Autotallin rakentaminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Frank
Jäsen
Jäsen

Autotallin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Frank »

Paljonko arvioisitte työmääräksi ja kokonaiskustannukseksi jos tilaa puuosavalmiin autotallin (lämmin 2 autolle 40m2 + 18m2 lämmin varasto).

Puuosat ovat määrämittaan sahattuja ja toimitusaste sisältää ikkunat, ovet sekä ulkoverhoilun ja vesikaton. Hintaa paketilla n. 4500 euroa.

Kauanko kestää timpurilta tuon lyöminen kasaan, niin että itse jatkaisin sisustan laittamisesta eli levyttämisestä eteenpäin.

Paljonko maksaa LVIS tuollaiseen tönöön?

tarkoitus olisi laittaa vesipiste ja kaivot vedeneroittimilla sekä voimavirrat

Talli rakennetaan autoharrastusta varten eli käyttöauto makaa ulkona tuohon lisättävän katoksen alla.

Lattia varmaan kannattaa valaa min 15cm jos miettii autonosturin asentamista lattialle?
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Perussäännön mukaan toimitusvalmis on 1/3 hinnasta eli tällöin kokonaishinnaksi tulisi 13500e. Ja kun projekti menee aina 20% yli suunnitellun niin on hyvä varautua n.15500 euron hintaan.
Jumi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jumi »

65m2 talli lattialämmityksellä, johon tuli pannuhuone ja sieltä lämpöputki taloon. noin 23000€ ilman pannuhuoneen kalusteita (pannu ym.) Tosin tehty suorasta puutavarasta ei elementteistä.
Frank
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Frank »

Itse olen ajatelllut, että vähintään menee tuo 20 000 euroa vaikka itse vähän sitä rakentelisi.
RM-50
Jäsen
Jäsen

Kannattaa tehdä tarpeeksi iso...

Viesti Kirjoittaja RM-50 »

Usein olen huomannut, että autotallista tulee liian pieni. Jos sinulla on yksi auto niin rakenna vähintään kahden auton talli, jos kaksi autoa rakenna vähintään kolmen auton talli, jne...

Yleensä kaikki ylimääräinen romu kulkeutuu jossain vaiheessa talliin ja autoa joutuu sitten pitämään pihalla. :wink:
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Ylimäätäisestä tilasta ei koskaan ole haittaa, varsinkin jos meinaat tuon nostimen vielä talliin ahtaa. Tuolloin melkeimpä kahden auton talli olisi ideaalinen, eli olisi tuo nostinpaikka ja sitten lattialla tapahtuvaan ruuvvailuun oma tilansa. Työtasot, koneet ja avohyllykötkin vievät oman osansa niukista neliöistä.
Riippuen harrasteen laajuudesta, niin lattialämmitys olisi aika ehdoton jos aikoo pidempiä aikoja makoilla lattialla. Talvisaikaan tuo vilu kun tulee, niin tahdo oikein saunassakaan pois lähteä. Kunnon imuri katolle, saa sitten hitsisavut kyytiä. Valoa katto täyteen, sitä ei koskaan ole liikaa.

Eiks tuollaisen mitallistetun kasaa äkkiä itsekkin. Muistaakseni Herrala-Talon mitallistettu tulee numeroituna ja kasausohjeineen, sen kun naulaimella vaan hosuu.
Osaava timpurikaan ei kyllä päivää kauempaa runkoa pystyttele ja toisena tekasee sitten vesikatteen. Sokkelissa ja pohjavaluissa sitten oma hommansa. Talkoo-porukkaa vaan kasaan, niin pysyvät nuo kustannukset kurissa.

Olen kanssa puuhastelemassa uutta tallia, tuo vanha kun on aivan liian pieni. Tarkoitus olisi rakentaa vähintään 70m2 tai mielummin vähän suurempi. Yhdelle autolle harrastetilaa ja toi päärakennuksen lämmityskeskus siirtyisi kanssa aikanaan tuonne, joten tuota tilaa tarvitaan.

Tässä tulikin mieleen että pitäis laittaa RMT-foorumille talkoo-porukka kasaan. Käytäis sitten yhdelle ihmiselle suuria, ehkä jopa mahdottomiakin remonttikohteita hoitamassa porukalla kuntoon. Heh, vai meniskö vaan riitelyksi oikeaoppisesta korjaustavasta.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Villa Edita kirjoitti:Tässä tulikin mieleen että pitäis laittaa RMT-foorumille talkoo-porukka kasaan. Käytäis sitten yhdelle ihmiselle suuria, ehkä jopa mahdottomiakin remonttikohteita hoitamassa porukalla kuntoon. Heh, vai meniskö vaan riitelyksi oikeaoppisesta korjaustavasta.

Ei hassumpi idea, varsinkaan kaivuu/purku hommiin. Eiköhän sitä ehtisi puoleksi päiväksi toisenlaista vanhaa taloa pällistelemään. Voi sitä löytyä varaosia omaankin projektiin siinä sivussa. Oon tässä itse miettinyt vähän jotain samaa, mutta sinä puit sen sanoiksi. Taidampa kokeilla ...
Taisku
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Villa Edita kirjoitti:Tässä tulikin mieleen että pitäis laittaa RMT-foorumille talkoo-porukka kasaan. Käytäis sitten yhdelle ihmiselle suuria, ehkä jopa mahdottomiakin remonttikohteita hoitamassa porukalla kuntoon. Heh, vai meniskö vaan riitelyksi oikeaoppisesta korjaustavasta.
Loistava idea! Kyllä sitä vois käydä muita auttelemassa jos tietäisi, että sitten saisi itse apua... Tähän asti kun se on ollut sitä, että on kavereita auteltu kyllä, mutta sitten kun itse tarvitsisi talkooporukkaa, niin kaikilla onkin just silloin jotain muuta menoa... :( Musta ei välttämättä ole esim. kaivajaksi, mutta purkuhommiin, tyhjentämiseen, maalaamiseen, jne musta on apua. Ja voisinpa tulla vaikka viralliseksi lastenvahdiksi tai keittäjäksikin...

Mitenkäs tämmöisen voisi järjestää?
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Jaaha, tuo järjestely onkin sitten toinen juttu. Kaippa ensin tarvitsisi jonkin yliaktiivisen puuhahenkilön talkoo-rinkiä järkkäileen ja yhteyksiä pitelemään. Näitä halukkaita talkoojia olisi sitten hyvä olla riittävästi. Mielellään liikaa kuin liian vähän, sillä aina joukkoon mahtuu näitä kiireellisiä jotka eivät välttämättä juuri tuona ketkenä mukaan pääse.

Talkoo-ringit toimisi pakostakin alueellisesti, kohtuulliset välimatkat huomioitava. Tuskin tulee täältä Espoosta kovin kauaksi lähdettyä näillä bensan hinnoilla, johan pelkkä virta-avaimen vilauttaminen omassa autossani vie sen toistakymmentä euroa.

Tässä tuskin on tarkoitus ketään työllä tappaa, vaan enempi sellaista sosiaalista yhdessäoloa, RMT-keskustelua, tutustumista, ajatusten vaihtoa ja muuta sellaista. Heh, ehkä vähän sitä silmänruokaakin, ainakin näin helteisillä keleillä. Eli töitä tehtäis ainakin sen verran mitä talon emännän antimia kuluttais. Sillain hyvällä omallatunnolla.

Tarkoitushan ei olisi koko taloa remontoida, vaan juurikin sellaisiin pieniin purku, kaivuu ja muuhun helpohkoon hommaan, näissä ei niin riidanaiheitakaan pääsisi syntymään. Eli sellaisia päivän tai parin kestoisia.

Siitä vain ideoimaan. Itse olen sen verran hiljainen että käyn enempi pakertavasta muurahaisesta kuin puuhamiehestä. Eli mukana olisin tääll pääkaupunkiseudulla, kerta pari kesässä, miksei talvellakin.

Ettei nyt ihan aihe taas karkaa, niin onkos meissä paljonkin autoharrastelijoita? Mulla on toistaiseksi pari urheilukuplaa, eräs palstalainen ainakin näiksi niitä nimitteli :-D
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

Villa Edita kirjoitti:Ettei nyt ihan aihe taas karkaa, niin onkos meissä paljonkin autoharrastelijoita? Mulla on toistaiseksi pari urheilukuplaa, eräs palstalainen ainakin näiksi niitä nimitteli :-D
:wink:
ankkuli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Villa Edita kirjoitti:Ettei nyt ihan aihe taas karkaa, niin onkos meissä paljonkin autoharrastelijoita? Mulla on toistaiseksi pari urheilukuplaa, eräs palstalainen ainakin näiksi niitä nimitteli :-D
Luulisi autoharrastajia löytyvän, allekirjoittaneelle riittävä tila autoharrastukselle on yksi suurimpia syitä hinkua omakotitaloasujaksi. Mulla on kiinnostus sellaisia sinivalkoisella ympyrämerkillä varustettuja kohtaan. En mitenkään voi ymmärtää omakotitaloa, jonka pihassa ei ole minkään sorttista peltilehmäsuojaa, vaan jotkut seisottavat kymmenien tuhansien arvoista autoa taivasalla. Tai sitten he osaavat suhtautua autoon kulkuneuvona, mikä ei ole minulta koskaan onnistunut...

Meillä autoja on ropattu hiekkapihalla jo pari sukupolvea, mutta ehkä sitä jossain vaiheessa saa tallin pystyyn. Päiväunissa kiiluu reilu kahden auton talli, ja sen edessä kahden auton katos. katos siksi, ettei käyttöauto kuitenkaan mahdu talliin, ja on varmaan ruostumisenkin kannalta parempi pitää käyttöautoa katoksessa.

Mielestäni auton ympärille pitäisi jäädä joka suuntaan metri, esim. nykyisen auton koko on melko tarkkaan (pituus,leveys) 5x2m+1m työtilaa joka suuntaan-> 7x4m=28m2, ja kahden vierekkäisen auton talli siis tuplaten tuo, eli 8x7m=56m2. Siihen sitten eteen koko tallin levyinen ja auton mittainen katos, eli mitat 5x8m=40m2. Autotallin alle jäisi siis minimissään 96 neliötä+ seinät+ räystäät. Esittelin näkemyksiäni sopivasta autotallista "hallitukselle" ja vastustus alkoi heti. Miksiköhän. :lol:

Mutta niin se vaan on, että 40 neliön talli käy äkkiä ahtaaksi, varsinkin jos on isoja autoja...
Viimeksi muokannut ankkuli, Ma Heinä 17, 2006 23:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A-V
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A-V »

mulla kävi tuuri kun autoharrastajana etsittiin RMT:tä 2 vuotta jossa olis valmiina jotain tallia pihassa. nykyinen kämppä mihin päädyttiin oli myös näiltä osin soveltuva. pihassa olevaan suuliin on rakennettu (tosin kylmä) autotalli, johon menee 3 autoa talveksi, lisäksi suulin keskiosaan menee 2 lisää ikäänkuin 'arkistoon'. lisäksi olis vielä kolmen auton kokonen navetta johon tosin ei ole (vielä) autotallinovea, menee verstaana toistaiseksi.

entiedä kyllä mikä noissa vanhoissa jenkkiraadoissa on, lienevät ainoa peltilehmälaji joka lisääntyy melkein itsekseen... yhden hankkii niin pian niitä on piha täynnä... :wink:
hokai
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hokai »

Tein viimekesänä 10x7 m tallin jossa on kahden autonpaikka, monttu + pieni ( 12m2) varasto.

Autojen tila on 7 x 7m jossa ne mahtuu olemaan hyvin vaikka jotain tekeekin toiselle autolle, lisäksi tein työtilan 3 x 3m.
Autot menevät päädystä sisään ja vastakkaisessa päädyssä on varasto ja työtila.

Työtilasta tulen laittamaan kattonosturin montunpäälle kiskosysteemillä jossa x ja y suunnat (tarvikkeet ovat jo kaikki mutta muiden kiireiden takia en ole kerennyt laittaa niitä paikalleen.)

minä olen todella tyytyväinen tuohon vaikka hintaa sille onkin tullut juhlavasti.

Kustannukset liikkuvat 25k? pinnassa vaikka oli vain kuukauden kirvesmies tekemässä kaverina.
Vastaa Viestiin