: Jonskin taloprojekti

Viesti Kirjoittaja Tuoski »

Taitaa kaupanpurku mennä käräjäoikeuden kautta, eli kestää pari vuotta. Jos siis myyjä ei suoraan suostu.

Tässä on maalailtu nyt piruja seinille, voihan se olla että asia ihan helposti ratkeaa. Paras kuitenkin olisi, että pääsisitte sopuun ilman oikeuden päätöstä.
jonski78
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonski78 »

No katsotaan nyt miten käy. Tässä on nyt menty perse edellä puuhun, se on ihan totta. Eikä kyl (kiitokset vain..) auta yhtään että siitä muistutellaan näinkin kohteliaasti. (ei siis pahalla, vaan jospa nämä jo olevat kommentit riittäisi, ei tarvitse enempää vääntää veistä haavassa)

Mennään käräjäoikeuteen jos se sen vaatii. Toivon tietenkin, että asiat sujuisivat helpommin. Talolle kun oli silloinkin jo muitakin ottajia. Tiesin tarjousta tehdessäni, että talossa on paljon remontoitavaa ja uusittavaa, kuten putket ja lämpöeristykset ja saunankin nyt näin heti että vanha on, mutta en kyllä osannut arvata ikinä että talo olisi melkein purkukuntoinen.. Eikä se olisi selvinnytkään ilman lattian avaamista, aivan kuten nyt on käynyt.
jonski78
Jäsen
Jäsen

Tänä aamuna käytiin talolla kokonaisella porukalla: minä, kiinteistövälittäjä, kuntotarkastaja, nuohooja, myyjän (eli vanhan rouvan) poika ja tyttö ja ilmeisesti tytön tyttö (aikuinen hänkin). En oikeesti nyt tiedä yhtään mikä ois viisainta. Onko viisainta hakea kaupanpurkua, vai tuntuvaa hinnan alennusta, että saan remontin tehtyä? Nyt kaipaan rehellisiä vinkkejä tästä eteenpäin (ei siis "olis kannattanut tehdä näin tai näin"-kommentteja, mennyttä ei voi muuttaa). Kuinkakohan paljon remontti voisi niellä rahaa? Millaiseen hinnan alennukseen mulla on oikeus? Toisen huoneen lattiaa ei ole avattu, olisiko sekin syytä ottaa auki? :?

..arvasin että mulle käy näin, kun menen talolle. Alan pitää mahdollisuutena talon kunnostamista, vaikka oikeasti mulla ei tällä hetkellä ole yhtään varaa niin suureen remonttiin minkä se vaatii. Koolaukset pitää uusia ja purkaa kellarin katto pois. Millaisen alan tuholaiset on syöneet..? Mitä kaikkea pitää uusia..? Kukaan ei voi tietää.
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

Kannattaa ottaa joku rakennusalan yrittäjä (mieluummin useampi) laskemaan sulle urakka korjauksesta siihen tilaan kuin sitä on myyty. Siitä saat hyvän pohjan hinnanalennuksen lähtökohdaksi. Toki ei voi odottaa, että saa aivan uutta vanhana ostetun tilalle, joten siinä on sitten neuvoteltavaa. Ja lisäksi urakat harvemmin pysyy budjetissaan, joten siihenkin kannattaa ottaa riittävästi marginaalia.

EDIT: Tosiaan ensin pitää tarkkaan selvittää mikä ei ole siinä kunnossa kuin on myyty. Hinnanalennuksen jälkeen pitääkin sitten määritellä varainsiirtovero uudestaan, joten sieltäkin voi jokunen euro tulla takaisin (en tiedä miten verottaja näitä kohtelee, mutta minun oikeustajuni sanoisi näin).
jonski78
Jäsen
Jäsen

Ai niin, mullahan on vielä se ensi-asunnon ostajan etu tässä talossa, en maksanut varainsiirtoveroa ollenkaan. Sitäkin olen miettinyt, että menetänkö sen nyt jos kauppa perutaan? Oliko sekin nyt sitten siinä?

Kinkkisiä juttuja...

Kuntotarkastaja lupasi tehdä siis karkean arvion remontin kustannuksista, mutta onko silti syytä pyytää arviota eri remonttifirmoilta?
Hep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hep »

jonski78 kirjoitti:Ai niin, mullahan on vielä se ensi-asunnon ostajan etu tässä talossa, en maksanut varainsiirtoveroa ollenkaan. Sitäkin olen miettinyt, että menetänkö sen nyt jos kauppa perutaan? Oliko sekin nyt sitten siinä?
Pitäisi säilyä etu, jos kokonaan puretaan, koska silloinhan ei mitään kauppaa ole tehtykään.
jonski78 kirjoitti:Kuntotarkastaja lupasi tehdä siis karkean arvion remontin kustannuksista, mutta onko silti syytä pyytää arviota eri remonttifirmoilta?
Parempi kysyä suoraan mahdollisilta tekijöiltä ja kirjallisena. Silloin tekijä on jo tietyissä marginaaleissa sitoutunut tarjoukseensa (tekijöiden resurssointiin, aikatauluihin, hintaan jne,). Kuntotarkastajan arviot ovat vain hänen arvioitaan, hän ei kuitenkaan sitä siihen hintaan tule tekemään. Urakoitsijoiden työtilanteet vaikuttaa hintoihin kuitenkin todella paljon.
Annis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Annis »

Voihan itku :neutral: Jaksuja sulle
jonski78
Jäsen
Jäsen

Kiitos :? niitä tarvitaan..
marilyni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja marilyni »

Mitä tälle projektille kuuluu? :?
jonski78
Jäsen
Jäsen

No ei oikein mitään. :(

Minä olen täällä 38 asteen kuumeessa ja kurkku kipeenä ja olo on kyllä todella kipeä. Talon asioiden neuvottelut ois ollu tänään kiinteistövälityksen toimistolla, ja siellä muut olivatkin neuvottelemassa. Minä annoin välittäjälle tiedoksi ne mitä haluan takaisin, ja välittäjä neuvotteli siellä tavallaan puolestani. Täysin hyödyttömästi. Pitkään olivat pitäneet neuvottelua, mutta lopputulos oli se, ettei myyjäosapuoli suostu kaupanpurkuun. Olipa ylläri. Viikon harkinta-aika on (siis epävirallinen sellainen..) ja pidetään uusi neuvottelu. Jos ei päästä sopuun niin käräjillehän tässä mennään.

Talokaupat tehtiin 31.8. ja vasta tänään myyjä toimitti perunkirjat erittäin vastahakoisesti kiinteistövälittäjälle, joka toimittaa ne käräjäoikeuteen. Tontin vuokraoikeus ei ole siis siirtynyt nimiini vieläkään, koska käräjäoikeus on odottanut perunkirjan kopiota. Myyjä osapuoli on aivan tieten tahtoen pimittänyt perunkirjaa, koska: minä olen pyytänyt sitä, kiinteistövälittäjä on pyytäny sitä kahteen otteeseen, viranomaisteitse laitettiin asia myös vireille, käräjäoikeuskaan ei saanut perunkirjoja pyynnöstä itselleen. Vasta nyt ne toimitettiin siis, kun alan vaatia kaupan purkua. :roll:

Kiinteistövälittäjä on sitä mieltä että oikeus on kiistatta puolellani tässä asiassa, jos joudutaan käräjiltä saakka hakemaan kaupanpurkua.
Tanjuska
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tanjuska »

Viimeisimmät kuulumiset olivat Jonskin toimesta kirjoiteltu n. kk sitten.. onko asia edennyt mihinkään suuntaan nyt, kun eletään viimeisiä päiviä vuodesta 2009?
jonski78
Jäsen
Jäsen

No ei oo edenny... :( Oon käyny innoissani lumitöitä tekemässä ja lasten ja koirien kanssa on pelmuttu pihalla. Ja taloa olen lämmitellyt puilla ja on siellä lämmötkin päällä.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin olen alkanut mietiskelemään, että saakohan talosta oikeesti asuttavan ja riittäisiköhän mulla rahkeet.. Taloon pitäisi tehdä TODELLA paljon remonttia, purkaa vanhaa ja rakentaa uutta. Jostain syystä olen vain kiintynyt todella paljon taloon ja pihapiiriin ja siihen tietenkin, että mulla olis töihin matkaa vain se 2-3km. Tällä hetkellä on 10km enemmän. :roll: Voi jestas...tämä on tämmöistä pyörittelyä ja pyörittelyä ja pyörittelyä..

Jotain ratkaisuja tietenkin pitäisi jo alkaa tekemään. Kovasti tekisi mieli neuvotella hinnan alennuksesta ja laittaa talo kuntoon. Mutta riittääkö mulla hermot ja rahat? Kuka sen tietää...
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Ekaks hyvää alkanutta vuotta ja voimia.

Myyjä on jo tainnut osoittaa ettei ole kovinkaan yhteistyöhaluinen tai helppo ihminen. Kaupanpurku siis lienee hankalaa, venyvää ja tuloskin kuitenkin epävarma. Ja voit joutua roikkumaan löysässä hirressä vuoden, kaksi vai enemmän?

Oletko saanut arvioita kunnostuksesta? Ehkä olis parempi sauma saada hinnanalennusta ja korjata jos ei ihan mahdottomalta näytä?
ltirronen
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja ltirronen »

Tervehdys

Suosittelen erittäin vahvasti, että käännyt asiassa mahdollisimman pian lakimiehen puoleen. Hinnanalennuksen tai kaupanpurun vaatiminen myyjältä ei ole yksinkertainen asia, eikä välittäjä ole sinulle oikea "avustaja". Mikäli kaupassa on tapahtunut virheitä, myös välittäjä voi joutua niistä vastuuseen. Tällöin hän on asiassa vastapuolesi, eikä todellakaan oikea henkilö neuvottelemaan asioista puolestasi.

Oikeuskäytännössä kaupan purulle on asetettu rajaksi noin 40% arvonalentuminen, eli talon virheiden pitää vastata noin 40% arvonalentumista ennen kuin purkuvaatimus voi menestyä. Tämä on hyvä pitää mielessä.

Kun käännyt lakimiehen puoleen, hän osaa kertoa sinulle mitä selvityksiä asiassa kannattaa hankkia ja miten asiassa kannattaa edetä, sekä neuvotella puolestasi parhaan mahdollisen ratkaisun mihin tilanteessa ylipäätään voi päästä. Lakimiehen palkkion saat kotivaakuutuksestasi (oikeusturva) ja vaatimusten menestyessä viime kädessä myyjältä. Nyt ei ole oikea paikka säästää. Mitä nopeammin otat asiaan lakimiehen, sitä paremmasta asemasta hän pääsee asiaa hoitamaan.

Pelkkään välittäjän apuun ei kannata luottaa. Kiinteistövälittäjät EIVÄT ole osapuolten avustajia, saati puolueettomia "sovittelijoita" vaan välittäjän intressissä on saada kohde myytyä mahdollisimman korkeasta hinnasta. He eivät myöskään ole alan juridiikan ammattilaisia. Tämän olen työssäni nähnyt lukemattomia kertoja.

Terveisin,

eräs tuomari vaan
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Välittäjän intressissä lienee ainoastaan saada kohde kuin kohde myytyä mahdollisimman kovaan hintaan. Mitenkähän käy heidän palkkionsa kanssa jos kauppa puretaan, jossain pienellä se lienee präntätty?
Vastaa Viestiin