Tää mun lista on jo varmaan vanhoille tuttu, mutta laitettakoon nyt linkki tähänkin ketjuun kun se niin hyvin liippaa:
http://www.sihistin.fi/fi/blogi/remontinkymppi.html
Mulla on talossa paikkoja ylösalaisin. Paljon. Kylppäri tuli valmiiksi pari vuotta sitten ja se eteistila johon se tuli on vieläkin pommin jäljiltä. Osa lattialaudoista on kertaalleen irroitettuja ja paikalleen vaan takas ladottuja, lattiapahvit revitty osasta lattiaa ja seinät on just sen näköiset että sieltä on purettu vanha kylppäri pois. Oon vaan levittänyt lattialle pirusti mattoja niin ettei varpaat jää laudanrakoon ja sitten vaan siinä eletään. Tän tilan uudet lattialaudat on olleet olkkarin sohvan takana toissa kesästä asti ja seinähaltexit heinäkuusta asti. Kun ne siellä siististi on, niin olkoon.
Kesällä tuli tehtyä niin paljon että tuli vähintään riittävästi raadettua. Nyt oon viime kuukaudet paikkailut jotain pieniä ja rakennellut sieluni virkistykseksi höyliä verstaalla. Rupeen tekemään sitä yläaulaa sitten kun siltä tuntuu. Makkariin olis kiva päästä kun ei oo juuri vaatekaappeja ja seinät on alkuperäiskunnossa (mitä nyt oon vaan repinyt muutamasta paikasta lisää), mutta se alotetaan sitten joskus vasta.
Minusta tärkeintä on, että keskeneräinen remontti ei ole helvetillinen rytöläjä, vaan että hommat on rajattu ja että esillä on vaan tarpeellinen. Voi tuntua typerältä kantaa remonttitarvikkeita jonnekin muualle vaikka niitä tarvitaan jo parin viikon päästä, mutta oikeesti siihen menee monin verroin enempi aikaa kun niitä samoja kamoja siirrellään ympäri työmaata pois tieltä viiteen kertaan sen rempan kestäessä. Ja aika kamalassakin paikassa pystyy elämään, kun vaan siistii kaiken pois. Kun rupeaa korjailemaan paikkoja niin ottaa sitten vaikka varastosta vaan listanpätkän päivässä ja sahaa sen paikalleen sen sijaan että jiirisirkkeit, listanpätkät, naulat ja sahajauhot on viikosta toiseen eteisen lattialla.
Tärkeintä on, ettei yritä tehdä kaikkea kerralla. Kerätkää kaikki keskeneräiset pois ja tehkää sitten vain pieniä asioita kerrallaan. Yhtäkkiä niistä pienistä tuleekin sitten isoja kokonaisuuksia. Norsun voi syödä vaan pala kerrallaan, ei kokonaisena
Pekka
P.S, vaikka sitä kuinka yrittää jakaa "viisaita sanoja", niin omiakin hermoja raastaa aina vähän väliä se että kaikki on sekaisin ja epämääräistä. Noita tommoisia selviytymiskonsteja pitää vain opetella. Mulle se on asioiden pitäminen järjestyksessä vaikka talo ois muuten kaaos, jollekin muulle se voi olla jotain muuta.